Sähköhärö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Syyskuu 21. 23:46:45 2003

Meikäläinen ei yleensä kysele näissä sähköhommissa neuvoja, mutta nyt aattelin kysästä... Eli sähköingenjöörit huomio!<br><br>Oisko jollakin ehdotusta, mistä lähtisin ettimään vikaa mystiselle "jälkikäynnille"? Auton kun sammuttaa, niin käy vielä 0.5 sekunnin ajan kunnes sammuu ja releet aukeaa. Jos lämppärin puhallin on täysillä, niin saattaapi jopa käydä jopa sekunnin ylimärästä. Mittasin puhaltimen, että pyöriessänsä kehittää hetken vielä jännitettä kunnes pysähtyy. Laturin valo jokatapauksessa syttyy välittömästi kun kääntää avaimesta pois. Tuommosessa vanhassa Caprissa ei nyt elektroniikkaa juuri ole... Täytyypi huomenna mittailla vuotaako virtalukko läpi jotain. Jostain kuitenkin sähköä tulee takaperin, kun jaksaa pitää esim. bensapumpun relettä hetken päällä. Kuinkapaljon tuollanen V6 kärjetön sytkä tarvii virtaa? Joskus kuulin ihan älyttömiä lukemia juuri kärjettömille sytytysjärjestelmille.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Syyskuu 22. 0:10:53 2003

Itsellä kävi vastaava ilmiö kun otin puolan +johdosta sähköflektin virran kokeilua varten.<br>Onkos tullut laitettua jotain "lisävarueteita" joitten kautta pääsisi kulkeutumaan.<br>
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 22. 8:25:07 2003

Ettei nyt jostain syystä puolalle vuotais virtaa?<br>Viallinen rele tms?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Syyskuu 24. 23:41:53 2003

autossa on releitä<br>jos ajattelemme normaalia relettä(87a)eli vaihtok´ärki relettä.<br>jos avaat releen tai katot piirustusta sen päällä niin voit huomata että markkinoilla on kolmenlaisia releitä.<br>1<br>kelan yli on asennettu vastus<br>2 kelan yli (vastasuuntaan) on asennettu diodi.<br><br>3 ei muutakuin kela.<br>tapaukset 1 ja 2 kun virta kytketään kelalta pois niin vastus ja diodi tuhoaa jäännösjännitteen (inductanssi)<br> ja kärki aukeaa heloposti ja nopsaan.<br>3 vaihtoehto tarvike rele josta tulee kaikenlaista ngelmaa muunmuassa viive releen toimintaan(lue hallitsematon viive)<br>auttaiskohan toi ongemaan<br>yleismittarilla pääsee aika paljon vian jäljille ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Syyskuu 24. 23:47:37 2003

autossa on releitä<br>jos ajattelemme normaalia relettä(87a)eli vaihtok´ärki relettä.<br>jos avaat releen tai katot piirustusta sen päällä niin voit huomata että markkinoilla on kolmenlaisia releitä.<br>1<br>kelan yli on asennettu vastus<br>2 kelan yli (vastasuuntaan) on asennettu diodi.<br><br>3 ei muutakuin kela.<br>tapaukset 1 ja 2 kun virta kytketään kelalta pois niin vastus ja diodi tuhoaa jäännösjännitteen (inductanssi)<br> ja kärki aukeaa heloposti ja nopsaan.<br>3 vaihtoehto tarvike rele josta tulee kaikenlaista ngelmaa muunmuassa viive releen toimintaan(lue hallitsematon viive)<br>se miksi virrat ei katke varsinkaan silloin kun flekti on päällä johtuu siitä että fektin moottori toimii generaattorina joka syöttää relettä<br>sähkärin raamattua tutkmalla löytyy palomuurin aukko josta virta karkaa releelle<br>auttaiskohan toi ongemaan<br>yleismittarilla pääsee aika paljon vian jäljille ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » To Syyskuu 25. 7:25:20 2003

Onko autossa ollu joskus huomiovalot? Meinaan edellisessä kulkineessa ilmeni, että valot päällä pystyi virrat sammuttamaan ja kone kävi edelleen. Syynä oli umpiruostunut (lue läpijohtava) huomiovalojen rele. Tuon käikäleen kun nappasin konehuoneesta pois + kaikki siihen liittyneet johdot (mukaanlukien myös sen mikä tulee virtalukolta) niin johan alkoi toimimaan kuten pitäisikin.
jäsen # 315

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 25. 10:29:17 2003

Liittyykö ongelma siis pelkästään flektiin. Eli jos flekti on jo asennossa nolla, kun käännät virrat pois, niin sammuuko nopesti?<br>Tuo diodi tuossa releessä ei ainakaan pitäisi auttaa tässä tapauksessa, koska DC-moottorin tomiessa generaattorina ei sen napaisuus muutu. Releessä taas tuo diodi on asetettu vastasuuntaan tappamaan itseinduktion aiheuttama vastakkaismerkkinen jännitepiikki, joka yrittää jatkaa releen pitovirtaa magneettikentän energialla.<br>Jos ongemasi on ainoastaan flektiin liittyvä, niin se korjantuu kytkemällä flektin virta releen taakse. Oletan että näin ei ole nyt, koska muuten ei tällaista voisi tapahtua.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Sähköhärö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 25. 11:19:47 2003

joo oot oikeassa diodi releen suhteen<br>sen tähden vastus rele onkin parempi vaihto ehto<br>diodin tarkoitus on ainoastaan releen oman induction jännitteen<br>poistaminen ja näin ollen releen virta kärkien pidempi ikä > nopea lepotilaan palautus.<br>jos auto on vanha (ei museo rekisterissä) asenna virta lukon jälkeen moottorin (sytkä ja p-a pumppu)jännite linjaan rele (virtalukko ohjaa siis)<br> niin "jälkikäynti ongelma" poistuu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin