
Harmaista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jos tarkoitat harmailla Bosch -403 suuttimia (-> värillä ei ole suurta merkitystä, esim. harmaalla värjättyjä on Boschillakin monta tyyppiä ja tuotot laidasta laitaan), riittävät nelipyttyisessä -järkevällä aukioloprosentilla- n.400-430hv. Hurjempiakin lukemia on tietysti nähty ennenkaikkea kuultu...
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Eikös Timolla ollu vihreät kun penkitti sen n.350hv
siihen ne pitäisi riittää.
siihen ne pitäisi riittää.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kouluaikoinani tuli kossut markkinoille.
ja silloin oli hirveesti puhetta suuttimista ja virityksistä
minä tyhmänä menin erään gurun luo puhumaan suuttimista ja mainitsin suuttimen rungon värin ja kysyin miten paljon sieltä tulee kakkuu ulos.
sain muuten sellaisen koulutuksen ja ryöpyn suuttimista että tuli äitiä ikävä:)
boschin suuttimien värit kertovat suutinten laadun ,se ei kerro miten paljon kakkua siitä tulee läpi.
suutiten tuotto pitää mitata tai kattoa taulukoista.
(paineella 300kPa)
0 280 150 001 265 cm3/min
0 280 150 002 265 cm3/min
0 280 150 003 380 cm3/min
0 280 150 009 265 cm3/min
0 280 155 009 346 cm3/min Saab Turbo
0 280 150 015 380 cm3/min
0 280 150 024 380 cm3/min Volvo B30E
0 280 150 026 380 cm3/min
0 280 150 036 380 cm3/min MB 4.5l
0 280 150 041 480 cm3/min MB 6.9l V8 / Cadillac
0 280 150 043 380 cm3/min BMW
0 280 150 100 185 cm3/min
0 280 150 121 178 cm3/min
tosa on muutama arvo
ja silloin oli hirveesti puhetta suuttimista ja virityksistä
minä tyhmänä menin erään gurun luo puhumaan suuttimista ja mainitsin suuttimen rungon värin ja kysyin miten paljon sieltä tulee kakkuu ulos.
sain muuten sellaisen koulutuksen ja ryöpyn suuttimista että tuli äitiä ikävä:)
boschin suuttimien värit kertovat suutinten laadun ,se ei kerro miten paljon kakkua siitä tulee läpi.
suutiten tuotto pitää mitata tai kattoa taulukoista.
(paineella 300kPa)
0 280 150 001 265 cm3/min
0 280 150 002 265 cm3/min
0 280 150 003 380 cm3/min
0 280 150 009 265 cm3/min
0 280 155 009 346 cm3/min Saab Turbo
0 280 150 015 380 cm3/min
0 280 150 024 380 cm3/min Volvo B30E
0 280 150 026 380 cm3/min
0 280 150 036 380 cm3/min MB 4.5l
0 280 150 041 480 cm3/min MB 6.9l V8 / Cadillac
0 280 150 043 380 cm3/min BMW
0 280 150 100 185 cm3/min
0 280 150 121 178 cm3/min
tosa on muutama arvo
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
juuri tässä tullaan siihen laatu kysymykseen eri suuttimen väriin.
kerran ionisaattorilla puhdistin japsi suutinta ja vaikka käytin oikeaa jännitettä niin suutin lämpes sikana kun käutin 100% auki olevana sitä (eli dcv)ohjauksella
japsi autohan tehdään kestämään 2 vuotta ja sit romuks, toisin kun fordi, se suunnitellaan kestämään 5 vuotta ja sit rempataan kone ja ,10 vuotta sit hitsataan uusiks koko auto:)
kerran ionisaattorilla puhdistin japsi suutinta ja vaikka käytin oikeaa jännitettä niin suutin lämpes sikana kun käutin 100% auki olevana sitä (eli dcv)ohjauksella
japsi autohan tehdään kestämään 2 vuotta ja sit romuks, toisin kun fordi, se suunnitellaan kestämään 5 vuotta ja sit rempataan kone ja ,10 vuotta sit hitsataan uusiks koko auto:)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
mulla oli jo silloin harmaat kun mitattiin se 350. vihreillä on yksi mittaus mutta silloin ei ollut kuin ~330. nyt harmailla mitattiin ~420, ja seos rikastu koko ajan rajoittimelle saakka, eli ei vielä ainakaan suuttimet loppuneet, siis tuotto. bensanpaineissa oli myös varaa nostaa, nyt oli noin 3.5bar.
tiedän myös cossun mistä on mitattu se ~460 harmailla, kommentoikoon itse enemmän jos haluaa..
tiedän myös cossun mistä on mitattu se ~460 harmailla, kommentoikoon itse enemmän jos haluaa..

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Yleensä suuttimia ohjataan siten, että ne avataan 12V:lla ja heti senjälkeen jännite joko tiputetaan paljon pienemmäksi tai sitä pulssitetaan tiheään. Eli juuri sen verran vain, että suuttimet pysyy aika. Näin suuttimet saadaan nopeasti auki eikä tehonkulutus ole tähtitieteellinen. Matalaohmiset suuttimet ei ole tehtykään kestämään tasaista 12 V DC:tä. En sitten tiedä mitä käytit, mutta hyvä tietää, jos et tiennyt. Ehkä tiesitkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Käsittääkseni noi "peak and hold" -tyyppiset suuttimet on yleisiä japsiautoissa. Niissä myös käytetään yleisemmin levysuuttimia jotka kestää lähelle 100% olevia aukioloaikoja paremmin. Nämä cossuissa yleisesti käytettävät Boschin suuttimet on neulasuuttimia ja mun mielestä ne ei ole peak and hold -tyyppiä vaan perinteisempiä "saturated" ohjauksella toimivia. Tällaiset suuttimet ei yleisen tiedon mukaan tykkää lähellä 100% olevista aukioloajoista, tosin allekirjoittaneellakin oli RST:ssä aikaisemmin "keltaiset" suuttimet ja ne oli kyllä täyskaasulla aivan levällään. Ja niillä kuitenkin ajettiin pari kesää huoletta...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
niin olen avannut ja tutkinut ja korjannut cossun boxin
(kaksi suutinta pimeänä)
vaihdoin ojaus trankun ,tyristorin
ja ei sen toiminta kyllä tainut olla peak hold vaan kyllä sitä ohjattiin ihan kytkin trankun tavoin.
trankkua en enää muista mikä vaihdettiiin mut se makso jotain 7 mk kpl
ja juu tiiän kyllä etu vastukselliset ja etu vastuksettomat suuttimet ja erot että yli jännitettä ei käytetty pesussa .
(kaksi suutinta pimeänä)
vaihdoin ojaus trankun ,tyristorin
ja ei sen toiminta kyllä tainut olla peak hold vaan kyllä sitä ohjattiin ihan kytkin trankun tavoin.
trankkua en enää muista mikä vaihdettiiin mut se makso jotain 7 mk kpl
ja juu tiiän kyllä etu vastukselliset ja etu vastuksettomat suuttimet ja erot että yli jännitettä ei käytetty pesussa .

Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
VPV-Motorr.. olisi Siemens suuttimia jotka virtaa jonkin verran enemmän kuin "harmaat". Ovat monireikäisiä joten saattavat hajoittaa alapäässäkin sen järkyn määrän gasoo mitä niistä virtaa?Jasu kirjoitti:Jasu kirjoitti:Mitkä suuttimet sopisi 450-550hv:n koneelle? Orkkis ruisku jää vielä kiinni joten sopiva lastukin pitäis löytää. (Haltec tulee vasta keväällä/kesällä)
Tollaisille tehoille olisi kai aika pätevä WRC-imusarja 8-suuttimella ja voisi käyttää vaikka tavallisia keltaisia. Aito WRC-imusarja on aika arvokas, mutta tuollaisenhan tekee helposti tavallisestakin imusarjasta ja ainakin AM-Wo.. saa bensakiskon ja tod. näk. koko baletin. Kahdeksasta suuttimesta olisi sekin etu, että gaso ruiskittaisiin keskelle kanavaa eikä väliseinään.