DOHC laturi ym. hihnan kiristys/löysennys=irrotus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

DOHC laturi ym. hihnan kiristys/löysennys=irrotus

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Tammikuu 6. 20:26:18 2004

Oli tossa viimeinkin tarkotus vaihtaa erään DOHC Sierran laturin-vesipumpun hihna, mutta vanhaa irroittaessa tuli "tenkka poo" Miten se kiristysrullan säätö oikeen toimii? Sieltä löytys semmonen 10mm kuusiokulman paikka ja sitä tuli käänneltyä mut mitään huomattavaa ei tapahtunut. Koko pultti oli niin tiukka ja liikkui vain puoli kierrosta ja kun ei tiennyt oikeaa suuntaa ni ei uskaltanut vääntää kunnolla.
Onko ko 6kulma pelkkä lukitus vai kääntääkö se samalla sitä sen rullan "kannatus" palaa sen pienen väkäsen sallimissa rajoissa vai miten se oikeen toimii?

Paljon on omia nimiä osille mut jos joku osais silti auttaa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Tammikuu 6. 21:17:19 2004

Eikös se liiku siinä sen stanan tiukan jousen varassa. Noin ainakin entisessä dokissani..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ti Tammikuu 6. 22:32:46 2004

ukormi kirjoitti:Eikös se liiku siinä sen stanan tiukan jousen varassa. Noin ainakin entisessä dokissani..
Se kiristysrulla on sen varren päässä joka on pultattu lohkoon kiinni jousipaketin kera ja sitä EI irroiteta vaan väännetään lenkkiavaimella (muistaakseni 17mm) suoraan alaspäin kiristysrullan mutterinpäästä, vaikea selittää ilman kuvaa.. :? . Se pistää kunnossa ollessaan kyllä ihan hyvin vastaan joten avain syytä pistää hyvin paikoilleen ettei tule punoittavia rystysiä :)
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Tammikuu 7. 18:24:10 2004

Spuler kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Eikös se liiku siinä sen stanan tiukan jousen varassa. Noin ainakin entisessä dokissani..
Se kiristysrulla on sen varren päässä joka on pultattu lohkoon kiinni jousipaketin kera ja sitä EI irroiteta vaan väännetään lenkkiavaimella (muistaakseni 17mm) suoraan alaspäin kiristysrullan mutterinpäästä, vaikea selittää ilman kuvaa.. :? . Se pistää kunnossa ollessaan kyllä ihan hyvin vastaan joten avain syytä pistää hyvin paikoilleen ettei tule punoittavia rystysiä :)

Selvä pyy! Täytyy mennä jossain vaiheessa kokeilemaan. En vaan kyllä muista nähneeni mitään n. 17mm avaimen paikkaa siellä, täytynee katsoa paremmin.

Ja rystyset meni jo kun yritin sitä 6kulmaa käännellä.

Vastaa Viestiin