vetotavan muuttaminen.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
vetotavan muuttaminen.
eli voiko sen vetotavan muuttaa nelivedosta takavetoiseksi. eli esimerkiksi jos cossu eskoon laittaaa 2wd cossun lootan sun muut, ja purkaa ne nelikon himmelit edestä. juttua on ollut 2wd muuttamisesta nelikoksi ja siinä oli muistaakseni ongelmia, mutta entäs toi 4wd->2WD.
ja tämä siksi että ensikesänä kun vani projekti valmistuu pitää tilalle hankkia uusi ja kohteeksi on valittu cossu. ja siipicossun rinnalle on noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi escortin cosworthi joka siis olis 4wd. ja mä haluan takatuupparin koska auton pitää vetää takaa mielellään. nelikko käy hätätilanteessa. ja toiseksi sequential vaihteiston saa takavetoon helvetin paljon halvemmalla. 2wd on n.6000 euroa kun taas 4wd on jotain 20000 euroa. näin oli vuosi sitten hinnat ja tuskin kauheasti ovat muuttuneet.(6 vaihteinen)
ja tämä siksi että ensikesänä kun vani projekti valmistuu pitää tilalle hankkia uusi ja kohteeksi on valittu cossu. ja siipicossun rinnalle on noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi escortin cosworthi joka siis olis 4wd. ja mä haluan takatuupparin koska auton pitää vetää takaa mielellään. nelikko käy hätätilanteessa. ja toiseksi sequential vaihteiston saa takavetoon helvetin paljon halvemmalla. 2wd on n.6000 euroa kun taas 4wd on jotain 20000 euroa. näin oli vuosi sitten hinnat ja tuskin kauheasti ovat muuttuneet.(6 vaihteinen)
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Taitaapa projekti kosahtaa siihen tuttuun vähäpäästöisyyteen.
Takapotku Sierraahan ei ole koskaan tehty vähäpäästöisenä, ja vaikka olisikin myös ilmanvastuskertoimet, painot yms vaikuttavat päästöihin (ainakin lain mukaan).
Takapotku Sierraahan ei ole koskaan tehty vähäpäästöisenä, ja vaikka olisikin myös ilmanvastuskertoimet, painot yms vaikuttavat päästöihin (ainakin lain mukaan).
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Jos kyse oli siitä keltasesta mk4:sta niin tietääkseni se on paperien mukaan välikoppa. Eli siis kyseessä olisi neloskopaksi naamioitu välikoppa. Jossain oli tästä muistaakseni juttua, ja lakiin on kuulemma tullut muutos, ettei sitäkään temppua enää saa tehdä. Eikä se varmaan kovin helppoa ollut ennen sitä lakimuutostakaan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Vaikeeta se oli, ei helppoa ollenkaan....olafu kirjoitti:Jos kyse oli siitä keltasesta mk4:sta niin tietääkseni se on paperien mukaan välikoppa. Eli siis kyseessä olisi neloskopaksi naamioitu välikoppa. Jossain oli tästä muistaakseni juttua, ja lakiin on kuulemma tullut muutos, ettei sitäkään temppua enää saa tehdä. Eikä se varmaan kovin helppoa ollut ennen sitä lakimuutostakaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
eli tuo taitaa mennä aikas vaikeaksi tuo vetotavan muuttaminen ylipäänsä. mitenkäs olisi jos jättäis sieltä jakolaatikosta jotain rattaita yms pois, niin että kaikki osat muuten olis paikallaan, kuten etuvetarit, etuperä, yms. eli ne olis paikallaan muttei toiminnassa. eli voima välittyisi pelkästään takarenkaille. eihän käsittääkseni nelivedon kumminkaan toimiva tarvitse olla. niinkuin taannoin oli noiden lehtijousien kanssa että kiinno piti olla muttei tarvinnut toimia jousina.
edit. tietysti yksi mahdollisuus olisi myös tehdä siitä 2wd/4wd. eli sellainen jakoloota mikä voi kytkeä nelivedon pois. eikös bemareissa esimerkiksi sellainen systeemi ollut.
edit. tietysti yksi mahdollisuus olisi myös tehdä siitä 2wd/4wd. eli sellainen jakoloota mikä voi kytkeä nelivedon pois. eikös bemareissa esimerkiksi sellainen systeemi ollut.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Hectori kirjoitti:joo ihan kadulla vain. takaveto on vain enempi mun mieleen.cossuesco kirjoitti:Mikäs olisi käyttötarkoitus? Aivan katu käyttöön, vai radalle?
Tekisi mieli sanoa ...Hectori kirjoitti:mutta ei se pito ole tärkeintä vään näyttävät sivuluimut.cossuesco kirjoitti: Cossun neliveto on kuin takapotku mutt pito parempi

Jäsen 488
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Joo, olisi pitänyt pitää mölyt mahassa, mutta jatketaan sitten.Hectori kirjoitti:sano vaan kun kerran aloitit.potsi kirjoitti: Tekisi mieli sanoa ...
Kukin tekee tyylillään. Mutta olet tekemässä katuautoa? Etkä meinaa mitään kilpailu toimintaa? Silti pitäisi olla sequential laatikko. Kai niitä on jotain kittejä, että saa pelkän sequential vaihteen vaihdon. Mutta pääsääntöisesti tuo tarkoittaa myös suorakytkentä ja suorahampainen -> melkein äänekkäämpi konstruktio kuin moottori. Jaha olitkin katsellut jotain 6v. Silloin tod.näk. tuollainen viimeksi mainittu.
Kyllä se nelikkokin menee "sivuluimussa" kun on kaarre nopeutta tarpeeksi. Mutta kadulla tälläisen harjoittaminen... Tästä päästäänkin siihen mielikuvaan mikä minulle tuli...
Jasper on ajamassa pillurallia kylällä. Sitten tullaan nakkikioskin mutkaan, missä on kaikki kokoontuneena. Jasper laitta 1.6 Sierraan 1 silmään ja lähestyy mutkaa, lähtee kääntämään sisään mutkaan... sitten vaihto kakkoselle. Varmuuden vuoksi kerätään kytkin pojhjassa kierrokset tappiin ja sitten kykä ylös. Aivan sairaan makee renkaat tapissa luisto. Siitä se puolelta toiselle vemputtelu jatkuu 50m (sen takia kun ei osaa oikaista). Jasperista tuntuu että kukaan ei aja lujempaa tuota mutkaa kuin hän. Ja kaverit ovat samaa mieltä.
Jasperin pravuuri on parkkipaikalla tapahtuva jauhattaminen. Eli annetaan auton spinnata ja pidetään kaasupohjassa, siitä se lähtee hiljaa lipuun eteenpäin niin sama toistetaan. Täällöin 1.6 voima pääsää oikeuksiinsa ja jamipalaa (muutenhan se ei palaisi). Jasperin mielestä mitään tämän hienompaa autolla ei voi tehdä. Ja pelkästään tämän rituaalin takia kannattaa hankkia takaveto.
Minä olen kumpaakin kokeillut ja en ymmärrä mitä hienoa tuossa on. 80% autopätkistä on juuri tätä. Jotain parkkis pyöritys jos tekee. Niin koittaisi tehdä vaikka särmää kasia tai mahdollisimman pyöreitä ympyroitä. Jotain missä on haastetta. Itse saan kiksejä siitä, että suljetulla tiellä/ radalla. Ajat sen mutkan niin että tulet lappu lattiassa, linjan haku, jarrutus, vetoja, ja jättö vaihe ja hyvä ulostulo nopeus. Sitten jotain kaksiosaisia mutkia. Missä ajat ensimmäisen vähän hiljempaa että saat paremmin ajettua toisen... ja jos kello tykkää, parannat aikaa. Niin mikään ei minulle ole sen hienompaa kuin oman suorituksen parantaminen. Eikä ole pahitteeksi vaikka pärjäisi muita vastaan. Näin ei ole vielä vaan käynyt, että olisin jotain kunnon sijoituksia saanut.
Oma asenteeni on, että kovaa ajetaan suljetuilla paikoilla, kisoissa tai harjoituksissa. Ja jos tuollaisia laitteita rakennetaan pelkästään katuajoon niin en ymmärrä. Tai vedetään nyt vähän takaisin. Pidän myös autojen rakentelusta. Joskus enemmän kuin itse ajamisesta. Että kyllä minä vähän ymmärrän näitäkin "hurjia" laitteita joilla ajetaan vaan kadulla.
Anteeksi off topicin jauhaminen. Ja muutenkin aiheeseen turha avautuminen. Suomessa ei noita hienoja/ erikoisia autoja kumminkaan paljoa ole. Että Hectorille zsemppiä laitteen rakentamiseen. Kunhan et kylillä näytä mistä kana pissii.
Ja lopuksi piiis mään


Jäsen 488
-
- Viestit: 483
- Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
- Paikkakunta: pyhäranta
- Viesti:
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Kysymys AKE:lle 22.10.2003:
"tiedustelu
jos autossa on vakiona neliveto
a) saako siitä tehdä takavetoisen ?
b) saako siitä tehdä etuvetoisen ?
c) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?
jos henkilöautossa on vakiona 2-pyöräveto
d) saako siitä tehdä nelivetoisen ?
e) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?
f) vaikuttaako asiaan jos samaa mallia on valmistettu tehdastekoisena sekä 2- että 4-vetoisena mallina
(eli pohjalevy ja perusjousitusgeometria jne on suunniteltu molemmille vetotavoille) ?
g) muuta mainittavaa?"
----------------------
AKE:n vastaus 18.11.2003:
"Hei!
Yleensä 2- ja 4-vetoiset autot ovat eri mallisarjaa, joten jos tällaisen muutoksen tekee, vaatii se poikkeuslupaa. AKE:n Tekninen hyväksyntä yksiköstä.
Jos ne kuuluu samaan mallisarjaan, muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa jos muutos tehdään valmistajan ohjeiden mukaan.
Kannattaa huomioida kanta-autotarkastus."
----------------
miksiköhän tämmöistä kysyin
"tiedustelu
jos autossa on vakiona neliveto
a) saako siitä tehdä takavetoisen ?
b) saako siitä tehdä etuvetoisen ?
c) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?
jos henkilöautossa on vakiona 2-pyöräveto
d) saako siitä tehdä nelivetoisen ?
e) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?
f) vaikuttaako asiaan jos samaa mallia on valmistettu tehdastekoisena sekä 2- että 4-vetoisena mallina
(eli pohjalevy ja perusjousitusgeometria jne on suunniteltu molemmille vetotavoille) ?
g) muuta mainittavaa?"
----------------------
AKE:n vastaus 18.11.2003:
"Hei!
Yleensä 2- ja 4-vetoiset autot ovat eri mallisarjaa, joten jos tällaisen muutoksen tekee, vaatii se poikkeuslupaa. AKE:n Tekninen hyväksyntä yksiköstä.
Jos ne kuuluu samaan mallisarjaan, muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa jos muutos tehdään valmistajan ohjeiden mukaan.
Kannattaa huomioida kanta-autotarkastus."
----------------
miksiköhän tämmöistä kysyin

-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no kyllä mut tosta jasperista tunnistaa.potsi kirjoitti: Joo, olisi pitänyt pitää mölyt mahassa, mutta jatketaan sitten.
Kukin tekee tyylillään. Mutta olet tekemässä katuautoa? Etkä meinaa mitään kilpailu toimintaa? Silti pitäisi olla sequential laatikko. Kai niitä on jotain kittejä, että saa pelkän sequential vaihteen vaihdon. Mutta pääsääntöisesti tuo tarkoittaa myös suorakytkentä ja suorahampainen -> melkein äänekkäämpi konstruktio kuin moottori. Jaha olitkin katsellut jotain 6v. Silloin tod.näk. tuollainen viimeksi mainittu.
Kyllä se nelikkokin menee "sivuluimussa" kun on kaarre nopeutta tarpeeksi. Mutta kadulla tälläisen harjoittaminen... Tästä päästäänkin siihen mielikuvaan mikä minulle tuli...
Jasper on ajamassa pillurallia kylällä. Sitten tullaan nakkikioskin mutkaan, missä on kaikki kokoontuneena. Jasper laitta 1.6 Sierraan 1 silmään ja lähestyy mutkaa, lähtee kääntämään sisään mutkaan... sitten vaihto kakkoselle. Varmuuden vuoksi kerätään kytkin pojhjassa kierrokset tappiin ja sitten kykä ylös. Aivan sairaan makee renkaat tapissa luisto. Siitä se puolelta toiselle vemputtelu jatkuu 50m (sen takia kun ei osaa oikaista). Jasperista tuntuu että kukaan ei aja lujempaa tuota mutkaa kuin hän. Ja kaverit ovat samaa mieltä.
Jasperin pravuuri on parkkipaikalla tapahtuva jauhattaminen. Eli annetaan auton spinnata ja pidetään kaasupohjassa, siitä se lähtee hiljaa lipuun eteenpäin niin sama toistetaan. Täällöin 1.6 voima pääsää oikeuksiinsa ja jamipalaa (muutenhan se ei palaisi). Jasperin mielestä mitään tämän hienompaa autolla ei voi tehdä. Ja pelkästään tämän rituaalin takia kannattaa hankkia takaveto.
Minä olen kumpaakin kokeillut ja en ymmärrä mitä hienoa tuossa on. 80% autopätkistä on juuri tätä. Jotain parkkis pyöritys jos tekee. Niin koittaisi tehdä vaikka särmää kasia tai mahdollisimman pyöreitä ympyroitä. Jotain missä on haastetta. Itse saan kiksejä siitä, että suljetulla tiellä/ radalla. Ajat sen mutkan niin että tulet lappu lattiassa, linjan haku, jarrutus, vetoja, ja jättö vaihe ja hyvä ulostulo nopeus. Sitten jotain kaksiosaisia mutkia. Missä ajat ensimmäisen vähän hiljempaa että saat paremmin ajettua toisen... ja jos kello tykkää, parannat aikaa. Niin mikään ei minulle ole sen hienompaa kuin oman suorituksen parantaminen. Eikä ole pahitteeksi vaikka pärjäisi muita vastaan. Näin ei ole vielä vaan käynyt, että olisin jotain kunnon sijoituksia saanut.
Oma asenteeni on, että kovaa ajetaan suljetuilla paikoilla, kisoissa tai harjoituksissa. Ja jos tuollaisia laitteita rakennetaan pelkästään katuajoon niin en ymmärrä. Tai vedetään nyt vähän takaisin. Pidän myös autojen rakentelusta. Joskus enemmän kuin itse ajamisesta. Että kyllä minä vähän ymmärrän näitäkin "hurjia" laitteita joilla ajetaan vaan kadulla.
Anteeksi off topicin jauhaminen. Ja muutenkin aiheeseen turha avautuminen. Suomessa ei noita hienoja/ erikoisia autoja kumminkaan paljoa ole. Että Hectorille zsemppiä laitteen rakentamiseen. Kunhan et kylillä näytä mistä kana pissii.
Ja lopuksi piiis määnJa Jasperhan oli keksitty henkilö

mä en noita tappisladeja harrasta silloin kun on muuta porukkaa liikkeellä. saatan ajaa perse sivulla, mutta vain ja ainoastaan silloin kun näen tietä niin pitkälle että tiedän tien olevan tyhjä. mua ei esimerkiksi näe tulevan yhtäkkiä mutkan takaa kylkiluimua.
kyllä tietysti ratapäiville pitäisi ajelemaan tulla sitten ja noin rataajoa harrastaa, muttei kisaa ajaa. ja se sequentiaali loota olisi lähinnä sellainen kuskin vehkeen kasvattelu homma. se on vain mehukas ääni kun se vaihde rasahtaa silmään. mutta itseasiassa se vaihtoehto tyrmäänty tuohon 4wd laatikon hintaan, eli pakko pitää orkkis loota.(kun ei siis tuota 4wd muutosta 2wdksi saa tehdä.(kiitokset prostreetille, ja olinhan minä tuon tiedustelun lukenut aikaisemmin, ei vain muistunut mieleen.)
mutta tuskin tulen koskaan oikein kilpaa ajamaan, en minä ole niin kilpailuhenkinen. mieluummin varikkoatiimissä hommailisin ja kattelisin ja kannustaisin sellaista kuskia joka oikeasti hommansa osaa. musta tulis paska kuski kun mä keskittyisin siihen näyttävyyteen, en nopeuteen.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Nimimerkillä kokemusta on (parista yrityksestä):prostreet kirjoitti: "Hei!
Yleensä 2- ja 4-vetoiset autot ovat eri mallisarjaa, joten jos tällaisen muutoksen tekee, vaatii se poikkeuslupaa. AKE:n Tekninen hyväksyntä yksiköstä.
Jos ne kuuluu samaan mallisarjaan, muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa jos muutos tehdään valmistajan ohjeiden mukaan.
Kannattaa huomioida kanta-autotarkastus."
----------------
miksiköhän tämmöistä kysyin
Anoa saa, mutta hylättynä tuppaa takaisin tulemaan; vrt ikuisuuskysymys isommasta/tehokkaammasta moottorista kuin mihin kats.inssin päätösvalta riittää, "ei myönnetä lupia, anoa saa" oli tutun kommentti päättävästä elimestä. Eli mä haluan -perustelu ei riitä ja muita on vaikea keksiä. Nelikkoon tietysti saanee "järkiperustein" (keliolosuhteet jne) helpommin mallisarjan ulkopuoleisen luvan. Milläs perustelet etuveto -> takaveto -muutoksen...

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe