Turbotus+muutoskatsastus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Turbotus+muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Kesäkuu 21. 14:47:29 2004

Olen tässä alkanut vakavasti miettimään autoni turbotusta nykyisillä kaasuttimilla (drla40). Sytytyspuoli hoituisi kätevästi Megajolt Lite jr:llä (http://picasso.org/mjlj) joka on Megasquirtin tapainen tee-se-itse sytytyksen ohjain, käyttää fordin EDIS-järjestelmää. Tällä ohjaimella onnistuisi sytytyksen myöhäistys ahtopaineilla, sillä siinä on sisäänrakennettuna 2,5bar map-anturi. Mega joltista tosin puuttuu ruiskun ohjaus, mutta sitähän tässä ei nyt tarvittaisi.

Yksi asia mikä mietityttää, on muutoskatsastus. Nimittäin autoni vertailumallin teho on 84hp, eli katsastuksessa saataisiin hyväksyä maksimissaan 100,8 hp tehot. Lohkona on vm.85 1.6 cvh (75 hp). Kyseinen teho on juuttuvakurkkuisen teho, uudemmissahan on vakiona 90 hp.

Nykyisellään vaparina tehoa mylly antaa 115 hp. Tässä onkin ongelma, jos tuota lähtee vielä ahtamaan niin saakohan dynolappuun ahtopaineita lainkaan??? Meinaan jos nolla-ahdoilla menisi jo tehot yli....

Kuinka tarkkaa kontrollia katsastuksessa pidetään, jos vaikka dynottaisi "sytytys sopivasti metsässä", että saisi jonkinlaisen tuloksen alle 100,8 hp? Tuolla megajolt lite jr:llä sytytyksen säätö onnistuisi lennosta pc:llä.

Aikoinaan turbo technics on myynyt briteissä kaasariturbosarjaa (http://homepage.ntlworld.com/l.hopson1/ ... chnics.pdf), joka asennetaan vakio vaparikoneeseen. Sarja on speksattu 125bhp noin 0.4bar ahdoilla, Garrett T25 ahtimella. Pienillä ahdoilla voisi jopa toimia vakiopuristuksilla?!? Sitten jos ja KUN nälkä kasvaa vaihtaisi rst:n männät ja saisi ahtoa lisää....


Tämmöisiä aatoksia tuli mieleen, kommenteja saa esittää.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Kesäkuu 21. 14:51:23 2004

Luulisin, että katsastusmies haistaa palaneen käryä, mikäli esitellään dynolappua jossa on puolen kilon ahdoilla suunnilleen vakiomoottorin tehot :) Tietysti jos olisi vääntömielessä asennettu joku rusinan kokoinen ahdin, joka takoo 200Nm@1800 niin ehkä sitten, mutta selityksen on varmasti velkaa, ja sähköisesti säädettävä ahtopainehan taitaa olla pannassa.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Kesäkuu 21. 14:53:50 2004

Vastasit aika tarkkaan itse kaikkiin kysymyksiisi. Eli muutoskatsastus tuolla 100hv:n teholapulla.

Vaikka katsastusmies kuinka haistaisi palaneen käryä, tai vaikka näkisi liekkejä, ei sillä kuitenkaan ole asiaan mitään sanomista.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Kesäkuu 21. 14:59:46 2004

Tätä juuri ajoin takaa, mitä Jallu tarkoitta. Halusin vain varmistuksen asiaan. Onhan noita jenkki v8:kin remmiahtimilla ym. ja tehot hmmm.... siinä "rajoilla" saako leiman vai ei....

Tuossa laittamassani linkissä sivulta 22 eteenpäin on ohjeita moottoriin, joka mulla on (pre lean-burn, puolipallon muotoiset palotilat). Siinä lasketaan puristuksia sorvaamalla männät tasalakisiksi, jolla saataisiin 8.4:1 puristukset, mitenköhän kestää?!?

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ma Kesäkuu 21. 15:26:33 2004

Eikös se kuitenkin mene niin, että sillä dynolapulla katsastusmies "siunaa" sen auton niillä dynolapun tehoilla olevana tieliikenteeseen, eriasia on sitten ottaako ajoneuvon haltija vastuun omiin käsiinsä ja nostaa paineita, jolloin ajoneuvo ei ole enään "laillinen". Tottahan toki sitä radalle voi nostaa :twisted:
jäsen # 315

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ma Kesäkuu 21. 15:31:38 2004

Juuri näin. Minä katsastin syksyllä oman turboni ja katsastusmies totesi 112hv/0,5bar lukemiin, että 'pakko se on vaan uskoa virallisiin dokumentteihin, ei siinä muuta voi tehdä, vaikka kuinka epäilyttäisi'.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 21. 19:38:38 2004

ja näin kun jatketaan, hermostuu AKE ja sanoo ei kaikkeen viritykseen. Tuo "fuulaaminenkin" pitäisi säilyttää kohtuudessa, niin leikki saisi jatkua..
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ma Kesäkuu 21. 19:44:44 2004

Näinhän siinä varmaan jossain vaiheessa tulee käymään :cry:
jäsen # 315

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Kesäkuu 21. 22:54:26 2004

Tarpeex kettumainen katastus inssi pistää sit sinetin vaik hukkiksen tankoon ettei paineita nosteta, mahtaa sit kahvihuoneessa olla hauskaa päinvastasesti heillä.. :D

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 21. 23:11:11 2004

pehkos69 kirjoitti:Tarpeex kettumainen katastus inssi pistää sit sinetin vaik hukkiksen tankoon ettei paineita nosteta, mahtaa sit kahvihuoneessa olla hauskaa päinvastasesti heillä.. :D
Shh... hiljaa ettei ne kuule...

Voihan tommonen sinetti siitä irrota, ja mistäs se katsastusmies enää konttorilla niitä paineita tietää, voihan siellä olla vaikka 1,5 kiloo, vaik dynolapussa lukee 0,3 - ottaa mittarin pois vaan...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Kesäkuu 22. 6:16:32 2004

Persdyno käräyttää ;)
jäsen # 315

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Kesäkuu 22. 7:06:37 2004

Mites tuota merkitäänkö ahtimen tyyppi rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa. Ahtopainehan siihen ilmeisesti ainakin merkitään?

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ti Kesäkuu 22. 7:48:52 2004

Tässä kohtaa en voi puhua kuin omasta kokemuksesta: merkataan paperiin ahtimen merkki, ahtopaine, teholukemat lisäksi siihen tuli kannen tyyppi OHC sekä bensan syöttö eli kaasutin.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Kesäkuu 22. 8:16:23 2004

PasiL kirjoitti:Mites tuota merkitäänkö ahtimen tyyppi rekisteriotteeseen muutoskatsastuksessa. Ahtopainehan siihen ilmeisesti ainakin merkitään?
Mulla lukee tehon kohdalla "A"

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Kesäkuu 22. 10:29:39 2004

Jallu.

mistäs kuulit tuollaista, että sähköinen säätö olisi kielletty?

Nimimerkki: "ostinko lineaarimoottorit turhaan?"

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Kesäkuu 22. 10:54:50 2004

Häh? En mä mitään sellaista sanonut.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Kesäkuu 22. 11:07:28 2004

Jallu kirjoitti:Häh? En mä mitään sellaista sanonut.
Ohops... sehän olikin Hessu. :oops:

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Kesäkuu 22. 16:44:13 2004

itellä merkattiin ainoastaan, että asennettu pakokaasuahdin ja ruiskutuslaitteisto sekä max ahtopaine ja muutoskatsastuksessa piti olla silloin dynolaput esillä. Vuodenpäästä uusix ja konehuoneeseen oli 8 venaa lisääntyny eikä sitä noteerattu mitenkään enää vaik kyl ne sen huomas ku konehuonetta kateltiin ja ihasteltiin... :)

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Kesäkuu 22. 19:10:47 2004

pehkos69 kirjoitti:Tarpeex kettumainen katastus inssi pistää sit sinetin vaik hukkiksen tankoon ettei paineita nosteta, mahtaa sit kahvihuoneessa olla hauskaa päinvastasesti heillä.. :D
Laittaa katsastukseen pelkät turpon kuoret ja pillin pakoputken päähän pitään viheltävää ääntä :wink: :) :D :lol:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ke Kesäkuu 23. 0:37:24 2004

pehkos69 kirjoitti: konehuoneeseen oli 8 venaa lisääntyny eikä sitä noteerattu mitenkään enää vaik kyl ne sen huomas ku konehuonetta kateltiin ja ihasteltiin... :)
Tässä n kuukaus takaperin poliisi noteeras tutun Sierrasta lisääntyneet venttiilit ja vei kilvet.
Jätkät oli kiihytelly 40 km/h alueella tutkaan reilut 100 km/h ja kyndet oli ihmetelly kun Sierra kiihtyy yllätävän hyvin. Pojat aukas pellin ja totes ettei tätä oo leimattu Cossun pannulle ja laatat lähti kamarille.
Otteessa luki "A" tehojen kohdalla, vaihdetuista osista ei mainintoja.
Oli tuokin auto vuosikatsastettu Cossun pannulla.
"A" on ilmeisesti saatu otteeseen joskus OHC-turbo yhdistelmällä.
Jätkät yrittää sevitellä jatkoa...

Toinen tapaus, eri auto; kaveri kiihdytti siviilipoliisien edellä motarin rampista, tekn.vaihto Cossulla n 180km/h ja hetken päästä punavalot vilkkui peilissä.
Silloinkin kyndet ihmetteli Sierran voimavaroja kun olivat jääneet kuin seisomaan. Konetta ja papereita tutkittiin. Vaihdetut osat oli otteessa ja tehot merkattu "A". Asiat oli kunnossa.
Eli sanktioita tuli ylinopeudesta, ei muusta.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Kesäkuu 23. 10:28:25 2004

L@RE kirjoitti:
pehkos69 kirjoitti: konehuoneeseen oli 8 venaa lisääntyny eikä sitä noteerattu mitenkään enää vaik kyl ne sen huomas ku konehuonetta kateltiin ja ihasteltiin... :)
Tässä n kuukaus takaperin poliisi noteeras tutun Sierrasta lisääntyneet venttiilit ja vei kilvet.
Jätkät oli kiihytelly 40 km/h alueella tutkaan reilut 100 km/h ja kyndet oli ihmetelly kun Sierra kiihtyy yllätävän hyvin. Pojat aukas pellin ja totes ettei tätä oo leimattu Cossun pannulle ja laatat lähti kamarille.
Otteessa luki "A" tehojen kohdalla, vaihdetuista osista ei mainintoja.
Oli tuokin auto vuosikatsastettu Cossun pannulla.
"A" on ilmeisesti saatu otteeseen joskus OHC-turbo yhdistelmällä.
Jätkät yrittää sevitellä jatkoa...

Toinen tapaus, eri auto; kaveri kiihdytti siviilipoliisien edellä motarin rampista, tekn.vaihto Cossulla n 180km/h ja hetken päästä punavalot vilkkui peilissä.
Silloinkin kyndet ihmetteli Sierran voimavaroja kun olivat jääneet kuin seisomaan. Konetta ja papereita tutkittiin. Vaihdetut osat oli otteessa ja tehot merkattu "A". Asiat oli kunnossa.
Eli sanktioita tuli ylinopeudesta, ei muusta.
Jos ne poliisit pystyy osoittamaan, että vanhoina hulluina turbovuosina, kun pelkällä A merkinnällä sai leimaan, on ollut ohc, voi kilvet viedä.

Pitää vaan sitkeästi pitää kiinni että cossun kansi on ollut.

Muuten ei.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Kesäkuu 23. 23:30:58 2004

Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Kesäkuu 23. 23:35:32 2004

Aksu kirjoitti:Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Näin se on... Auto on yksityisalue, jonne poliisilla ei ole asiaa (ilman kotietsintälupaa).. Mutta jos poliisilla on aihetta epäillä, se voi määrätä auton näyttöön katsastuskonttorille.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Kesäkuu 24. 0:44:18 2004

PasiZ kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Näin se on... Auto on yksityisalue, jonne poliisilla ei ole asiaa (ilman kotietsintälupaa).. Mutta jos poliisilla on aihetta epäillä, se voi määrätä auton näyttöön katsastuskonttorille.

Tästä meinasin jo mainita aikasemmin, mutta kun tää on nyt otettu puheeksi niin sanon omat kuulemani tietot asiasta.
Eli ainakin joskus oli niin, että poliisi ei saa tarkastaa muuta kuin akun kiinnityksen tienpäällä. Ton voi kiertää heittämällä toisen akun konttiin ja piuhat vain näytin vuoksi penkin alle ja sillä hyvä. Tälläinen ratkaisu oli joskus käytössä eräässä ilman lupia turbotetussa vehkeessä ja toimi. Omakohtasta kokemusta asiasta mulla ei kuitenkaan ole.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 24. 8:55:23 2004

MikkoT kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Näin se on... Auto on yksityisalue, jonne poliisilla ei ole asiaa (ilman kotietsintälupaa).. Mutta jos poliisilla on aihetta epäillä, se voi määrätä auton näyttöön katsastuskonttorille.

Tästä meinasin jo mainita aikasemmin, mutta kun tää on nyt otettu puheeksi niin sanon omat kuulemani tietot asiasta.
Eli ainakin joskus oli niin, että poliisi ei saa tarkastaa muuta kuin akun kiinnityksen tienpäällä. Ton voi kiertää heittämällä toisen akun konttiin ja piuhat vain näytin vuoksi penkin alle ja sillä hyvä. Tälläinen ratkaisu oli joskus käytössä eräässä ilman lupia turbotetussa vehkeessä ja toimi. Omakohtasta kokemusta asiasta mulla ei kuitenkaan ole.
Otahan lakikirja käteen ennen kuin kerrot meille että suomen laki antaisi vapauksia autonosia luetellen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 24. 9:25:53 2004

Sehän näissä autoasioissa mättääkin, että juuri mistään ei määrätä lailla (jonka ovat vaaleilla valitut edustajat säätäneet), vaan liikenneministeriön päätöksillä, jotka joku synkkä virkamies kynäilee oman mielensä mukaan ja kyseisistä tyypeistähän ei eroon pääse ennenkuin eläkkeelle jäävät...
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Kesäkuu 24. 10:01:21 2004

PasiZ kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Tästä meinasin jo mainita aikasemmin, mutta kun tää on nyt otettu puheeksi niin sanon omat kuulemani tietot asiasta.
Eli ainakin joskus oli niin, että poliisi ei saa tarkastaa muuta kuin akun kiinnityksen tienpäällä. Ton voi kiertää heittämällä toisen akun konttiin ja piuhat vain näytin vuoksi penkin alle ja sillä hyvä. Tälläinen ratkaisu oli joskus käytössä eräässä ilman lupia turbotetussa vehkeessä ja toimi. Omakohtasta kokemusta asiasta mulla ei kuitenkaan ole.
Otahan lakikirja käteen ennen kuin kerrot meille että suomen laki antaisi vapauksia autonosia luetellen...
No toi akun kiinnitys kuuluu enemmän turvallisuustekijöihin kuin pisteosiin, mutta ihan sama. Ei toi asia sen enempää kiinnosta, koska itellä ei tollasia ongelmia ole eikä toivottavasti tulekkaan.
Toi mitä aikasemmin kirjotin on kuitenkin käytännön kokemusta. En sitten tiedä onko laki taas kerran muuttunut ja autosta tullutkin yksityisaluetta, koska toi homma oli n. 5 vuotta sitten ja samoihin aikoihin kyllä näin useampaan kertaan myös sen kuinka poliisit tutki autoja niin sanotusti tienpäälle ihan tosta vaan. Liekö sitten epäilleet jotain rikollista noissa tapauksissa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Kesäkuu 24. 10:13:11 2004

Nää jälkiturbottajat ja ne joilla on "laiton katsastamaton turbo" pellin alla, muistakaa että niin kauan voi selvitä ratsiasta jonkin yksityisyyden nimissä kun ei satu mitään. Kun sattuu jotain teidän peltinne revitään auki ja kun pääsette kaapista/sairaalasta himaan maksatte kaiken ja lailliseen turboautoon nähden kalliisti :wink:

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Kesäkuu 24. 10:48:58 2004

no tuskin kolarin jälkeen moottori penkitetään, tuskin edes avataan. Joskus oli täällä juttua poliisien oikeudesta auton moottorin tutkimisesta. En just nyt tosin muista missä ja kenen toimesta aloitettu viestiketju. Lopputulos taisi kuitenkin olla, että mikäli laittomasta ajopelistä on epäilys sai poliisi toimia katsastusvirkailijana. tjsp...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 24. 13:23:13 2004

jive kirjoitti:no tuskin kolarin jälkeen moottori penkitetään, tuskin edes avataan. Joskus oli täällä juttua poliisien oikeudesta auton moottorin tutkimisesta. En just nyt tosin muista missä ja kenen toimesta aloitettu viestiketju. Lopputulos taisi kuitenkin olla, että mikäli laittomasta ajopelistä on epäilys sai poliisi toimia katsastusvirkailijana. tjsp...
Poliisi-, tulli- tai rajavartiomies voi määrätä valvontakatsastuksen tarkastuskohteet. Valvontakatsastukseen määräämisestä tehdään merkintä rekisteröintitodistukseen. Valvontakatsastuksesta katsastustoimipaikan on talletettava ajoneuvoliikennerekisteriin ajoneuvon ajokieltoon liittyvät tiedot. (6.5.2004/341)
Myös pitää muistaa:
Tekninen tienvarsitarkastus

1. Ajoneuvon tekninen tienvarsitarkastus voi sisältää yhden tai useamman seuraavista:

a) pysähtyneenä olevan ajoneuvon kunnon silmämääräinen tarkastus;

b) ajoneuvon teknisen kunnon, katsastusten suorittamisen ja muiden säännösten mukaisuuden osoittavien asiakirjojen tarkastus;

c) ajoneuvon teknisen kunnon tarkastus.

-------------------------------------------------------------------------------
tienvarsitarkastuksen suorittajan on otettava huomioon kuljettajan mahdollisesti esittämä viimeisin määräaikaiskatsastusta koskeva todistus ja äskettäin laadittu teknistä tienvarsitarkastusta koskeva raportti
Että semmoista...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » To Kesäkuu 24. 13:25:03 2004

Täytyy myös muistaa,että harva cosworth tai muu alkuperäinen turbo-auto on laillinen,jos siitä on tehoa nostettu yli sallitun.
Ei paljoa auta,jos auto on tehdas turbo,kun koneen kyljessä makaa suurin holsetti ja tehot alkaa nelosella.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Kesäkuu 24. 15:31:45 2004

PasiZ kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Näin se on... Auto on yksityisalue, jonne poliisilla ei ole asiaa (ilman kotietsintälupaa).. Mutta jos poliisilla on aihetta epäillä, se voi määrätä auton näyttöön katsastuskonttorille.
Höpön löpön, konepellin avaaminen ei ole mitään kotietsintää, eikä moottorin tsekkaamiseen mitään katsastusmiestä tarvitse hakea paikalle.
Nyt on tainnut pojat lukea jotain Jenkkien rikoslakia, eikä siihen kotietsintäänkään tarvita mitään tuomarin päätöstä ja lappuja kouraan ovella.
Tutkanpaljastimenkin löytämiseksi voidaan purkaa vaikka auto palasiksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Kesäkuu 24. 15:37:24 2004

SLEI kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Onkos näin että poliisille ei ole pakko avata konepeltiä,ainoastaan katsastusmiehelle ?
Mulla merkitty otteeseen ahtimen merkki,paine ja mitattu teho
Ja jos :roll: ahtimen vaihtaa joutuisi käymään mittauksessa ja muutos katsastuksessa.
Näin se on... Auto on yksityisalue, jonne poliisilla ei ole asiaa (ilman kotietsintälupaa).. Mutta jos poliisilla on aihetta epäillä, se voi määrätä auton näyttöön katsastuskonttorille.
Höpön löpön, konepellin avaaminen ei ole mitään kotietsintää, eikä moottorin tsekkaamiseen mitään katsastusmiestä tarvitse hakea paikalle.
Nyt on tainnut pojat lukea jotain Jenkkien rikoslakia, eikä siihen kotietsintäänkään tarvita mitään tuomarin päätöstä ja lappuja kouraan ovella.
Tutkanpaljastimenkin löytämiseksi voidaan purkaa vaikka auto palasiksi.
Luehan tuo edellinen viestini, siinä asiaa suoraan laista, ei jenkkilästä.

EDIT:

Toisekseen, jopa auton oven avaaminen ilman asianomaisen lupaa / riittävää perustetta ei ole poliisilta sallittua, koska auto ON YKSITYISALUETTA!!
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Kesäkuu 24. 16:21:25 2004

Konepelti avataan ja suoritetaan "ajoneuvon teknisen kunnon" tarkastus.
Yleensä moottoria pidetään aika tärkeänä auton teknisenä osana.

Poliisilla ei ole oikeutta pysäytettyään auton repimään ovia auki, mutta virkatointa suorittaessaan on oikeus aukaista ne vaikka väkisin jos kuski ei avaa ovea tai ikkunaa niin, että voidaan puhalluttaa tai hoitaa se homma minkä takia auto yleensä pysäytettiin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja popo99 » To Kesäkuu 24. 16:52:01 2004

SLEI kirjoitti:Konepelti avataan ja suoritetaan "ajoneuvon teknisen kunnon" tarkastus.
Yleensä moottoria pidetään aika tärkeänä auton teknisenä osana.

Poliisilla ei ole oikeutta pysäytettyään auton repimään ovia auki, mutta virkatointa suorittaessaan on oikeus aukaista ne vaikka väkisin jos kuski ei avaa ovea tai ikkunaa niin, että voidaan puhalluttaa tai hoitaa se homma minkä takia auto yleensä pysäytettiin.
ja eikös se mee sit jo virkavallan vastustamiseksi ku linnottautuu autoonsa :roll:
Ahistaa ahistaa

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Kesäkuu 24. 17:21:32 2004

popo99 kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Konepelti avataan ja suoritetaan "ajoneuvon teknisen kunnon" tarkastus.
Yleensä moottoria pidetään aika tärkeänä auton teknisenä osana.

Poliisilla ei ole oikeutta pysäytettyään auton repimään ovia auki, mutta virkatointa suorittaessaan on oikeus aukaista ne vaikka väkisin jos kuski ei avaa ovea tai ikkunaa niin, että voidaan puhalluttaa tai hoitaa se homma minkä takia auto yleensä pysäytettiin.
ja eikös se mee sit jo virkavallan vastustamiseksi ku linnottautuu autoonsa :roll:
Jos ei tee fyysistä vastarintaa niin sellainen rikos on olemassa kuin "haitanteko".
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Kesäkuu 28. 0:25:17 2004

SLEI kirjoitti:Konepelti avataan ja suoritetaan "ajoneuvon teknisen kunnon" tarkastus.
Yleensä moottoria pidetään aika tärkeänä auton teknisenä osana.

Poliisilla ei ole oikeutta pysäytettyään auton repimään ovia auki, mutta virkatointa suorittaessaan on oikeus aukaista ne vaikka väkisin jos kuski ei avaa ovea tai ikkunaa niin, että voidaan puhalluttaa tai hoitaa se homma minkä takia auto yleensä pysäytettiin.
Mutta aiheeseen palataksemme, jos katsastusdokumentit ovat kunnossa eikä ajoneuvon päällisin puolin tarkastelu tuota epäilystä, olisi "teknisen kunnon tarkastus" ehkä hieman perustelematonta ilman esim. ilmiantoa.

Joku syy pitää löytyä moiseen.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Kesäkuu 28. 11:03:28 2004

yleensä Suomen Poliisi kyllä vastaa samalla mitalla, jos heidän kanssa käy lakikirjaa lukemaan. Eiköhän tuo 'en avaa, kun ei oo kotietsintälupaa' -argumentti johda helposti vähemmän halpoihin toimenpiteisiin, kuten polliisisaattueessa katsastusasemalle ja dynoon. Tuohon varmaankin voidaan sitten lisätä kaikenmoista sakkoa virkamiehen harhauttamisesta ja vastustamisesta jne...

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Kesäkuu 28. 11:08:22 2004

Pelti auki vaan reipaasti, ei ne polliisit välttämättä mitään ymmärrä mitä sinne koneeseen on tehty. Vakuuttavasti kertoilee kaiken olevan niin kuin pitää/alkuperäistä, ja setä toivottaa turvallista matkaa :)

Terveisiä vaan kaikille poliisisedille jotka lukevat palstaa ;)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Kesäkuu 28. 11:52:27 2004

Tässä tulikin ihan hyvää tietoa muun ohessa. Eli katsastus onnistunee jopa 100hp 1.6 moottorille turbotettuna. Eri asia kuka uskoo, että noin vähällä teholla pääsee (katsastusinssin on kuitenkin uskottava!). Ilmeisesti ahtopaine voi olla vaikka 0.1 bar kadulla ja sitten radalla voisi nostaa paineet ihan niin korkealle kuin huvittaa? Mitään sinettejä ei ahtimeen laiteta?!??

Eiköhän tämä homma tästä etene. Aloitan ensin rakentamalla ohjelmoitavan sytkän. Täältä löytyy. Ei pitäisi maksaa paljon ja jenkeistä saa valmiin piirilevyn ja prossun.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Kesäkuu 28. 18:08:44 2004

PasiL kirjoitti:Tässä tulikin ihan hyvää tietoa muun ohessa. Eli katsastus onnistunee jopa 100hp 1.6 moottorille turbotettuna. Eri asia kuka uskoo, että noin vähällä teholla pääsee (katsastusinssin on kuitenkin uskottava!). Ilmeisesti ahtopaine voi olla vaikka 0.1 bar kadulla ja sitten radalla voisi nostaa paineet ihan niin korkealle kuin huvittaa? Mitään sinettejä ei ahtimeen laiteta?!??

Eiköhän tämä homma tästä etene. Aloitan ensin rakentamalla ohjelmoitavan sytkän. Täältä löytyy. Ei pitäisi maksaa paljon ja jenkeistä saa valmiin piirilevyn ja prossun.
Muista että tuohon tulee postimaksut, tulli ja ALV. Lisäksi tarttet kotelon, piuhat, EDIS4 moduulin yms, yms ....

Tuosta tulee kaikkine kuluineen äkkiä liki 300e.... Jos pelkkää sytkänohjausta haet, niin kannattanee katsoa ensin mitä kotimaasta löytyy. Tietenkin mikäli väsääminen on homman tarkoitus, niin siitä vaan :)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Kesäkuu 29. 16:37:13 2004

Tullin ja alv:n pystyy hyvällä tuurilla välttämään.
Mikäli ei ole ylirehellinen ja tee tulli-selvitystä jälkikäteen..
Kuka jaksaa?? :wink:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Kesäkuu 29. 17:08:55 2004

Vittu minkalaisia jeesustelijoita teista on tullut.

Haistapaskanpuhujia vailla parempaa tietoa.
Ottakaa selvaa itse asioista ei kavereilta tai essonbaarista, kun ei tieto kelpaa vaan jankataan.

Kysymykset ovat samoja vuodesta toiseen, samoin vastaukset.
Koskaan ei vastaukset tyydyta kysyjaa.
Kysymme ja vastaamme ja aina AKE ja katsastuskonttorien tekninen neuvonta antaa vastauksen.

Ps. pitaa; laittaa puh.numerot. OK 020202. tai 118 tai jos panettaa niin 0700-696969

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Kesäkuu 29. 23:29:44 2004

Walderama kirjoitti:Tullin ja alv:n pystyy hyvällä tuurilla välttämään.
Mikäli ei ole ylirehellinen ja tee tulli-selvitystä jälkikäteen..
Kuka jaksaa?? :wink:
Noh meillä meni DVD boksi 53c yli tullirajan ja pitihän se lähteä sitten Sarankulmasta hakeman. Tarkkoja ovat penteleet...

mikäs ckollia korpeaa?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Kesäkuu 29. 23:35:20 2004

ckolli kirjoitti:tai jos panettaa niin 0700-696969
mielestäni kyllä tuo 123123 loppuinen on parempi.

Tietoa löytyy myös osoitteesta:

http://www.finlex.fi
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ke Kesäkuu 30. 11:48:04 2004

Mä olen kyllä hyvin perehtynyt tähän muutoskatsastusprosessiin, olenhan niitä jo kaksi kappaletta tehnyt. Tärkeimmät lakipykälät löytyy tulostettuna paperille ja niitä on katseltu ajan kanssa useaan otteeseen...

Tässä halusin esille käytännön kokemuksia miten porukka on näitä "alitehoisia" turboja tehnyt. Ja sitä essonbaaritietoa tuli ihan hyvin, uskallan itsekin nyt lähteä toteuttamaan projektia...

Asiasta viidenteen: Eikös nuo tullit ja alvit voi välttää siten, että kun mulla asuu tuttu jenkeissä ja se ostaisi tavaraa sieltä ja lähettäisi "syntymäpäivälahjan" Suomeen?

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Kesäkuu 30. 12:24:47 2004

PasiL kirjoitti: Asiasta viidenteen: Eikös nuo tullit ja alvit voi välttää siten, että kun mulla asuu tuttu jenkeissä ja se ostaisi tavaraa sieltä ja lähettäisi "syntymäpäivälahjan" Suomeen?
Lahjatavarana voi välttää molemmat,mutta siinä on joku summa kattona,jonka jälkeen maksetaan verot.Tullista selviää.

Alv ja tullin voi myös pienentää,kun osaa sumplia oikein.
Haltech e6x kaikkine tarvikkeineen kengurumaasta ja alv+tulli oli 35€ yhteensä 8)
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Kesäkuu 30. 19:45:13 2004

sanoo että on käytettyä tavaraa niin ei tule tullia, vai hä? tilasin crossi varusteita joku vuosi sittten jenkeistä ja ne perkeleet tonki paketin auki tullissa lähetyslistan takia ja hirveet tullit+kulut tuli tietenkin prkl...

Niin noista jälkiasennusturboista vielä että onko joku saanut prosentteja ahtimen lisäämisestä?

oman muutoskatsastin viime syksynä eikä mitään prosentteja tullu, sanoin että on orkkiskone. Ei katsari ees kattonu mitää numeroita koneen kyljestä, no ei sieltä mitään kyllä nääkään purkamatta osia...

ahtimessa ei mitään merkkiä lue niin ei sitäkään merkattu. Oisitte nähny katsarin ilmeen kun teholapun näytin, 103kw 0,3bar. Siinä oli pokassa pitämistä. sen verran oli kuitenkin yli vakio tehojen että piti fordin lapulla todistaa että on samat jarrut 115hv ohcssa ja 125hv dokissa. hain lapun ja leimasta läpi... sen pituinen se...

innolla odotan seuraavaa katsastusta, edellisistä autoista ei ole edes konepeltiä avattu katsastuksessa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Kesäkuu 30. 22:00:45 2004

AkiS kirjoitti:sanoo että on käytettyä tavaraa niin ei tule tullia, vai hä? tilasin crossi varusteita joku vuosi sittten jenkeistä ja ne perkeleet tonki paketin auki tullissa lähetyslistan takia ja hirveet tullit+kulut tuli tietenkin prkl...
ei ole vaikutusta. Kävin Tampereen tullista erikseen kysymässä.
Niin noista jälkiasennusturboista vielä että onko joku saanut prosentteja ahtimen lisäämisestä?
prosentithan lasketaan yleisistä puheista poiketen siitä kuinka paljon alkuperäisestä ajoneuvosta on osia jäljellä. Lisäyksien ei pitäisi vaikuttaa.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Kesäkuu 30. 23:39:59 2004

Kaiken moista löpinää sitä onkaan. Kyllä täällä suomen turussa poliisit on repineet kilpiä luvattomista turboautoista ihan tien päällä, riittää kun joku vittumainen kaveri soittaa poliisille ja ilmiantaa auton.

offtopic; Jos se poliisi pelottaa niin ottakaa vasikan kokoinen vahtikoira takapenkille niin ei varmasti tule poliisi kovin lähelle sitä ovea. Näin kävi meillä lomareissulla Fiaskon kanssa kun hakivat "saman tyyppistä" varastettua autoa. Hetken päästä tuli valkoinen tuunattu mk4 eskortti vastaan jonka perässä sininen mk3. Toivottavasti saivat kiinni.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin