95 vai 98

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

95 vai 98

Viesti Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 28. 23:38:31 2004

tuli tämmönen mieleen Taxi Cossusta, että kumpaa kannattaisi käyttää ja miten sytkän säätö?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » To Lokakuu 28. 23:53:38 2004

98E
Boksi säätää sytkää.
Ennakkoa voi vähän roplata kammenkulman anturin kiinnikkeitä viilaamalla. En suosittele jos ei tiedä mitä tekee.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 28. 23:56:52 2004

andeRS kirjoitti:98E
Boksi säätää sytkää.
Ennakkoa voi vähän roplata kammenkulman anturin kiinnikkeitä viilaamalla. En suosittele jos ei tiedä mitä tekee.
kylmänä nakuttaa ja kestää jonku aikaa kun se säätää pariin kertaan.. ja nakutus häviää.. entäs sit 95 ja 98 hyöty/haitta?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » To Lokakuu 28. 23:57:41 2004

98 cossulle ja kuskille kossua.
#446

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Lokakuu 28. 23:58:52 2004

no sinä sen sanoit.. :D :roll:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Lokakuu 28. 23:58:55 2004

Johtosarjassa on liitin josta saadaan myöhästettyä sytkää 95:lle, mutta hommassa ei ole järjen hitustakaan!
Tässähän se menee...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Lokakuu 29. 7:35:33 2004

Ysivitonen on halvempaa...eikai me sitä osteta, eihän ? :)

Nojoo...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

mk1turboic
Viestit: 78
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003

Viesti Kirjoittaja mk1turboic » Pe Lokakuu 29. 9:07:47 2004

eihän kunnon moottorit sillä 95:sen tiskivedellä toimi... :D :D
jäsen #323

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 29. 9:39:29 2004

Ei muuta kuin 98. Miksi virittää jos pitää sytkällä sitten myöhästää ja pudottaa tehoa?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Pe Lokakuu 29. 12:10:31 2004

Tulipa tässä mieleen että paljosko siitä 98 on oikeesti hyötyä? Varsinkin pienemmissä koneissa. Tullu vaa ajateltua ku focus piristettiin niin tottakai piti ryhtyä käyttään 98 mut sittemmin arveluttanu et paljonkos olisin mahtanu menettää jos olisinki pitäytynyt 95 laadussa...

Harmittaa vaa ku mokoma maksaa aika hunajaa... Kiva siin sit ite ajella focuksel, mikä syö 98:a ja kuluttaa 10 satasel, 9 jos ajelee matkaaki.
Sitte isäukko painelee ST200 mondeolla, syö 95:sta, kuluttelee 8 paikkeil satasel ja hemmekko on isompi ja kulkeeki paremmin. :evil:

Oli pakko avautua ku maailmassa ei ole oikeutta. :wink:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 29. 13:33:33 2004

Kannattaa selvittää itselleen mitä moottorissa tapahtuu kun sitä piristetään, volyymista hyötysuhdetta kasvatetaan. Ja miettiä miksi minä tätä teen, kun joudun siitä maksamaan, teenkö nyt oikein?? miksi en voisi ajaa vakioautolla miksi ei riitä vakio kulku miksi pitää kiihtyä paremmin saatana, miksi en saa tankata 95 kun se on halpaa kun saippua tai bisse.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 29. 13:55:06 2004

Joo, on se niin että jos ei tosiaan ole varaa tankata Cossuun 98 oktaanista niin sen cossun voi myydä mulle edullisesti ja ottaa tuon cabrion kalliilla vaihdossa, siihen käy 95 :D
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Lokakuu 29. 14:09:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Lokakuu 29. 13:57:30 2004

ukormi kirjoitti:Joo, on se niin että jos ei tosiaan ole varaa tankata Cossuun 98 oktaanista niin sen cossun voi myydä mulle edullisesti ja ottaa tuon cabrion kalliilla vaihdossa, siihen käy 95 :D
:lol:
#446

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Pe Lokakuu 29. 17:11:52 2004

SHR kirjoitti:Kannattaa selvittää itselleen mitä moottorissa tapahtuu kun sitä piristetään, volyymista hyötysuhdetta kasvatetaan. Ja miettiä miksi minä tätä teen, kun joudun siitä maksamaan, teenkö nyt oikein?? miksi en voisi ajaa vakioautolla miksi ei riitä vakio kulku miksi pitää kiihtyä paremmin saatana, miksi en saa tankata 95 kun se on halpaa kun saippua tai bisse.
Niin ja tässäkin vois toki myös pohtia että mihin pisteeseen sitä moottoria vois piristää ilman et pitää bensa vaihtaa. Jälkeenpäin viisastuneena olis ehkä pitäny enemmä kysellä/kokeilla totakin muttakun heti jos meinaa piristää ni joka tietäjä on hokemas et 98 pitää laittaa tankkiin... :roll:

En kiistä etuja mutta alkaa tuntua että vähän turhan helpol pitää heti vaihtaa. Meinaan ei se nyt ihan tyhjästä voi olla temmattu et siit mondeon kutoskoneesta otetaan äkkiä tehtaal 35hp enempi ja bensaa ei tarvi silti vaihtaa.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 29. 20:04:05 2004

Eipä sitten viitsitä puhua vapaastihengittävistä ja ahdetuista samaan aikaan tuon oktaanikeskustelun aikana.

Jos vapari on rakennettu 98:lla toimivaksi niin sitten on. Jos haluaa sen toimivaksi 95 oktaanisella niin helpointa on myöhäistää sytytystä tai muuttaa vaikeimman mukaan koneen mekaniikkaa siten että se mahdollistaa pienemmällä oktaaniluvulla varustetulla bensalla ajon. Mutta pelkästään myöhäistämällä sytytystä voimaa menetetään.
Yleensä pienet vaparit ovat suht korkeapuristeisia ja siksi vaatii korkeaa puristusta kestävää gasoa. Toki nekin voidaan tehdä matalampipuristeisiksi ja otetaan tehoa sitten muulla tavoin enemmän irti.

Kun nostetaan ahtopaineita niin tokihan sitten voi oktaaniakin alentaa ja saadaan silti lisää nakuttamatonta voimaa koneeseen :roll:

No joo...Eihän tuo 95 - 98 hintaero ole niin paljoa että pitäisi alkaa kikkailemaan koneen kanssa että voisi alkaa ajamaan halvemmalla. Jos pitää niin unohdetaan sitten se virittäminen ja tyydytään hieman pienempiin tehoihin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Pe Lokakuu 29. 21:31:14 2004

Menovesiasioihin en oikeen ole perehtynyt, joten nostetaan kissa pöydälle aiheesta mitä tuolle kentille pitäisi juottaa, kun paikallisista mittareista tulee enää 95E:tä ja 98E:tä. (joku aika sitten sai vielä 98+ [tmvs])
Pitäiskö pensan sekahan liruttaa jotaki lisä aineita, vai kuinka ?
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Lokakuu 29. 22:21:58 2004

lalli69 kirjoitti:Menovesiasioihin en oikeen ole perehtynyt, joten nostetaan kissa pöydälle aiheesta mitä tuolle kentille pitäisi juottaa, kun paikallisista mittareista tulee enää 95E:tä ja 98E:tä. (joku aika sitten sai vielä 98+ [tmvs])
Pitäiskö pensan sekahan liruttaa jotaki lisä aineita, vai kuinka ?
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?

EDIT: siis seetiensä puolesta.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Lokakuu 29. 22:29:01 2004

tällä
kulkee kossu kovempaa.testattu on.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 29. 22:46:39 2004

nestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?

EDIT: siis seetiensä puolesta.
Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot :D

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Lokakuu 29. 23:23:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Lokakuu 29. 22:59:05 2004

[quote="c@ltsu"][url=http://kotisivu.mtv3.fi/barbi_and_caleb/100oktan.jpg]tällä[/url]
kulkee kossu kovempaa.testattu on.[/quote]

Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja. :?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Lokakuu 29. 23:41:03 2004

ukormi kirjoitti: Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot :D

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
Hyvähyvä, taas vaivaa yksi asia vähemmän :)

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Lokakuu 29. 23:42:59 2004

bootsi kirjoitti:
c@ltsu kirjoitti:tällä
kulkee kossu kovempaa.testattu on.


Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja. :?
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäs :) Yleensä autoissa joissa moinen ominaisuus on käytetään (kuuluu käyttää) 98:sia ja 95:lla menetetään tehoa.
Tässähän se menee...

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Lokakuu 29. 23:48:14 2004

Voin sanoa että parempi ku käytätte vaan sitä 98 ku 105hp 2.0 ohc sierrakin alkaa nakuttaa samantien jos sinne 95 lykkää! Että jos teillä on alle 100hp auto niin EHKÄ sitten vois sitä kuravelliäkin(ysi vitskaa) sinne tankkiin laittaa :wink:

Foordisti
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Foordisti » Ma Marraskuu 1. 16:25:38 2004

ukormi kirjoitti:Joo, on se niin että jos ei tosiaan ole varaa tankata Cossuun 98 oktaanista niin sen cossun voi myydä mulle
Ääh... tosimiehet ajaa ysikasilla (98E). Focuskin ryyppää kaiken 98:n minkä sinne ehdin tankata niin, että pyörre vaan käy tankissa. En valita bensan hinnasta enkä siitä, että joutuu ysikasilla ajamaan koska se ajamisen riemu on tärkeintä. :D :D Onneks vastapainoksi käyttöautoon saa tankata ysivitosta.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Marraskuu 1. 17:39:17 2004

eli taisi vastaus olla esittäämääni kysymykseen 98 piristetyssä Cossussa.. tuli vaan noita vastauksia ja kysymyksiä, niin meni pää vähän sekasin, tai sit se on tää ma. päivä.. :lol:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Marraskuu 1. 19:42:52 2004

Laze kirjoitti:eli taisi vastaus olla esittäämääni kysymykseen 98 piristetyssä Cossussa.. tuli vaan noita vastauksia ja kysymyksiä, niin meni pää vähän sekasin, tai sit se on tää ma. päivä.. :lol:
Olipahan piristetty tai vakio niin laita sinne sitä 98 oktaanista :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

_Tepsu_
Viestit: 1253
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja _Tepsu_ » Ti Marraskuu 2. 20:19:28 2004

ukormi kirjoitti:
nestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?

EDIT: siis seetiensä puolesta.
Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot :D

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä

MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95

Korjatkaapa
MERCEDES BENZ 250D

Ford still ûberautomobile

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Marraskuu 2. 20:30:57 2004

_Tepsu_ kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
nestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?

EDIT: siis seetiensä puolesta.
Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot :D

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä

MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95

Korjatkaapa
Tuota, eikös tässä kysytty käykö lyijytön?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ti Marraskuu 2. 20:38:49 2004

ukormi kirjoitti:
_Tepsu_ kirjoitti:
ukormi kirjoitti: Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot :D

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä

MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95

Korjatkaapa
Tuota, eikös tässä kysytty käykö lyijytön?
Juu, lyijyttömyyttä ajoin just takaa. :)

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » Ke Marraskuu 3. 10:37:33 2004

Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
Seuraavanlaista infoo sattui löytyyn.
CVH Engines: Those built up to 12/84 may only be run on unleaded fuel
if ALPGE is stamped on the boss of the head above No 1 exhaust port.
From 10/85 all engines produced are suitable running on unleaded fuel.
Tämänki tiedon hakemiseen meni 5min :)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 3. 13:41:21 2004

Hämärän muistikuvan mukaan Escort Mk3 eli ennen vm. -86 olevat CVH-moottorit tarvitsivat lyillystä ja oktaanivaatimus oli ohjekirjassa muistaakseni 97. Juuri siksi muistan tankanneeni aikoinaan Teboililta 98 (siinä oli suoja-aine). Auto oli viimeisiä Mk3:sia 1.3 moottorilla, tosin rekisteröity vuoden 86 puolella.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Marraskuu 6. 21:39:47 2004

Bootsi kirjoitti:
c@ltsu kirjoitti:tällä
kulkee kossu kovempaa.testattu on.


Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja. :?


Paitsi jos ollaan nakurajan yläpuolella (irvileukaiset pitäköön minihameen nakurajan omana tietonaan)... Nakutus syö myös tehoa (silloinhan osa energiasta kohdistuu ylöspäin liikkuvaan mäntään, jolloin jarruttaa), jolloin nakutuksen poistuessa teho lisääntyy...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 6. 21:58:38 2004

Cord kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
Seuraavanlaista infoo sattui löytyyn.
CVH Engines: Those built up to 12/84 may only be run on unleaded fuel
if ALPGE is stamped on the boss of the head above No 1 exhaust port.
From 10/85 all engines produced are suitable running on unleaded fuel.
Tämänki tiedon hakemiseen meni 5min :)
Hmm.. Itsellä ollut kolme 84-85 1.6 CVH konetta (S1 RST, XR3i, 1.6i Orion) ja kaikissa on ollut kovemmat seetit eikä tuota APLGE tekstiä. Sen sijaan niissä on ollut joitakin tähtiä ja merkkejänelospakoaukon vieressä. Korjaamomanuaali myös ei muistaakseni mainitse mistään teksteistä vaan muutamasta merkistä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ma Marraskuu 28. 18:42:42 2005

Laitoin tossa pariin kertaan 95 piruuttaakseni tankkiin Cossuun ja mielestäni liikkuu paremmin 95:lla kuin 98:lla.... :roll: Mistä moinen voisi johtua..?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Marraskuu 28. 19:01:00 2005

Laze kirjoitti:Laitoin tossa pariin kertaan 95 piruuttaakseni tankkiin Cossuun ja mielestäni liikkuu paremmin 95:lla kuin 98:lla.... :roll: Mistä moinen voisi johtua..?
Tulee vähän tujumpia paukkuja pytyissä nakutuksen aikana :roll:

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Marraskuu 28. 22:13:01 2005

Sehän tais olla TM:kin testattu, että jos auto on säädetty (lähinnä sytkä) 98:lle niin hinta ero tulee aika tarkalleen takas pienempänä kulutuksena.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ma Marraskuu 28. 22:57:47 2005

Mä jouduin kerran tankkaamaan muutaman litran ysivitosta kun oli jossain hevon perseessä ja tankki oli ihan kuivilla ja huoltoasema joka sattu kohalle ni oli 98 loppu. muuten en sitä p**kaa laita ikinä minkään vehkeen tankkiin..esim. dokki nakuttaa ysivitosella, cossuun en laittas koskaan. Sit vielä noi kakstahtivehkeet, 2T öljy ei sekotu ysivitoseen
#350

mako
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mako » Pe Joulukuu 2. 13:42:56 2005

Eipä tuo 100 hepan hommelikaan toimi noissa vapaasti hegittävissä.
Suositus RS2000 on tuo 95. 95 Olen käyttänyt, ja hyvin on toiminut ja tehoa on vissiin hiukan yli tuon 100...

Ja kenkää on saanut, eikä nakuttele

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Joulukuu 2. 14:37:14 2005

Jahman kirjoitti:
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäs :) Yleensä autoissa joissa moinen ominaisuus on käytetään (kuuluu käyttää) 98:sia ja 95:lla menetetään tehoa.
Galaxyn ohjekirjassa on ainakin juuri näin sanottu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Pe Joulukuu 2. 16:28:25 2005

siipicossu kirjoitti:
Jahman kirjoitti:
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäs :) Yleensä autoissa joissa moinen ominaisuus on käytetään (kuuluu käyttää) 98:sia ja 95:lla menetetään tehoa.
Galaxyn ohjekirjassa on ainakin juuri näin sanottu.
Sama baijerilaisessa :) 2 nakuanturia ja 4 lambdaa joilla haistelee ties mitä :shock:
Tässähän se menee...

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Pe Joulukuu 2. 21:45:39 2005

Koskahan tuota etanolisekoitusta mahtaa saada Suomesta. http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/2987441.shtml
Vesi sekoittuu etanoliin niin kuinka kävisi jos laittaa tipan vettä polttoaineen sekaan eli tekis näin vesiruiskun :?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Joulukuu 2. 23:55:36 2005

Mikäs siinä olis saunapadassa keitellä omat polttoaineet...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JRasanen
Viestit: 27
Liittynyt: Su Syyskuu 4. 18:15:51 2005
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JRasanen » La Joulukuu 3. 0:15:47 2005

Hartsa kirjoitti:Koskahan tuota etanolisekoitusta mahtaa saada Suomesta. http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/2987441.shtml
Vesi sekoittuu etanoliin niin kuinka kävisi jos laittaa tipan vettä polttoaineen sekaan eli tekis näin vesiruiskun :?
Jos viranomaiset saisivat päättää, niin ei varmaan koskaan tai ainakin aineelle pitäsi saada kaksinkertainen väliaikainen käyttömaksu.
Ja kun kerran kulutuskin on tuolla hieman suurempi niin, kait hintakin olis sitten vähän korkeampi.
Mitenkäs kun tuo oikeen "tykkää ahtamisesta", onko kohta kaikki katsastus konttorit tukossa muutoskatsastajista... :lol:
Ei vaineskaan, eikös hallitus just päättänyt että Suomen on oltava kärki joukossa Biopolttoaineiden saralla. Eli tuostahan on hyvä lähteä.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Joulukuu 3. 0:45:40 2005

eihän 95:tosta kannata laittaa edes ladaan :!:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Joulukuu 3. 2:42:58 2005

"esim. dokki nakuttaa ysivitosella"
Ei mun neliveto DOHC ainakaan nakuta ysivitosella ja rääkkäsin sitä huolella kansirempan jälkeen ja sytytyksen myöhäistykset poistettuani, kansi ei tosin ole aivan vakiokuosissa, pienet porttaukset ja terävimmät kulmat pois palotiloista.

"Ei vaineskaan, eikös hallitus just päättänyt että Suomen on oltava kärki joukossa Biopolttoaineiden saralla. Eli tuostahan on hyvä lähteä."
Suomessa ei ole yhtään biopolttoaineita käytössä virallisesti ja EUn suosittelemien kaasumaisten polttoaineiden käyttökin on vasta hyttysen pieru Saharassa ja kohta tulee varmaan joku nootti Brysselistä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MASter
Viestit: 751
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MASter » Ti Tammikuu 10. 9:18:34 2006

mako kirjoitti:Eipä tuo 100 hepan hommelikaan toimi noissa vapaasti hegittävissä.
Suositus RS2000 on tuo 95. 95 Olen käyttänyt, ja hyvin on toiminut ja tehoa on vissiin hiukan yli tuon 100...

Ja kenkää on saanut, eikä nakuttele
Onkos muu kansa mitä mieltä?
Itsekkin olen 95E:tä RS:ään tankkaillu... rahan vähyyttä vai mitä lie :D
..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 11. 11:32:49 2006

mikäs siinä jos ei nakuta 95:lla. Turboautoon en menis kyllä laittamaan 95:ta.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hieman ohi aiheen....

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Tammikuu 11. 17:04:49 2006

Ihan huvikseni tein pieni laskelmia ysiviitosen ja ysikasin hinnoista.

TIEDOT MUTUJA JA EPÄVIRALLISIA! (sori kun huutelin hävyttömiä...)
en ota kantaa kiistelyihin enkä ole vastuussa seuraavan laskelman paikkansapitävyydestä. Mutta kokeilkaa ite... :shock: :D


100l 95 = (1,180) 118e
100l 98 = (1,21) 121e #3e

100l 95 = (1,22) 122
100l 98 = (1,27) 127 #5e

9,5L/100km-->100l=1052,6km


12,5L/100km-->100l=800,0km


Jos ajat 1000km kulutuksella 11l/100km ja oktaaniluku ei vaikuta
keskikulutukseen tulee 98E:n käyttö 5,5e kalliimmaksi kuin 95e.


Jos keskikulutus on 95e;n kanssa 30 000km aikana 11l/100km ja b hinta on 1,200e/lB- kust. = 3300l*1,200e=3960e Sama 98E:llä, 1,25e/l
3300l*1,250e=4125e !#165e/30tkm!


Matkan b- kustannukset (esim 65km)

Matka [D] =65km
Hinta 1,200e/l
arvioitu keskikulutus [A] = 10,5l/100km

Polttoainetta kuluu 65km matkalla 65km*10,5l/100km on 6,825l
100

Eli kustannukset 6,825l*1,200e =8,19e.

Yleisesti: Kustannukset ovat:
B*D*A
100



Keskikulutus

tankattu b-määrä*100 (litroina)
ajettu matka (km)



Spekulaatio: Jos ajat 200tkm ja käytät koko ajan 95e bensaa hota saat aina 1.2e/l ja autosi kuluttaa 11l/100km
kok. kustannukset ovat: 200 000*1,2*11/100=26400e

Sama 98E:llä, 1,25e/l 200 000*1,25*11/100=27500e


Ja erotus 1100e :lol:


Miksi se perkuleeen 98 tuntuu nii helkkarin kalliilta ostaa? :lol:

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Ke Tammikuu 11. 20:08:15 2006

Jos ei oo varaa tankata viritettyihin autoihin 98E. Ni kannattaa ostaa 1.1l fiesta ja ajaa sillä

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Tammikuu 11. 21:59:27 2006

nii mutta jos ei puhuta viritetyistä autoista. Itse tulee ainakin ajettua niin paljon että käyttökulkinetta en tankkais 98:lla jos ei ole pakko. Toki ahdettuun autoon aina korkeaoktaanista

Vastaa Viestiin