Etuperistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Syyskuu 24. 16:56:57 2008

Kysymys, jolla ei lie merkitystä mutta uteliaisuus voittaa joskus.
Miksi nelikkoCossusierran etuperä on sisuskaluiltaan siisti ja puhdas kun taas kutoskoneiden perät muistuttavat sisältä lähinnä kampikammiota ollen mustia ja karstaisia? Onko öljylaatu muuttunut jossain vaiheessa? Eihän se kutosenkaan pakokaasu sinne pääse?
No joo, toinen kysymys samalla: Etukardaanin ristikon hajoaminen aiheutti perän jumiutumisen, onko mahdollista ja miksi! Vai leipoiko perä eka kiinni ja aiheutti kardaanin rikkoutumisen? Miksi perästä häipyi välykset, ei kumminkaan tasauspyörästöstä eli kaikki näyttää silmämääräisesti ehjältä? Elikö perän kuori?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Syyskuu 24. 17:04:46 2008

cossu44 kirjoitti:Kysymys, jolla ei lie merkitystä mutta uteliaisuus voittaa joskus.
Miksi nelikkoCossusierran etuperä on sisuskaluiltaan siisti ja puhdas kun taas kutoskoneiden perät muistuttavat sisältä lähinnä kampikammiota ollen mustia ja karstaisia? Onko öljylaatu muuttunut jossain vaiheessa? Eihän se kutosenkaan pakokaasu sinne pääse?
No joo, toinen kysymys samalla: Etukardaanin ristikon hajoaminen aiheutti perän jumiutumisen, onko mahdollista ja miksi! Vai leipoiko perä eka kiinni ja aiheutti kardaanin rikkoutumisen? Miksi perästä häipyi välykset, ei kumminkaan tasauspyörästöstä eli kaikki näyttää silmämääräisesti ehjältä? Elikö perän kuori?
Vastaanpa vain tuohon ensimmäiseen:
Kutoskoneen öljypohjasta puuttuu se "eristävä" putki ja ajan saatossa moottoriöljyä alkaa pääsemään vanhojen stefojen välistä perän puolelle. Hyvä puoli siinä ettei tartte lisäillä etuperään öljyä.. :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ke Syyskuu 24. 17:10:07 2008

Aika jännästihän tuo meni hajalle. Pitäisi perän kuoressa kai olla jonkinlaista murtumaa jos elänyt.
Kutosissa etuperä on suoraan yhteydessä moottorin öljytilaan toisin kuin cossussa tai DOHC:ssa.
#350

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Syyskuu 24. 17:12:12 2008

cosworthman kirjoitti:Aika jännästihän tuo meni hajalle. Pitäisi perän kuoressa kai olla jonkinlaista murtumaa jos elänyt.
Kutosissa etuperä on suoraan yhteydessä moottorin öljytilaan toisin kuin cossussa tai DOHC:ssa.
Ei ihan suoraan. On siellä se yks stefa välissä. :wink: ..tai no mitä siitä on 20 vuoden jälkeen jäljellä :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

ylimark
Viestit: 915
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Syyskuu 24. 18:17:14 2008

sierra4x4tbo kirjoitti: Vastaanpa vain tuohon ensimmäiseen:
Kutoskoneen öljypohjasta puuttuu se "eristävä" putki ja ajan saatossa moottoriöljyä alkaa pääsemään vanhojen stefojen välistä perän puolelle. Hyvä puoli siinä ettei tartte lisäillä etuperään öljyä.. :lol:
Onko Cossussa joku putki vielä tällasen putken lisäksi?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Syyskuu 24. 19:01:42 2008

ylimark kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: Vastaanpa vain tuohon ensimmäiseen:
Kutoskoneen öljypohjasta puuttuu se "eristävä" putki ja ajan saatossa moottoriöljyä alkaa pääsemään vanhojen stefojen välistä perän puolelle. Hyvä puoli siinä ettei tartte lisäillä etuperään öljyä.. :lol:
Onko Cossussa joku putki vielä tällasen putken lisäksi?
Kato, olihan siellä putki.. :roll:
Cossussa on vaan tuo kylki ummessa. Eli motista ei tuu öljyt pihalle vaikka purkais etuperän pois.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ke Syyskuu 24. 22:40:06 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:
cosworthman kirjoitti:Aika jännästihän tuo meni hajalle. Pitäisi perän kuoressa kai olla jonkinlaista murtumaa jos elänyt.
Kutosissa etuperä on suoraan yhteydessä moottorin öljytilaan toisin kuin cossussa tai DOHC:ssa.
Ei ihan suoraan. On siellä se yks stefa välissä. :wink: ..tai no mitä siitä on 20 vuoden jälkeen jäljellä :lol:
Juuri näin :wink:
#350

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Lokakuu 8. 13:44:47 2008

Nyt taas hetken jumpanneena muisti palaa pätkittäin, eli kiinnitä pohja vasta kun perä on paikoillaan. Eihän tuota itse taas muistanut ja tuli turhaan ähellettyä.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Lokakuu 8. 14:20:55 2008

cossu44 kirjoitti:Nyt taas hetken jumpanneena muisti palaa pätkittäin, eli kiinnitä pohja vasta kun perä on paikoillaan. Eihän tuota itse taas muistanut ja tuli turhaan ähellettyä.
Etuperä muljahtaa kivuttomasti paikalleen myös irrottamalla öljypohjan läpi menevä akseli.. muita osia ei tarvitse irroittaa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cosworthman » To Lokakuu 16. 21:44:09 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Nyt taas hetken jumpanneena muisti palaa pätkittäin, eli kiinnitä pohja vasta kun perä on paikoillaan. Eihän tuota itse taas muistanut ja tuli turhaan ähellettyä.
Etuperä muljahtaa kivuttomasti paikalleen myös irrottamalla öljypohjan läpi menevä akseli.. muita osia ei tarvitse irroittaa.
Jos en väärin muista niin murikka tulee just ja just pois ilman väliakselin irrotustakin mut tilaa ei jääkun muutama milli ja pitää kääntää just oikeeseen asentoon..
#350

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 16. 23:08:38 2008

cosworthman kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Nyt taas hetken jumpanneena muisti palaa pätkittäin, eli kiinnitä pohja vasta kun perä on paikoillaan. Eihän tuota itse taas muistanut ja tuli turhaan ähellettyä.
Etuperä muljahtaa kivuttomasti paikalleen myös irrottamalla öljypohjan läpi menevä akseli.. muita osia ei tarvitse irroittaa.
Jos en väärin muista niin murikka tulee just ja just pois ilman väliakselin irrotustakin mut tilaa ei jääkun muutama milli ja pitää kääntää just oikeeseen asentoon..
Voi hyvinkin olla. Mä en kyl saanu, vaik kuin pyörittelin..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Lokakuu 17. 8:59:15 2008

Jos en väärin muista niin murikka tulee just ja just pois ilman väliakselin irrotustakin mut tilaa ei jääkun muutama milli ja pitää kääntää just oikeeseen asentoon..[/quote]

Voi hyvinkin olla. Mä en kyl saanu, vaik kuin pyörittelin..[/quote]

Kyllä se sieltä pois tulee, takaisinlaitto onkin se vaikeampi juttu, ottaa alapuolelta akselipalkkiin, yläpuolelta jarruputkiin/kiinnikkeisiin. Pohjan irroitus toi tilaa sen sentin, sitten ei ollut edes vaikeeta. Ja minulla oli takaisinlaitossa laatikko ja kallistuksenvaimennin poissa, ja vetarikin.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 17. 10:05:24 2008

se osa joka eroittaa etuperän öljypohjasta on kuminen 0-rengas.
sen kovettuminen (normaalia kun kumin normaalikesto ikä on noin 4vuotta) aiheuttaa öljyjen sekoittumisen.
sekoittuisi se 4-syl moottorisessakin jos sellainen siellä olisi.

sulla on todennäköisesti hajonnut perä ensin sit kardaani
mutta
jos sulla on hajonnut takaristikko etukardaanissa niin silloin on voinut auton liike rikkoa etuperänkin.
jos taas etu ristikko onmennyt rikki niin todennäköisesti se on mennyt rikki sen johdosta että ristikossa oleva vaseliini on kuivunut pakoputken johdosta (pieni välys putkeen).

jos perästä on hävinnyt välykset niin sitten se on elänyt ,tai
poskilaakerin kiristys mutteri (se iiiisooo) on kiristynyt itsestään laakerikitkan takia ,(ja lukitus on irronnut).
jos taas perä liikkuu normaalisti (pyörii) kylmänä mut lämpimänä on nahkea niin sit on välykset liian pienet ja kiinni jumiutuminen on aiheuttanut ristikon hajoamisen.

vaihtoehtoja on monia kun ei tiedä tarkkaan mitä on jumissa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Lokakuu 17. 11:04:47 2008

Perä on kylmänä täysin välyksetön, pyörii tosin mutta sillai makean nahkeasti. Kardaanin eturistikko oli päreinä.Ristikoissa nipat, jotka olin juuri rasvannut.Perän kuorissa ei silminnähtäviä halkeamia tai muita muutoksia.
Vaihdoin perän ja kardaanin, etuvetarin vaihdoin just aiemmin. Toimi ainakin yhden ratapäivän, tosin ei ajettu kovin paljoa, joka taas johtui jarrujen julmasta täristyksestä, joka puolestaan johtui takalevyjen sorvissa käynnistä.(köyhät sorvaa ensin ja ostaa sitten uudet, tiedettiin mutta kokeiltiin taas,-25.kokeilu :oops: ) No, talvi tulee ja Cossu lepää!

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Jake » La Lokakuu 18. 20:38:06 2008

Mitähän ne pojat on taas värkänny , öljypohja ensin paikalleen ja vaikka väliakseli on paikallaan niin muutakuin nostaa etuperä paikalleen , kiinnikkeet kannattaa siirtää sivuun/pois , alkaa ahdistaa hieman kun akseli menee stefan kohdalle mutta väliakselia samalla hieman pyörittää niin sinne humahtaa .

T:just viikko sitten kasattu .
ex Jäsen #10

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Lokakuu 20. 9:17:13 2008

Jake kirjoitti:Mitähän ne pojat on taas värkänny , öljypohja ensin paikalleen ja vaikka väliakseli on paikallaan niin muutakuin nostaa etuperä paikalleen , kiinnikkeet kannattaa siirtää sivuun/pois , alkaa ahdistaa hieman kun akseli menee stefan kohdalle mutta väliakselia samalla hieman pyörittää niin sinne humahtaa .

T:just viikko sitten kasattu .
Me amatöörit ollaan amatöörejä :oops: ,vasta 13 vuotta Cossua.
Kerran, silloin joskus, sen sinne sain helposti, nyt ei vaan onnannut, otin pohjan pois ja hups, sinne sujahti!
Kiinnikeraudat olivat poissa.
No hikoillaan sitä joskus muutenkin turhaan...

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ma Lokakuu 20. 11:08:48 2008

cossu44 kirjoitti:No hikoillaan sitä joskus muutenkin turhaan...
Hikoilu ei mene koskaan hukkaan, jos tämä yhtään lohduttaa...
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

samiharju
Viestit: 8039
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 18. 9:04:13 2010

4x4 dohc etuperästä kaipais jotakin remppaa. ei metelöi (vielä) mutta vetoakselista kokeilemalla laakereissa reilu klappi, joku lienee laakeroinut em. kapistusta joskus? laakerit ja stefat lienee perus kamaa mutta mitä erityistä tulisi ottaa huomioon tuon suhteen jos sitä remppaamaan alan?

samiharju
Viestit: 8039
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Helmikuu 18. 9:04:41 2010

..ja kuvia puretusta etuperästä näytille jos löytyy XD

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Helmikuu 18. 10:27:32 2010

Pinionin laakeri (muistaakseni se pienempi) ei ehkä löydy helposti. Omaan etuperään sain sen Autoracingista, muualta ei löytynyt. Ei edes laakerikaupasta...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Helmikuu 19. 18:51:28 2010

ford escort´79 tic

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Helmikuu 19. 19:14:05 2010

adh kirjoitti:http://cgi.ebay.co.uk/FORD-SIERRA-COSWO ... 1c1057ff47

eiks tossa ole ne laakerit?

Siinähän ne. Ja halvalla. 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Helmikuu 21. 20:13:24 2010

sitten vielä toi pinionin mutter
sen alla oleva "krymppi" hela tais olla kertakäyttöinen eli kiristetään mutteri momenttiin ja jos joutuu aukaisemaan niiin uusi kengas sisään ennen kiristystä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 23. 22:39:45 2010

Pinionin krymppirengas tehtiin mulle sorvaamalla kunnon holkki teräksestä, jonka mitoitus oli alkuperäisen puristuneen peltikrympin mitta+ 0.30mm jonka perän kasaaja sitten hioi mieleiseensä mittaan. Kestää kilpakäytössä paremmin, noi peltiset on kovassa käytössä painuneet kasaan ja perä poks. 3.92 välitykset tuntuvat olevan muutenkin heikompia kuin 3.62 etuperät kisakäytössä, aina kun on pohjaluukku otettu öljynvaihtoa varten pois on lautaspyörän hampaan paloja tullut ulos :lol: . Nyt laitoin 3.62 etuperän ja 4.44 takaperän jos kestäis paremmin. 3.62 lautaspyörän hampaat hiukan paksummat kuin 3.92.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 24. 19:41:53 2010

Cosesc kirjoitti:3.92 välitykset tuntuvat olevan muutenkin heikompia kuin 3.62 etuperät kisakäytössä, aina kun on pohjaluukku otettu öljynvaihtoa varten pois on lautaspyörän hampaan paloja tullut ulos :lol: . Nyt laitoin 3.62 etuperän ja 4.44 takaperän jos kestäis paremmin. 3.62 lautaspyörän hampaat hiukan paksummat kuin 3.92.
Toi hampaiden kokoero johtunee niiden eri määrästä samalle kehälle. Mutta enemmän kiinnostaa tuo, että miten saadaan kikkailtua toi välitysten ero edessä ja takana noin isoksi ilman ongelmia keskiviskossa, vai onko tämäkin muutettu kisakäytössä muunlaiseen systeemiin.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Helmikuu 24. 20:01:04 2010

Jakovaihteiston ketjuvälitystä muuttamalla voidaan käyttää vakioetuperää ja tiuhempia takaperän välityksiä. Noita löytyy ainakin 3.92,4.1,4.44 ja 5.1 välityksille. Em. välityksiä on vain melko hankala löytää nykyään,hintakin on yleensä suhteessa saatavuuteen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 24. 20:32:34 2010

Cosesc kirjoitti:Jakovaihteiston ketjuvälitystä muuttamalla voidaan käyttää vakioetuperää ja tiuhempia takaperän välityksiä. Noita löytyy ainakin 3.92,4.1,4.44 ja 5.1 välityksille. Em. välityksiä on vain melko hankala löytää nykyään,hintakin on yleensä suhteessa saatavuuteen.
Kiitokset Cosesc, sen verran vielä lisätiedustelua, että toi ei taida vaikuttaa vetosuhteeseen etu- ja takapään välillä?

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Etuperistä

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Helmikuu 25. 12:18:04 2010

Vetosuhteeseen vaikuttaa vain keskiviskon planeettapyörästö jonka välityssuhdetta muuttamalla saadaan esim. 50/50 vetosuhde. Erittäin vaikeita osia löytää enää nykyään. :cry:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vastaa Viestiin