Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Heinäkuu 27. 18:49:19 2009

Tänään tuli verstaalla puheeksi kilpa mäntien mahdollinen pinnoitus. Onkos kellään tietoa tehdäänkö täällä Suomessa missään mäntien pinnoituksia?

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ma Heinäkuu 27. 19:09:20 2009

Minkäslaista pinnoitusta meinasit? Tuolla tekevät kaikenlaisia pinnoituksia, hyvällä tuurilla joku keraaminen pinnoitus voisi käydä männän päähänkin??
Liekköön kiviä....

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Heinäkuu 27. 19:20:59 2009

Qtka kirjoitti:Minkäslaista pinnoitusta meinasit? Tuolla tekevät kaikenlaisia pinnoituksia, hyvällä tuurilla joku keraaminen pinnoitus voisi käydä männän päähänkin??
No tarkoituksena olisi ensisijaisesti mahdollisesti pinnoittaa mäntien sivut kitkan pienentämiseksi. Zetec moottorissa on melkoisen huono kampikulma ja männän pinnoitaminen kitkaa pienentävällä pinnoitteella saattaisi olla pieni tekohengitys tuohon ongelmaan.
Itse juuri googlasin : http://www.nextmet.fi
Viimeksi muokannut Markus, Ma Heinäkuu 27. 19:29:38 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Heinäkuu 27. 19:27:58 2009

Asiasta markkinapuhetta ja tietoa löytyy ainakin tuolta:

http://www.roadmachine.fi/powerkote.html
Sama sivusto lisää juttua En kyllä allekirjoita joka riviä

Eli jokaselle osa alueelle löytyy jonkin näköinen pinnoistus, mutta todellisesta hyödystä olis kiva kyl lukea. Kai näitä on joku kuitenkin testannut.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Heinäkuu 27. 19:35:24 2009

Minäkään en mitään numeerisia hyötyä osaa sanoa mutta jos niinkin sait autotalo kun Fomoco pinnoittaa vakio mäntiä niin on kai siitä jotain hyötyä silloin oltava.

Aika moni, tulisi mieleen että kaikki yhtääb isommat, moottorivalmistajan nykyään pinnoittaa vakio moottoreiden mäntiä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Heinäkuu 27. 19:58:12 2009

Tuossa olis jotain testattua tietoa-01.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Heinäkuu 27. 20:04:59 2009

tezu kirjoitti:Asiasta markkinapuhetta ja tietoa löytyy ainakin tuolta:

http://www.roadmachine.fi/powerkote.html
Sama sivusto lisää juttua En kyllä allekirjoita joka riviä

Eli jokaselle osa alueelle löytyy jonkin näköinen pinnoistus, mutta todellisesta hyödystä olis kiva kyl lukea. Kai näitä on joku kuitenkin testannut.
Noilla markkinapuheilla on kyllä meikäläiseen sellainen karkoittava vaikutus. Tulee aavistuksen nyt sellainen Motor Up meininki.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 27. 21:00:09 2009

Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta. :roll:

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Heinäkuu 27. 23:33:21 2009

Sultzi kirjoitti:Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta. :roll:
Itse taas kummastelin kun Accralite ei edes tarjonnut mitään pinnoite vaihtoehtoja. Rossin männissä mäkin kattelin että on tarjolla pinnotteita.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Heinäkuu 28. 0:22:13 2009

Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 28. 10:46:11 2009

Markus kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta. :roll:
Itse taas kummastelin kun Accralite ei edes tarjonnut mitään pinnoite vaihtoehtoja. Rossin männissä mäkin kattelin että on tarjolla pinnotteita.
Peltonen soitteli us-partsiin wisecoista, eivät tienneet siellä saako niihin pinnotteita, joten kysyivät suoraan wisecolta. EI muka saa :shock: Rossilla on tosiaan ties mitä pinnotetta ym. Onpahan häjyn näköset männät jossei muuta hyötyä ole :lol: Ohjeissa luki että pari satkua pienempi välys noille teflon pinnoitetuille kuin normaalisti, olikohan .005" kun taas vakio pitäis olla .007".

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Heinäkuu 28. 11:09:50 2009

Cosesc kirjoitti:Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..
Toi olis kyl mielenkiintonen tietää onko joku tutkinut asiaa enemmänki.
Sultzi kirjoitti: Onpahan häjyn näköset männät jossei muuta hyötyä ole :lol: .
Ohhoh pian porukkahan kilpailee kenen männät näyttää häijyimmiltä!
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 11:16:59 2009

Cosesc kirjoitti:Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..

E- mallin zetecciin voisikin soveltaa. Mutta tämä mun on SE malli eli se uudempi Yamahan suunnittelema pieni täys alumiini moottori jota kutsutaan nykyään niin pirun monella nimellä. Duratec 16v, Sigma, Zetec SE.
Tässä on jo vakiona niin pitkä veivi ja matala mäntä että ei pysty enään oleellisesti pidentämään veiviä. Männän tappi tulee männissä jo vakiona öljyrenkaisiin melkein kiinni. HUono kampisuhde taas johtuu koneen pitkästä iskusta 81.4mm ja veivi on 5.4" pitkä. Kun Eagleilla varustetussa OHC:ssa oli veivi 5.7" ja isku 76.9mm.
Näissä kilpamännissä puristuskorkeus on jokusen kymmenyksen korkeampi että niihin periaattessa ihan karvan verran saisi pidemmän veivin mutta en usko että se karva pääsee kampikulmaan vaikuttamaan.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 11:27:58 2009

Toi olis kyl mielenkiintonen tietää onko joku tutkinut asiaa enemmänkin
Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Heinäkuu 28. 11:40:27 2009

Markus kirjoitti: Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.
Juuh ton tiesinkin mutta korjaako se tota ongelmaa täysin vai löytyykö parempia vaihtoehtoja.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 12:00:30 2009

tezu kirjoitti:
Markus kirjoitti: Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.
Juuh ton tiesinkin mutta korjaako se tota ongelmaa täysin vai löytyykö parempia vaihtoehtoja.

Äkkiähän tuon laskis kun tietäis vain tuon musta koppasen veivin mitan.
Saahan sitä varmastikin vielä hiposteltua jos oikeen teettää männät ja veivit mutta onko se enään tarpeen niin se pitäis ihan laskea.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 12:18:39 2009

Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
Viimeksi muokannut Markus, Ti Heinäkuu 28. 12:27:07 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 28. 12:20:33 2009

Mielenkiinnosta laskin oman koneen suhteen, se oli 2.00. Tuo ilmeisesti aika hyvä? :)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 12:28:15 2009

Sultzi kirjoitti:Mielenkiinnosta laskin oman koneen suhteen, se oli 2.00. Tuo ilmeisesti aika hyvä? :)
MIkä kone se on? V6? Ja juuh 2.0 on jo melkoisen hyvä suhde. Ei nouse mäntä ylös jyrkässä kulmassa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Heinäkuu 28. 12:55:11 2009

v6 joo 5,4" eaglella. Sori ot :)

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Heinäkuu 28. 15:33:24 2009

Sultzi kirjoitti:v6 joo 5,4" eaglella. Sori ot :)
Ehkä hiukan OT:ksi on mennyt mäntien pinnoituksesta kampisuhteeseen.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Heinäkuu 28. 16:00:40 2009

Muokkasin otsikkoa keskustelun mukaiseksi.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Elokuu 3. 12:38:54 2009

Markus kirjoitti:Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
Tossa sain nyt selviteltyä ton hopeakantisen veivin pituuden
5.36 inch = 136.14400 millimeters tämä tieto burtonin sivustolta

Mustakantinen
5.54 inch = 140.71600 millimeters samoin burtonin sivustolta

tuoteet löytyy hakusanalla: FARNDON ZETEC

Mitä tulee sit ton hopeakantisen vakio kampisuhteeks?
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 3. 12:56:41 2009

tezu kirjoitti:
Markus kirjoitti:Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
Tossa sain nyt selviteltyä ton hopeakantisen veivin pituuden
5.36 inch = 136.14400 millimeters tämä tieto burtonin sivustolta

Mustakantinen
5.54 inch = 140.71600 millimeters samoin burtonin sivustolta

tuoteet löytyy hakusanalla: FARNDON ZETEC

Mitä tulee sit ton hopeakantisen vakio kampisuhteeks?
Hopeakantinen 1.54
Mustakantinen 1.59

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Elokuu 3. 13:27:00 2009

Markus kirjoitti:
Hopeakantinen 1.54
Mustakantinen 1.59
Haha no ei noilla kuuhun mennä, joku viisas jo huuteli ettei paljoon mitää ole asialle tehtävissä. Custom osien tekemiseksi menis nopeesti.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 3. 14:49:34 2009

tezu kirjoitti:
Markus kirjoitti:
Hopeakantinen 1.54
Mustakantinen 1.59
Haha no ei noilla kuuhun mennä, joku viisas jo huuteli ettei paljoon mitää ole asialle tehtävissä. Custom osien tekemiseksi menis nopeesti.

Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Elokuu 3. 14:56:46 2009

Markus kirjoitti:
Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.
Juuri tämä taitaa siinä ongelmaksi pian muodostua.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 3. 20:02:22 2009

Hirvensalmella Ceramet tekee pinnoituksia Nextmet tuotteilla.

http://www.ceramet.fi/index.html

Soittelin kaverille ja ei todellakaan ollut mahdottoman hintaista hommaa. Kosusen kanssa jutelin ja päätimme jättää palotilat pinnoittamatta.
Mutta männät vien mökkireissulla pinnoitettavaksi. Helmoihin liukasta ja laelle lämpöä eristävä pinnoite.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Elokuu 3. 20:04:34 2009

tezu kirjoitti:
Markus kirjoitti:
Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.
Juuri tämä taitaa siinä ongelmaksi pian muodostua.

No mutta kampisuhteesta on eriäviakin mielipiteitä. Kaikki ei ole sitä mieltä että se olisi niin kovin tärkeä asia. Esim 4A-GE moottorissa ei ole mairitteleva kampisuhde ja sen litratehot ovat parhaimmillaan melko huikeita.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Lokakuu 7. 21:41:12 2009

No nyt on männät pinnoitettu yllä mainitun yrityksen toimesta. Ja hyvää jälkeä tuli.
Hinta on vielä pieni kysymysmerkki. Lasku seuraa perästä. Mutta mulla oli työllistävänä vaikutuksena kiinni oleva kiertokanki ja paljon suojausta aiheuttavat männänrenkaat. Toiminta oli sanojen mittaista lauantaina männät meni pajalle ja sovitusti tänään pois. Hyvä maku jäi toiminnasta

Harmi ettei ole mitään paikkaa mihin linkittää kuvia männistä.

Vastaa Viestiin