Jarrupääsylkky!? *kiire*

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Jarrupääsylkky!? *kiire*

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Kesäkuu 1. 20:44:26 2004

Eli nyt pitäs nopeesti saada tietää että meneekö toi xr4 jarru sylkky tohon mun 2.0is sierraan... ku jarrut on nyt xr4:n ni vois vaihtaa tommosen isomman sylkyn samalla ku taitaa olla toi nykynen vähä... no suoraan sanottuna paskana..

tossa motonetin lista;

Sierra 82--93 jos Bendix Ø22,0 (ei ABS/V6). . . . . . . . . 23-5019 39.00 ???
Sierra 82--93 jos Girling Ø22.2 (ei ABS/V6) tämä korvaa!. . 23-5019 39.00 ???
Sierra 87--93 jos ATE Ø25.4 "isot" (ei ABS). . . . . . . . 23-5115 84.00 ???
Sierra 2,8 83--86 Bendix Ø23,8 (ei ABS). . . . . . . . . . 23-5062 117.40 ???


vissiin tuo olin on xr4:sen??

Taisin hoppuilla ku nyt tajusin kattoo vasta hintoja, mut esitetään nyt kuitenkin moinen kysymys.

Ja muuten mikä noista on se mikä on vakiona 2.0 is -88 vuoden sierrassa? ku en mä vaan tiiä onks siel Girling vai Bendix :?

edit: sori jos on hyvinki epäselvä kysymys, mut tänään sain päättötodistuksen :D

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ti Kesäkuu 1. 20:52:25 2004

käy katsomassa paikallisella ford dealerilta mikrofilmiltä mikä on vastaava ja sitten tilaat mistä halviten saat...
S a a b & F o r d

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Kesäkuu 1. 20:54:11 2004

mihin autoon toi muuten on "Sierra 87--93 jos ATE Ø25.4 "isot" (ei ABS). . . . . . . . 23-5115 84.00"

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jarrupääsylkky!? *kiire*

Viesti Kirjoittaja musicman » Ti Kesäkuu 1. 21:43:31 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Sierra 82--93 jos Bendix Ø22,0 (ei ABS/V6). . . . . . . . . 23-5019 39.00 ???
Sierra 82--93 jos Girling Ø22.2 (ei ABS/V6) tämä korvaa!. . 23-5019 39.00 ???
Sierra 87--93 jos ATE Ø25.4 "isot" (ei ABS). . . . . . . . 23-5115 84.00 ???
Sierra 2,8 83--86 Bendix Ø23,8 (ei ABS). . . . . . . . . . 23-5062 117.40 ???


Ja muuten mikä noista on se mikä on vakiona 2.0 is -88 vuoden sierrassa? ku en mä vaan tiiä onks siel Girling vai Bendix :?
Kaksilitraisissa on kaikissa ATEn (ATE-Girling) jarrut, eli sitä myöden Girling-pääsylinteri on oikea. Tarkkaavainen lukija huomaa myös, että Girlingin ja Bendixin kohdalla on sama tuotenumero ja Girlingin kohdalla lukee "tämä korvaa". Syltyt siis sopivat ristiin ja Bendix-sylttyä ei ole enää edes saatavana.
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ke Kesäkuu 2. 0:22:53 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:mihin autoon toi muuten on "Sierra 87--93 jos ATE Ø25.4 "isot" (ei ABS). . . . . . . . 23-5115 84.00"
Tiettävästi 2wd V6 mallit joissa ei ABS jarruja.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Kesäkuu 2. 7:46:27 2004

Kysele myös mitä noista yleensä on enää saatavana. Ainakaan tuota XR4i:n 23,8mm sylinteriä ei saanut mistään enää vuosi pari sitten.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Kesäkuu 2. 13:25:25 2004

SUUR KIITOS :)

Nyt tuo faija sitte töistö tullessaan tuollasen 22.2mm sylinterin. Painuu vaan taas poljin vähä syvempään ku on noi xr4 jarrut ja pitäs sitte olla isompi kait tuo pääsylinteriki :roll:

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Kesäkuu 2. 14:15:32 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Painuu vaan taas poljin vähä syvempään ku on noi xr4 jarrut ja pitäs sitte olla isompi kait tuo pääsylinteriki :roll:
Teoriassahan pieni pääsylinteri tuottaa isomman paineen samalla poljinvoimalla, mutta pidemmällä liikkeellä.

W = Fs....

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Kesäkuu 2. 14:57:03 2004

Ainii joo :lol: niihän se meniki :lol:

Ei vaan, kyl tuo paikkansa pitää mutta tosta kaavasta en tajua hevon v....

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Kesäkuu 2. 15:02:34 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Ainii joo :lol: niihän se meniki :lol:

Ei vaan, kyl tuo paikkansa pitää mutta tosta kaavasta en tajua hevon v....
W=work eli työ
F=force eli voima
s=onko se nyt aika vai matka..?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Kesäkuu 2. 16:09:30 2004

jive kirjoitti:Teoriassahan pieni pääsylinteri tuottaa isomman paineen samalla poljinvoimalla, mutta pidemmällä liikkeellä.

W = Fs....
Olisko kuitenkin p = F/A
Eikä iskunpituus vaikuta paineeseen, vaan öljymäärään (l/min), jolloin poljin painuu syvemmälle jos sylinterin halkaisijaa pienennetään.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Pe Kesäkuu 4. 13:35:19 2004

Mites kun noi vanhoja jenkkejä harrastavat puhuu aina että jos vaihtaa levyt rumpujen tilalle niin pitää vaihtaa myös pääsylkky levyjarrullisesta olevaksi koska rummut ovat ns. itse tehostavia...

tuli vain mieleen kun pitäis mennä katsastamaan pian auto ja melkein vuoden jo ajellut autolla mihin oon vaihtanu taaksekin levyt abs sierrasta enkä vaihtanut pääsylkkyä vaikka se onkin 1.6 ohc 12.88 sedan sierran alkuperänen..

olisko hyötyä vaihtaa? eipä tunnu takajarrut oikein lukkoon lyövän millään muutakun käppärillä. Meneekö katsastuksesta läpi?
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Pe Kesäkuu 4. 13:44:46 2004

eip takajarrut kuulu/saakkaan mennä lukkoon, toisin sierroissa se kait onnistuun sen tuning painerajotus venttiilin takii. Mut äkki järrutuksessa ei vaa mennä lukkoon, muuten tulee ruumiita :roll:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Kesäkuu 4. 15:25:41 2004

GYRUS kirjoitti:Mites kun noi vanhoja jenkkejä harrastavat puhuu aina että jos vaihtaa levyt rumpujen tilalle niin pitää vaihtaa myös pääsylkky levyjarrullisesta olevaksi koska rummut ovat ns. itse tehostavia...

tuli vain mieleen kun pitäis mennä katsastamaan pian auto ja melkein vuoden jo ajellut autolla mihin oon vaihtanu taaksekin levyt abs sierrasta enkä vaihtanut pääsylkkyä vaikka se onkin 1.6 ohc 12.88 sedan sierran alkuperänen..

olisko hyötyä vaihtaa? eipä tunnu takajarrut oikein lukkoon lyövän millään muutakun käppärillä. Meneekö katsastuksesta läpi?
Rummut tosiaan tehostaa itse, joko toispuoleisesti (kuten sierra yms.) tai molemminpuoleisesti.

Tämä johtuu palojen sijoittelusta, eli pala tarttuessaan kiristyy rumpuun, koska kitkapinta ikäänkuin työntää kenkää tukipisteeseen päin...

Tällöin se kenkä pyrkii poistumaan tangentin suuntaan jolloin tehostuupi...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » To Heinäkuu 1. 10:39:12 2004

Mikä olis sitten hyvä pääsylkky jos haluis että poljin ei painuis niin paljoa.. ja tossa aikasemmassa viestissä muistin väärin eli mulla onkin siellä nyt 86 2.0iS sierran pääsylkky koosta en tiedä...

vai onko seuraava vaihtoehto sitten iskeä sähköinen tehostin kiinni abs boksin kanssa ja jättää abs vain pois toiminnasta?
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Heinäkuu 1. 12:20:54 2004

Tai sitte cossun kamat eteen ja taakse ja sitte abs niin että se myös toimii.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » To Heinäkuu 1. 15:25:31 2004

tarkotuksena oli vaihtaa eteen cossun jarrut mutta ymmärsin että joutuu aika tavalla etsimään uutta osaa sinne joten luovuin ja tällä hetkellä edessä 240mm ja takana 253mm(tai jotain sinnepäin)...

jarrutehoa on kyllä ihan riittävästi enkä ole häipymistäkään saanut aikaiseksi vaikka kyllä olen yrittänyt mutta olisi kiva jos sen saisi ottamaan vähän ylempää/herkemmin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Heinäkuu 1. 16:06:15 2004

Vaihdoin jussin aikana omaan sierraimeen coskisen(2wd) jarrut eteen eikä se poljin oikeestaan muuttunut mihinkään suuntaan noitten xr4 (260mm)jarrujen suhteen.
Noi jarrut oli aikaisemmin tuossa emännän escossa kiinni ja siinä kyllä huomsasi kun vaihtoi jarrut.Poljin tipahti alaspäin ja tuli pehmeämpi mutta nyt ottaa etu/taka pää jo suhteessa toisiinsa.Ennen huomasi että takapää (xr3i vakiot) ei ollut lähelläkään etupään tehoinen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin