Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 17:19:07 2004
On tässä sellainen pikku pulma ahtimen kanssa,lähtee ahtamaan hiukan liian myöhään,ahdot nousevat max kierroksilla tonne 0.3Bar(tavoite olisi n.0.6).Kyseessä on traktorin moottorin ahtoprojekti(kivittäkään minut jos haluatte

),ahtimena svitserin hukkaportillinen s 1 bg 48mm ulostuloaukolla,moottori 2.7L max rmin 2500.Tuli sellainen mieleen että olisiko mahdollista sorvauttaa poistoaukkoon jonkinlainen kuristin,kyseistä ahdinta on kuulemani mukaan ollut myös 45mm aukolla.Eikö tällöin periaatteessa pitäisi pyöriminen lisääntyä kun pakokaasut viipyvät kauemmin ahtimessa?
-ja tämä on mun oma teoreettinen ajatus hätäratkaisuksi

,kyllä nykyinen mallikin riittää toistaiseksi
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
sprint
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Viesti
Kirjoittaja sprint » Ti Toukokuu 11. 17:47:24 2004
Eikö tohon voi tehdä uuden turbolta lähtevän putken jonka supistaa tai sorvaa pienempä reikäsen laipan, johon putken hitsaa. En tiedä varmaksi sanoa onko käytännön hyötyä, mutta pitäisi sen herätä aikaisemmin.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 11. 17:57:03 2004
Kuristusholkki jos niin haluaa tai syötön vähentäminen.
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 20:18:53 2004
Selvä,taidan kokeilla holkin sorvaamista poistoaukkoon-syötöt on vaparisäädöissä vielä.Pakoputki lähtee heti ahtimelta 90 asteen kulmalla ylöspäin simonsin pyöreän 2.5" vaimentajan kautta.Aivan nätit äänet on,ei pitäis maapaikan naapuria(300m päässä) häiritä,siisti vihellys yläkierroksilla

,hiljaisempi kuin vaparina ennen.
Kiinnityslaippa on helppo tehdä uusi(50mm korilaatta on just sopiva aihio) ja kokeilla eri kokoisia vaimentimia/putkikokoja

Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 11. 20:52:19 2004
Kerro ihmeessä miten toimii. Epäilen toimivuutta, turbiinipyörän muoto ja siiven profiili on erilainen jos pyörä on tarkoitettu eri pesälle (tark. ulostulohalk.). Ja raskaampikin tuo on. Mutta mistäs sen tietää jollei kokeile...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 22:05:16 2004
Joo,kikkailuahan tämä.Mutta ihan mielenkiintoista testailla.Täytyy viestitellä lisää kun pääsen taas virityskeitaalle rassaamaan

Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 12. 13:24:01 2004
Minä olen kyllä eri mieltä näistä keinoista ahtopaineen nostamiseksi.
Ensinnäkin jos syöttöä ei ole yhtään lisätty niin eihän se kone pelkästä puhtaasta ilmasta sitä pakokaasua saa aikaiseksi, joka sitä turboa pyörittää. Tietenkin se ilma siellä sylinterissä laajenee lämmetessään, mutta enemmän sitä kaasua syntyy, kun siihen lisätään nestemmäistä polttoainetta ja syntyy palokaasuja.
Pakopuolen kuristamisella yleensä pyritään laskemaan ahtopaineita, paitsi jos se holkki tulee niin pitkälle, että se pienentää turbiinin ja pakopesän välystä.
Jos pakopuolta haluaa kuristaa niin se pitäisi tehdä ennen pakopesää niin, että virtausnopeus kasvaisi. Sekin varmaan pitäisi toteuttaa niin, että tekisi peltisarja-tyyppisen pakosarjan hieman suosituksia pienemmästä putkesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Cosesc
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Viesti
Kirjoittaja Cosesc » To Toukokuu 13. 14:32:17 2004
Syöttöä lisää niin ahdot nousee.
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » To Toukokuu 13. 15:40:27 2004
Ei voi käsittää miten kuristaminen lisäisi puhtia. Oli se kuristin missä vaan niin paine-eroa pienennetään turbiinin yli.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 13. 16:11:17 2004
JesseT kirjoitti:Ei voi käsittää miten kuristaminen lisäisi puhtia. Oli se kuristin missä vaan niin paine-eroa pienennetään turbiinin yli.
En minäkään, mutta jos se turbiini on horo pakopesään nähden siinä poistoaukossa niin siitä kohdasta kuristamalla ehkä jotain voisi saada tapahtumaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » To Toukokuu 13. 18:16:58 2004
Juuri tätä heti turbiinin jälkeistä osaa mietin,mutta luettuani teidän kommentteja kokeilen ensin tilaisuuden tullen syötön lisäämistä.
-ei kysyvä tieltä eksy

Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
Axeman
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 21. 17:48:56 2004
Itte en oo noihin turboahtimiin kovinkaan paljoo tutustunu mutta tuli vaan mielee että eikö sitä pitäs kutistaa ennen turbiinia mikä aiheuttas pakokaasuun suuremman virtausnopeuden ennen kun se osuu turbiinin siipiin. Idea siis: mitä suurempi nopeus pakokaasulla = sitä suurempi liike energia kun se osuu siipeen ja näinollen samalla määrällä pakokaasua saataisiin aikaan suurempi turbiinin pyöriminen.
Voin tietenkin olla väärässä...

#764
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Pe Toukokuu 21. 17:52:36 2004
Eikö se nopeus kasva vaan siinä kutistetussa kohdassa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Axeman
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 21. 17:55:25 2004
siipicossu kirjoitti:Eikö se nopeus kasva vaan siinä kutistetussa kohdassa.
Kyllä. Se mulla olikin mielessä että jos pakopesää kutistas koko matkalta.
#764
-
Bliz
- Viestit: 1773
- Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Bliz » Su Toukokuu 23. 21:30:42 2004
Syötön lisäyksellä saat todennäköisesti sen paineen nousemaan 0.3->0.6bar. Tehon lisäykseen joudut sitä jokatapauksessa ruuvaamaan kun ei se pelkkä ilma nosta tehoja yhtään.
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » Su Toukokuu 23. 21:58:56 2004
Joo,se on nyt tarkoitus.Sinettilanka on jo pois syötönsäätöruuvista...Tuli vaan mutka matkaan->vesipumppu sanoi sopparin irti,juorureijästä alkoi tuleen nesteet pihalle.Ja tietenkin ainoa paikka jota ei avattu rempan yhteydessä
Enskerralla uusiksi.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
northwest
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » Pe Kesäkuu 4. 20:23:15 2004
Non-ni,nyt taas vehje käyntikunnossa.Syöttöä 1.5 kierrosta lisää näin alkuun ja simsalabim-vedätyksessä ahdot nousee 0.6:een

,sitten laskee 0.3:een.-eli ei tarvi viritellä kuristimia.
Riittää mulle,kiitos kaikille asiaan vastanneille,eikun jälkiä

Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.