vaihteiston sähkömokkula

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » Ti Lokakuu 28. 23:31:24 2008

eli tollanen ainaki escort/fiesta malleissa oleva palikka vaihdelaatikon ja vaijerin välissä. 3-napainen sähköpistoke siinä myös. kertokaa ny mulle mikä toi on ja mitä se tekee ? tuntus että autolle ihan sama onko se paikallaa vai ei. :-s

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Lokakuu 28. 23:42:38 2008

Mulle kerrottiin että se vähä vaikuttais vauhdissa, ettei tiputtais kierroksia niin nopeasti alas. varmaaa tietoa ei ole.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Lokakuu 29. 1:08:43 2008

Se on ECUn nopeusanturi, vaikuttaa ainakin moottorijarrutukseen ja tyhjäkäyntiin.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Lokakuu 29. 7:06:55 2008

VSS
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Lokakuu 29. 11:12:28 2008

Jaa jaa, oonki miettiny miks esim. kytkin pohjassa liikennevaloihin mennessä kiekat on jotain 1000-1100rpm, sit ku pysähtyy nii tippuu 900rpm...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Lokakuu 29. 12:49:20 2008

EECTCH98.PDF EEC-IV Technical Notes: Reference. Compiled by Tom Cloud <cloud@peaches.ph.utexas.edu> kirjoitti:VSS
VSS gets used for many things, even in the manual gearbag calibrations.
1. Used to drive coast-down strategies. EEC will use longer throttle dashpots if it
sees a non-zero signal from the VSS at closing throttle. This prevents lift-throttle
snatch, especially in lower gears and at lower road speeds.
2. Drives radiator fan strategies. Fan is usually turned off above 45 MPH unless
coolant temp is above fan-on setpoint.
3. Cruise control on vehicles with the cruise control integrated into the EEC,
instead of a separate electronic module..
The engine should run fine without the VSS. I have disconnected the VSS in my ’89
SHO and ’98 Contour V6 to get rid of the long dashpot. If the strategy doesn’t see a
VSS signal, it drops the throttle immediately, which puts ME in control of the shift
rev-matching, not the bloody computer.
The cruise control is separate from the EEC, but they share the same sensor. For a
manual transmission MAF Mustang, the VSS is used to maintain an 1100 idle when
coasting to a stop until you drop below ~8 mph. I’ve known a few people who converted
their speed density cars to MAF that had stalling problems when pushing in
and holding the clutch at speed until the VSS sensor was hooked up. The speed density
cars did not use the sensor. I’m not aware of the sensor being used for
anything else except on the ’93 Cobra, where it was used to change the timing curve
when above 100 something miles per hour.
Escort Mk4 "RS2300i"

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » To Lokakuu 30. 21:34:22 2008

nonni, taas viisastu.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 30. 17:58:22 2008

Onko tietoa minkä värinen johto on boksin 3:s navalta VSS pistokkeen kakkosnavalle menevä? Sais kai tuon selville kun avais liitokset mutta jso joku muistaa ulkoa.. Cruise pitäis saada toimimaan, autona siis -1/94 1.8i aut mondeo.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 11. 20:21:35 2009

itse itselleni vastaten: cruisen tarvitsema VSS-anturin johto on Ruskea-keltainen, mutta se muuttuu heti 10cm päässä anturista olevassa liittimessä SINI-VALKOISEKSI jona se jatkaa kulkuaan. Eli jos joku nyt tarvii Mondeon (mk1) nopeustieto- eli VSS-johdinta esim vakionopeussäätimen tai ajotietokoneen asennuksen vuoksi, niin konetilassa kuljettajan puolella on moottoritilan johtosarjojen liittimet, niistä yhdestä löytyy sinivalkoinen johto, siihen tulee VSS-tieto.

Näin sain cruisen toimintaan..

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: vaihteiston sähkömokkula

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Tammikuu 11. 20:46:33 2009

Tota samaista vaikerin välissä olevaa anturaa käytetään myös ajotietokoneella varustetussa XR4i Sierrassa ajotietokoneen toimintaan. Moottorinohjaukselle sillä ei ole tuossa K-jetillä varustetussa Voima-moottorissa käyttöä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin