Ohc kannen plaanaus (2l)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Lokakuu 18. 15:14:45 2009

Palotilan koosta tarvisin 2l kannessa vähän tietoja.. Eli eikös vakio ollu 52cc?
Muistaako kukaan, tai onko jotain taulukkoa ylhäällä että paljon tarvis plaanata, että sais 43cc?

Pitäs puristus saada kohalleen, eikä olis oikeen mahdollisuutta ajaa pikkusen kerrallaan ja mitata joka välissä.

Niin ja myös plaanamattoman kannen paksuus kiinnostaisi.

Löysin tosta "how to powertune ohc & kossu" kirjasta vähän tietoa..

Väittävät että vakiona palotila olis 48cc, kun taas monessa muussa paikassa sanotaan että 52cc. Mikä on todellisuus?

Ja sitten tietona että 1.5mm pois niin 48cc --> 41cc Mahtaako moiset pitää paikkaansa? Kai joku nyt on nesteellä mitannut, itellä tähän ei oo oikeen mahdollisuutta, kun ei oo venttiileitä kannessa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Lokakuu 19. 20:07:26 2009

Palotilan tilavuuteen vaikuttaa myös miten syvällä venttiilit ovat 8)

ja miten paljon kantta on aikoinaan oikaistu, ja ovatko palotilat samankokoiset.

ja miten alas mäntä jää, ja onko männässä venttiilikoloja, ja miten paksu tiiviste....

tuo 52 lienee oikeaa luokkaa, ainakin iS:n kannelle.

palotilan pinta-ala tasossa on luokkaa 50 cm2, riippuen siitä, miten venttiilien ympärystää on avattu, eli milli pois on noin 5 cm3.

jos nuo tarkkuudet riittää, niin siitä vaan, muutoin joudut mitaamaan palotilat ja laskemaan pinta-alan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Lokakuu 19. 20:54:31 2009

jooh, täytyy mittailla..

Mähän puhuin siis vaan KANNEN palotilasta, eli siihen ei pitäs vaikuttaa paljon kyllä männän etäisyys etc etc.

Mäntä tulee kympin yli dekistä näillä näkymin ja sen mukaan sitten millisellä paperilla haetaan puristukset kannen kanssa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 20. 9:47:32 2009

Rivien välistä voinee lukea, ettei kyse ole vakiokoneen laitosta;

Ota millimetripaperia, laita kannen päälle ja likasella sormella painat siihen palotilan reunoja pitkin viivan. Siitä on helppo laskea pinta-ala.

Noi viitteet venttiilikoloihin yms. olikin tarkoitettu halutun tarkuuden haisteluun :P

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 20. 18:08:18 2009

VooDoo kirjoitti:Väittävät että vakiona palotila olis 48cc, kun taas monessa muussa paikassa sanotaan että 52cc. Mikä on todellisuus?
Mulla palotilat 50cc
Kerran plaanattu sileäksi,palotiloja hieman muokattu ja 38/44,5 venttiilit laitettu uusilla paksummilla seeteillä.

Samoille lukemille(40-43) pitäis omakin saada seuraavaa versiota varten.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Lokakuu 20. 18:10:36 2009

joop, ei ny voi sanoa että ihan vakio moottori, alakerta +1mm, isot venttiilit, rallinokka, kevyt vauhtis, ja semmosta perus liirumlaarumihuttua. Puristukset tarkotuksena hakea johkin 11 - 11.5 tienooseen.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Lokakuu 20. 21:53:09 2009

No täällä (foorumilla) on yleisin tieto palotilaksi 2,0:ssa ollut 51 cm3. Itse tuon "oman" turboprokkiksen takia useamman tunnin olen noita vanhempia topickeja selannut ja puristussuhdelaskuria hakannut, joten väittäisin kyllä tuon olevan varmasti mm3:sten sisään oikea arvo.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Lokakuu 21. 22:48:09 2009

VooDoo kirjoitti: Niin ja myös plaanamattoman kannen paksuus kiinnostaisi.
Niin, mites tämä, muistaako kukaan?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Lokakuu 21. 23:15:15 2009

VooDoo kirjoitti:Palotilan koosta tarvisin 2l kannessa vähän tietoja.. Eli eikös vakio ollu 52cc?
Muistaako kukaan, tai onko jotain taulukkoa ylhäällä että paljon tarvis plaanata, että sais 43cc?

Pitäs puristus saada kohalleen, eikä olis oikeen mahdollisuutta ajaa pikkusen kerrallaan ja mitata joka välissä.

Niin ja myös plaanamattoman kannen paksuus kiinnostaisi.

Löysin tosta "how to powertune ohc & kossu" kirjasta vähän tietoa..

Väittävät että vakiona palotila olis 48cc, kun taas monessa muussa paikassa sanotaan että 52cc. Mikä on todellisuus?

Ja sitten tietona että 1.5mm pois niin 48cc --> 41cc Mahtaako moiset pitää paikkaansa? Kai joku nyt on nesteellä mitannut, itellä tähän ei oo oikeen mahdollisuutta, kun ei oo venttiileitä kannessa.

vissiin olet ennekin pohtinut samoja juttuja....
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... en+paksuus

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja matsu » Ke Lokakuu 21. 23:21:30 2009

matsu kirjoitti:
VooDoo kirjoitti: Niin ja myös plaanamattoman kannen paksuus kiinnostaisi.
Niin, mites tämä, muistaako kukaan?
94.7-94.8 löysin joskus mitatun, lieneekö?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Lokakuu 24. 18:51:52 2009

Jeps, nyt on palotilat mitattu. Elikkä 51cc ompi. Paljohan tosta olis sopiva raapasta pois, että tulis 43cc ?

Ite laskeskelin että luokkaa 1.4mm olis aika sopiva.


Mites muuten, mitäs ihmiset on mieltä, kun nokka pitäs ajaa sisään.. ja taas kannenpultitkin pitäs kiristää ekan startin jälkeen. että mikä kannattaa tehä ja miten? Eli vedänkö ekaan starttiin sytkää ja seosta sen verran kohalleen, että jaksaa käydä, annan käydä lämpöseks tyhjillä, sammutan, annan jäähtyä, kiristän pultit ja sitten nokan sisäänajo, vai mitenpäin ihmistet tän toteuttas?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja JTE » La Lokakuu 24. 22:57:39 2009

???? Ekan starttauksen jälkeen ? Siis katot et kaikki varmasti kohillaan ! Ettei tartte sit kesken lopettaa sitä nokan sisään ajoa ! Ei ole kokemusta siitä jos ei aja uutta nokkaa sisään, aina olen koittanut konetta käyttää uuden nokan kanssa vähintään
käyttölämpötilaan asti ? Tiedä sitte onko yliarvostettua touhua ?
Kansi kiinni ja tarkistus 1000 km ajon jälkeen ? Vai onko ohje muuttunut ?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Lokakuu 25. 10:00:06 2009

Tossa kun toi toisen nokan käyttö sen aikaa että saa muut kohdalleen ei oikeen toimi niin ite ehkä yrittäsin vedet ilmata niin hyvin kun mahdollista, sytkä ei varmaan niin tarkka ole että jaksaa jonkin aikaa käydä

Kaveri vois olla näppärä tossa, kun saa tulille niin toinen pitää kierroksia yllä ja toinen voi tarkistaa/säätää ennakkoa sen verran että on "alueella" ja kattoa seoksen silleen suunnilleen kohdalleen ja sitten saakin keskittyä vaikka vesien ilmaukseen ja vahtimiseen

Jonkun ohjeen jostain luin että 20min pitäs käyttää ja yli 2000rpm. Joskus oli kyllä puhetta että voi ihan hyvin lopettaa keskenkin ja jatkaa toisella kertaa jos vaikka rupeaa lämpöjä nostaa, idea on kaiketi siinä että nokka saa reippaasti voitelua heti alusta alkaen sen parikytä minuuttia kun pienillä kierroksilla öljy ei riitä "huuhteluun" eli ei ainakaan pitkää pätkää tyhjäkäyntia aluksi

Tuohonkin on kätevä kun ottaa vesiletkun viereen ja kun alkaa lämmöt karata niin letkulla laskee syylärin läpi niin jäähtyy aika tehokkaasti, muutenkin kannattaa olla ajotuslamput kytketty ja muutkin säätötyökalut siinä käsillä

Kannenpultithan voi säädellä sitten jonkun ajan päästä ja samalla avauksella kattoo venavälyksetkin kun on vähän aikaa hakenut kohdalleen

Edit:
Sittenhän siinä on sekin mukava kun jos on "uusi" alakerta niin männänrenkaathan pitäs ajaa sisään heti aluksi eli koneet tulille ja vedättämään/moottorijarruttamaan asteittain aina lähelle täyskaasuvetoja ja välttää ilman kuormaa käyttöä ja tasaisia kierroksia/kuormitusta

Kattele siinä sitten seoksia, ennakoita, vesiä, ettei mikään vuoda, mahdollisia ahtopaineita :lol:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Lokakuu 25. 11:12:18 2009

joop, porattu alakerta. Vittumainen tämä yhtälö että jälkikiristettävät kannenpultit, uusi porattu alakerta ja uusi nokka-akseli. Noh... Tuurilla ne laivatkin seilaa :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 25. 11:37:56 2009

Oman tein niin et pulttailin vakiokoneeseen kaikki tulevat osat(ahdin,ruisku yms.) paikoilleen ja ajelin muutaman kk hakien seokset/sytkän kohdalleen.
Sit tuon uuden koneen kun sai paikoilleen niin ensimmäisen 5 min. katselin ~2000rmp et vesi riittää,ei vuotoja. Sit paanalle 20min reissu lähi "maastoon" mutkatietä ajelemaan +2000-5500rmp koko ajan pitäen,max 0,5 bar kevyitä vetoja.
Kotiin ja öölit pihalle,uudet tilalle,venojen/kannen pulttien tarkatus. Sisään ajoa viellä n.1000km siten AJOA.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Lokakuu 26. 16:09:16 2009

Joo, eli palotila mitattiin 51cc:ksi, Ajettiin 1.2mm pois, mittaus uusiks ja tulos 44cc, loput lähtee hiomalla.. ja tolla 1cc:llä ei oo sit enään tässä moottorissa mitään merkitystä, mielummin pikkusen liian vähän ruttua, kun liikaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Lokakuu 26. 16:57:56 2009

VooDoo kirjoitti:Joo, eli palotila mitattiin 51cc:ksi, Ajettiin 1.2mm pois, mittaus uusiks ja tulos 44cc, loput lähtee hiomalla.. ja tolla 1cc:llä ei oo sit enään tässä moottorissa mitään merkitystä, mielummin pikkusen liian vähän ruttua, kun liikaa.
Kiitoksia infosta. Tietää suurin piirtein mitä itseltäkin vuoden vaihteessa rouhitaan pois.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Lokakuu 26. 18:59:00 2009

jos epävarmuutta, niin ota vähemmän, ku liian paljon. Niin itekki ton homman petasin, että vähän varman päälle.. Helpompi ottaa lisää ku taikoa lisää tilavuutta.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Marraskuu 3. 22:03:19 2009

Muistaako kukaan kampiakselin pultin kierrettä? Ja pituutta? 12mm pultti se on, mutta millä nousulla se on?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Marraskuu 29. 20:57:43 2009

joops, kampuran pultti on 12x1.5, nokan on 10x1 ja apuakselin on 10x1.

Muttamutta, Mitehän ton jakajan ja sytytyksen kanssa.. Eli hilppeinä on 1.6l oharin orkkis jakaja ja sen kärjetön sytkäohjain.. Minkähänlaisilla kierroksilla toi lyö rajotinta päälle? Ja pystyykö sitä mitenkään rukaan suuntaan, tai toiseen?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Marraskuu 29. 21:01:39 2009

VooDoo kirjoitti:joops, kampuran pultti on 12x1.5, nokan on 10x1 ja apuakselin on 10x1.

Muttamutta, Mitehän ton jakajan ja sytytyksen kanssa.. Eli hilppeinä on 1.6l oharin orkkis jakaja ja sen kärjetön sytkäohjain.. Minkähänlaisilla kierroksilla toi lyö rajotinta päälle? Ja pystyykö sitä mitenkään rukaan suuntaan, tai toiseen?
ei siinä ole rajotinta.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 6. 18:13:45 2009

Jatketaan offtopikki linijalla. ELi koneet on tulilla ja pelaa ihan ookoo, mutta tuo jakaja on alipainekellolla varustettu (kääntää ennakkoa) Ja sitähän ei tollasella kohtuu töpäkällä nokalla pysty käyttämään, sekoilee ihan mielettömästi. Niin löytyykö sierraan kärjetöntä jakajaa missä ei ole alipainekelloa vaan säätäisi itseään vaan kierrosten mukaan ja pystyykö noista jakajista oikeen rukaan noita ennakoita kuinkaan? Tahtoo tulla täydet ennakot vasta jossain 4500rpm tienoossa, kun sais tulla ~3000rpm kohilla jo kaikki
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 6. 18:35:42 2009

VooDoo kirjoitti:Jatketaan offtopikki linijalla. ELi koneet on tulilla ja pelaa ihan ookoo, mutta tuo jakaja on alipainekellolla varustettu (kääntää ennakkoa) Ja sitähän ei tollasella kohtuu töpäkällä nokalla pysty käyttämään, sekoilee ihan mielettömästi. Niin löytyykö sierraan kärjetöntä jakajaa missä ei ole alipainekelloa vaan säätäisi itseään vaan kierrosten mukaan ja pystyykö noista jakajista oikeen rukaan noita ennakoita kuinkaan? Tahtoo tulla täydet ennakot vasta jossain 4500rpm tienoossa, kun sais tulla ~3000rpm kohilla jo kaikki
Yksinkertaista, jätät vaan letkun kytkemättä siihen läppärunkoon. Oikein kytkettynä(yleinen virhe on kytkeä se imusarjaan) sillä ei kyllä pitäs olla juuri vaikutusta ennakkoon muuta, kun että se lisää vähän ennakkoa pienellä kaasun asennolla. Tyhjäkäynnillä tai yli puolen kaasun se ei vaikuta.
Keskipakosäätimen jousia rukkaamalla saat ennakon tulemaan aikaisemmin.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 6. 19:17:42 2009

Juu, tällä hetkellä se on kytkemättä se jakajan alipainekello. En oo ikinä ees kurkannu tommosen jakajan sisään, että mitä kaikkea sieltä löytyy. Luulin, että noissa jakajissa ennakot hoitaa se sytkäboxi, mutta jos sielä on vielä vanhat kunnon ennakkohilut niin juma.

Ja toi alipaineen oikein kytkeminen.. No, 38/38 DGAS kaasarissa ei oo kun yks alipainelähtö kyljessä ja siitä tuntuu tulevan tyhjäkäynnilläkin jo alipaineet, eli läpän alapuolelta vissiin lähtö. Jos siihen heittää niin samantien ennakot tapissa (~40 astetta)

Ja vaikka laittaa sen fordin orkis muovihilpattimen (joku alipaineen vähennin tms mikä lie) letkun väliin, niin silti sama peli
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 9. 20:55:12 2009

onkos olafu:lla tietoa, mistä metsästäisi sopivampia jousia?

Ja sit täysin off-topikkia, jos olette itse kukin painineet ohc:n venttiilinsäätöjen kanssa, niin tehkää tän näköset työkalut http://voodoon.dyndns.org/rojektit/ohcerikois.JPG
http://voodoon.dyndns.org/rojektit/ohcerikois02.JPG

Ja jos jollain ei oo välineitä tms, niin voin tehä noita. hinta riippuu mistä lenkkiavaimesta silvotaan, joku Stahlwille tms, kunnon avain, niin maksaa tietysti enempi. Tota avainta kun joutuu hioon ohuemmaks, niin kiinalaiset ei oikeen taho kestää. (noi kuvan avaimet on halpiksista tehty, oletettu elinikä ei ole hirveän pitkä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Joulukuu 9. 21:10:00 2009

Itellä oli lainassa kaupasta ostettu tollanen avain ja täytyy sanoa että en kyllä enää edes yritä tavallisella lenkillä niitä lukkomuttereita käännellä.
Tosin olis saanut olla isommalle räikälle, tuntu että se ohut jatkovarsi menee poikki ihan just kun tiukkas niitä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 9. 22:41:15 2009

VooDoo kirjoitti:onkos olafu:lla tietoa, mistä metsästäisi sopivampia jousia?
Ei ole sen tarkempaa tietoa. Epämääräinen jousikasa avustaa. Nyt ei ole jakajaakaan käsillä että pääsis räpeltään, mutta kun purat sen niin se valkenee. Ei jousia tarvi välttämättä erilaisia hankkia, vaan jo pelkästään toisen jousen poistamisella sattaa jotenkin pärjätä, kun jakaja antaa kaiken ennakon aiemmin. Toinen jousi on luonnostaan kireempi(paksumpi), mutta löysällä ja toinen löysempi, mutta kireemmällä. :lol: Löysä(ohut) jousi vaikuttaa pienillä kierroksilla ja kireempi(paksu) isoilla.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 10. 16:56:03 2009

Lieköhän sitten sillain fiksua, että ottaa sen paksun pois, jos haluaa että esim 3000rpm jälkeen on kaikki pelissä, sitä ennen sais olla tasasesti nouseva ennakko
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 10. 21:33:09 2009

Juu jos sen löysemmän ottaa pois niin ennakot menee heti "kauheeks" kun kone vähän pyörii. Kokeilet ajotuslampun kanssa.
Jäsen #606

Kollo
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maaliskuu 2. 18:55:48 2009

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Kollo » To Joulukuu 10. 23:08:23 2009

Mä tein ton jakajamodauksen niin, että otin sen paksumman jousen pois ja laitoin tilalle toisesta jakajasta sen ohuemman jousen. Eli kaksi orkkismallista ohutta jousta. Sitten taivuttelin keskipakosäätimen painojen stoppareita niin, ettei lisää ennakkoa ihan niin paljon kierroksilla kuin alunperin (säädön jälkeen n.16 ---> 34 ast. jos oikein muistan).

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 12. 22:01:57 2009

näinhän sitä täytyy sitten toimia.. JA varmaan säädän niin, että kattoa kierroksilla maximiennakot ja sitten perusennakko osuu, mihin osuu.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 15. 21:48:59 2009

On se perkele! en saa kiertään kennossa vesiä kunnolla (sisäkennossa siis)

Eli normi imusarja, sitä korotettu 25mm, ja neste menee kansi -> Kaasarin ryyppysysteemi -> kenno -> paluu pumpulle

Ei vaan saa tuleen kuumaa ilmaa. Ja nyt on koitettu 92 termaria ja kaikkea, porattu 1.5mm reikä termariin että tulis ilmat pois muttakun ei, eivaan tuu kuumaa ilmaa sisään.

Ja nyt tolla 92ast termarilla missäa 1.5mm reikä reunassa, niin konelämmötkään ei nouse ajaessa vittuakaan. (vaihettiin tuuletinmoottori kennolle, eihän siinä pysty mitään läppäsysteemiä tms ryhään väärään asentoon, ettei puhalla kennon läpi kabiiniin?)

Paikallaan käydessa nostaa lämpöjä, mutta lähtee ajaan niin putoo heti (pihalla -15c)

Ihankun se ajais prkl ajoviiman sisäkennon läpi ja lämmöt siitä johkin harakoille, liekö tollanen ees mahollista?

JA termareita on koitettu useampia. Onko tuo 1.5mm reikä sit vaan niin kohtalokas virhe, ettei sen kanssa nosta lämpöä koneessa mihinkään?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 17. 10:11:04 2009

Pakkasessa tehtyä testailua on vaikea verrata suoraan kesäolosuhteisiin.
Oliko tää just kasattu kone ? JOS, NIIIN HYVÄ VAAN KUN EI KUUMIA LIIKAA....

Jos seokset on rikkaalla ja sytytys noin kohdillaan, niin lämmötuotto on minimissään osakuormilla.

Onkos ne lämppäriin menevät letkut kuumia ?
Eihän kenno ole tukossa, ja luukut toimii oikein ?
Näkeekö jäähdyttäjän korkinreiästa milloin termari aukeaa ? tai voihan sen todeta letkusta kokeilemalla...

Onko anturi kannesa oikea kyseiselle mittaristolle ?

Mulla on ollu erilaisia reikiä termarissa, lähinnä ne vain hidastaa moottorin lämpenemistä

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Joulukuu 19. 11:28:29 2009

VooDoo kirjoitti: Paikallaan käydessa nostaa lämpöjä, mutta lähtee ajaan niin putoo heti (pihalla -15c)
Laskeeko lämmöt paikallaan myös jos pitää kierroksia yllä

Mitäs jos tyhjäkäynnillä siitä termarin reijästä ei virtaa niin paljoa vettä läpi että vaikuttaisi mutta kun kierrokset kasvaa ja veden virtaus niin menisikin niin paljon että laskee lämmöt

Jossain traktoreissa on ollut sitä että ei kärsi olla yhtään koloa tiivisteessä eikä muitakaan reikiä jotta yleensäkkään lämpiää kone, mutta noissa toi hukkalämpö on aika vähäistä

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Joulukuu 19. 12:52:09 2009

VesQ kirjoitti:
VooDoo kirjoitti: Paikallaan käydessa nostaa lämpöjä, mutta lähtee ajaan niin putoo heti (pihalla -15c)
Laskeeko lämmöt paikallaan myös jos pitää kierroksia yllä

Mitäs jos tyhjäkäynnillä siitä termarin reijästä ei virtaa niin paljoa vettä läpi että vaikuttaisi mutta kun kierrokset kasvaa ja veden virtaus niin menisikin niin paljon että laskee lämmöt

Jossain traktoreissa on ollut sitä että ei kärsi olla yhtään koloa tiivisteessä eikä muitakaan reikiä jotta yleensäkkään lämpiää kone, mutta noissa toi hukkalämpö on aika vähäistä
Toisesta topikista:
vauhtipete kirjoitti:Kävin hakemassa uuden termarin ja vika löyty kun sain vanhan irti, termarin alle tuleva kumirengas oli pullahtanut puoliksi pois paikaltaan ja siinähän olikin sit melko reipas rako ohivirtaukselle!
Vaihda vaan se termari reiättömään, uskon että auttaa tohon ajossa jäähtymiseen.
Ei mullakaan kuumaa ilmaa silti tule koppiin vaikka lämpömittari on siellä N ja O kirjaimen välissä, sellasta lämpimähköä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Tammikuu 10. 18:51:02 2010

Nyt on koitettu 18 erilaista termaria, reijällä, ilman reikää ties mitä. Kennolle menevään letkuun laitettu sähkönen pumppu väliin, ei mitää vaikutusta. Paikallaan ollessa tulee haaleeta, vähän lämpimähköä, vähän aikaa ajoa ja tulee kylmään. Mikä vittu on? Eikö sen puhaltimen kuulu imeä kylmää ilmaa konehuoneesta -> puhaltaa kennon läpi ja voila, tulee kuumaa sisään.


Kenno näyttää virheettömältä päälleppäin ja vesipumppu on uus.

Ja kennon läppä toimii oikein.

Voiko silti uus pumppu olla jotenkin viallinen tms?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 10. 21:33:10 2010

onko lämppärin putket oikein päin?
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Tammikuu 10. 22:12:32 2010

eivät oo kai koskaan ollut irti, orkkis klemmarit näky olevan eikä näyttäny siltä että olis räpelletty, kumminpäin pitäs olla?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 10. 22:58:33 2010

ei mitään hajua, mut kaveri kiukutteli kun dokki sierra oli kylmä kun lähti ajaa ja moottorin lämmöt laski. nousi kyllä kun pysäs ja tuli lämmintäkin vähän.
ne ei ollu missään vaihees auki eikä näyttäny edes siltä et olis ollu.
huomattiin se vast kuitenkin vasta kylmemmillä ilmoilla. jostain syystä oli ilmeisesti ollu aikasemmalla omistajalla auki ja laittanu väärin.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Tammikuu 10. 23:23:01 2010

Olihan siinä termarissa varmasti se kumitiiviste kunnolla?
Mites kuuluuko lämppäristä lorinaa?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 11. 8:12:45 2010

mikäs koppa tässä oli kyseessä ? Escort ?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Tammikuu 11. 15:46:24 2010

Sierra kyseessä, Kumitiivisteessä ei vikaa, asennettu ja otettu irti monta kertaa ja aina ollut tiiviisti paikallaan. Ja on tiukka työntää se lukkorengas paikalleen. Tollanen vika luulis tekevän sen ettei nostas koneenkaan lämpöjä

Kahdella erillisella mittarilla niin koneenlämmöt pysyy siinä 80-90 tienoossa tasasesti.

Lämppäristä ei kuulu mitään lorinaa eikä mulkutusta. Ei minkäänlaista ääntä.

Ja luulis nyt että tollanen 11:1 puristeinen kohtuu kiukkunen vaparikattila lämpöä kehittäs. Ja kehittäähän se, kun koneenlämmöt pysyy siinä 80-90 välissä ajaessakin, mutta silti ei ajaessa tule sisään lämmintä.

On koitettu pahvia syylärin eteenkin, nostaa koneenlämpöjä mutta ei sisälle tule silti lämmintä.

Eli jostain mystisestä syystä, kun lähtee ajamaan niin kierto huononee kennossa reilusti eikä enään tule lämmintä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Tammikuu 11. 16:31:47 2010

Jaa ymmärsin että moottorin lämmötkin tippuu.
Kokeile peittää se ritilä tuulilasin edestä ettei ime kylmää ilmaa siitä kennolle.
Onko kokeiltu puutarhaletkulla vettä kennon läpi tai paineilmalla ettei ole ihan tukkeessa?
Taitaa olla kennon vaihto edessä, tai sit sieltä puuttuu jotain ilmanohjaimia välistä :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Tammikuu 11. 17:14:35 2010

kennosta menee ihan heittämällä tavara läpi, paluuletkun otin irti ja vähän startilla pyöräyttää niin vettä lentää letkun täydeltä.

Ja kun auto lämpes orkkis 1.6l koneella, niin en jaksa uskoa että kenno olis yhtäkkiä siipeensä saanu.

Kuuluuko puhallinkotelon päälle mitään ilmanohjaimia tms hipakkeita? Etupuolellahan on se irrotettava pala rintapellissä, mutta kuuluuko mitään muuta?

Ja tosiaan, kaasari on vesilämmitteisellä ryypyllä ja kaasari on n.25mm korkeammalla kun normaalisti, voiko moinen vaikuttaa sit noin radikaalisti?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 11. 18:32:40 2010

onko letkut kaasarin päästä oikeinpäin??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 11. 18:46:19 2010

Onnistuuko sierrassa sisältäpäin tunnustella kädellä kennon putkien lämpötilaa, escortissahan se on helppo homma apumiehelle ?
Eli jäähtyykö paluuputki ajossa = kierto-ongelma
vai
pysyykö kuumana = ilmanohjaus-ongelma

tietysti tohon voi viritellä jonkun lämpömittarin paluuletkun liitäntäänkin....

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Tammikuu 11. 22:01:08 2010

joutus vissiin aikapaljon riesassa purkaan, että onnistus. Kaasarissa sille vesimööpelille menee letkut alemmasta lähdöstä sisään ja korkeemmalla olevasta ulos. Sekin on vaan apaut läpireikä, eihän moisellakaan nyt voi järjellä ajateltuna olla mitään vikaa
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Tammikuu 11. 22:30:30 2010

joku roska/tiivisteen kappale letkussa/imusarjassa tms, joka virtauksen kasvaessa (kierroksilla) siirtyy ovelasti tukkimaan paikkoja ????

Huuhtelu vesipumpun liittimestä imusarjan liitäntään eli väärinpäin, ja taskiuampulla vielä sen vesipumpun liitännän tarkastus;
jollei auta, niin imusarja irti.... ja kurkkaus kannen sisään

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 12. 16:58:46 2010

kansi ollu just pöydällä, ei oo mitään, tiiviste on ihan oikeenlainen, eli reikä auki.

Kennon läpi menee edelleen tavara ihan herkästi ja kaikki koneenosat on pesty ensin käsin, sitten pesukoneessa ja sitten viellä käsin, joten en usko mihinkään roska teorioihin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohc kannen plaanaus (2l)

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Maaliskuu 3. 7:01:44 2010

Löytykö tähän mitään selitystä? Tutulla Cossussa vähän saman tyylistä ongelmaa.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Vastaa Viestiin