Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde
Tänään tuli verstaalla puheeksi kilpa mäntien mahdollinen pinnoitus. Onkos kellään tietoa tehdäänkö täällä Suomessa missään mäntien pinnoituksia?
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Mäntien pinnoitusta
Minkäslaista pinnoitusta meinasit? Tuolla tekevät kaikenlaisia pinnoituksia, hyvällä tuurilla joku keraaminen pinnoitus voisi käydä männän päähänkin??
Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
No tarkoituksena olisi ensisijaisesti mahdollisesti pinnoittaa mäntien sivut kitkan pienentämiseksi. Zetec moottorissa on melkoisen huono kampikulma ja männän pinnoitaminen kitkaa pienentävällä pinnoitteella saattaisi olla pieni tekohengitys tuohon ongelmaan.Qtka kirjoitti:Minkäslaista pinnoitusta meinasit? Tuolla tekevät kaikenlaisia pinnoituksia, hyvällä tuurilla joku keraaminen pinnoitus voisi käydä männän päähänkin??
Itse juuri googlasin : http://www.nextmet.fi
Viimeksi muokannut Markus, Ma Heinäkuu 27. 19:29:38 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Asiasta markkinapuhetta ja tietoa löytyy ainakin tuolta:
http://www.roadmachine.fi/powerkote.html
Sama sivusto lisää juttua En kyllä allekirjoita joka riviä
Eli jokaselle osa alueelle löytyy jonkin näköinen pinnoistus, mutta todellisesta hyödystä olis kiva kyl lukea. Kai näitä on joku kuitenkin testannut.
http://www.roadmachine.fi/powerkote.html
Sama sivusto lisää juttua En kyllä allekirjoita joka riviä
Eli jokaselle osa alueelle löytyy jonkin näköinen pinnoistus, mutta todellisesta hyödystä olis kiva kyl lukea. Kai näitä on joku kuitenkin testannut.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Minäkään en mitään numeerisia hyötyä osaa sanoa mutta jos niinkin sait autotalo kun Fomoco pinnoittaa vakio mäntiä niin on kai siitä jotain hyötyä silloin oltava.
Aika moni, tulisi mieleen että kaikki yhtääb isommat, moottorivalmistajan nykyään pinnoittaa vakio moottoreiden mäntiä.
Aika moni, tulisi mieleen että kaikki yhtääb isommat, moottorivalmistajan nykyään pinnoittaa vakio moottoreiden mäntiä.
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Mäntien pinnoitusta
Tuossa olis jotain testattua tietoa-01.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Noilla markkinapuheilla on kyllä meikäläiseen sellainen karkoittava vaikutus. Tulee aavistuksen nyt sellainen Motor Up meininki.tezu kirjoitti:Asiasta markkinapuhetta ja tietoa löytyy ainakin tuolta:
http://www.roadmachine.fi/powerkote.html
Sama sivusto lisää juttua En kyllä allekirjoita joka riviä
Eli jokaselle osa alueelle löytyy jonkin näköinen pinnoistus, mutta todellisesta hyödystä olis kiva kyl lukea. Kai näitä on joku kuitenkin testannut.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Mäntien pinnoitusta
Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta. 

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Itse taas kummastelin kun Accralite ei edes tarjonnut mitään pinnoite vaihtoehtoja. Rossin männissä mäkin kattelin että on tarjolla pinnotteita.Sultzi kirjoitti:Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Re: Mäntien pinnoitusta
Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Mäntien pinnoitusta
Peltonen soitteli us-partsiin wisecoista, eivät tienneet siellä saako niihin pinnotteita, joten kysyivät suoraan wisecolta. EI muka saaMarkus kirjoitti:Itse taas kummastelin kun Accralite ei edes tarjonnut mitään pinnoite vaihtoehtoja. Rossin männissä mäkin kattelin että on tarjolla pinnotteita.Sultzi kirjoitti:Itsekkään en noista tiedä sen enempää, mutta otin noihin rossin mäntiin teflon pinnoituksen helmoihin ja lakeen tuli keraaminen pinta.


-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Toi olis kyl mielenkiintonen tietää onko joku tutkinut asiaa enemmänki.Cosesc kirjoitti:Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..
Ohhoh pian porukkahan kilpailee kenen männät näyttää häijyimmiltä!Sultzi kirjoitti: Onpahan häjyn näköset männät jossei muuta hyötyä ole.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Cosesc kirjoitti:Eikös tohon zetecciin voisi soveltaa pitempää veiviä kampikulman parantamiseksi? Saattais tulla ohimennen vaikka reilummin tehoakin..
E- mallin zetecciin voisikin soveltaa. Mutta tämä mun on SE malli eli se uudempi Yamahan suunnittelema pieni täys alumiini moottori jota kutsutaan nykyään niin pirun monella nimellä. Duratec 16v, Sigma, Zetec SE.
Tässä on jo vakiona niin pitkä veivi ja matala mäntä että ei pysty enään oleellisesti pidentämään veiviä. Männän tappi tulee männissä jo vakiona öljyrenkaisiin melkein kiinni. HUono kampisuhde taas johtuu koneen pitkästä iskusta 81.4mm ja veivi on 5.4" pitkä. Kun Eagleilla varustetussa OHC:ssa oli veivi 5.7" ja isku 76.9mm.
Näissä kilpamännissä puristuskorkeus on jokusen kymmenyksen korkeampi että niihin periaattessa ihan karvan verran saisi pidemmän veivin mutta en usko että se karva pääsee kampikulmaan vaikuttamaan.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.Toi olis kyl mielenkiintonen tietää onko joku tutkinut asiaa enemmänkin
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Juuh ton tiesinkin mutta korjaako se tota ongelmaa täysin vai löytyykö parempia vaihtoehtoja.Markus kirjoitti: Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
tezu kirjoitti:Juuh ton tiesinkin mutta korjaako se tota ongelmaa täysin vai löytyykö parempia vaihtoehtoja.Markus kirjoitti: Zetec E moottoriin hopeakantiseen saa pidemmät veivita ja matalammat männät uudemmasta Zetec E (käytetään myös nimeä Zetec R Ja ST ja RS Duratec nimeä) malleissa moottorista joka on mustalla venttiilikopalla.
Äkkiähän tuon laskis kun tietäis vain tuon musta koppasen veivin mitan.
Saahan sitä varmastikin vielä hiposteltua jos oikeen teettää männät ja veivit mutta onko se enään tarpeen niin se pitäis ihan laskea.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
Viimeksi muokannut Markus, Ti Heinäkuu 28. 12:27:07 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Mäntien pinnoitusta
Mielenkiinnosta laskin oman koneen suhteen, se oli 2.00. Tuo ilmeisesti aika hyvä? 

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
MIkä kone se on? V6? Ja juuh 2.0 on jo melkoisen hyvä suhde. Ei nouse mäntä ylös jyrkässä kulmassa.Sultzi kirjoitti:Mielenkiinnosta laskin oman koneen suhteen, se oli 2.00. Tuo ilmeisesti aika hyvä?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Mäntien pinnoitusta
v6 joo 5,4" eaglella. Sori ot 

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Ehkä hiukan OT:ksi on mennyt mäntien pinnoituksesta kampisuhteeseen.Sultzi kirjoitti:v6 joo 5,4" eaglella. Sori ot
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde
Muokkasin otsikkoa keskustelun mukaiseksi.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Tossa sain nyt selviteltyä ton hopeakantisen veivin pituudenMarkus kirjoitti:Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
5.36 inch = 136.14400 millimeters tämä tieto burtonin sivustolta
Mustakantinen
5.54 inch = 140.71600 millimeters samoin burtonin sivustolta
tuoteet löytyy hakusanalla: FARNDON ZETEC
Mitä tulee sit ton hopeakantisen vakio kampisuhteeks?
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
Hopeakantinen 1.54tezu kirjoitti:Tossa sain nyt selviteltyä ton hopeakantisen veivin pituudenMarkus kirjoitti:Nopealla guuglauksella veivin mitta 139,3mm ja isku 88 antaisi kampusuhteen 1,58 ja se on jyrkkä.
Nyt en tiedä oliko tuo veivin mitta vanhemman vai uudemman Zetec E:n mutta tuota olisikin jo syytä parantaa Joku varmasti täälläkin mitannut nuo veivit.
Tavoiteltava kampisuhde olisi n. 1.8-2.0
Zetec SE 1.68
Ohc 5.7 veiveillä 1.88
5.36 inch = 136.14400 millimeters tämä tieto burtonin sivustolta
Mustakantinen
5.54 inch = 140.71600 millimeters samoin burtonin sivustolta
tuoteet löytyy hakusanalla: FARNDON ZETEC
Mitä tulee sit ton hopeakantisen vakio kampisuhteeks?
Mustakantinen 1.59
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Haha no ei noilla kuuhun mennä, joku viisas jo huuteli ettei paljoon mitää ole asialle tehtävissä. Custom osien tekemiseksi menis nopeesti.Markus kirjoitti:
Hopeakantinen 1.54
Mustakantinen 1.59
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
tezu kirjoitti:Haha no ei noilla kuuhun mennä, joku viisas jo huuteli ettei paljoon mitää ole asialle tehtävissä. Custom osien tekemiseksi menis nopeesti.Markus kirjoitti:
Hopeakantinen 1.54
Mustakantinen 1.59
Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Mäntien pinnoitusta
Juuri tämä taitaa siinä ongelmaksi pian muodostua.Markus kirjoitti:
Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde
Hirvensalmella Ceramet tekee pinnoituksia Nextmet tuotteilla.
http://www.ceramet.fi/index.html
Soittelin kaverille ja ei todellakaan ollut mahdottoman hintaista hommaa. Kosusen kanssa jutelin ja päätimme jättää palotilat pinnoittamatta.
Mutta männät vien mökkireissulla pinnoitettavaksi. Helmoihin liukasta ja laelle lämpöä eristävä pinnoite.
http://www.ceramet.fi/index.html
Soittelin kaverille ja ei todellakaan ollut mahdottoman hintaista hommaa. Kosusen kanssa jutelin ja päätimme jättää palotilat pinnoittamatta.
Mutta männät vien mökkireissulla pinnoitettavaksi. Helmoihin liukasta ja laelle lämpöä eristävä pinnoite.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta
tezu kirjoitti:Juuri tämä taitaa siinä ongelmaksi pian muodostua.Markus kirjoitti:
Ei mennä kuuhun. Ztec E ja R moottoreissa on niin pitkä isku että en tiedä paljonko tuota saa paranneltua enään custom osillakaan. Kuinka matala se Mustakantisen Zetekin mäntä on sehän sen määrää aika pitkälti.
No mutta kampisuhteesta on eriäviakin mielipiteitä. Kaikki ei ole sitä mieltä että se olisi niin kovin tärkeä asia. Esim 4A-GE moottorissa ei ole mairitteleva kampisuhde ja sen litratehot ovat parhaimmillaan melko huikeita.
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Mäntien pinnoitusta ja kampisuhde
No nyt on männät pinnoitettu yllä mainitun yrityksen toimesta. Ja hyvää jälkeä tuli.
Hinta on vielä pieni kysymysmerkki. Lasku seuraa perästä. Mutta mulla oli työllistävänä vaikutuksena kiinni oleva kiertokanki ja paljon suojausta aiheuttavat männänrenkaat. Toiminta oli sanojen mittaista lauantaina männät meni pajalle ja sovitusti tänään pois. Hyvä maku jäi toiminnasta
Harmi ettei ole mitään paikkaa mihin linkittää kuvia männistä.
Hinta on vielä pieni kysymysmerkki. Lasku seuraa perästä. Mutta mulla oli työllistävänä vaikutuksena kiinni oleva kiertokanki ja paljon suojausta aiheuttavat männänrenkaat. Toiminta oli sanojen mittaista lauantaina männät meni pajalle ja sovitusti tänään pois. Hyvä maku jäi toiminnasta
Harmi ettei ole mitään paikkaa mihin linkittää kuvia männistä.