Turbon kuristaminen?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Turbon kuristaminen?

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 17:19:07 2004

On tässä sellainen pikku pulma ahtimen kanssa,lähtee ahtamaan hiukan liian myöhään,ahdot nousevat max kierroksilla tonne 0.3Bar(tavoite olisi n.0.6).Kyseessä on traktorin moottorin ahtoprojekti(kivittäkään minut jos haluatte :roll: ),ahtimena svitserin hukkaportillinen s 1 bg 48mm ulostuloaukolla,moottori 2.7L max rmin 2500.Tuli sellainen mieleen että olisiko mahdollista sorvauttaa poistoaukkoon jonkinlainen kuristin,kyseistä ahdinta on kuulemani mukaan ollut myös 45mm aukolla.Eikö tällöin periaatteessa pitäisi pyöriminen lisääntyä kun pakokaasut viipyvät kauemmin ahtimessa?
-ja tämä on mun oma teoreettinen ajatus hätäratkaisuksi :wink:,kyllä nykyinen mallikin riittää toistaiseksi
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Toukokuu 11. 17:47:24 2004

Eikö tohon voi tehdä uuden turbolta lähtevän putken jonka supistaa tai sorvaa pienempä reikäsen laipan, johon putken hitsaa. En tiedä varmaksi sanoa onko käytännön hyötyä, mutta pitäisi sen herätä aikaisemmin.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Toukokuu 11. 17:57:03 2004

Kuristusholkki jos niin haluaa tai syötön vähentäminen.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 20:18:53 2004

Selvä,taidan kokeilla holkin sorvaamista poistoaukkoon-syötöt on vaparisäädöissä vielä.Pakoputki lähtee heti ahtimelta 90 asteen kulmalla ylöspäin simonsin pyöreän 2.5" vaimentajan kautta.Aivan nätit äänet on,ei pitäis maapaikan naapuria(300m päässä) häiritä,siisti vihellys yläkierroksilla 8) ,hiljaisempi kuin vaparina ennen.
Kiinnityslaippa on helppo tehdä uusi(50mm korilaatta on just sopiva aihio) ja kokeilla eri kokoisia vaimentimia/putkikokoja :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Toukokuu 11. 20:52:19 2004

Kerro ihmeessä miten toimii. Epäilen toimivuutta, turbiinipyörän muoto ja siiven profiili on erilainen jos pyörä on tarkoitettu eri pesälle (tark. ulostulohalk.). Ja raskaampikin tuo on. Mutta mistäs sen tietää jollei kokeile...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Toukokuu 11. 22:05:16 2004

Joo,kikkailuahan tämä.Mutta ihan mielenkiintoista testailla.Täytyy viestitellä lisää kun pääsen taas virityskeitaalle rassaamaan :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 12. 13:24:01 2004

Minä olen kyllä eri mieltä näistä keinoista ahtopaineen nostamiseksi.
Ensinnäkin jos syöttöä ei ole yhtään lisätty niin eihän se kone pelkästä puhtaasta ilmasta sitä pakokaasua saa aikaiseksi, joka sitä turboa pyörittää. Tietenkin se ilma siellä sylinterissä laajenee lämmetessään, mutta enemmän sitä kaasua syntyy, kun siihen lisätään nestemmäistä polttoainetta ja syntyy palokaasuja.
Pakopuolen kuristamisella yleensä pyritään laskemaan ahtopaineita, paitsi jos se holkki tulee niin pitkälle, että se pienentää turbiinin ja pakopesän välystä.
Jos pakopuolta haluaa kuristaa niin se pitäisi tehdä ennen pakopesää niin, että virtausnopeus kasvaisi. Sekin varmaan pitäisi toteuttaa niin, että tekisi peltisarja-tyyppisen pakosarjan hieman suosituksia pienemmästä putkesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Toukokuu 13. 14:32:17 2004

Syöttöä lisää niin ahdot nousee.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Toukokuu 13. 15:40:27 2004

Ei voi käsittää miten kuristaminen lisäisi puhtia. Oli se kuristin missä vaan niin paine-eroa pienennetään turbiinin yli.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 13. 16:11:17 2004

JesseT kirjoitti:Ei voi käsittää miten kuristaminen lisäisi puhtia. Oli se kuristin missä vaan niin paine-eroa pienennetään turbiinin yli.
En minäkään, mutta jos se turbiini on horo pakopesään nähden siinä poistoaukossa niin siitä kohdasta kuristamalla ehkä jotain voisi saada tapahtumaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Toukokuu 13. 18:16:58 2004

Juuri tätä heti turbiinin jälkeistä osaa mietin,mutta luettuani teidän kommentteja kokeilen ensin tilaisuuden tullen syötön lisäämistä.
-ei kysyvä tieltä eksy :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 21. 17:48:56 2004

Itte en oo noihin turboahtimiin kovinkaan paljoo tutustunu mutta tuli vaan mielee että eikö sitä pitäs kutistaa ennen turbiinia mikä aiheuttas pakokaasuun suuremman virtausnopeuden ennen kun se osuu turbiinin siipiin. Idea siis: mitä suurempi nopeus pakokaasulla = sitä suurempi liike energia kun se osuu siipeen ja näinollen samalla määrällä pakokaasua saataisiin aikaan suurempi turbiinin pyöriminen.

Voin tietenkin olla väärässä... :wink:
#764

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Toukokuu 21. 17:52:36 2004

Eikö se nopeus kasva vaan siinä kutistetussa kohdassa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Pe Toukokuu 21. 17:55:25 2004

siipicossu kirjoitti:Eikö se nopeus kasva vaan siinä kutistetussa kohdassa.

Kyllä. Se mulla olikin mielessä että jos pakopesää kutistas koko matkalta.
#764

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Toukokuu 23. 21:30:42 2004

Syötön lisäyksellä saat todennäköisesti sen paineen nousemaan 0.3->0.6bar. Tehon lisäykseen joudut sitä jokatapauksessa ruuvaamaan kun ei se pelkkä ilma nosta tehoja yhtään.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Toukokuu 23. 21:58:56 2004

Joo,se on nyt tarkoitus.Sinettilanka on jo pois syötönsäätöruuvista...Tuli vaan mutka matkaan->vesipumppu sanoi sopparin irti,juorureijästä alkoi tuleen nesteet pihalle.Ja tietenkin ainoa paikka jota ei avattu rempan yhteydessä :roll:
Enskerralla uusiksi.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Pe Kesäkuu 4. 20:23:15 2004

Non-ni,nyt taas vehje käyntikunnossa.Syöttöä 1.5 kierrosta lisää näin alkuun ja simsalabim-vedätyksessä ahdot nousee 0.6:een :D ,sitten laskee 0.3:een.-eli ei tarvi viritellä kuristimia.
Riittää mulle,kiitos kaikille asiaan vastanneille,eikun jälkiä 8)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Vastaa Viestiin