Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 19. 15:26:35 2009

Just lueskelin kuukkelin tuomia kavennus murheita ja mietin kun kaikki lyhentää vetaria boori päästä ja sitten ihmettelee että kuka tekis rälläkällä uudet boorit esson baarissa.

Kun vastaus on yleensä että Karpiola tekee muttei tee vanhasta akselista vaan ehkä käyttää siitä ne vanhat laippa osat.

jos esimerkiksi ajatellaan Hiace/Hilux vetaria joita on purkaamot täynnä se riittää kuitenkin tuonne 500 heppaan asti.
Sitten kun mennään siitä yli tilaa jenkeistä dragsteri vetarit järeempään 9" akseliin niin kestää sen 1000 + heppaa.

Eikö olisi helpompi kun ammatti sorvari ottaa sen laipan irti. Tai katkaisee vetarin ja tekee uuden laipan niin jää se *ittumainen irroitus tekemättä työtunnit maksaa.

Ja lyhentää tarvittavan määrän vetaria.

sitten puikolla tai tigillä ammattilainen hitsaa vanhan tai sorvarin tekemän uuden laipan kiinni jossa on haluttu pulttijako.

Ei tarvitse pilata sitä tehtaantekemää booria jossa on hyvä karkaisu valmiina.

taka-akselin katkaisu kuulemma onnistuu ammattiputkimiehen työkalulla kun on osaa asiansa.

Katselin tuossa joku aika sitten videopätkää kun jenkkilässä tekivät mittatilaus akseleita.

Heillä oli uudet sorvatut akselin päät joihin vetarin laakeri tulee.
Oli mitoitettu siten että tulee jonkin matkaa akseli putken päälle saadaan hyvä lujuus ja suoruus.

Sitten oli passeli sorvattu rauta/teräs tanko joka työnnettiin akselin sisälle.
Kiinnitettiin lukkomurin kohdalta ja oli just passeli myös uusiin akseli laipan laakeri reikään.
tämä varmisti akselin suoruuden kun uudet päät hitsataan katkaistuihin putkiin.

taka-akseli jigi penkissä kiinni sopivalla työ korkeudella jossa sitä voi vaik pyörittää.

Kuinkas moni täällä on näitä harrastellut TVR on ainaski hienolla kilpuri rojektilla onko muita.

Mitä olette mieltä tosta vetari lyhentämisesta kumpi pää ?
Sorvareita kuulolla. :burn
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Ke Elokuu 19. 15:51:48 2009

Suunnittelin itsekkin tuota vetarin lyhennystä mutta onneksi sattu löytymään hiluxin kapeampi aksula niin ei tarvinnutkaan katkomaan ruveta. Hiacen/hiluxin vetari on paksumpi sieltä laipan päästä. Jos lyhentää laipan päästä joutuu tekemään jonkun näköisen sovitteen että saa laakerin pysymään paikallaan tai sitten laipan jossa on sopivanlainen sovite laakerille kuten jo mainitsitikin. Tulee hintoihinsa jos ei pysty itse tekemään. Boorien päästä ei pysty lyhentämään kun ihan vähän (mittaa en muista) eikä booria voi jatkaa ellei lyhennä vetaria luokkaa 10cm ja tee kokonaan uusia booreja.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Elokuu 19. 16:26:46 2009

Oon tehny pari hiluxin akselin kavennusta laipan päästä, kun on tarvinnu kaventaa enempi kun pari senttiä.
Laipan oon sorvannu veke ja akselin takaveto carinan laakerille sopivaksi.
Se carinan laakeri on sen kokoinen sisämitaltaan että saa kavennettua akselia ainakin reilun 10cm.
Eli se vetari on sen verran kartio että saa laipan päähän sorvattua laakerille paikan hulppeesti.
Nappaa ne laakeripesät carinan akselista, ne on ulkohalkaisialtaan saman kokoiset kun hiluxin banjoputket, samoin kannattaa ottaa ne vetarin kiinnitys levyt.
Laipan oon ottanu vanhasta vetarista ja reiän sorvannu siihen laakerin sisäreiän kokoon (rymppi sovitteella).
Vetarinpää senverran lyhyeksi että saa tehä isolla virralla sitten tulppahitsin siihen vetarin laippaan, eli pari senttiä laipan reunasta vaille vetarin pää.

Kestäny n.440hv:lla 11.0/204 varttimaili kyytiä, eikä ole vielä menny hajalle.

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Ke Elokuu 19. 20:31:13 2009

Näpsäkkä idea. Aina helpottaa hommia kun on edes jotain uutta tietoa asiasta. Harmi vaan et noi takatuuppari carinoidenkin taka-aksulat alkavat olemaan jo "harvinaisia", mutta ainahan tuon laakeripesän voi tehdä jos on sorvi käytettävissä. :) Onneksi ei omaa akselia tarvitse ryhtyä kaventelemaan... toivottavasti.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taka-akselin ja vetarin kavennus pohdinta

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Elokuu 20. 17:35:18 2009

idea 1
mites jos tuosta carinan laakeripesästä ois kuva jonka jonka sellainen hieno CNC sorvi ymmärtää vois tuolla aikuiskoulutuskeskuksessa niitä teettää jonku about 10-20 paria.

idea 2
Samalla ne tulis CNC vetarin päätyt fordin pulttijaolla ja oikealla vannekeskityksellä. :burn
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin