vetotavan muuttaminen.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

vetotavan muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Helmikuu 23. 22:49:53 2004

eli voiko sen vetotavan muuttaa nelivedosta takavetoiseksi. eli esimerkiksi jos cossu eskoon laittaaa 2wd cossun lootan sun muut, ja purkaa ne nelikon himmelit edestä. juttua on ollut 2wd muuttamisesta nelikoksi ja siinä oli muistaakseni ongelmia, mutta entäs toi 4wd->2WD.

ja tämä siksi että ensikesänä kun vani projekti valmistuu pitää tilalle hankkia uusi ja kohteeksi on valittu cossu. ja siipicossun rinnalle on noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi escortin cosworthi joka siis olis 4wd. ja mä haluan takatuupparin koska auton pitää vetää takaa mielellään. nelikko käy hätätilanteessa. ja toiseksi sequential vaihteiston saa takavetoon helvetin paljon halvemmalla. 2wd on n.6000 euroa kun taas 4wd on jotain 20000 euroa. näin oli vuosi sitten hinnat ja tuskin kauheasti ovat muuttuneet.(6 vaihteinen)

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Helmikuu 23. 23:02:03 2004

eikai siinä mitään kummallista, kun tekee mallisarjan sisällä. Tässä kohtaa lienee etua siitä että esco cossu lasketaan Sierraksi, jolloin tehokas takatuuppariverrokki löytyy 2wd Sierrasta?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Helmikuu 24. 3:19:11 2004

Taitaapa projekti kosahtaa siihen tuttuun vähäpäästöisyyteen.

Takapotku Sierraahan ei ole koskaan tehty vähäpäästöisenä, ja vaikka olisikin myös ilmanvastuskertoimet, painot yms vaikuttavat päästöihin (ainakin lain mukaan).
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Helmikuu 24. 10:49:00 2004

eikös swecos nimimerkin takapotku esco ollut suomen kilvissä? hän varmaan osaisi kertoa.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 24. 10:57:17 2004

Pitää olla samaa mallisarjaa tehty takavetoisena muuten ei taida laillisesti onnistua.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 24. 11:07:55 2004

Jos kyse oli siitä keltasesta mk4:sta niin tietääkseni se on paperien mukaan välikoppa. Eli siis kyseessä olisi neloskopaksi naamioitu välikoppa. Jossain oli tästä muistaakseni juttua, ja lakiin on kuulemma tullut muutos, ettei sitäkään temppua enää saa tehdä. Eikä se varmaan kovin helppoa ollut ennen sitä lakimuutostakaan.
Jäsen #606

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Helmikuu 24. 11:25:25 2004

swecosin vehje ei ollut suomen kilvissä vaan ruotsin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 24. 18:37:48 2004

olafu kirjoitti:Jos kyse oli siitä keltasesta mk4:sta niin tietääkseni se on paperien mukaan välikoppa. Eli siis kyseessä olisi neloskopaksi naamioitu välikoppa. Jossain oli tästä muistaakseni juttua, ja lakiin on kuulemma tullut muutos, ettei sitäkään temppua enää saa tehdä. Eikä se varmaan kovin helppoa ollut ennen sitä lakimuutostakaan.
Vaikeeta se oli, ei helppoa ollenkaan....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 24. 19:28:09 2004

eli tuo taitaa mennä aikas vaikeaksi tuo vetotavan muuttaminen ylipäänsä. mitenkäs olisi jos jättäis sieltä jakolaatikosta jotain rattaita yms pois, niin että kaikki osat muuten olis paikallaan, kuten etuvetarit, etuperä, yms. eli ne olis paikallaan muttei toiminnassa. eli voima välittyisi pelkästään takarenkaille. eihän käsittääkseni nelivedon kumminkaan toimiva tarvitse olla. niinkuin taannoin oli noiden lehtijousien kanssa että kiinno piti olla muttei tarvinnut toimia jousina.

edit. tietysti yksi mahdollisuus olisi myös tehdä siitä 2wd/4wd. eli sellainen jakoloota mikä voi kytkeä nelivedon pois. eikös bemareissa esimerkiksi sellainen systeemi ollut.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Helmikuu 24. 20:14:03 2004

Mikäs olisi käyttötarkoitus? Aivan katu käyttöön, vai radalle?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 24. 20:16:21 2004

cossuesco kirjoitti:Mikäs olisi käyttötarkoitus? Aivan katu käyttöön, vai radalle?
joo ihan kadulla vain. takaveto on vain enempi mun mieleen.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Helmikuu 24. 21:32:25 2004

Hectori kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Mikäs olisi käyttötarkoitus? Aivan katu käyttöön, vai radalle?
joo ihan kadulla vain. takaveto on vain enempi mun mieleen.
Cossun neliveto on kuin takapotku mutt pito parempi :)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 24. 22:03:38 2004

cossuesco kirjoitti: Cossun neliveto on kuin takapotku mutt pito parempi :)
mutta ei se pito ole tärkeintä vään näyttävät sivuluimut.

:lol:

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Helmikuu 25. 8:20:43 2004

Hectori kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Mikäs olisi käyttötarkoitus? Aivan katu käyttöön, vai radalle?
joo ihan kadulla vain. takaveto on vain enempi mun mieleen.
Hectori kirjoitti:
cossuesco kirjoitti: Cossun neliveto on kuin takapotku mutt pito parempi :)
mutta ei se pito ole tärkeintä vään näyttävät sivuluimut.

:lol:
Tekisi mieli sanoa ... :?
Jäsen 488

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Helmikuu 25. 17:50:28 2004

potsi kirjoitti: Tekisi mieli sanoa ... :?
sano vaan kun kerran aloitit.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Helmikuu 25. 22:29:38 2004

ottaa sitä tehoa sen verta että saa vielä näyttävemmät sivuluimut ku 2wd :lol:
sierra xr4x4
escort mk1

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Helmikuu 25. 23:11:18 2004

Sierra xr4x4 kirjoitti:ottaa sitä tehoa sen verta että saa vielä näyttävemmät sivuluimut ku 2wd :lol:
no eipä se olisi hassumpi idea. :lol:

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » To Helmikuu 26. 11:21:02 2004

Hectori kirjoitti:
potsi kirjoitti: Tekisi mieli sanoa ... :?
sano vaan kun kerran aloitit.
Joo, olisi pitänyt pitää mölyt mahassa, mutta jatketaan sitten.

Kukin tekee tyylillään. Mutta olet tekemässä katuautoa? Etkä meinaa mitään kilpailu toimintaa? Silti pitäisi olla sequential laatikko. Kai niitä on jotain kittejä, että saa pelkän sequential vaihteen vaihdon. Mutta pääsääntöisesti tuo tarkoittaa myös suorakytkentä ja suorahampainen -> melkein äänekkäämpi konstruktio kuin moottori. Jaha olitkin katsellut jotain 6v. Silloin tod.näk. tuollainen viimeksi mainittu.

Kyllä se nelikkokin menee "sivuluimussa" kun on kaarre nopeutta tarpeeksi. Mutta kadulla tälläisen harjoittaminen... Tästä päästäänkin siihen mielikuvaan mikä minulle tuli...

Jasper on ajamassa pillurallia kylällä. Sitten tullaan nakkikioskin mutkaan, missä on kaikki kokoontuneena. Jasper laitta 1.6 Sierraan 1 silmään ja lähestyy mutkaa, lähtee kääntämään sisään mutkaan... sitten vaihto kakkoselle. Varmuuden vuoksi kerätään kytkin pojhjassa kierrokset tappiin ja sitten kykä ylös. Aivan sairaan makee renkaat tapissa luisto. Siitä se puolelta toiselle vemputtelu jatkuu 50m (sen takia kun ei osaa oikaista). Jasperista tuntuu että kukaan ei aja lujempaa tuota mutkaa kuin hän. Ja kaverit ovat samaa mieltä.

Jasperin pravuuri on parkkipaikalla tapahtuva jauhattaminen. Eli annetaan auton spinnata ja pidetään kaasupohjassa, siitä se lähtee hiljaa lipuun eteenpäin niin sama toistetaan. Täällöin 1.6 voima pääsää oikeuksiinsa ja jamipalaa (muutenhan se ei palaisi). Jasperin mielestä mitään tämän hienompaa autolla ei voi tehdä. Ja pelkästään tämän rituaalin takia kannattaa hankkia takaveto.

Minä olen kumpaakin kokeillut ja en ymmärrä mitä hienoa tuossa on. 80% autopätkistä on juuri tätä. Jotain parkkis pyöritys jos tekee. Niin koittaisi tehdä vaikka särmää kasia tai mahdollisimman pyöreitä ympyroitä. Jotain missä on haastetta. Itse saan kiksejä siitä, että suljetulla tiellä/ radalla. Ajat sen mutkan niin että tulet lappu lattiassa, linjan haku, jarrutus, vetoja, ja jättö vaihe ja hyvä ulostulo nopeus. Sitten jotain kaksiosaisia mutkia. Missä ajat ensimmäisen vähän hiljempaa että saat paremmin ajettua toisen... ja jos kello tykkää, parannat aikaa. Niin mikään ei minulle ole sen hienompaa kuin oman suorituksen parantaminen. Eikä ole pahitteeksi vaikka pärjäisi muita vastaan. Näin ei ole vielä vaan käynyt, että olisin jotain kunnon sijoituksia saanut.

Oma asenteeni on, että kovaa ajetaan suljetuilla paikoilla, kisoissa tai harjoituksissa. Ja jos tuollaisia laitteita rakennetaan pelkästään katuajoon niin en ymmärrä. Tai vedetään nyt vähän takaisin. Pidän myös autojen rakentelusta. Joskus enemmän kuin itse ajamisesta. Että kyllä minä vähän ymmärrän näitäkin "hurjia" laitteita joilla ajetaan vaan kadulla.

Anteeksi off topicin jauhaminen. Ja muutenkin aiheeseen turha avautuminen. Suomessa ei noita hienoja/ erikoisia autoja kumminkaan paljoa ole. Että Hectorille zsemppiä laitteen rakentamiseen. Kunhan et kylillä näytä mistä kana pissii.

Ja lopuksi piiis mään :) Ja Jasperhan oli keksitty henkilö :)
Jäsen 488

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » To Helmikuu 26. 19:06:44 2004

:) just nois mulla on kans yks pointti vaikka offtopickiksi meneekin nelkku ja teho on vitusti hienompi yhdistelmä kun 2wd ja teho. Ja nelkulla sitten vasta saisikin ns. katu-uskottavuutta jos on tarpeeksi tehoa paikallaan paskarinkulan pyorittämiseen

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Helmikuu 26. 22:41:17 2004

Kysymys AKE:lle 22.10.2003:

"tiedustelu

jos autossa on vakiona neliveto
a) saako siitä tehdä takavetoisen ?
b) saako siitä tehdä etuvetoisen ?
c) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?

jos henkilöautossa on vakiona 2-pyöräveto
d) saako siitä tehdä nelivetoisen ?
e) vaikuttaako asiaan käyttöönottopäivä tai ey-tyyppihyväksyntä ?

f) vaikuttaako asiaan jos samaa mallia on valmistettu tehdastekoisena sekä 2- että 4-vetoisena mallina
(eli pohjalevy ja perusjousitusgeometria jne on suunniteltu molemmille vetotavoille) ?

g) muuta mainittavaa?"


----------------------


AKE:n vastaus 18.11.2003:

"Hei!

Yleensä 2- ja 4-vetoiset autot ovat eri mallisarjaa, joten jos tällaisen muutoksen tekee, vaatii se poikkeuslupaa. AKE:n Tekninen hyväksyntä yksiköstä.

Jos ne kuuluu samaan mallisarjaan, muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa jos muutos tehdään valmistajan ohjeiden mukaan.

Kannattaa huomioida kanta-autotarkastus."

----------------

miksiköhän tämmöistä kysyin :)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Helmikuu 27. 18:26:24 2004

potsi kirjoitti: Joo, olisi pitänyt pitää mölyt mahassa, mutta jatketaan sitten.

Kukin tekee tyylillään. Mutta olet tekemässä katuautoa? Etkä meinaa mitään kilpailu toimintaa? Silti pitäisi olla sequential laatikko. Kai niitä on jotain kittejä, että saa pelkän sequential vaihteen vaihdon. Mutta pääsääntöisesti tuo tarkoittaa myös suorakytkentä ja suorahampainen -> melkein äänekkäämpi konstruktio kuin moottori. Jaha olitkin katsellut jotain 6v. Silloin tod.näk. tuollainen viimeksi mainittu.

Kyllä se nelikkokin menee "sivuluimussa" kun on kaarre nopeutta tarpeeksi. Mutta kadulla tälläisen harjoittaminen... Tästä päästäänkin siihen mielikuvaan mikä minulle tuli...

Jasper on ajamassa pillurallia kylällä. Sitten tullaan nakkikioskin mutkaan, missä on kaikki kokoontuneena. Jasper laitta 1.6 Sierraan 1 silmään ja lähestyy mutkaa, lähtee kääntämään sisään mutkaan... sitten vaihto kakkoselle. Varmuuden vuoksi kerätään kytkin pojhjassa kierrokset tappiin ja sitten kykä ylös. Aivan sairaan makee renkaat tapissa luisto. Siitä se puolelta toiselle vemputtelu jatkuu 50m (sen takia kun ei osaa oikaista). Jasperista tuntuu että kukaan ei aja lujempaa tuota mutkaa kuin hän. Ja kaverit ovat samaa mieltä.

Jasperin pravuuri on parkkipaikalla tapahtuva jauhattaminen. Eli annetaan auton spinnata ja pidetään kaasupohjassa, siitä se lähtee hiljaa lipuun eteenpäin niin sama toistetaan. Täällöin 1.6 voima pääsää oikeuksiinsa ja jamipalaa (muutenhan se ei palaisi). Jasperin mielestä mitään tämän hienompaa autolla ei voi tehdä. Ja pelkästään tämän rituaalin takia kannattaa hankkia takaveto.

Minä olen kumpaakin kokeillut ja en ymmärrä mitä hienoa tuossa on. 80% autopätkistä on juuri tätä. Jotain parkkis pyöritys jos tekee. Niin koittaisi tehdä vaikka särmää kasia tai mahdollisimman pyöreitä ympyroitä. Jotain missä on haastetta. Itse saan kiksejä siitä, että suljetulla tiellä/ radalla. Ajat sen mutkan niin että tulet lappu lattiassa, linjan haku, jarrutus, vetoja, ja jättö vaihe ja hyvä ulostulo nopeus. Sitten jotain kaksiosaisia mutkia. Missä ajat ensimmäisen vähän hiljempaa että saat paremmin ajettua toisen... ja jos kello tykkää, parannat aikaa. Niin mikään ei minulle ole sen hienompaa kuin oman suorituksen parantaminen. Eikä ole pahitteeksi vaikka pärjäisi muita vastaan. Näin ei ole vielä vaan käynyt, että olisin jotain kunnon sijoituksia saanut.

Oma asenteeni on, että kovaa ajetaan suljetuilla paikoilla, kisoissa tai harjoituksissa. Ja jos tuollaisia laitteita rakennetaan pelkästään katuajoon niin en ymmärrä. Tai vedetään nyt vähän takaisin. Pidän myös autojen rakentelusta. Joskus enemmän kuin itse ajamisesta. Että kyllä minä vähän ymmärrän näitäkin "hurjia" laitteita joilla ajetaan vaan kadulla.

Anteeksi off topicin jauhaminen. Ja muutenkin aiheeseen turha avautuminen. Suomessa ei noita hienoja/ erikoisia autoja kumminkaan paljoa ole. Että Hectorille zsemppiä laitteen rakentamiseen. Kunhan et kylillä näytä mistä kana pissii.

Ja lopuksi piiis mään :) Ja Jasperhan oli keksitty henkilö :)
no kyllä mut tosta jasperista tunnistaa. :lol: älä kysy miksi mutta nakin polttaminen on yksinkertaisesti hauskaa. ja kyllä tolla 2.0llallakin saa olla melkoisesti rundia ennenkuin paskarinkulaa pyörii. mikä on helvetin hauskaa. ja vitun hidastahan se on jos nakki jauhaa, mutta se on mun fetissi tai jotain.

mä en noita tappisladeja harrasta silloin kun on muuta porukkaa liikkeellä. saatan ajaa perse sivulla, mutta vain ja ainoastaan silloin kun näen tietä niin pitkälle että tiedän tien olevan tyhjä. mua ei esimerkiksi näe tulevan yhtäkkiä mutkan takaa kylkiluimua.

kyllä tietysti ratapäiville pitäisi ajelemaan tulla sitten ja noin rataajoa harrastaa, muttei kisaa ajaa. ja se sequentiaali loota olisi lähinnä sellainen kuskin vehkeen kasvattelu homma. se on vain mehukas ääni kun se vaihde rasahtaa silmään. mutta itseasiassa se vaihtoehto tyrmäänty tuohon 4wd laatikon hintaan, eli pakko pitää orkkis loota.(kun ei siis tuota 4wd muutosta 2wdksi saa tehdä.(kiitokset prostreetille, ja olinhan minä tuon tiedustelun lukenut aikaisemmin, ei vain muistunut mieleen.)

mutta tuskin tulen koskaan oikein kilpaa ajamaan, en minä ole niin kilpailuhenkinen. mieluummin varikkoatiimissä hommailisin ja kattelisin ja kannustaisin sellaista kuskia joka oikeasti hommansa osaa. musta tulis paska kuski kun mä keskittyisin siihen näyttävyyteen, en nopeuteen.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Helmikuu 27. 21:26:12 2004

Kiitokset prostreetille.

Laitoin tuon vastauksen FAQ osioon.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Helmikuu 27. 21:37:22 2004

prostreet kirjoitti: "Hei!

Yleensä 2- ja 4-vetoiset autot ovat eri mallisarjaa, joten jos tällaisen muutoksen tekee, vaatii se poikkeuslupaa. AKE:n Tekninen hyväksyntä yksiköstä.

Jos ne kuuluu samaan mallisarjaan, muutos voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa jos muutos tehdään valmistajan ohjeiden mukaan.

Kannattaa huomioida kanta-autotarkastus."

----------------

miksiköhän tämmöistä kysyin :)
Nimimerkillä kokemusta on (parista yrityksestä):

Anoa saa, mutta hylättynä tuppaa takaisin tulemaan; vrt ikuisuuskysymys isommasta/tehokkaammasta moottorista kuin mihin kats.inssin päätösvalta riittää, "ei myönnetä lupia, anoa saa" oli tutun kommentti päättävästä elimestä. Eli mä haluan -perustelu ei riitä ja muita on vaikea keksiä. Nelikkoon tietysti saanee "järkiperustein" (keliolosuhteet jne) helpommin mallisarjan ulkopuoleisen luvan. Milläs perustelet etuveto -> takaveto -muutoksen... :cry:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin