Kysymys turbosta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Hena » La Syyskuu 11. 18:05:49 2004

Kävin tossa kattelemassa itelleni uutta turboa. Holset ja siipien koko oli kuulemma 58/60. ProTurbon sivuilta jos kattoo niin kuvaus sopisi Holsetin H1E malliin. Ckollillahan oli tälläinen vastaava turbo joskus aikoinaan ja mitä kuvia kattelin niin oli ihan eri näköinen kun tämä mitä kävin katsomassa. Tässä mitä kävin katsomassa oli pakopesä todella litteä ja pienen näköinen ja kompura puolikin näytti pienemmältä. Eli se ei näyttänyt yhtään samanlaiselta. Jos joku osaisi näistä turboista olleista merkinnöistä jotain sanoa että mikä ahdin on kyseessä niin ois kiva.

Pakopesässä luki:

2712
JW 80
25E 3

Ja tyyppikilvessä:

H54089/1
708862
3LD
Toyota Supra TT

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » La Syyskuu 11. 20:03:39 2004

3LD holset, suoraan 60-luvulta... :D
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 18:18:24 2006

Millainen on mitsun TD04HL-16T turbo? Käytetty jossain volvoissa, myyjä väitti että riittäisi ~300hv? Siipikoot jotain 44/44. Olisi sellainen tarjolla.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Marraskuu 20. 18:24:02 2006

^ Jos tuo on T4 Volvosta, niin ilmeisesti pakopesät melkoherkkiä halkeamaan. Niin ainakin kaveri jolla on T4 kertoi, en tiedä sen kummemmin. Toisaalta varmaan kaikissa portillisissa pikkuahtimissa on tuota vikaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 18:26:06 2006

Eikös tuo halkeaminen ole tuttua ainakin noissa to3 garreteissa? Tuo mitä kauppas, niin on aika vähän ajettu.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Marraskuu 20. 18:30:38 2006

Kysäisin messengerillä tuolta kaverilta, niin meinas että tuo on T5 Volvoissa käytetty 2001 eteenpäin. Otettu kuulemma n. 260-280hp tehoja.

Jep tuo garrett on aika herkkä halkeileen
Saa ruotsista uusia kuulemma n.550euroon ja ilmeisesti paljonkin kestävämpi kuin tuo T4:n ahdin, sellaista tuo kertoili
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 18:34:55 2006

Kiitän!

Mikähän tuo mötikkä on tuossa kompurapesässä, jonkimmoinen dumppi? Onkohan toimiva, vai kannattaako laittaa erillinen?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Marraskuu 20. 18:49:21 2006

^ On noissa näemmä dumppi integroituna ainakin osaan malleista. En tiedä sitten mutta tuon linkin alla käsittääkseni (olen huono ruotsinkielessä) myydään joitain "peitelätyskää" siihen, eli ei liene sitten kovin hyvä??
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=20666
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 20. 18:52:59 2006

Joo, nähtävästi ei ole hirveän hyvä sitten. No tuskin tuo turbo muuten hirveän "huono" on.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 21. 0:08:39 2006

http://www.melett.com/newPDFs/MHI/TD04.pdf

Tuolta tietoa mitsuista. Tuossa HL-kotelossa on integroitu dumpin paikka sekä isoin pakosiipi 45,6mm. Tuo 16T on taas imusiiven malli 43,4mm, 6 korkeampaa ja 6 matalampaa siipeä. Pakopesä näyttää olevan T25 laipalla niin se on varmaan kokoa #6, vastaa a/r 0.41. Se koko lukee pakopesässä, #7 on isoin mutta se on T3 muistuttavalla laipalla ja putken ulostulo on isompi (3" vinossa pakopesässä ja suorassa hieman pienempi).

Tarkemmin tuosta linkistä, takuuseen oikeellisuudesta ei mennä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Marraskuu 21. 12:59:52 2006

Kompurakotelossa olevan numeron perusteella olisi TD04-16T-7 (kotelossa lukee vain TD04-16T). MFD numero 49189-05101 ja tuo numero antaa tiedoksi S70. Tuon dumpinhan saa pois päältä vain niin ettei kytke ali-/ylipaineletkua siihen? Miksi se pitäisi kokonaan poistaa?

Ja tuossa mulle kaupatussa on pakoputken lähtö vinossa.

Kuvatus ko. härpäkkeestä.

Edit: Melett:n sivuilta löysin tiedot, että kompura siipi 45,6mm ja turbiini 43,4mm. Tuon MFD numeron perusteella.

Taitaisi olla ihan passeli. Olisi otettu 17tkm ajetusta volvosta tuo, hintaa 450e :roll:

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 21. 15:38:42 2006

Sultzi kirjoitti:Kompurakotelossa olevan numeron perusteella olisi TD04-16T-7 (kotelossa lukee vain TD04-16T). MFD numero 49189-05101 ja tuo numero antaa tiedoksi S70. Tuon dumpinhan saa pois päältä vain niin ettei kytke ali-/ylipaineletkua siihen? Miksi se pitäisi kokonaan poistaa?

Ja tuossa mulle kaupatussa on pakoputken lähtö vinossa.

Kuvatus ko. härpäkkeestä.

Edit: Melett:n sivuilta löysin tiedot, että kompura siipi 45,6mm ja turbiini 43,4mm. Tuon MFD numeron perusteella.

Taitaisi olla ihan passeli. Olisi otettu 17tkm ajetusta volvosta tuo, hintaa 450e :roll:
Just toisinpäin nuo siipikoot, turbiini 45,6 jne...
Ilmeisesti noita 7 pakopesiä on sitten tuolla T25 laipallakin, siinä pakopesässä ainakin itsellä lukee se 7, tuo putken lähtö pitäisi olla se 3", onko sulla tuota itsellä että saat katsottua vai vaan pelkät kuvat?

Kannattaa varmaan ottaa se dumppi kokonaan pois ja tukkia, voihan se silti hiippailla auki helpostikin vaikkei sitä letkua kiinni olisikaan. Ei ole kummoinen metallipala joka siinä itselläkin on kiinni ja kumitiiviste välissä, kait se on ex-omistajalla pitänyt.

EDIT: Vai onko tuo millä laipalla, sekoitanko ihan täysin tämän turbon ja jonkun muun mitsun kuvat jossa T25 laippa?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Marraskuu 21. 16:49:06 2006

Ei ole käsissä tuota, tuommonen olis vaan tarjolla ja olisi passelin kokoinen itselle tähän koneeseen. Putken lähtö ainakin näyttää isolta?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Marraskuu 21. 16:51:35 2006

Sultzi kirjoitti:Ei ole käsissä tuota, tuommonen olis vaan tarjolla ja olisi passelin kokoinen itselle tähän koneeseen. Putken lähtö ainakin näyttää isolta?
Katalyzaattorin takia. Noissa nykyautoissa katti on sijoitettu heti turbon perään (vapareissa pakosarjan), että se saadaan lämpenemään nopeasti.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 21. 17:00:16 2006

Sultzi kirjoitti:Ei ole käsissä tuota, tuommonen olis vaan tarjolla ja olisi passelin kokoinen itselle tähän koneeseen. Putken lähtö ainakin näyttää isolta?
Juu, eiköhän se 7 ole, taisin sekoittaa jonkun toisen mitsun kuvat T25 laippoineen tuohon.

On kyllä huvittavan näköinen tuo iso putkenlähtö kun tuo turbo on kooltaan melkolailla pieni.

Saabbiklubin sivuilta löytyy juttua noista mitsuista ja saabbien tehoista niillä enemmänkin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Toukokuu 25. 11:51:26 2009

Viiti uuttakaan topicia tän takia tehdä, niin tuskin on mitään haittaa jos suurennan turbon kompurakotelosta imupuolelta sitä reikää vähän että sopii portaattomasti laippaan mikä tulee siihen imupuolelle? Nyt laipassa n. 20mm isompi reikä, niin jos vaan vingulla suurennan sen reiän sopivasti vielä viistoon. Ymmärsikö kukaan, vai pitääkö napata kuva? :lol: Kyseessä siis gt28 jossa kompurakotelossa laippaliitokset imu ja painepuolella. Painepuolellakin pieni kokoero, onko siellä niin tarvetta suurentaa sitä kotelon lähtöä, kun kuitenkin virtaa sellaseen suuntaan ettei ilma törmää siihen kynnykseen?

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Toukokuu 25. 12:21:40 2009

Sultzi kirjoitti:Viiti uuttakaan topicia tän takia tehdä, niin tuskin on mitään haittaa jos suurennan turbon kompurakotelosta imupuolelta sitä reikää vähän että sopii portaattomasti laippaan mikä tulee siihen imupuolelle? Nyt laipassa n. 20mm isompi reikä, niin jos vaan vingulla suurennan sen reiän sopivasti vielä viistoon. Ymmärsikö kukaan, vai pitääkö napata kuva? :lol: Kyseessä siis gt28 jossa kompurakotelossa laippaliitokset imu ja painepuolella. Painepuolellakin pieni kokoero, onko siellä niin tarvetta suurentaa sitä kotelon lähtöä, kun kuitenkin virtaa sellaseen suuntaan ettei ilma törmää siihen kynnykseen?
Uskoisin että ei ole haitaa kunhan et siitä siiven juuresta vinguta. Mulla on kans tehty viistoon imukaula ja sorvattu isommalle putkelle sovitus. Samoin on paine puolelle tehty suurempi lähtö että saa 2,5" putken suoraan kiinni..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Toukokuu 25. 12:28:41 2009

Tämäpä selvä, tarvii irroitella kompurakotelo ja vingutella..

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Toukokuu 25. 14:17:46 2009

laita kerralla 19T turbo kuiteski oot ens kesänä vaihtamassa.

näitä oli jotenkin kahta mallia suoralla ja vinolla kiinnityksellä.

aavistuksen verran isompi mut ihan eri planeetalta. volovo foorumi ja saab miehet netissä kommentoi lisää.

19T haulla varmaan löytyy juttu jossa on tiedot ja hinnat ruotsiin. älä välitä en sprokkaa ruottia minäkään.

herää alhaalta ja vääntöä näyttäis löytyvän jos vaan säätelee megalla tai jollolain hipo versiolla.

näillä turboilla kuiteski ajetaan about 200 000 km kuin laittais rahaa pankkiin.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Antti O » Ma Toukokuu 25. 15:03:37 2009

Lainaan topiccia, olisi tiedossa tollanen mitsun td04-16 (tarkkaa tyyppiä en muista) 850t5r volvosta. Millainen tuo hukkaportin ohjaus pitää olla, voiko sitä käyttää perinteiseen tyyliin bliidaamalla tai vetämällä kello vaan tiukalle että sieltä saisi sen kilon ja jotain yli irti?Tuon dumpin korvauslevyn voisin myös tilata hurrilta siihen.
Mitään järkeä tunkea 1600cvh:n perään? Nykyinen vakiokarretti tuntuu yläkierroksilla vaihtuvan pakokaasuahtimesta pakokaasujarruksi.. Kovasti noita mitsuja on kehuttu herkiksi heräämään.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Toukokuu 25. 15:18:50 2009

Fomococars kirjoitti:laita kerralla 19T turbo kuiteski oot ens kesänä vaihtamassa.
Sulzilla vaan taitaa olla 2kpl noita gt28 puhaltimia ni tuskin loppuu heti hönky.
Taitaa autosta loppua ajettavuus ennemmin :)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Toukokuu 25. 15:44:37 2009

Joo tuo kysymys ei enään liittynyt noihin aiempiin postauksiini tässä topicissa, nuo ovat sierra ajoilta :) Semmonen tuli vaan mieleen, että vaikuttaakohan ahtimien takuuseen jotain tuo reikien vinguttaminen??

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re:

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 25. 19:32:25 2009

Sultzi kirjoitti:Joo, nähtävästi ei ole hirveän hyvä sitten. No tuskin tuo turbo muuten hirveän "huono" on.
Aivan loistava ahdin tuo HL16 jos ajattelee jotain 250hp huipputehoja. Omasta penkitettiin parhaimmillaan 270hp tollasella ahtimella, mutta se oli aikalailla maksimi mitä siitä sai irti. Herää todella alhaalta ja ei tarvi pistää mitään erillistä dumppia kun sellanen on siinä jo valmiina.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Toukokuu 25. 20:03:23 2009

Kylläpä äijät intoutuu kommentoimaan vuosia vanhoja viestejä kun yhden uuden kysymyksen laittaa :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 25. 21:47:18 2009

Antti O kirjoitti:Lainaan topiccia, olisi tiedossa tollanen mitsun td04-16 (tarkkaa tyyppiä en muista) 850t5r volvosta. Millainen tuo hukkaportin ohjaus pitää olla, voiko sitä käyttää perinteiseen tyyliin bliidaamalla tai vetämällä kello vaan tiukalle että sieltä saisi sen kilon ja jotain yli irti?Tuon dumpin korvauslevyn voisin myös tilata hurrilta siihen.
Mitään järkeä tunkea 1600cvh:n perään? Nykyinen vakiokarretti tuntuu yläkierroksilla vaihtuvan pakokaasuahtimesta pakokaasujarruksi.. Kovasti noita mitsuja on kehuttu herkiksi heräämään.
Kelloo ei parane vetää tiukalle, ainakin mulla karkaili paineet. Siinä on vakiona 0.7bar kello, sitä on helppo auttaa apujousella. Mulla oli 1.5bar apujousella omassa mutta kun sen toinen pää oli kompurakotelossa kiinni niin se kompurakotelo käänty tärinässä aina niin, että paineet laski pikkuhiljaa kiloon :lol: Syystä että otin sen sokan pois, millä se kotelo lukitaan, kun piti pesiä pyöritellä eri asentoihin.
2.0 taunuksessa heräili 1500-2000 haarukassa ja vääntöä oli yksi type9 / kk. verran :)
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Toukokuu 28. 18:53:00 2009


Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Antti O » La Heinäkuu 11. 23:30:55 2009

Minulla taisi karahtaa kiville tämä td04-16 projekti vääränlaisen laipan takia.
Tuota mitsun laippaa ei kyllä varmaan mitenkään modata tuohon rs turbon pakosarjaan.
Olen kuullut huhuja että mitsun ahtimia olisi myös T03 laipalla?
tollasta löyty Mitsubishi TE05-12B6 (vesijäähdytys)
-Kompressoripesän A/R ei tietoa, pieni, ehkä lähellä .40
-Imusiipi (inducer) ~41mm
-Pakopesän A/R ~ .41, pakosarjan aukon pinta-ala 6cm^2
-Riittänee noin 250hv, spoolaus nopeampi kuin T3:ssa
-Löytyy '90-93 og900 turboista (sekä täyspaine ja matalapaine) ja vuosimallin '89 9000CD DI/APC:sta


Mistähän ihmeestä mie tollasen turpon löydän? Kirjotin jo kännipäissäni ruotsin saabbifoorumilleki ostoilmotuksen :D

Vastaa Viestiin