perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja vordson » Ke Marraskuu 4. 11:08:06 2009

Kiinnostavaa tietoa välityksen vaikutuksesta ET aikaan ja loppunopeuteen. Ilman kosteudesta tai radan kunnosta ei tietoa. Auton merkillä ei merkitystä. Alustan muutokset ei tiedossa.

auton paino noin 1160kg
moottori v8 teho noin 400-500 ei tarkkaa tietoa
automaatti TH400 3 vxl ja 3600rpm 8" turb.
takaveto, kone edessä etupalkin kohdalla
renkaat 315-60-15 MT drag radial
välitys ennen (before) 4.11 ja nyt (after) 2.80

vapari
60ft.. before 1.480....after 1.589
1/8th before 6.843....after 7.028
mph.. before 100.22....after 98.38
1/4... before 10.765....after 11.021
mph.. before 125.45....after 123.03

+100hp nos
60ft.. before 1.470....after 1.606
1/8th before 6.544....after 6.665
mph.. before 105.43....after 106.39
1/4... before 10.287....after 10.366
mph.. before 129.34....after 131.86
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Marraskuu 4. 11:56:29 2009

No olikos tossa nyt jotain uutta tietoa? Eikös se ole aika selvä, että kun vaihdetaan tuollaiseen aavikkovälitykseen, mikä tuossakin oli kyseessä (2,80) niin varttimailiaika huononee aika rajusti!
:?
Pedal tu tö metal!

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Marraskuu 4. 12:03:53 2009

Ville K kirjoitti:No olikos tossa nyt jotain uutta tietoa? Eikös se ole aika selvä, että kun vaihdetaan tuollaiseen aavikkovälitykseen, mikä tuossakin oli kyseessä (2,80) niin varttimailiaika huononee aika rajusti!
:?
ja loppunopeus???
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Marraskuu 4. 12:08:56 2009

Timo kirjoitti:
Ville K kirjoitti:No olikos tossa nyt jotain uutta tietoa? Eikös se ole aika selvä, että kun vaihdetaan tuollaiseen aavikkovälitykseen, mikä tuossakin oli kyseessä (2,80) niin varttimailiaika huononee aika rajusti!
:?
ja loppunopeus???
No olihan tossa kaasuilla saatu vähän loppunopeutta lisää, varttiaika oli silti huonompi.
Omia kokemuksia tältä kesältä mustangilla, 2.73 välityksellä nelosta ei ehtinyt vaihtaa, ja ilmeisesti perävälitys täytyis sovittaa tehoihin niin, että ehtisi saamaan nelosen, tai mikä ikinä nyt onkaan suora välitys, päälle tuolla matkalla. Ensi kesäksi tulossa 3.73 välitys, katsotaan mitä vaikuttaa, nyt 15.002/146 km/h
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Marraskuu 4. 12:28:04 2009

Myös vaihteiston välityksillä on merkitystä. Olisi hyvä että kone ns. pysyisi vetoalueella. Itseäni harmittaa suunnatomasti vaikka nelosen kierrätät loppuun ja vaihdat vitoselle, niin silti kierrokset tippuu liikaa ja kumppani pääsee liian lähelle tai jopa karkuun.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: perävälityken vaikutus kiihtyvyyteen stripillä

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Marraskuu 4. 23:03:16 2009

Senhän toi Oden esimerkki kertoo, että teho/paino suhteen parantuessa välitysten merkitys vähenee. Tarpeeksi hyvällä suhteella ei enää vaihteita tarvita ja kuitenkin loppunopeus on 5sadan hujakoilla, ajat matalia nelosia.
Ainoastaan näissä hengettömissä vessoissa, esim. oma viistokeulataunus, tarvitaan välityksillä kertoa sitä puuttuvaa momenttia.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vastaa Viestiin