jäähdytystä välijäähdyttimelle hiilidioksiidi systeemillä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

jäähdytystä välijäähdyttimelle hiilidioksiidi systeemillä

Viesti Kirjoittaja -sami- » Su Joulukuu 14. 16:17:57 2003

onko kukaan suunnitellut/toteuttanut autoon sellasen "hiilidioksiidi" jäähdytys systeemin niin että olis pullo jossain ja letku menis välijäähdyttimen eteen ja olis jonkinlainen magneettiventtiilli sisällä josta sais suihkautettua haluttaessa hiilidioksiidiä välijäähdyttimen päälle?

haittoja löytää kyllä, kuten jos sattuis roiskahtaa kuuman koneen tai turbon päälle -70asteista hiilidioksiidiä niin saattaa kuulua "kräks".
Pistäkää tänne ajatuksia/mietteitä/kokemuksia.. ym.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Joulukuu 14. 16:22:13 2003

Jo 80n luvun alussa oli kaverilla katukiihdytyspelissä tuollainen sydeemi.

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » Su Joulukuu 14. 18:32:53 2003

joo-o, olis mielenkiintosta kuulla kokemuksia ja vinkkejä tästä.
minkälaista letkua vois pullosta vetää (tavallinen hydrauliletku on kyllä kestävää) ainut on se -70 asteen kesto..eihän se aine ole -70 letkussa, vasta kun on päässy ulos, niin vois vaikka olla reijitettyä kupariputkea välijäähdyttimen kohalla (josta se suihkuaa) ja magneettiventtiili siinä kiinni ja siitä sitten letkulla pulloon joka olis todennäköisesti takaluukussa.
Katsastusmies sano että ei pitäis ongelmia olla kunhan on kunnolla tehty.

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » Su Joulukuu 14. 18:34:51 2003

niin ja onko tietoa tehonlisäyksestä kuinka vähän siitä nyt sitten siitä hyötyy lopuks :)

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Joulukuu 14. 18:53:21 2003

Tehonlisäyksistä en tiedä mutta totahan vois sitten jatkojalostaa sillai et laittas lämpötila anturin siihen välkkäriin ja ruuttaamaan ton automaattisesti tietyn lämpötilan ylityttyä. Tietty kabiiniin ruuvi mistä voi tota "kynnys" lämpötilaa säätää.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 15. 5:08:35 2003

Tossa hiilidioksidi systeemissä on se huono puoli, että jos kone imee sitä sisäänsä niin rupee vaan tehot laskemaan tai häviää kaikki.
Kun sitä nestemäisenä ruikitaan niin CO2-kaasua liikkuu tosi paljon konehuoneessa.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 15. 8:26:16 2003

Hiilidioksia kun käytetään niin se pruutataan coolerille hieman ennen vetoa koska hiilidioksidi syrjäyttää hapen eli cooleri kylmäksi ja menoa.
Tehovaikutuksista tuskin kovinkaan monella on testattua tietoa.

Itse testailin kesällä coolerin ulkoista vesi/etanolijäähdytystä enkä havainnut mitään eroja. Noin 2 astetta kylmemmäksi +20 asteessa suihkuteltu cooleri tuli joten laskennalliset huikeat 1,5hv saavutettiin.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Joulukuu 16. 11:13:45 2003

Tollainen coolerin vesijäähdytys voisi olla helteellä ihan hyvä systeemi ruuhkaajossa. Haihtuva vesi hiukan jäähdyttäis cooleria,kun ei kunnon ilmavirtaa ole ,mitä nyt fläktit hiukan puhkuu. Vaikka ei se kone varmaan liian kuumana muutenkaan ruuhkassa käy ,jos on kaikki kondiksessa.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Joulukuu 16. 11:40:26 2003

Niin ja ruuhkassa revittelemällä saa vain niskat punottamaan. Tehoista ole silloin mitään iloa :wink: :D

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 16. 11:58:15 2003

Toivottavasti tässä joku suunnittelee varttimailiautoa tai jotain helteellä radalla tunti täysiä, muuten en käsitä näitä kylmäämisjuttuja, töissä joutuu pelaamaan sen hemmetin -79 rakeen kanssa. Olis muuten vieläkin enemmän racejuttu toi nestemäinentyppi, se on tuolla -170 luokkaa, semmonen rosteripytty suihkuttaa konehuoneeseen :roll: eräs kesä yksi jäädytti käärmeen syväjäähän tolla nestetypellä, nimittäin liikelakkasi :shock:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 12:14:58 2003

Määrättyyn rajaan asti jäähdyttämisestä on hyötyä.
Raatikainen / Harinen / Lehtimäki oli testailleet hiilihappojäällä jäädyttää coolereita. Hyöty ei kasvanut yhtään alle +5asteen (muistaakseni) mentäessä.
Laskennallisesti 1 asteen pudotus ahtoilmassa tuo 0,75hv tehoa. Lähde em mainitut hemmot.
Kunnollisella coolerilla saadaan helposti 20 astetta tiputettua.

Herlevin Pekan pullingpeleissä Raatikaisen coolereilla pudottivat yli 200 asteisen ahtoilman 60:n asteeseen.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Joulukuu 16. 12:23:06 2003

Coolerin päätyihin säiliöt minne voi kaattaa nestemäistä typpeä? Samaan tyyliin kun PC:eitä kellotellaan tolla nestemäisellä typellä, just ennen vartin vetoa säiliöt täyteen niin kyllä tulee viileetä ilmaa ahtimelle.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Vastaa Viestiin