Projekti nostopuomin laakerointi
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Projekti nostopuomin laakerointi
Jep laitellaan vaikka tänne
Eli kaivattaisiin metallialan tietäjiä ja tarkoitus olisi saada tietoa että millaisella seinämävahvuuksilla tuollainen nostopuomi kestää
Eli tälläinen
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... =Puomi.jpg
Puomi osa noin 2.5m pitkä , noin 7mm vahvuista I palkkia (painaa xx kiloa, ehkä jotain 50-70kg). Tarkoitus olisi että pystyy esim 200kg turvallisesti nostamaan tuolta päästäkin
Muuten tuo toimii hyvin mutta kun tuo pyörivä osa tolpassa on tälläinen
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi11.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi10.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi8.jpg
Eli tuo palikka pyörii tuon tolpan ympärillä ilman mitään laakerointia vain rasvan avustuksella. Ilman kuormaa puomi kääntyy melko hyvin mutta kun puoleenväliinkin puomia nostaa moottorin niin menee niin raskaaksi että ei pysty kääntämään kun tuo pyörivä osa puree takapuolelta putken yläreunaan ja etupuolelta alareunaan kiini
Nyt pitäisi tolpan ja tämän pyörivän osan
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi8.jpg
väliin saada tehtyä laakerointi
Ongelmahan on että tuo putki on jotain kokoa johon ei varmasti saa mitään standardikokoisia laakereita joten mielessä kävi että tuohon pyörivään osaan sorvaisi sisälle kahteen kohtaan urat joihin laittaisi laakerirullia kierroksen täyteen
Tuo putki
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi9.jpg
On rälläkällä tasoitettu kun ei ole saatu sorviin pyörimään joten pinta on mitä on. Ajatuksena oli että sorvaisi tuohon putken päälle ensin esim 2mm seinämällä sileäseinäisen holkin jota vasten laakerineulat pyörivät
Mietinnässä siis että kuinkapaljon tuota pyörivän osan seinämää uskaltaa ohentaa että vielä kestää
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi7.jpg
Tuosta seinämästä jos laskee ensin pois tuon 2mm holkin niin seinämäksi jää about 20,5mm josta sitten laakerirullien vaatima tila pois eli esim 4mm laakerirullilla jäisi seinämäksi 16.5mm, onko liian vähän ja toimisiko hyvin vaikka ohuemmilla laakerirullilla vaikka 2mm vai onko liian herkkiä pienille epätasaisuuksille, myös noita 2mm rullia menee sitten pirusti pienen halkaisijansa johdosta kun tuon putken ympärysmitta on kuitenkin melko iso ja kahteen kohtaan eli tuplana
Mikä tuosta rakennelmasta pettää ensin, tuo putki on tuolla about 7mm seinämällä, noin myös 2.5m pitkä plus maan alla vielä about 1m ja kiinnitetty tuolleen , ei tunnu kovasti notkuvan moottorin painolla tuolta puomin kärjestäkään. Puomin pää joustaa katosta katsottuna about 1cm jos vähän heiluttaa kun moottori (~120kg) painona päässä
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi3.jpg
Tuossa myös lisää kuvia jos homma selkenee hieman
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi2.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi10.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi6.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi5.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi4.jpg
Hieman on hankalasti esitetty mutta kai siitä idea selviää
Kaikki vinkit otetaan huomioon, myös muut laakerointitavat
Ja tärkeää tosiaan että rakennelma kestää, tekee jo pahaa jälkeä kun putoaa itsensä ja/tai auton päälle tuollainen palkki vielä kun sitä vaudittaa esim kevyttäkin kevyempi valurauta ohc
Eli kaivattaisiin metallialan tietäjiä ja tarkoitus olisi saada tietoa että millaisella seinämävahvuuksilla tuollainen nostopuomi kestää
Eli tälläinen
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... =Puomi.jpg
Puomi osa noin 2.5m pitkä , noin 7mm vahvuista I palkkia (painaa xx kiloa, ehkä jotain 50-70kg). Tarkoitus olisi että pystyy esim 200kg turvallisesti nostamaan tuolta päästäkin
Muuten tuo toimii hyvin mutta kun tuo pyörivä osa tolpassa on tälläinen
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi11.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi10.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi8.jpg
Eli tuo palikka pyörii tuon tolpan ympärillä ilman mitään laakerointia vain rasvan avustuksella. Ilman kuormaa puomi kääntyy melko hyvin mutta kun puoleenväliinkin puomia nostaa moottorin niin menee niin raskaaksi että ei pysty kääntämään kun tuo pyörivä osa puree takapuolelta putken yläreunaan ja etupuolelta alareunaan kiini
Nyt pitäisi tolpan ja tämän pyörivän osan
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi8.jpg
väliin saada tehtyä laakerointi
Ongelmahan on että tuo putki on jotain kokoa johon ei varmasti saa mitään standardikokoisia laakereita joten mielessä kävi että tuohon pyörivään osaan sorvaisi sisälle kahteen kohtaan urat joihin laittaisi laakerirullia kierroksen täyteen
Tuo putki
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi9.jpg
On rälläkällä tasoitettu kun ei ole saatu sorviin pyörimään joten pinta on mitä on. Ajatuksena oli että sorvaisi tuohon putken päälle ensin esim 2mm seinämällä sileäseinäisen holkin jota vasten laakerineulat pyörivät
Mietinnässä siis että kuinkapaljon tuota pyörivän osan seinämää uskaltaa ohentaa että vielä kestää
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi7.jpg
Tuosta seinämästä jos laskee ensin pois tuon 2mm holkin niin seinämäksi jää about 20,5mm josta sitten laakerirullien vaatima tila pois eli esim 4mm laakerirullilla jäisi seinämäksi 16.5mm, onko liian vähän ja toimisiko hyvin vaikka ohuemmilla laakerirullilla vaikka 2mm vai onko liian herkkiä pienille epätasaisuuksille, myös noita 2mm rullia menee sitten pirusti pienen halkaisijansa johdosta kun tuon putken ympärysmitta on kuitenkin melko iso ja kahteen kohtaan eli tuplana
Mikä tuosta rakennelmasta pettää ensin, tuo putki on tuolla about 7mm seinämällä, noin myös 2.5m pitkä plus maan alla vielä about 1m ja kiinnitetty tuolleen , ei tunnu kovasti notkuvan moottorin painolla tuolta puomin kärjestäkään. Puomin pää joustaa katosta katsottuna about 1cm jos vähän heiluttaa kun moottori (~120kg) painona päässä
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi3.jpg
Tuossa myös lisää kuvia jos homma selkenee hieman
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi2.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uomi10.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi6.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi5.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... Puomi4.jpg
Hieman on hankalasti esitetty mutta kai siitä idea selviää
Kaikki vinkit otetaan huomioon, myös muut laakerointitavat
Ja tärkeää tosiaan että rakennelma kestää, tekee jo pahaa jälkeä kun putoaa itsensä ja/tai auton päälle tuollainen palkki vielä kun sitä vaudittaa esim kevyttäkin kevyempi valurauta ohc
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Messinkiholkkikin käynyt mielessä mutta jotenkin tuntuu että jää vielä liian tahmeaksi
Tuo pyörivä osa vääntää kuitenkin vinoon aika voimalla tuota putkea vasten
Juu liian herkkä kun on niin ei sekään hyvä, faijalla on kotitallissaan samanlainen puomihomma mutta vielä vähän suurempana ja jykevämpänä, siinä on putken sisältä tuettu kartiorullalaakereilla sekä 5 vai 6 kuulalaakeria kiertää tuota runkoputkea ympäri niin kyllä on herkkä liikutella
Sen verran herkkä että tietämättäni nostin escosta kenttiläisen pois ja siirsin sivuun ja jätin killumaan ketjun varaan kun etsin sopivaa alustaa johon laskea se, olikin puomi+moottori vaeltanut tallin toiselle sivulle hienon ryminän saattelemana kun selkänsä käänsi, aavistuksen vinossa tolppa niin lähtee itsestään valumaan pikkuhiljaa
Yrityksenä kuitenkin tehdä mahdollisimman herkkä tuosta ja jos sattuu tulla liian herkkä niin tekee sitten jonkun kevyen jarrusysteemin tuohon
Tuo pyörivä osa vääntää kuitenkin vinoon aika voimalla tuota putkea vasten
Juu liian herkkä kun on niin ei sekään hyvä, faijalla on kotitallissaan samanlainen puomihomma mutta vielä vähän suurempana ja jykevämpänä, siinä on putken sisältä tuettu kartiorullalaakereilla sekä 5 vai 6 kuulalaakeria kiertää tuota runkoputkea ympäri niin kyllä on herkkä liikutella
Sen verran herkkä että tietämättäni nostin escosta kenttiläisen pois ja siirsin sivuun ja jätin killumaan ketjun varaan kun etsin sopivaa alustaa johon laskea se, olikin puomi+moottori vaeltanut tallin toiselle sivulle hienon ryminän saattelemana kun selkänsä käänsi, aavistuksen vinossa tolppa niin lähtee itsestään valumaan pikkuhiljaa
Yrityksenä kuitenkin tehdä mahdollisimman herkkä tuosta ja jos sattuu tulla liian herkkä niin tekee sitten jonkun kevyen jarrusysteemin tuohon
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Re: Projekti nostopuomin laakerointi
Vähän veikkaan että kuulat hirttää äkkiä kiinni jos teillä ei sitten ole jotain todella kovaa rautaa mistä aiotte tuon holkin tehdä. Miten ois painelaakerointi tuon puomin holkin ylä- ja alapuolelle. Siis niin että yläpään laakerin pystyisi laittaan pikkuiseen jännitykseen, niin voisi ehkä saada tuota hirttämisefektiä vähän hillittyä kun samalla teette noista laipoista isommat (enemmän pinta-alaa laakereille). Samoin rasvattuna vain tuo holkki eikä laakerointia sen sisäpinnoille lainkaan. Ei tarvisi pienentää mitään mittojakaan jos sitä pelkäätte, tosin vaikuttaa suht järeältä keksinnöltä.VesQ kirjoitti: Ongelmahan on että tuo putki on jotain kokoa johon ei varmasti saa mitään standardikokoisia laakereita joten mielessä kävi että tuohon pyörivään osaan sorvaisi sisälle kahteen kohtaan urat joihin laittaisi laakerirullia kierroksen täyteen
Paras kait olisi jos olisi toinen holkki alempana ja vinotuki tuohon puomiin, mutta tuossa vaiheessa melko mahdoton tehdä ja vie kyllä tilaakin sitten jonkin verran.
Kukaan ei varmasti ymmärtäny mitä tarkoitan

Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Ite ainakin kokeilisin ensi tuota luikilaakeri hommaa.
Eihän sitä laakeria tarvihe koko matkalle laittaa, vaan esim. 2 cm renkaat tuohon ylä ja alapäähän, varsinkin jos ne laakerit tekis oikeasta laakerimetallista.
Tulis varmaan sen verran kitkaa pintaan ettei ihan iteksiään liikkuis.
Eihän sitä laakeria tarvihe koko matkalle laittaa, vaan esim. 2 cm renkaat tuohon ylä ja alapäähän, varsinkin jos ne laakerit tekis oikeasta laakerimetallista.
Tulis varmaan sen verran kitkaa pintaan ettei ihan iteksiään liikkuis.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
- Paikkakunta: Raahe
Re: Projekti nostopuomin laakerointi
Mietin itse kans tätä painelaakeri mnetelmää. se ois helppo toteuttaa. Jos tuo pystyputki mikä on maassa kiinni lähtee irti niin sen yläpäähän vois tehdä kierteet että saisi tuon ylimmäisen painelaakerin kiristettyä laipalla missä on reikä ja pultti läpi siihen kiinni.. Tai onnistuuhan se sillä vinotuella kin pystyputkeen hitsata tasolaippa mitä pitkin vinotuen laakeri kulkee. Sitten vielä vanttoruuvi väliin saa sopivan tiukalle. Siinä muutamia ideoita jos joku osaa niitä tulkita....fsohc kirjoitti:Vähän veikkaan että kuulat hirttää äkkiä kiinni jos teillä ei sitten ole jotain todella kovaa rautaa mistä aiotte tuon holkin tehdä. Miten ois painelaakerointi tuon puomin holkin ylä- ja alapuolelle. Siis niin että yläpään laakerin pystyisi laittaan pikkuiseen jännitykseen, niin voisi ehkä saada tuota hirttämisefektiä vähän hillittyä kun samalla teette noista laipoista isommat (enemmän pinta-alaa laakereille). Samoin rasvattuna vain tuo holkki eikä laakerointia sen sisäpinnoille lainkaan. Ei tarvisi pienentää mitään mittojakaan jos sitä pelkäätte, tosin vaikuttaa suht järeältä keksinnöltä.VesQ kirjoitti: Ongelmahan on että tuo putki on jotain kokoa johon ei varmasti saa mitään standardikokoisia laakereita joten mielessä kävi että tuohon pyörivään osaan sorvaisi sisälle kahteen kohtaan urat joihin laittaisi laakerirullia kierroksen täyteen
Paras kait olisi jos olisi toinen holkki alempana ja vinotuki tuohon puomiin, mutta tuossa vaiheessa melko mahdoton tehdä ja vie kyllä tilaakin sitten jonkin verran.
Kukaan ei varmasti ymmärtäny mitä tarkoitan

Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Hmm, hyvinhän niitä ideoita alkaa syntyä, täytyy mietiskellä yön yli
Tosiaan tuo runkoputki ei lähde pois, on lattiavalun yhteydessä tehty ja about 1m lattiapinnan alle, tehty sellainen monttu ja laatikko eli siellä on sellainen betonikuutio jossa putki on, putkessa taitaa olla jotain levyjä/tappeja valun seassa eli tiukassa on
Niin ja takoituksena oli tehdä sellaisista about 2-4mm halkaisijaltaan ja about 10-20mm pitkistä laakerineuloista mutta täytyy harkita, tuossa yksi toinenkin visio mutta huomenissa siitä lisää, nyt nukkumaan
Tosiaan tuo runkoputki ei lähde pois, on lattiavalun yhteydessä tehty ja about 1m lattiapinnan alle, tehty sellainen monttu ja laatikko eli siellä on sellainen betonikuutio jossa putki on, putkessa taitaa olla jotain levyjä/tappeja valun seassa eli tiukassa on
Niin ja takoituksena oli tehdä sellaisista about 2-4mm halkaisijaltaan ja about 10-20mm pitkistä laakerineuloista mutta täytyy harkita, tuossa yksi toinenkin visio mutta huomenissa siitä lisää, nyt nukkumaan

-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Ei tuo "pyörivä osa" ole rakenteen lujuuden kannalta oleellinen osa. Muu konstruktio antaa kyllä aikaisemmin periksi (lähinnä I-palkki tai nosturin pystyputki ja / tai sen liitos).
Tein pikaisen lujuusanalyysin "suunnilleen" mitoilla ja vaikka ohensin seinämävahvuuden 15 milliin niin vieläkään ei tapahtunut minkäänlaista muodonmuutosta yms. hälyttävää. Rakenteen pienin varmuuskerroin oli silti yli neljän 200 kg:n kuormalla (Huom! ei vastaa 100% todellista tilannetta, mutta antaa suuntaa).
EDIT:
Innostuin tutkimaan asiaa vielä hieman lisää ja tarkensin analyysia. Rakenteen kaksi selkeästi heikointa osaa ovat I-palkin hitsisauman kohta (vinon ja suoran osa välinen liitos) sekä itse pystyputki, johon tulee yllättävän kova rasitus.
Tein pikaisen lujuusanalyysin "suunnilleen" mitoilla ja vaikka ohensin seinämävahvuuden 15 milliin niin vieläkään ei tapahtunut minkäänlaista muodonmuutosta yms. hälyttävää. Rakenteen pienin varmuuskerroin oli silti yli neljän 200 kg:n kuormalla (Huom! ei vastaa 100% todellista tilannetta, mutta antaa suuntaa).
EDIT:
Innostuin tutkimaan asiaa vielä hieman lisää ja tarkensin analyysia. Rakenteen kaksi selkeästi heikointa osaa ovat I-palkin hitsisauman kohta (vinon ja suoran osa välinen liitos) sekä itse pystyputki, johon tulee yllättävän kova rasitus.
Viimeksi muokannut Pusa, Ma Syyskuu 17. 12:17:11 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Projekti nostopuomin laakerointi
Tiedän mitä tarkoitat. Oon statiikantunnilla joskus tehnyt laskun, kuinka perus puristin toimii ja tuo holkkihan kiilautuu samalla lailla putkea vasten. Siis sellainen puristin mitä käytetään vaikka puutöissä, ruuvattava, tiätte kyllä. Aika haastava varmaan tehdä tuollainen ylimääräinen tuki tuonnefsohc kirjoitti: Paras kait olisi jos olisi toinen holkki alempana ja vinotuki tuohon puomiin, mutta tuossa vaiheessa melko mahdoton tehdä ja vie kyllä tilaakin sitten jonkin verran.
Kukaan ei varmasti ymmärtäny mitä tarkoitan

Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Yksisuuntaisia painekuulalaakereita on 140mm sisäreiällä sillä voisi alkaa kokeilut, tuossa suunnassa ei voimat tietenkään ole suurimmat, mutta ei sitä liukulaakeripintaakaan ole kovin paljon holkin ja "lukitusrenkaan" välillä.
Kaikki laakerit tuossa kokoluokassa pystyvät yksinäänkin kantamaan puomin aiheuttamat voimat, rakenne pitäisi saada sellaiseksi ettei niitä laakereita tarvitsisi monta, lienevät aika hinnakkaita.
Onko tolppa päästä niin sileä, että sinne voisi laittaa sisälle laakerin esim. kartiokkaan rullalaakerin se kantaisi kuorman kahdessa suunnassa?
Kartiokkaita rullalaakereita on 125mm ulkohalkaisijalla, niissä on 70mm sisäreikä. Tolpan sisään tarvitaan stopparit laakerille ja puominholkin keskelle 70mm akseli.
Kaikki laakerit tuossa kokoluokassa pystyvät yksinäänkin kantamaan puomin aiheuttamat voimat, rakenne pitäisi saada sellaiseksi ettei niitä laakereita tarvitsisi monta, lienevät aika hinnakkaita.
Onko tolppa päästä niin sileä, että sinne voisi laittaa sisälle laakerin esim. kartiokkaan rullalaakerin se kantaisi kuorman kahdessa suunnassa?
Kartiokkaita rullalaakereita on 125mm ulkohalkaisijalla, niissä on 70mm sisäreikä. Tolpan sisään tarvitaan stopparit laakerille ja puominholkin keskelle 70mm akseli.
Viimeksi muokannut SLEI, Ma Syyskuu 17. 15:01:25 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Kannattaa kysellä puolitutuiltakin jos joku sattuu tuntemaan esim. isossa teollisuuslaitoksessa kunnossapitohommissa olevaa tyyppiä. Hyvällä tuurilla voi saada jostain ennakkohuollosta nussittua todella järeitä laakereita, jotka kävisi vielä täydellisesti tuollaiseen projektiin. Tuossa kokoluokassa olevat laakerit kun on tavalliselle pulliaiselle huomattavan arvokkaita kuten sierra friikki mainitsi
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Tai sitten osaava kaveri sorvaa pari "prikkaa" joissa on ura toisellapuolella, urapuolet vastakkain ja jostain vanhoista laakereista kuulia väliin.fsohc kirjoitti:Tuossa kokoluokassa olevat laakerit kun on tavalliselle pulliaiselle huomattavan arvokkaita kuten sierra friikki mainitsi
Ja kas meillä in ihan itsetehty "painelaakeri".

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
tuossa näkyy laakerointi rakenne.
http://www.ac-h.com/Parts/PDF/Model%202 ... 20list.pdf
googleta sanalla JIB CRANE, niin löytyy tietoa/kuvia
http://www.ac-h.com/Parts/PDF/Model%202 ... 20list.pdf
googleta sanalla JIB CRANE, niin löytyy tietoa/kuvia
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Tee semmonen tukirauta tosta puomista alaspäin vaikka jonkun 30cm ja sen päähän kaks kuulalaakeroitua rullaa, jotka kulkee putken pinnalla. Vähentää ton pystyputken rasitusta paljon eikä se yläholkki kampea niin pahasti, vaan siihen kohdistuu lähinnä vetoa.
Havainnollistava kuva, näitä on käytössä kaupallisissa nostureissa. Kannattaa kokeilla, koska saattaa tulla jo riittävän kevyt käänneltävä sillä.
Kuvassa oleva apupyöräsysteemi on toteutettu neljällä kohtuu kokoisella kuulalaakerilla, eli siinä on kaksi rullaa, joidenka kummassakin päässä on kuulalaakeri.
Havainnollistava kuva, näitä on käytössä kaupallisissa nostureissa. Kannattaa kokeilla, koska saattaa tulla jo riittävän kevyt käänneltävä sillä.
Kuvassa oleva apupyöräsysteemi on toteutettu neljällä kohtuu kokoisella kuulalaakerilla, eli siinä on kaksi rullaa, joidenka kummassakin päässä on kuulalaakeri.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jep jep
Tarkoituksena ei siis ollut laittaa sitä messinki/laakeripronssi holkkia lukitusrenkaan ja holkin väliin vaan holkin ja putken väliin
Tuossa isäukolta (Stora Enson korjaamopuolella) kyselin kun sille tuppaa nuo kaikki omat sorvaushommat kasaantumaan niin ehdotti että tekee siihen holkin kylkeen aukot joihin laittaa kuulalaakerit vaakatasoon niin että se kuulalaakerin ulkokehä kiertää tuota putkea, neljälle tai kolmelle sivulle siis, eli eteen alas kaksi ja taakse ylös yksi tai kaksi, tekee tapit tai vastaavat lukitukset holkin ulkopuolelle tai jos löytää sopivan kokoiset laakerit niin poraa holkin seinämään pystysuunnassa reijät aukkojen läpi ja tappi reikään niin että menee laakerin sisäkehän läpi ja laakeri lukittuu paikalleen, voisi olla ihan toimiva ja väitti että helppo tehdäkkin kuulemma, no onhan ikänsä sorvilla ja jyrsimillä yms ajellut työkseen
Tämä on kyllä mielenkiintoinen selittää mutta kai sen joku tajusi
Jos tuo holkki ja lukitusrengas pysyy alkuperäisenä niin ajatuksena oli myös sorvata tuohon lukitusrenkaan yläpintaan ja holkin alapintaan ura laakerikuulille, häviää ainakin suoraan alaspäin vaikuttava kitka
Tosiaan tuo putken yläpää on kaikkea muuta kuin sileä, eli ihan karkeapintaisesta putkitavarasta räkkäkällä hiottu saumat yms rösöt pois
Eli suoraan sitä vasten ei ainakaan kovin pienihalkaisisia laakereita/rullia yms pysty käyttämään jossei sitten tee siihen päälle jotain teräsholkkia joka sileäpintainen
Tuo kartiorullalaakeri tuonne putken sisään ja siitä akseli holkkiin on käynnyt mielessä
Laakerin ulkokehän lukitseminen putken sisään voisi onnistua vaikka poraamalla pystyputken seinään vaikka 4klp 10mm reikiä ja niihin pultit jotka tulevat putkesta sen verran läpi että laakeri jää niiden varaan, heikentääkö sitten tuota pystyputkea liikaa ??
Mutta ongelma on tuossa että sitä holkkia ei saa paikalleen ilman katon purkamista jos ei sitten tee niin että tekee sen akselin sinne laakeriin "kiinteäksi" niin että se akselin pää tulee putken päästä vain vähän yli ja holkki laippoineen vaan nostetaan sen akselin päälle
Jos taas makaa vain sen yhden kartiorullan päällä niin tulee taas ongelmaksi että holkki vääntyy vinoon ja puree putkeen kiinni
Edit:
Tarkoituksena ei siis ollut laittaa sitä messinki/laakeripronssi holkkia lukitusrenkaan ja holkin väliin vaan holkin ja putken väliin
Tuossa isäukolta (Stora Enson korjaamopuolella) kyselin kun sille tuppaa nuo kaikki omat sorvaushommat kasaantumaan niin ehdotti että tekee siihen holkin kylkeen aukot joihin laittaa kuulalaakerit vaakatasoon niin että se kuulalaakerin ulkokehä kiertää tuota putkea, neljälle tai kolmelle sivulle siis, eli eteen alas kaksi ja taakse ylös yksi tai kaksi, tekee tapit tai vastaavat lukitukset holkin ulkopuolelle tai jos löytää sopivan kokoiset laakerit niin poraa holkin seinämään pystysuunnassa reijät aukkojen läpi ja tappi reikään niin että menee laakerin sisäkehän läpi ja laakeri lukittuu paikalleen, voisi olla ihan toimiva ja väitti että helppo tehdäkkin kuulemma, no onhan ikänsä sorvilla ja jyrsimillä yms ajellut työkseen
Tämä on kyllä mielenkiintoinen selittää mutta kai sen joku tajusi
Jos tuo holkki ja lukitusrengas pysyy alkuperäisenä niin ajatuksena oli myös sorvata tuohon lukitusrenkaan yläpintaan ja holkin alapintaan ura laakerikuulille, häviää ainakin suoraan alaspäin vaikuttava kitka
Tosiaan tuo putken yläpää on kaikkea muuta kuin sileä, eli ihan karkeapintaisesta putkitavarasta räkkäkällä hiottu saumat yms rösöt pois
Eli suoraan sitä vasten ei ainakaan kovin pienihalkaisisia laakereita/rullia yms pysty käyttämään jossei sitten tee siihen päälle jotain teräsholkkia joka sileäpintainen
Tuo kartiorullalaakeri tuonne putken sisään ja siitä akseli holkkiin on käynnyt mielessä
Laakerin ulkokehän lukitseminen putken sisään voisi onnistua vaikka poraamalla pystyputken seinään vaikka 4klp 10mm reikiä ja niihin pultit jotka tulevat putkesta sen verran läpi että laakeri jää niiden varaan, heikentääkö sitten tuota pystyputkea liikaa ??
Mutta ongelma on tuossa että sitä holkkia ei saa paikalleen ilman katon purkamista jos ei sitten tee niin että tekee sen akselin sinne laakeriin "kiinteäksi" niin että se akselin pää tulee putken päästä vain vähän yli ja holkki laippoineen vaan nostetaan sen akselin päälle

Jos taas makaa vain sen yhden kartiorullan päällä niin tulee taas ongelmaksi että holkki vääntyy vinoon ja puree putkeen kiinni
Edit:
Tuohan kuulostaa/näyttää myös ihan ok, ratkailulta, tuohon vielä sen holkin ja lukitusrenkaan väliin kuulat niin voisi kyllä kerkistyä, tuossakin vaan on se että pitäisi saada tehtyä jonkinnäköinen kiristyssysteemi tuohon koska puomi pulteilla kiinni ja sen saa siihen jonkinverran eri asentoon sekä holkin ja puomin laippojen välissä on nytkin about 1mm kiila tuolla yläreunassa kun ei ole ihan osunut suoraan niin on tuolla korjattu jotta ei ota kattoon kiinniolafu kirjoitti:Tee semmonen tukirauta tosta puomista alaspäin vaikka jonkun 30cm ja sen päähän kaks kuulalaakeroitua rullaa, jotka kulkee putken pinnalla. Vähentää ton pystyputken rasitusta paljon eikä se yläholkki kampea niin pahasti, vaan siihen kohdistuu lähinnä vetoa.
Havainnollistava kuva, näitä on käytössä kaupallisissa nostureissa. Kannattaa kokeilla, koska saattaa tulla jo riittävän kevyt käänneltävä sillä.
Kuvassa oleva apupyöräsysteemi on toteutettu neljällä kohtuu kokoisella kuulalaakerilla, eli siinä on kaksi rullaa, joidenka kummassakin päässä on kuulalaakeri.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Äkkiseltään laskien 50kg puomi ja 200kg kuorma kuormittaa lukkorengasta vähän yli 2kg per cm2, mutta kun holkin ja tolpan välillä on pieni välys niin kuormitus on puomin puolella pirun paljon suurempi.
Varmaan sorvaamalla ne urat puominholkkiin ja lukkorenkaaseen ja sitten kuulat väliin keventäisi puomin käänneltäväksi.
Varmaan sorvaamalla ne urat puominholkkiin ja lukkorenkaaseen ja sitten kuulat väliin keventäisi puomin käänneltäväksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jep
Operaatio "laakerointi" nytkähti taas eteenpäin. Faija sai kiireiltään osia jyrsittyä ja sain tuossa pienistä suunnittelukukkasista huolimatta homman kasaan, vielä vähän hienosäätöä ja shimmailua kaipaa mutta hyvällä mallilla
Eli siis toteutus on nyt niin että siihen lukkorenkaaseen on sorvattu ura joka on täynnä noin 6mm laakerikuulia.
Siihen puomin holkkiin on jyrsitty ylös taakse yksi ja alas eteen kaksi "aukkoa" joissa jämäkän oloiset kuulalaakerit pultattavilla laakeripukeilla. Laakerit siis kiertävät runkotolpan pintaa vasten
Faija ei sitten kerennyt sorvaamaan tuosta holkin sisästä tavaraa pois jotta olisi ollut reilusti väljä tolppaan jolloin kuorma olisi ollut väkisin pelkkien laakereiden varassa
Nyt kun tolpan pinta oli epätasainen rälläkän jäljiltä niin kun laakerin kohdalle osui kuoppa niin holkki kiilasi itsensä vastakkaiselta puolelta jumiin. Kun en jaksanut odotella niin "kotisorvissa" eli rälläkällä ajoin holkin sisältä vähän tavaraa pois jotta jää makaamaan laakerien varaan
Nyt tuntuisi liikkuvan kevyesti myös kuorman kanssa vaikka jossain kohtaa vähän kahnaakin kiinni. Tyhjänä pyörii todella hyvin vaikka tönäisemällä ja moottori painona niin pyörii vielä kohtuullisesti verrattuna siihen että ennen ilman kuormaa sai tosissaan kiskoa ketjusta ja kuorman kanssa joutui moottorin siirtämään about keskelle puomia ja puomin kärjestä jakkaran kanssa joutui keventämään niin paljon kun jaksoi ja samalla tönäistä puoli metriä kerrallaan
Täytyy vielä tuo puomissa liikkuva kelkka suunnitella vähän paremmin kun ei ole laakerit osuneet ihan kohdalleen ja ristikkäiset laakerit ovat ilmassa ja jos samalla tekisi kelkan ajatellen sähköistä taljaa
Täytyy huomenissa vielä napsia muutamia kuvia
Tuosta sähkötaljasta tuli mieleen että tekeekö sellaisella halpahallin abput 100e sähkötaljalla mitään, nostaa vaijeri yksinkerroin 250kg ja kaksinkerroin 500kg. Tuo 500kg riittäisi kyllä hyvin jos se vaan sen nostaa ja tuo 500kg on tosiaan tehosta johtuva rajoite eikä kestävyydestä.
Vaijeri oli jotain luokkaa 4-6mm paksua
Operaatio "laakerointi" nytkähti taas eteenpäin. Faija sai kiireiltään osia jyrsittyä ja sain tuossa pienistä suunnittelukukkasista huolimatta homman kasaan, vielä vähän hienosäätöä ja shimmailua kaipaa mutta hyvällä mallilla
Eli siis toteutus on nyt niin että siihen lukkorenkaaseen on sorvattu ura joka on täynnä noin 6mm laakerikuulia.
Siihen puomin holkkiin on jyrsitty ylös taakse yksi ja alas eteen kaksi "aukkoa" joissa jämäkän oloiset kuulalaakerit pultattavilla laakeripukeilla. Laakerit siis kiertävät runkotolpan pintaa vasten
Faija ei sitten kerennyt sorvaamaan tuosta holkin sisästä tavaraa pois jotta olisi ollut reilusti väljä tolppaan jolloin kuorma olisi ollut väkisin pelkkien laakereiden varassa
Nyt kun tolpan pinta oli epätasainen rälläkän jäljiltä niin kun laakerin kohdalle osui kuoppa niin holkki kiilasi itsensä vastakkaiselta puolelta jumiin. Kun en jaksanut odotella niin "kotisorvissa" eli rälläkällä ajoin holkin sisältä vähän tavaraa pois jotta jää makaamaan laakerien varaan
Nyt tuntuisi liikkuvan kevyesti myös kuorman kanssa vaikka jossain kohtaa vähän kahnaakin kiinni. Tyhjänä pyörii todella hyvin vaikka tönäisemällä ja moottori painona niin pyörii vielä kohtuullisesti verrattuna siihen että ennen ilman kuormaa sai tosissaan kiskoa ketjusta ja kuorman kanssa joutui moottorin siirtämään about keskelle puomia ja puomin kärjestä jakkaran kanssa joutui keventämään niin paljon kun jaksoi ja samalla tönäistä puoli metriä kerrallaan
Täytyy vielä tuo puomissa liikkuva kelkka suunnitella vähän paremmin kun ei ole laakerit osuneet ihan kohdalleen ja ristikkäiset laakerit ovat ilmassa ja jos samalla tekisi kelkan ajatellen sähköistä taljaa
Täytyy huomenissa vielä napsia muutamia kuvia
Tuosta sähkötaljasta tuli mieleen että tekeekö sellaisella halpahallin abput 100e sähkötaljalla mitään, nostaa vaijeri yksinkerroin 250kg ja kaksinkerroin 500kg. Tuo 500kg riittäisi kyllä hyvin jos se vaan sen nostaa ja tuo 500kg on tosiaan tehosta johtuva rajoite eikä kestävyydestä.
Vaijeri oli jotain luokkaa 4-6mm paksua