1600 E-MAX

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

1600 E-MAX

Viesti Kirjoittaja Geronimo » Ti Heinäkuu 6. 21:15:32 2004

Eli kumpi lohko se olikaan, jonka sai porattua 2 litrasen männille? 164 vai 165? ja tarkoitus on se, että ulkoa 1.6 ja sisuskaluilta 2.0 ...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Heinäkuu 6. 22:02:22 2004

Ei tiettävästi kumpaakaan,se oli se vanhempi malli (ei E-max 1,6L)joka oli lyhyemmällä iskulla oleva jonka pysyy poraamaan 2L männille.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Heinäkuu 6. 22:07:41 2004

Taunuksen 1.6 ohc (66mm iskulla) koneen pystyy poraamaan 2.0 männille, pari konetta joskus tullut tehtyä. Halvan budjettikoneen tekee vanhoista 2.0 männistä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Heinäkuu 6. 22:08:34 2004

Olen käpälöinyt 164 -lohkoa jossa oli järjettömän paksut sylinteriputkivalut, riittäisikö ihan 90,8 poraukseen on auki koska tätä ei yritetty.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Viesti Kirjoittaja Geronimo » Ke Heinäkuu 7. 18:23:43 2004

Lisättäköön aiheeseen vielä, että tältä foorumilta aiheesta joskus luin ja siitä idea...En vaan löytäny haulla sitä enää, en muista kuka kirjottaja oli, yli vuosi varmaan aikaa kyllä jo.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Heinäkuu 7. 19:50:02 2004

kaveri porautti e-max lohkon 2,0 männille, pitää kysästä mikä lohko se oli.
EDIT: kysytty on...164

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Viesti Kirjoittaja Geronimo » Ke Heinäkuu 7. 21:56:40 2004

Kiitoksia Brenda, arvelinkin että suhun tai pariin muuhun guruun voi luottaa..Ja eikun etsimään!

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 8. 12:05:38 2004

Raipe kirjoitti:Kiitoksia Brenda, arvelinkin että suhun tai pariin muuhun guruun voi luottaa..Ja eikun etsimään!
Kumpaa haet? Mulla on yksi tuollainen tanarilohko lojumassa tarpeettomanan tallisssa. Se on sinun, kunhan haet pois... :wink:

Geronimo
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 15:52:18 2002

Viesti Kirjoittaja Geronimo » To Heinäkuu 8. 21:36:36 2004

siis tanarilohkoa en halua, mut jos on E-MAX ja toi 164 vielä, niin aletaan neuvottelut.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Heinäkuu 9. 0:47:21 2004

onko noissa lohkoissa jotain eroa vai? siis taunuksen ja e-maxin. siis jos taunuksen lohkossa on sama poraus kun e-maxin?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 9. 1:59:12 2004

Hectori kirjoitti:onko noissa lohkoissa jotain eroa vai? siis taunuksen ja e-maxin. siis jos taunuksen lohkossa on sama poraus kun e-maxin?
Ei ole sama poraus

Poraukset x iskunpituus:

1.3........................79.02mm x 66mm
1.6........................87.67mm x 66mm
1.6 E-max..............81.32mm x 76.95mm
1.8........................86.20mm x 76.95mm
2.0........................90.82mm x 76.95mm

Näin sanotaan Alfamerin sierrakirjassa, toivottavasti on apua jollekkin.
Jäsen #606

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Heinäkuu 9. 4:08:59 2004

olafu kirjoitti:Ei ole sama poraus
tämän kyllä tiesin, mutta jos on taunuslohko jossa on poraus sama kuin e-max koneessa, niin onko valussa jotain eroa?

kun taunuksen mottia tarjottiin, ja ei kelvannut. käsitin ainakin että jive tarjosi juuri nimenomaan taunuksen lohkoa jonka pystyy poraamaan noille halutuille 2.0 männille.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Heinäkuu 9. 6:51:02 2004

1.6 E-max lohko on samankorkuinen kuin 2.0 lohkot.
taunus 1,6 lohko on paljon matalampi.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Heinäkuu 11. 17:18:45 2004

Brenda kirjoitti:1.6 E-max lohko on samankorkuinen kuin 2.0 lohkot.
taunus 1,6 lohko on paljon matalampi.
Paljoko on paljon ehkä 10mm? Jos jollain on tarkka mitta kampiakselin keskilinjasta kansitasoon (deck height) niin olisi minullekkin tuosta mitasta paljon iloa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: 1600 E-MAX

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Heinäkuu 11. 22:32:17 2004

Raipe kirjoitti:Eli kumpi lohko se olikaan, jonka sai porattua 2 litrasen männille? 164 vai 165? ja tarkoitus on se, että ulkoa 1.6 ja sisuskaluilta 2.0 ...
Mikä tässä "1.6 päältäpäin" on pointtina, siis miksi, onko kyseessä mk1 escort jota ei nykyään tahdo saada isolle koneelle, en oikein muutakaan keksi....

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Heinäkuu 11. 22:35:33 2004

Saahan siihen kakslitrasen kylkeen stanssattua "16", jos se siitä on kiinni. Ei inssi mitään korkeuseroa tms huomaa kuitenkaan.

Laitontahan se on, enkä kehota ketään niin tekemään.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Heinäkuu 11. 22:41:06 2004

Noita "stanssauksia" on ollut maailmansivu eikä noi escortit tänäpäivänä ole niin kuuma aihe kuin ennen. Ainoa käyttökohde pienemmälle ohc koneelle kuin 2.0 on myydä se metallisulattamoon tai laittaa johonkin valuun jäykisteeksi, metallin hinta on noussut.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 11. 23:54:19 2004

SLEI kirjoitti:
Brenda kirjoitti:1.6 E-max lohko on samankorkuinen kuin 2.0 lohkot.
taunus 1,6 lohko on paljon matalampi.
Paljoko on paljon ehkä 10mm? Jos jollain on tarkka mitta kampiakselin keskilinjasta kansitasoon (deck height) niin olisi minullekkin tuosta mitasta paljon iloa?
Älkää ampuko jos menee pieleen, mutta muistissa on luku 11mm (sama kuin iskun ero)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 18. 14:26:31 2006

Jääkö siitä sylinterin seinämästä nyt sitten merkittävästi heikompi kuin alkuperäsen 2l lohkon seinämästä? Jos nyt etsin tommosen 164 lohkon, niin ettei tule ylläreitä siinä vaiheessa kun pitäs alkaa porailemaan.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 18. 15:31:39 2006

olafu kirjoitti:Jääkö siitä sylinterin seinämästä nyt sitten merkittävästi heikompi kuin alkuperäsen 2l lohkon seinämästä? Jos nyt etsin tommosen 164 lohkon, niin ettei tule ylläreitä siinä vaiheessa kun pitäs alkaa porailemaan.
Ei mittaamastani 165 (e-max) lohkosta ainakaan kovin helposti 2L moottoria synny, putket n.6 mm paksut puolessa välissä iskua ja tämä on vielä bruttomitta. Jos vesitilat valaa jotain täyteen niin saattaa siihen karva metallikin jäädä männille liukupinnaksi. 81,3+12mm-90,8
Jos e-max lohkosta on aivan pakko jotain rakentaa niin voihan siihen tietenkin lykätä märät putket sisään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 18. 15:58:16 2006

Niin, kyse oli tosta norsunluusta tehdystä 164-lohkosta, 165 on kuulemma jo niitä ohutseinäsiä.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 18. 17:01:08 2006

olafu kirjoitti:Niin, kyse oli tosta norsunluusta tehdystä 164-lohkosta, 165 on kuulemma jo niitä ohutseinäsiä.
Onko sulla 164 lohko tai olet jossain sellaisen nähnyt?
Mittaa paljonko vesitilaa on 1-2/ 2-3/3-4 putkien välissä, toi on sangen helppo todeta jos kansi on irti tai sitten nykäisee pakkastulpan pois.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 18. 18:08:46 2006

No kun ei ole, itte sen voisin sangen helposti todeta jos olis, totta puhut. Mutta kun en viitsi lähteä lapista ostamaan 1.6 EMAX sierraa että pääsisin kattomaan pakkaspropusta voiko sen porata 90.8:iin.

Putkitan kohta jonkun loppuun ajetun lohkon ja tulee hyvä ja kallis.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 30. 21:29:13 2007

Herätellääs tätä vanhaa aihetta

Eli sierrassa on 165 lohkoinen kone jossa venttiilivika, saisin halvalla 1.6 ehjän kannen mutta mistä tunnistan että se kansi on samanlainen

Eli onko 165 lohkoinen kone aina E-MAX (pieni poraus ja pitkä isku) vai meneekö jotenkin vuosien mukaan vai miten

Myyjä mainitsi että se kansi on ollut jossainvaiheessa 165 lohkoisessa koneessa

Voisi siis olettaa että sopii vai kuinka on

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 30. 22:15:33 2007

PS. Itsellä olisi kokonainen 1.6l e-max jouten. :)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 31. 18:01:21 2007

Ei jaksa koko konetta alkaa vaihtamaan, tavoitteena on että yhtään ylimääräistä työtuntia tai penniäkään en tuohon laita. 30tkm ajetun nokkaremminkin ajattelin tuossa varastaa tuosta escon 2.0 ohcstä kun siihen kohtapuoliin uuden vaihdan kun ei tuosta sierran remmistä ole mitään hajua milloin vaihdettu ja e-maxissa ei vissiin mahdu sisukset pyörimään ympäri vai

Toisaalta ei tarvis kannentiivistettä hommata jos koko paskan vaihtaisi :roll: :D

Mutta edelleenkin tarvisi tietää että onko kaikki 165 lohkoiset e-maxeja

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Tammikuu 31. 18:39:18 2007

e-max on vapaasti pyörivä, kuten 2.0l myös. 165 on kaikki e-maxeja.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 31. 19:08:39 2007

Eikös kaikki 16 alkuset lohkot ole E-maxeja, paitsi pelkkä 16?
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 31. 20:00:39 2007

No sehän on hyvä että pyörii ympäri tarvi sitä nokkaremmiäkään vaihtaa :twisted: :D

Eikös nuo 16 ja 20 ole ns "taunuslohkoja" eli vanhempaa mallia ja sitten 16x ja 20x uudepia lähinnä sierroissa ja korppareissa käytetty

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Tammikuu 31. 21:02:27 2007

Mun mielestä tuo 164 on sierrassa käytetty lyhytiskuinen?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 31. 22:47:18 2007

Sultzi kirjoitti:Mun mielestä tuo 164 on sierrassa käytetty lyhytiskuinen?
Käsittääkseni se lyhytiskunen (1.3 / 1.6) kampura poistu kokonaan tuotannosta joskus 85 kieppeillä. Sen jälkeen sitä ei ole ollut yhtään missään ohc koneessa, ainakaan en ole koskaan nähnyt.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 6. 17:34:50 2007

Dodiin, yksi kansi tuli postissa perille ja tarkempien mittauksien jälkeen ihan samat mitat (venttiilit, imu ja pakokanava, sekä palotila) kuin 2.0 kaasarikannessa ja ruiskukanteen erona muutaman millin pienemmät imukanavat

Kannesta löytyi venttiilijousien seasta seuraavia merkintöjä alkaen etupäästä

Keskellä iso 0, seuraavana imupuolen reunassa 84, sitten keskellä 21030 sitten taas imupuolen reunassa 82HM6090GA ja viimeisenä keskellä 35

Osaisikos joku sanoa noiden numeroiden perusteella mikä kansi kyseessä. Myyjä kovasti väitti että 165 lohkoisesta koneesta purettu tuo

Mittojen perusteella kyllä olisi 2.0 kaasarikansi

Jos vielä tänään saisi selvyyden niin tietää viekö huomenna koneistamolle ventiilien hiontaan ja nokan laakereiden vaihtoon

Ja vaikka olisi 2.0 kansi niin käykö 165 koneen päälle vai tippuuko puristukset liikaa ja mahtuuko yleensä olemaan kun 165 on pienemmällä porauksella

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 6. 18:04:24 2007

Jos palotilan halkaisija on se n. 91mm, niin on 2.0l. emaxissahan on reilusti pienempi mäntä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 6. 20:50:57 2007

No sitä minäkin, palotila oli samanlevyinen siitä kohdasta missä palotilan reunat on lähinnä sylinterin reunoja

Prkele, ei taas mikään mene putkeen, tänään alkoi sierra käymään hyvin raskaasti ja puoliksi kolmella eikä jaksa liikkua mihinkään, tiedä sitten onko reilun pakkasen syytä vai onko venttiili menossa pahempaan suuntaan, ei se ainakaan paremmaksi muutu

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 6. 21:05:42 2007

Täyttä varmuutta en pysty sanomaan palotilan koosta, kun itsellä on kansi kiinni tuossa 1.6l emaxissa, mutta pakkohan siellä on palotilan olla männän kokonen, koska männän halkasija karvan alle 82mm.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 6. 21:10:32 2007

No ei se minunkaan järkeen käy että jos koneen iskutilavuus on about 1/4 pienempi niin pakkohan palotilankin on olla suurinpirtein suhteessa pienempi muutenhan puristussuhde putoaa aikas reilusti

Tosiaan oli vaikka miten päin mitaten täysin samanmittainen tuon 2.0 ruiskun kannen kanssa samaten kaasarin

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Helmikuu 12. 7:44:17 2007

E-max kannen palotila menee ohi porauksen pitkittäis suunnassa.

Eikö tuo varaosanumero (82HM6090GA) viittaa siihen, että kansi tai moottori on otettu käyttöön 1982, emax on tuoreempi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Helmikuu 12. 21:02:08 2007

Juu sitä minäkin mietin että 82 kuulostaa vähän turhan vanhalle e-maxiksi ja samaten tuo 84 eli varmaan valmistettu silloin

No sierran käynnin huonontumiseen löytyi ihan selvä vikakin, yksi tulppa pimeänä/osittain rikki ja siksi käynti oli hieman raskasta, helpotti kun vaihtoi tulpan, tosin vieläkin se venttiili kiusaa siellä mutta täytyy metsästää siihen oikea kansi. Varmaan se tulppa mennyt sylinteristä jossa venttiilivika on ?

Vastaa Viestiin