Ahtimen purku
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Tammikuu 16. 0:15:04 2002
Ahtimen purku
Missä mömmössä kannattais tota pikku-ihiä uittaa, kun pitäs saada purettua se mut osat on híeman jumissa toisissan?
Escort 2.0i -77 || Volvo T5-R || Kawasaki ZX-7R ||
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
laita jotain irrotus sprayta. pakopuolta voi joutua lämmittämään
että saa sen irti laakeripesästä. pakopuolta voi myös kopauttaa irti
esim. kuparivasaralla. imupuoli yleensä irtoo helposti.
siiven irroitus ainakin garretissa käy kivasti sorvissa.
laita lenkkiavain ensin mutteriin, sitten se kolmion muotonen pää
pakkaan kiinni ja toisenpään koloon se sorvin piikki.
sitten mutsku auki huomioi vääränkätinen kierre.
turbot on tehtaalla vissiin tasapainoitettu akseli erikseen, sit imusiipi kiinni
ja uudestaan tasapainoon.
olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
että saa sen irti laakeripesästä. pakopuolta voi myös kopauttaa irti
esim. kuparivasaralla. imupuoli yleensä irtoo helposti.
siiven irroitus ainakin garretissa käy kivasti sorvissa.
laita lenkkiavain ensin mutteriin, sitten se kolmion muotonen pää
pakkaan kiinni ja toisenpään koloon se sorvin piikki.
sitten mutsku auki huomioi vääränkätinen kierre.
turbot on tehtaalla vissiin tasapainoitettu akseli erikseen, sit imusiipi kiinni
ja uudestaan tasapainoon.
olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
yhtä epätodennäköistä saada se tasapainoon kuin ottaa rengas vanteelta ja laittaa takaisin ja uskoa että on se tasapainossa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
ai niin meinas unohtua. turboa kotikonstein korjattaessa muista
ennen imusiiven iroitusta merkata siiven asento akseliin nähden.
jotenkin tuntuu että se tasapainoitus ei muutu sen kummemaksi.
siipihän tarvitsee joka tapauksessa irrottaa tasapainoituksenkin jälkeen.
millä ihmeellä sen saa siihen akseliin takaisin turboa kasattaessa 100%
samaan asentoon akseliin nähden?
ennen imusiiven iroitusta merkata siiven asento akseliin nähden.
jotenkin tuntuu että se tasapainoitus ei muutu sen kummemaksi.
siipihän tarvitsee joka tapauksessa irrottaa tasapainoituksenkin jälkeen.
millä ihmeellä sen saa siihen akseliin takaisin turboa kasattaessa 100%
samaan asentoon akseliin nähden?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ei ole tietoa missä "suuressa turbokorjaamossa" homma noin tehdään, mutta älkää ihmeessä viekö yhtään ahdinta ko. puotiin. Edellyttäen että tuo selostus tasapainotustapahtumasta on täydellinen. Epäilen että jotain jäi huomaamatta.jarkkoscosworth kirjoitti:olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
Lyhyesti painotuksesta: ensin akseli turbiinipyörän kanssa (kiinteitä keskenään) punttiin, sitten akseli/turbiinip. + kompressoripyörä yhdistelmänä ja lopuksi koko keskiö kokonaisena kasattuna punttiin. Jos viimeisessä vaiheessa tarvittavaa öljysyötöllä olevaa tasap. laitteistoa ei puodissa ole niin...

Olen itsekin aloitellut purkamalla/kasaamalla vanhan ahtimen; kannattaa toki tutkia jos romuahdin nurkasta löytyy

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
eipä tuota mun turboa laitettu mihinkään puntariin enään kasaamisen
jälkeen, mitään öljynpainevehkeitä en nähnyt/huomannut
onneksi kyseinen ahdin on menossa kiinni 50 egellä ostettuun
jäärata harjoitus autoon, kaasari kylläkin vielä uupuu.
työ tuli yhen putiikista ostamani varaosaturbon kaupanpäällisenä. jospa ei viititty
tehdä niin huolella?
opinpahan turboista omassa purkuhommassa ainakin jonkinverran.
jälkeen, mitään öljynpainevehkeitä en nähnyt/huomannut
onneksi kyseinen ahdin on menossa kiinni 50 egellä ostettuun
jäärata harjoitus autoon, kaasari kylläkin vielä uupuu.
työ tuli yhen putiikista ostamani varaosaturbon kaupanpäällisenä. jospa ei viititty
tehdä niin huolella?
opinpahan turboista omassa purkuhommassa ainakin jonkinverran.

-
- Ylläpitäjä
Missä turbokorjaamossa tasapainotus tehdään kuvailemallasi tavalla esim. hx40 ahtimeen?jjs kirjoitti:Ei ole tietoa missä "suuressa turbokorjaamossa" homma noin tehdään, mutta älkää ihmeessä viekö yhtään ahdinta ko. puotiin. Edellyttäen että tuo selostus tasapainotustapahtumasta on täydellinen. Epäilen että jotain jäi huomaamatta.jarkkoscosworth kirjoitti:olen ollut vieressä kun suuressa turbonkorjausfirmassa tasapainotetaan.
mulle jäi se käsitys että siinähän arpoivat, ja muodon vuoksi siitä siivestä
sit pieni hipaisu vinkalla. se päittäilaakerin vastakappalehan on kiinni akselissa kun tasapainotetaan, ja kasattaessa myös se pitäisi kait saada
oikeeseen asentoon. sielähän se pyörähtää kun rupee imusiipee kiinnitään, ja tarkastaa ei voi kun siipi on edessä. voi olla että turbo oli tuurilla niin hyvässä tasapainossa tai sitten ei.
Lyhyesti painotuksesta: ensin akseli turbiinipyörän kanssa (kiinteitä keskenään) punttiin, sitten akseli/turbiinip. + kompressoripyörä yhdistelmänä ja lopuksi koko keskiö kokonaisena kasattuna punttiin. Jos viimeisessä vaiheessa tarvittavaa öljysyötöllä olevaa tasap. laitteistoa ei puodissa ole niin...Työ jää kesken lievästi sanottuna.
Olen itsekin aloitellut purkamalla/kasaamalla vanhan ahtimen; kannattaa toki tutkia jos romuahdin nurkasta löytyyEi kuitenkaan kannata laittaa jäärataritsaa kummempaan vehkeeseen moista rusettia enää. Sen tekeminen on oikeasti ammattilaisen työtä; huollon hinnat yleensä alkaen 350e.