Auton maalaus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Auton maalaus

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Ke Kesäkuu 16. 21:40:31 2004

Voisiko joku auton maalauksesta jotain ymmärtävä ihminen vähän heittää
perus faktoja aiheeseen.
Pari autoa olen maalaillut vaihtelevalla menestyksellä ,mutta ei olis pahitteeksi saada oikeeta tietoa ennen seuraavaa värjäystä.

Eli esimerkiksi miten hiontaväri toimii? Olen kuullut että se olis vähän paksumpaa kun normaali pohjamaali ja peittäis ihan pienen pieniä virheitä?
Pitääkö se hioa vielä vai voiko sen päälle maalata suoraan jos on pinnat ok?
Vai pitääkö joka tapauksessa olla erillinen pohjamaali hiontavärin lisäksi.

Ja sitten pintaväri ,oliko parempi yrittää vetää useampi ohut kerros vai miten pitäis toimia ettei värit lurahda alas.
Kauankohan kerrosten välillä pitäis odottaa?

Tässä nyt on aika paljon kysymyksiä mutta olis mukavaa jos joku maalaamisessa hyvällä prosentilla onnistunut heittäis vastauksia tai sitten vaan ihan omia mielipiteitään miten pitäis toimia.

En tiedä oliko ihan oikee osasto kun ei ihan tekniikkaa mutta modet siirtäkööt jos siltä tuntuu.

Cane
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cane » Ke Kesäkuu 16. 22:08:34 2004

Jos maalaat muoviosia, niin ehdottomasti tarkan hionnan jälkeen muovitartunta, siihen pohjamaali, sen päälle itse maali ja lakka.

Älä kitsastele pohjatöissä, sillä se on todella tärkeä osa maalaamista.

Jos et tarvitse esim muovitartuntaa, maalaat metallia, niin tarkka hionta, putsaus, hionta ja putsaus, sitten pohjamaali jne. Ole tarkka siisteyden ja oikeassa lämpötilassa kuivumisen kanssa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Kesäkuu 16. 22:15:51 2004

http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic ... us&start=0

Kokeiles tuota hakutoimintoa vaikkapa "maalaus" hakusanalla. Hiemanhan siinä joutuu jotakin itsekin tekemään lukiessa noita juttuja, mutta kyllä kaikki maalaamiseen sieltä löytyy :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Kesäkuu 17. 7:48:09 2004

Ensin peset koko auton, pyöränkotelot yms painepesurilla ja pesuaineella, sitten rasvanpoistolla, muista myös pestä oven välit ja tiivisteet.
Hiot klommot auki ja levität kittiä aina virheen yli asti, mielummin monta ohutta kuin 1 paksu kerros, kerrosten välillä vain hioo korkeimmat nypyt pois. Kitti mieluiten puhtaalle(!) peltipinnalle, missään nimessä EI pohjamaalia=ruosteenestomaalia alle.
Seuraavaksi hiot hienolla paperilla lopunkin auton ja vimoset virheet pois, esim P320 karkeudella.
Seuraavaksi pesu rasvanpoistolla, nopee teippaus ja peitto ja maalaat peltipinnoilla oleviin pintoihin pohjamaalin=ruosteenestomaalin, annat kuivua, jonka jälkeen hiontaväri alueisiin joissa on ollut virhettä.
hiontavärin kuivuttua hiot sen, esim P320-500 kuivakarkeudella tai 800-1200 märkäkarkeudella.
Hionnossa toimii sääntö että karkeus ei saa vaihtua kerralla yli sataa numeroa, esim P100-P240 on liikaa, välissä pitää/kannattaa hioa P150-P180 paperilla, muuten pintaan jää helposti hiomanaarmuja. Naarmut eivät välttämättä näy heti maalauksen jälkeen vaan tulevat esiin esim kuukauden päästä kun maali on hiukan painunut.
Pesu rasvanpoistolla ja teippaus ja peittely huolellisesti. Taas pesu rasvanpoistolla.
Pintamaalia levitetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti, MS-maaleja yleensä harso+2 märkää kertaa, HS-maaleja harso+ 1 märkä kerta. Maalipurkista/myyjältä löytyy ohjeet ja sekoitussuhteet.
Annat kuivua, otat teipit pois ja kenties kiillottelet valumia pois ;)

Helppoo ku heinänteko.

Edit: Niin ja käytä aina hiomatukea.
Viimeksi muokannut lauri, To Kesäkuu 17. 9:58:33 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Kesäkuu 17. 8:20:29 2004

Mulla käytettiin useempaa eriväristä hiontamaalia ja hioin käsin 800 vesihiomapaperilla pari kerrosta pois. Tuli muuten hyvät pohjat :!:
Kitatessa käytin kahta erilaista, normi lasikuitukittiä ja aivan pieniin poikkeamiin semmosta nestemäistä. Se oli loistava aine!

Työtä ja aikaa, kun tehdään ni tehdää kunnolla.
Ford Fiesta ST 2013
#727

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Kesäkuu 17. 16:45:59 2004

ja ennen pintamaalia kannattaa käyttää sävypohjaa jonka päälle pintaväri vedetään sit märkää märälle. Ei pilveile/sävyeroja niin herkästi ja yleensä maalaamoissakin laitetaan aina helmiäisvärin alle, jotta se itse värin sävy korostuisi oikeana. Lisää ja tarkempia oohjeita saat sit tästä aiheesta maaliliikkeessä sit. :wink:

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » To Kesäkuu 17. 18:33:31 2004

pehkos69 kirjoitti:ja ennen pintamaalia kannattaa käyttää sävypohjaa jonka päälle pintaväri vedetään sit märkää märälle. Ei pilveile/sävyeroja niin herkästi ja yleensä maalaamoissakin laitetaan aina helmiäisvärin alle, jotta se itse värin sävy korostuisi oikeana. Lisää ja tarkempia oohjeita saat sit tästä aiheesta maaliliikkeessä sit. :wink:

harvempi väri moista tarvii....

helmiäinen tarvii AINA yksvärisen pohjan...jos siis puhutaan "helmiäisistä"
jokainen (tai ainakin melkein kaikki) massavärihän sisältää jotain helmiäistä...


aivan turhaa touhua laittaa hiontaväriä eri väreissä :D :D kerta kunnollista riittää! nestemäistä? tarkotat ruiskukittiä?

metallihopea on sitten sellainen väri että näkyy hyvin karkea (juurikin 320 jättämä jälki) jos ei ole kunnolla sen jälkeen siitä hienontanut..

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Kesäkuu 17. 19:40:42 2004

Ties kato millon lopettaa sen hinkkaamisen, ei mene puhki. Ja tää maali tuli muute sit veneeseen, käytettiin kyl automaaleja. Tulee hemmetin hjyvä "melkein" kitkaton pohja.
Ford Fiesta ST 2013
#727

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 17. 19:50:06 2004

SamiH kirjoitti:Ja tää maali tuli muute sit veneeseen, käytettiin kyl automaaleja. Tulee hemmetin hjyvä "melkein" kitkaton pohja.
Taitaa suurin etu tuossa olla ulkonäkö ja puhtaanapidettävyys. Virtauksen liukkauteen ei vaikuta pahemmin vaikka olisi karkeampikin pinta.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Kesäkuu 17. 20:25:47 2004

Tuo tuo, kyllä se tahtoo noissa kisapeleissä vaikuttaa.... ei vaan oo konetta ny.

edit: tai no nii.... eihän siinä kyllä ole vedessä täysillä mentäessä kun potkuri ja ehkä kavitaatiolevy :D
Ford Fiesta ST 2013
#727

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Kesäkuu 18. 21:16:51 2004

Kiitoksia vaan tähän asti ,hyvin on vinkkiä tullut.
Toi MS ja HS-maalit meni kyllä vähän yli mitähän mahtaa tarkottaa?

Ja sellasta piti kysyä vielä että mikä pitäis olla ruiskun suuttimen koko eri maaleille vai onko sillä mikä merkitys?

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » La Kesäkuu 19. 1:19:59 2004

siinä 1.5mm kieppeillä se pitäs olla

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Auton maalaus

Viesti Kirjoittaja ^Cona » La Lokakuu 8. 19:43:07 2011

Onko porukalla kokemusta tämmösestä kitistä? Onko merkittävästi parempaa kuin tavallinen lasikuitu kitti? Voi tuota vetää epoksin päälle?
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

Vastaa Viestiin