Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Mulla ei ole ollut sierrrassa mikäänlaista etuvakaajaa tai edes takavakaajaa vuosiin, mut nyt ajattelin laittaa/rakentaa jonkun eteen. Taakse tulee cosw 2wd orkkisvakaaja. En voi edessä käyttää sierran normivakaajaa, sillä peltisarjat ovat niin alhaalla ja tilaa vievät. Tilaa löytyy eteen päin.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 2460
- Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
- Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Rallyracessa on reaktio tankoja vakio paikoille. Olisiko se ratkaisu, jos pakosarjat syöö tilaa.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Rakenna etupuolelle säädettävä veitsivakaaja, mulla on kromimolyputkesta ja laakeripukeista tehty tommonen:
http://kuvablogi.com/nayta/2561757/
Eli noi pukit on runkopalkkien alla kiinni läpipulteilla.
http://kuvablogi.com/nayta/2561757/
Eli noi pukit on runkopalkkien alla kiinni läpipulteilla.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
just, etupuolelle ton tapaista tankoa. Hmm..jotenkin kiinni alatukivarteen.RS270 kirjoitti:Rakenna etupuolelle säädettävä veitsivakaaja, mulla on kromimolyputkesta ja laakeripukeista tehty tommonen:
http://kuvablogi.com/nayta/2561757/
Eli noi pukit on runkopalkkien alla kiinni läpipulteilla.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
No mulla on tossa reaktiotangon pultissa kiinni toi unibaali. Ja voi ton vakaajan pään saada suoraan tukivarteenkin jollain holkilla jos ei laita reaktiotankoja. http://kuvablogi.com/nayta/2561758/
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
eipä ole mitään kiinnityspaikkaa muuta kuin takaa tulevan tukivarren pää.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
voisko orkkisvaakaja/tukivarren kääntää edestä päin taakse tulevaksi? Vakaajan päät kiinni nivelillä alatukivarreen juureen ja itse runko motin etupuolella..
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 2038
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Miten sierralla pystyy oikeen ajaa jossei siinä ole etuvakaaja kiinni?
Kun rengashan heiluu jo vakio vakaajanpuslillakin kun hullunmulkku
Kun rengashan heiluu jo vakio vakaajanpuslillakin kun hullunmulkku
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Aattelin jo ihan samaa kysyä mut jätin väliin kun mietin et kuitenkin joku pitää pian ihan tyhmänä.AkiS kirjoitti:Miten sierralla pystyy oikeen ajaa jossei siinä ole etuvakaaja kiinni?
Kun rengashan heiluu jo vakio vakaajanpuslillakin kun hullunmulkku
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Ford is God kirjoitti:Aattelin jo ihan samaa kysyä mut jätin väliin kun mietin et kuitenkin joku pitää pian ihan tyhmänä.AkiS kirjoitti:Miten sierralla pystyy oikeen ajaa jossei siinä ole etuvakaaja kiinni?
Kun rengashan heiluu jo vakio vakaajanpuslillakin kun hullunmulkku
Ei se kai muuten pysy ku niillä reaktiotangoilla.
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
just, kerroin topicin alussa ettei mulla ole etuvakaajaa ollut kymmeneen vuoteenRS270 kirjoitti:Ford is God kirjoitti:Aattelin jo ihan samaa kysyä mut jätin väliin kun mietin et kuitenkin joku pitää pian ihan tyhmänä.AkiS kirjoitti:Miten sierralla pystyy oikeen ajaa jossei siinä ole etuvakaaja kiinni?
Kun rengashan heiluu jo vakio vakaajanpuslillakin kun hullunmulkku
Ei se kai muuten pysy ku niillä reaktiotangoilla.
Pyörät ovat pysyneet raiteillaan vaikka vauhtia yli 200 varttimaililla. Reaktiotangot pitää alatukivarret paikallaan. Etupuolella olis tilaa vakaajalle..mut miten olis orkkisvakaaja ?
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Käyhän sekin.
Runkoaisojen alle tiputustornit (niin ei ota koneeseen kiinni ).
Mutta kannattaa joka tapauksessa tehdä uniballvälitangoilla kiinnitys, alapää kiinni vaikkapa reaktiotangon pultinkantojen alle/väliin asennettuihin korvakkeisiin.
Vähän on järeä tuohon hommaan, alunperin kun on mitoitettu ottamaan em. pitkittäisvoimat vastaan myös.
Perusmallin vakaaja, ja jos vieläkin tuntuu jäykälle, hio profiilia D:n malliseksi keskikiinnityspisteiden väliltä.
Nättiä ei saa tuosta mutta toimivan ehkä
Runkoaisojen alle tiputustornit (niin ei ota koneeseen kiinni ).
Mutta kannattaa joka tapauksessa tehdä uniballvälitangoilla kiinnitys, alapää kiinni vaikkapa reaktiotangon pultinkantojen alle/väliin asennettuihin korvakkeisiin.
Vähän on järeä tuohon hommaan, alunperin kun on mitoitettu ottamaan em. pitkittäisvoimat vastaan myös.
Perusmallin vakaaja, ja jos vieläkin tuntuu jäykälle, hio profiilia D:n malliseksi keskikiinnityspisteiden väliltä.
Nättiä ei saa tuosta mutta toimivan ehkä
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2038
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Aaa tämähän selittää kaiken, ajattelin jo et ei saatanavordson kirjoitti:
just, kerroin topicin alussa ettei mulla ole etuvakaajaa ollut kymmeneen vuoteen
Pyörät ovat pysyneet raiteillaan vaikka vauhtia yli 200 varttimaililla. Reaktiotangot pitää alatukivarret paikallaan. Etupuolella olis tilaa vakaajalle..mut miten olis orkkisvakaaja ?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
joo, tuota alkuperäisen vakaajan jäykkyyttä tuumailin. Voipi olla liian jäykkis. Tuolla tavoin ajattelin sen toteuuttaa kuten jjs ehdotti. Pitää ottaa kierros mun vakivaraosaliikkeeseen, tattarisuon romikseen, kun lumi sulaa.
Tää projektihan on budget-rakennelma ja kympin eurotukku rajoittaa rakentamista. Ja siks toiseks kybä alkaa olla kohta täynnä. Uusi veitsivakaaja olis jees, mut yli 300 euroo
Tää projektihan on budget-rakennelma ja kympin eurotukku rajoittaa rakentamista. Ja siks toiseks kybä alkaa olla kohta täynnä. Uusi veitsivakaaja olis jees, mut yli 300 euroo
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Koska osaaminen/kädentaidot eivät ole ongelma, niin tee seuraavanlainen
muuten sama kuin em. mutta:
vakaajan pitkittäisosat (amerikaksi "bladet") vaikka 3-4 mm teräslevystä joka on pyörän päästä 2-2,5 cm korkea eli leveä ja levenee "eteenpäin" mennessä 5-6 cm. Kapeampaan päähän tee uniballille säätöreikiä jonoon vaikkapa 5-10 cm matkalle; miten välitangot nyt sopii siellä kulkemaan.
Hitsaa (ja-tai pulttaa) lavat poikittaiseen tankoon/putkeen. Aihion saat mistä tahansa vakaajatangosta tai paksuseinämäisestä hydr./kromimolyputkesta.
Jos haluaa askarrella lisää, tekee tuostakin säädettävän:
aihioksi mahd. paksu umpitanko, vaikka n. 30-34 mm ; korikiinnityspisteiden sisäpuolelta tanko poikki, jyrsitään halk. puoleenväliin D-profiiliksi n.6-7 cm matkalta ja per puoli 2kpl 8-10 mm reiät kierteillä. Lavat siis näihin kiinni toiseen päähän.
Keskipätkä sitten joko vastaavasti päädyistään koneistettu tanko (reiät tarkat, ei-kierteellä), eri paksuisia. Aihoiksi käy mistä tahansa kaapattu vakaajanpätkä.
Välystä ei liitoksessa saa olla; se muuttuu pyörän päässä moninkertaiseksi. Esim. yht. 0,2 mm tangon kierrossa on äkkiä sentti-kaksi pyörien välillä.
Kokeilla voi väliosana myös jousiteräs tai vast. lattaa. Sen paksuutta ja leveyttä muuttamalla saa perusjäykkyyden säädettyä. Jousilattaa saanee Punkalta.
BTW, tekee miten vain niin korikiinnityslaakerointi pitää olla herkkä, ei kuten orkkis...
muuten sama kuin em. mutta:
vakaajan pitkittäisosat (amerikaksi "bladet") vaikka 3-4 mm teräslevystä joka on pyörän päästä 2-2,5 cm korkea eli leveä ja levenee "eteenpäin" mennessä 5-6 cm. Kapeampaan päähän tee uniballille säätöreikiä jonoon vaikkapa 5-10 cm matkalle; miten välitangot nyt sopii siellä kulkemaan.
Hitsaa (ja-tai pulttaa) lavat poikittaiseen tankoon/putkeen. Aihion saat mistä tahansa vakaajatangosta tai paksuseinämäisestä hydr./kromimolyputkesta.
Jos haluaa askarrella lisää, tekee tuostakin säädettävän:
aihioksi mahd. paksu umpitanko, vaikka n. 30-34 mm ; korikiinnityspisteiden sisäpuolelta tanko poikki, jyrsitään halk. puoleenväliin D-profiiliksi n.6-7 cm matkalta ja per puoli 2kpl 8-10 mm reiät kierteillä. Lavat siis näihin kiinni toiseen päähän.
Keskipätkä sitten joko vastaavasti päädyistään koneistettu tanko (reiät tarkat, ei-kierteellä), eri paksuisia. Aihoiksi käy mistä tahansa kaapattu vakaajanpätkä.
Välystä ei liitoksessa saa olla; se muuttuu pyörän päässä moninkertaiseksi. Esim. yht. 0,2 mm tangon kierrossa on äkkiä sentti-kaksi pyörien välillä.
Kokeilla voi väliosana myös jousiteräs tai vast. lattaa. Sen paksuutta ja leveyttä muuttamalla saa perusjäykkyyden säädettyä. Jousilattaa saanee Punkalta.
BTW, tekee miten vain niin korikiinnityslaakerointi pitää olla herkkä, ei kuten orkkis...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Thanks jjs.
Mittailin orkkisvakaajan vaatimaa tilaa ja kyllä se sinne menee. Jos oikeen tarkka on niin vakaaja on hiukan kapea korikiinnityskohdasta, mutta tuuman lasku alas päin kuittaa vajeen ja takaa vapaan liikkeen.
Onko kelläään mitään hajua, millaisia voimia kohdistuu kallistuksenvakaajaan (mutkissa)?
Korikiinnityksen herkkä laakerointi ...hmm. Likukulaakeri vai kuulalaakeri vai sit kuitenkin orkkiskumijuttu. Just keep it simple..
Mittailin orkkisvakaajan vaatimaa tilaa ja kyllä se sinne menee. Jos oikeen tarkka on niin vakaaja on hiukan kapea korikiinnityskohdasta, mutta tuuman lasku alas päin kuittaa vajeen ja takaa vapaan liikkeen.
Onko kelläään mitään hajua, millaisia voimia kohdistuu kallistuksenvakaajaan (mutkissa)?
Korikiinnityksen herkkä laakerointi ...hmm. Likukulaakeri vai kuulalaakeri vai sit kuitenkin orkkiskumijuttu. Just keep it simple..
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Voimat:
tähän löytyy laskukaavoja netistä hyvin; googgeli -> anti roll bar weights jne
Karheesti; 100% välittäisi koko kaarreajon kulmapainon...
Sierran vakaaja on vakaaja ja ns. nyökkäyksenesto toissijaisesti, päätehtävä on ottaa pitkittäisvoimat vastaan voi aiheuttaa probleemia:
- kiinnityspiste (pusla) on kulmassa poikittaislinjaan nähden ja se aiheuttaa käytännössä turhaa kitkaa kiertoliikkeeseen (siksi pusla on paksuseinämäinen; joutuu antamaan periksi vakaajan kääntyessä. On otettu huomioon jousivakiota haettaessa, nippeliteoriassa voi sanoa että orkkisrakenteella on rauta- ja kumijouset )
- on em. reaktiotanko -toiminnon vuoksi tarpeettoman järeä
Tattikselle katsomaan löytyisikö jostain laitteesta "perusvakaaja", eli kiinnityspisteet linjassa ja selkeät noin 90 ast. mutkat "taaksepäin" ilman turhia mutkia yms.
Luokkaa 20-25 mm halk.
Laakerointi vaikka nailoni tjsp. helalla.
tähän löytyy laskukaavoja netistä hyvin; googgeli -> anti roll bar weights jne
Karheesti; 100% välittäisi koko kaarreajon kulmapainon...
Sierran vakaaja on vakaaja ja ns. nyökkäyksenesto toissijaisesti, päätehtävä on ottaa pitkittäisvoimat vastaan voi aiheuttaa probleemia:
- kiinnityspiste (pusla) on kulmassa poikittaislinjaan nähden ja se aiheuttaa käytännössä turhaa kitkaa kiertoliikkeeseen (siksi pusla on paksuseinämäinen; joutuu antamaan periksi vakaajan kääntyessä. On otettu huomioon jousivakiota haettaessa, nippeliteoriassa voi sanoa että orkkisrakenteella on rauta- ja kumijouset )
- on em. reaktiotanko -toiminnon vuoksi tarpeettoman järeä
Tattikselle katsomaan löytyisikö jostain laitteesta "perusvakaaja", eli kiinnityspisteet linjassa ja selkeät noin 90 ast. mutkat "taaksepäin" ilman turhia mutkia yms.
Luokkaa 20-25 mm halk.
Laakerointi vaikka nailoni tjsp. helalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Perustelusi on tyhjentävä sierran orkkisvakaajasta. Pitää ottaa suunta mun perushankintapaikalle - Tattarisuon romikselle.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
Mulkkari Scorpiosta saattas löytyä melkein bolt-on ratkaisu...
Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Re: Millaisia etuvakaajia teillä on Esco, Sierra ym?
kiertelin Tattarisuon romiksia ja Audi A6 / 100 vm 1992-> ja Lada sekä Escort välikoppa näytti sopivalta. Lada on liian kapea. Escort välik. saattais sopia. Audi lähin. Myös Volvo 240 näyttää ok.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää