CVH:n kansi purettu, miltä näyttää?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

CVH:n kansi purettu, miltä näyttää?

Viesti Kirjoittaja nestori » La Maaliskuu 13. 19:52:13 2004

Tarvittas vähän kokeneemman silmäystä näihin, eli CVH:ita purkaneet tai muuten tutkineet, näyttääkö toi nokka ja nuo nostajat miten kuluneilta? Kuvat on sitten melkoisen isoja. Peräisin siis 1.4:sta.

Nokka
Lisää nokkaa
Kokonaiskuva

Nostin

Kuvista tietty voi olla vaikea sanoa. Nokka-akselin nokissa näkyy pieniä kuoppia, siis sellaista pientä rosoisuutta mikä ei sormin tunnu. Muuten siinä ei minun silmiin mitä suurempia kulumia sattunut. Se kone mistä noi irroitin, pitäisi olla noin 160tkm ajettu, täyttä varmuutta ei ole.

Nostajissa taas on jokaisessa samalla tavalla tummunut pää ja hyvin pieni kuoppa siinä pinnassa mikä osuu nokkaan, mutta eikös niissä ole se kuoppa ihan uudesta asti?

Sillä tätä kyselen, että tällä hetkellä on yksi joutilas kone mihin noi voisin laittaa.
Viimeksi muokannut nestori, La Maaliskuu 13. 19:57:02 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » La Maaliskuu 13. 19:56:18 2004

Onko tää se 1.4 pata?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Maaliskuu 13. 19:56:43 2004

Tää on just se :D

hezzi
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Joulukuu 26. 16:19:15 2003
Paikkakunta: kärkölä

Re: CVH:n kansi purettu, miltä näyttää?

Viesti Kirjoittaja hezzi » La Maaliskuu 13. 19:57:48 2004

nestori kirjoitti:Tarvittas vähän kokeneemman silmäystä näihin, eli CVH:ita purkaneet tai muuten tutkineet, näyttääkö toi nokka ja nuo nostajat miten kuluneilta? Kuvat on sitten melkoisen isoja.

Nokka
Lisää nokkaa
Kokonaiskuva

Nostin

Kuvista tietty voi olla vaikea sanoa. Nokka-akselin nokissa näkyy pieniä kuoppia, siis sellaista pientä rosoisuutta mikä ei sormin tunnu. Muuten siinä ei minun silmiin mitä suurempia kulumia sattunut. Se kone mistä noi irroitin, pitäisi olla noin 160tkm ajettu, täyttä varmuutta ei ole.

Nostajissa taas on jokaisessa samalla tavalla tummunut pää ja hyvin pieni kuoppa siinä pinnassa mikä osuu nokkaan, mutta eikös niissä ole se kuoppa ihan uudesta asti?

Sillä tätä kyselen, että tällä hetkellä on yksi joutilas kone mihin noi voisin laittaa.
tosi nätti sukka.
kylhän tuo jonkun verran kuluneelta näyttäs.
jäsen#179

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: CVH:n kansi purettu, miltä näyttää?

Viesti Kirjoittaja nestori » La Maaliskuu 13. 20:21:09 2004

hezzi kirjoitti: tosi nätti sukka.
kylhän tuo jonkun verran kuluneelta näyttäs.
Juu, niksipirkkaa: älä heitä talven aikana kuluvia sukkia roskikseen vaan säästä ne öljy/pesuräteiksi.

JPoulu
Viestit: 191
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 18:50:55 2003
Paikkakunta: Kokkola-(Oulu)

Viesti Kirjoittaja JPoulu » La Maaliskuu 13. 20:56:09 2004

eihän tuo ollut pahasti kulunut, kun oma nokkani oli kulunut nelospytyn imupuolen nokan kohdasta reilu 2mm ja nostin oli noin 0.5cm kulunut..

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Maaliskuu 13. 21:22:23 2004

Pistin noi nostajat pöydälle riviin ja näköjään imu ja pakopuolella oli molemmissa sama juttu, 1. pytyn nostajat oli "pisimmät" ja 4. pytyn taas korkeintaan noin millin lyhyemmät kuin 1. pytyn. Kakkosen ja kolmosen asettui siihen väliin. Työntömittaa ei oo tähän hätään saatu hankittua että saisi noi nokan nostot mitattua. Ilmeisesti nuo sitten on kuitenkin ihan ok kunnossa.

JPoulu
Viestit: 191
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 18:50:55 2003
Paikkakunta: Kokkola-(Oulu)

Viesti Kirjoittaja JPoulu » La Maaliskuu 13. 21:27:53 2004

ei mulla ainakaan ollut fordin alkuperäisissä nostimissa kuoppaa pohjassa, suorat oli. Onhan sulla tossa nokassa tuo pinta kulunut jo.. Onko nokalla paljon ajettu?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Maaliskuu 13. 21:41:25 2004

Luultavasti 160tkm ajettu on nuo.

Nuo ois menossa ~200tkm ajettuun koneeseen, mikä raksutti jo selvästi ventiilikoneistosta, ja veto loppuu jo jonnekkin 4000-4500rpm paikkeille. Se kone jää ylimääräiseksi ja laitetaan luultavasti menemään eteenpäin, niin en viitsi siihen enää uutta nokkaa/nostajia ostaa.

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Su Maaliskuu 14. 1:01:49 2004

Ittelläni toi RST säksätti kohtalaisen paljon kun hankin sen mut vaihdoin pelkät nostajat ja säksätys katosi en kattonu miten kulunut nokka siinä oli.
Mut CVH:hon nokan saa kyllä piloille aika nopeastikin jos ei käytä kunnon öljyjä ja noudata kohtuullisia öljyn vaihto välejä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Maaliskuu 14. 1:28:38 2004

ihan hyvältä se näyttää näin valokuvan perusteella. oliko kone sulla koskaan käynnissä?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Maaliskuu 14. 10:53:14 2004

No jos nostajan pohja on kulunut kuopalle niin ne on kyllä romutavaraa, sen pohjan kuuluu olla suora. Nokasta on kuvien perusteella vaikea sanoa mutta nuo pienet kuopat nokan pinnassa viittaa siihen että sekin on paremmin verkonpainoksi sopiva. 160tkm ajettu CVH:n nokka+nostajat on 99% varmasti loppuunajettu.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Tupe
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001

Viesti Kirjoittaja Tupe » Su Maaliskuu 14. 10:59:35 2004

Eikös CVH:n suositeltu nokanvaihtoväli ollut 100tkm vai muistanko aivan persiilleen?
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Maaliskuu 14. 11:07:24 2004

Hmm, juu, pitää vielä verrata tuon toiseen koneen hipleisiin noita kunhan saan sen purettua, sitten katsoa että lähenkö vesilintuja metättämään näillä... Kone ei ole ollut itellä käynnissä.

Ei kai noihin nokkiin mitään "virallista" vaihtoväliä ole vaikka kulutusosia cvh:n tapauksessa ovatkin :shock:

Mutta kiitoksia näistä, eiköhän tämä ala sitten olla selvä!

mikanu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mikanu » Su Maaliskuu 14. 11:15:20 2004

Ilpo kirjoitti:160tkm ajettu CVH:n nokka+nostajat on 99% varmasti loppuunajettu.
Saanee tuota epäillä, onhan noilla cvh säksättimillä ajettu yli 300 tkm ilman nokan ja nostimien vaihtoa. Moottorin äänestäkään ei voinut sanoa onko sillä ajettu 100 vai 300 tkm. Mutta yksilöitähän nuo autot on ja öljyllä/öljyn vaihdolla on varmasti suuri merkitys ko. koneessa. Venttiilinvarren kumithan noissa myllyissä tahtoo mennä jo 100tkm jälkeen...
Viimeksi muokannut mikanu, Su Maaliskuu 14. 20:50:00 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Maaliskuu 14. 11:48:54 2004

Juup, isäukolla on kanssa 1.4cvh ja käy ja kukkuu ihmeen nätisti ja hiljaa 200tkm ajetuksi cvh:ksi. Ja vetää ihan eri malliin kuin tuo oma ~200tkm ajettu.. Tietty erot voi johtua vaikka mistä. Talvella vaihtoi siihen mobilin täyssynteettiset öljyt ja tuntui hiljenevän taas pykällä.

EDIT: tarkennetaas vielä noi nostimen kuoppia, eli niitä ei suoraan katsomalla erota siitä päädystä, mutta jos käyttää sitä päätyä peilinä niin näkee että se heijastus ei ole tasainen... :roll:

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Maaliskuu 14. 13:53:20 2004

Käynnissä ollessa tuo kyseinen moottori säksätti kylmänä aika vitusti, mutta hiljeni lämmetessään huomattavasti. Öljyjä en ikuna ehtinyt vaihtaa mutta lisäilin sinne jotain 20w-40 teboilia aina välillä, venttiilinvarren kumit varmaan loppu.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Maaliskuu 14. 14:11:23 2004

a.l kirjoitti:Käynnissä ollessa tuo kyseinen moottori säksätti kylmänä aika vitusti, mutta hiljeni lämmetessään huomattavasti. Öljyjä en ikuna ehtinyt vaihtaa mutta lisäilin sinne jotain 20w-40 teboilia aina välillä, venttiilinvarren kumit varmaan loppu.
Kuin kauan sie muutes ajelit sillä?

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Maaliskuu 14. 14:33:10 2004

About 3kk.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Maaliskuu 14. 19:24:35 2004

Itse rohkenen epäillä että CVH:lla kukaan ajaa 300tkm niin että nokka/nostajat on vielä kunnossa.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

mikanu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mikanu » Su Maaliskuu 14. 20:51:57 2004

No varmasti löytyy kulumisen merkkejä, sitä en epäile :D

kittycat
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kittycat » Ke Maaliskuu 17. 17:35:30 2004

Kyselläänpä taas tyhmiä :oops:
Missä toi nokka ja nostin on ja mitä ne tekee??

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Maaliskuu 17. 19:24:28 2004

kittycat kirjoitti:Kyselläänpä taas tyhmiä :oops:
Missä toi nokka ja nostin on ja mitä ne tekee??
Tuolta mun "purkupäiväkirjasta" kun kattelet niin saattaa vähän selkeytyä noitten sijainti http://koti.mbnet.fi/ryynma/ Sieltä MUUT -> cvh:n räpellystä.

Ja tuosta varmaan selkiytyy noitten toiminta. Eli kuvan keskellä sininen pyörivä osa on nokka-akseli mikä "ohjaa" venttiilileitä kiinni ja auki nostajien välityksellä. Kuvassa tosin ei ne nostajat näy. Huonosti selitetty mutta tuolta toki löytyy tarkemmat ja monipuolisemmat selitykset englanniks.

http://auto.howstuffworks.com/engine3.htm

kittycat
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kittycat » Ke Maaliskuu 17. 19:57:09 2004

Kyllä aina jotain oppii mut ne kuvat oli mulle periaatteessa suhteellisen hepreaa... Kun mä niit tarpeeks kauan katon ni kai niissä jotain selkoa alkaa olemaan... Hope so :?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ke Maaliskuu 17. 20:38:08 2004

itselleni toi toiminta selkiytyi vasta kun osat oli purettuina käsissä, kuvia tuli kyllä tihrusteltua monta monituista tuntia ennen sitä ja vaikka mitä kirjoja lueskeltua. :)

kittycat
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kittycat » Ke Maaliskuu 17. 20:46:20 2004

Tässä vaiheessa aiheeseen littyvää kirjallisuutta ei ole vielä ehtinyt järin kertyä. Täältä mä luultavasti tuun hankkimaan pääasiallisen tietoni toistaseks... Eli luvassa on makeita nauruja muille :lol:

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » To Maaliskuu 18. 10:32:30 2004

Mulla olis samanmoinen projekti tässä käsillä, eli 1.6 cvh on purettuna tallissa. Ongelmia ilmeni vasta tänään kun pitäis toi nokka-akseli saada irti. Olen jakopäässä olevan lukituslevyn poistanut ja stefan, mutta nokka-akseli ei tule ulos kuin ensimmäistä nokkaa myöten. Lähteekö ian vaan kylmästi voimaa käyttämällä vetämällä vai onko tuolla vielä jokin stoppari esteenä? Koneesta muuten selvisi sen verran, että männät ja sylinterit ovat hyvässä kunnossa kuten myös venttiilit ja kansi kokonaisuudessaan. Nyt vaan tuon nokan kunto pitäisi saada selville ja sen jälkeen kansi kylpyyn, ja putsauksen jälkeen kaikki kiinni takasin. Ongelmana oli siis kohtalainen öljyn kulutus, johon venttilivarren kumit paljastuivat syyksi. Eli siis jos joku voisi avittaa tuossa nokan poistossa niin olis aika jees :D kuvia remontista saataapi tulla vaihe vaiheelta pian, kunhan saan uudet sivut toimimaan :wink:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 18. 14:50:52 2004

Nokka on pakko ottaa pois virranjakajan pæstæ, koska jokainen laakeri on 0.25mm edellistæ suurempi ja næin se ei tule jakopææstæ ulos millææn.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Maaliskuu 18. 17:08:55 2004

Juu jakajan päästä lähtee ja tulee helposti pois. Tosin meikällä se nokkapyörän pultti sekä ite pyörä oli kyllä aika perkuleen tiukassa.

kittycat
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kittycat » To Maaliskuu 18. 17:10:44 2004

Noooo mikäs se stefa sitten on ja mitä se tekee?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Maaliskuu 18. 17:12:13 2004

Stefa on miehenalku jostain vantaalta joka täälläkin kirjoittaa joskus.
Akselitiiviste on stefan nimitys eli pitää oikein asennettuna litkut siellä missä kuuluu.

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » To Maaliskuu 18. 17:14:04 2004

kittycat kirjoitti:Noooo mikäs se stefa sitten on ja mitä se tekee?
Stefa on "huulitiiviste" joka pitää öljyn koneessa, ei sen ulkopuolella. Stefa on ulkonäöltään pyöreä. Koneeseen tuleva puoli on se puoli, jossa on jousi sisällä. Jos stefan laittaa väärin päin (menee niin päin helpommin koloonsa) niin öljyt ei pysy siellä missä pitäisi.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » To Maaliskuu 18. 17:36:13 2004

Dodii...niinpä tietenkin. Kiitoksia vaan paljon jälleen kerran :D Huomenna saanen escon kasaan ja sitten ei muuta ku kovvoo ajjoo!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Maaliskuu 18. 19:22:20 2004

Siis Stefahan on kotoisin Espoon hienostoalueelta, eikæ Vantaalta. Stefan kirjoittaminen on myøs juuri nyt væhæistæ paikan nimeltæ intti takia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » To Maaliskuu 18. 19:59:15 2004

Ai Stefasta oli kyse... mä kun luulin että stefasta... opettelen vielä ymmärtämään lukemaani :oops:
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 1. 14:39:13 2004

Kun täällä tuota CVH tietäjääkin liikkuu niin laitan tähän samaan aiheeseen muutaman kyssärin.

Tuosta cabriosta on tarkoitus kansi kunnostaa ja tässä onkin tullut selväksi että kunnostukseen tulee:
Nokkasarja uusiksi ( vakio nokka ja uudet nostajat )
Uudet keinujen mutterit
Uudet kannenpultit
Yläpään tiivistesarja vakiokannentiivisteellä ( originaalina )

Mutta mitenkäs noi keinut?
Hieman niissä näkyy kulumaa, onko ne yleensä vaihtokamaa 180tkm ajetussa koneessa vai vaihdetaanko nekin aina? Kustannus on luokkaa1 2 euroa/kappale.

Mitäs muuta huomioonotettavaa ( venojen kunto selviää kun otan kannen irti )

Ja kyseessä -91 1.6 EFI CVH
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin