95 vai 98
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
kylmänä nakuttaa ja kestää jonku aikaa kun se säätää pariin kertaan.. ja nakutus häviää.. entäs sit 95 ja 98 hyöty/haitta?andeRS kirjoitti:98E
Boksi säätää sytkää.
Ennakkoa voi vähän roplata kammenkulman anturin kiinnikkeitä viilaamalla. En suosittele jos ei tiedä mitä tekee.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 17:31:56 2003
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Tulipa tässä mieleen että paljosko siitä 98 on oikeesti hyötyä? Varsinkin pienemmissä koneissa. Tullu vaa ajateltua ku focus piristettiin niin tottakai piti ryhtyä käyttään 98 mut sittemmin arveluttanu et paljonkos olisin mahtanu menettää jos olisinki pitäytynyt 95 laadussa...
Harmittaa vaa ku mokoma maksaa aika hunajaa... Kiva siin sit ite ajella focuksel, mikä syö 98:a ja kuluttaa 10 satasel, 9 jos ajelee matkaaki.
Sitte isäukko painelee ST200 mondeolla, syö 95:sta, kuluttelee 8 paikkeil satasel ja hemmekko on isompi ja kulkeeki paremmin.
Oli pakko avautua ku maailmassa ei ole oikeutta.
Harmittaa vaa ku mokoma maksaa aika hunajaa... Kiva siin sit ite ajella focuksel, mikä syö 98:a ja kuluttaa 10 satasel, 9 jos ajelee matkaaki.
Sitte isäukko painelee ST200 mondeolla, syö 95:sta, kuluttelee 8 paikkeil satasel ja hemmekko on isompi ja kulkeeki paremmin.

Oli pakko avautua ku maailmassa ei ole oikeutta.

Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Kannattaa selvittää itselleen mitä moottorissa tapahtuu kun sitä piristetään, volyymista hyötysuhdetta kasvatetaan. Ja miettiä miksi minä tätä teen, kun joudun siitä maksamaan, teenkö nyt oikein?? miksi en voisi ajaa vakioautolla miksi ei riitä vakio kulku miksi pitää kiihtyä paremmin saatana, miksi en saa tankata 95 kun se on halpaa kun saippua tai bisse.
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Joo, on se niin että jos ei tosiaan ole varaa tankata Cossuun 98 oktaanista niin sen cossun voi myydä mulle edullisesti ja ottaa tuon cabrion kalliilla vaihdossa, siihen käy 95 

Viimeksi muokannut ukormi, Pe Lokakuu 29. 14:09:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Niin ja tässäkin vois toki myös pohtia että mihin pisteeseen sitä moottoria vois piristää ilman et pitää bensa vaihtaa. Jälkeenpäin viisastuneena olis ehkä pitäny enemmä kysellä/kokeilla totakin muttakun heti jos meinaa piristää ni joka tietäjä on hokemas et 98 pitää laittaa tankkiin...SHR kirjoitti:Kannattaa selvittää itselleen mitä moottorissa tapahtuu kun sitä piristetään, volyymista hyötysuhdetta kasvatetaan. Ja miettiä miksi minä tätä teen, kun joudun siitä maksamaan, teenkö nyt oikein?? miksi en voisi ajaa vakioautolla miksi ei riitä vakio kulku miksi pitää kiihtyä paremmin saatana, miksi en saa tankata 95 kun se on halpaa kun saippua tai bisse.

En kiistä etuja mutta alkaa tuntua että vähän turhan helpol pitää heti vaihtaa. Meinaan ei se nyt ihan tyhjästä voi olla temmattu et siit mondeon kutoskoneesta otetaan äkkiä tehtaal 35hp enempi ja bensaa ei tarvi silti vaihtaa.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Eipä sitten viitsitä puhua vapaastihengittävistä ja ahdetuista samaan aikaan tuon oktaanikeskustelun aikana.
Jos vapari on rakennettu 98:lla toimivaksi niin sitten on. Jos haluaa sen toimivaksi 95 oktaanisella niin helpointa on myöhäistää sytytystä tai muuttaa vaikeimman mukaan koneen mekaniikkaa siten että se mahdollistaa pienemmällä oktaaniluvulla varustetulla bensalla ajon. Mutta pelkästään myöhäistämällä sytytystä voimaa menetetään.
Yleensä pienet vaparit ovat suht korkeapuristeisia ja siksi vaatii korkeaa puristusta kestävää gasoa. Toki nekin voidaan tehdä matalampipuristeisiksi ja otetaan tehoa sitten muulla tavoin enemmän irti.
Kun nostetaan ahtopaineita niin tokihan sitten voi oktaaniakin alentaa ja saadaan silti lisää nakuttamatonta voimaa koneeseen
No joo...Eihän tuo 95 - 98 hintaero ole niin paljoa että pitäisi alkaa kikkailemaan koneen kanssa että voisi alkaa ajamaan halvemmalla. Jos pitää niin unohdetaan sitten se virittäminen ja tyydytään hieman pienempiin tehoihin.
Jos vapari on rakennettu 98:lla toimivaksi niin sitten on. Jos haluaa sen toimivaksi 95 oktaanisella niin helpointa on myöhäistää sytytystä tai muuttaa vaikeimman mukaan koneen mekaniikkaa siten että se mahdollistaa pienemmällä oktaaniluvulla varustetulla bensalla ajon. Mutta pelkästään myöhäistämällä sytytystä voimaa menetetään.
Yleensä pienet vaparit ovat suht korkeapuristeisia ja siksi vaatii korkeaa puristusta kestävää gasoa. Toki nekin voidaan tehdä matalampipuristeisiksi ja otetaan tehoa sitten muulla tavoin enemmän irti.
Kun nostetaan ahtopaineita niin tokihan sitten voi oktaaniakin alentaa ja saadaan silti lisää nakuttamatonta voimaa koneeseen

No joo...Eihän tuo 95 - 98 hintaero ole niin paljoa että pitäisi alkaa kikkailemaan koneen kanssa että voisi alkaa ajamaan halvemmalla. Jos pitää niin unohdetaan sitten se virittäminen ja tyydytään hieman pienempiin tehoihin.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Menovesiasioihin en oikeen ole perehtynyt, joten nostetaan kissa pöydälle aiheesta mitä tuolle kentille pitäisi juottaa, kun paikallisista mittareista tulee enää 95E:tä ja 98E:tä. (joku aika sitten sai vielä 98+ [tmvs])
Pitäiskö pensan sekahan liruttaa jotaki lisä aineita, vai kuinka ?
Pitäiskö pensan sekahan liruttaa jotaki lisä aineita, vai kuinka ?
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 830
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?lalli69 kirjoitti:Menovesiasioihin en oikeen ole perehtynyt, joten nostetaan kissa pöydälle aiheesta mitä tuolle kentille pitäisi juottaa, kun paikallisista mittareista tulee enää 95E:tä ja 98E:tä. (joku aika sitten sai vielä 98+ [tmvs])
Pitäiskö pensan sekahan liruttaa jotaki lisä aineita, vai kuinka ?
EDIT: siis seetiensä puolesta.
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirotnestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
EDIT: siis seetiensä puolesta.

Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Lokakuu 29. 23:23:34 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
[quote="c@ltsu"][url=http://kotisivu.mtv3.fi/barbi_and_caleb/100oktan.jpg]tällä[/url]
kulkee kossu kovempaa.testattu on.[/quote]
Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja.
kulkee kossu kovempaa.testattu on.[/quote]
Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja.

-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäsbootsi kirjoitti:c@ltsu kirjoitti:tällä
kulkee kossu kovempaa.testattu on.
Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja.

Tässähän se menee...
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
- Paikkakunta: Nummela
Ääh... tosimiehet ajaa ysikasilla (98E). Focuskin ryyppää kaiken 98:n minkä sinne ehdin tankata niin, että pyörre vaan käy tankissa. En valita bensan hinnasta enkä siitä, että joutuu ysikasilla ajamaan koska se ajamisen riemu on tärkeintä.ukormi kirjoitti:Joo, on se niin että jos ei tosiaan ole varaa tankata Cossuun 98 oktaanista niin sen cossun voi myydä mulle


-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Olipahan piristetty tai vakio niin laita sinne sitä 98 oktaanistaLaze kirjoitti:eli taisi vastaus olla esittäämääni kysymykseen 98 piristetyssä Cossussa.. tuli vaan noita vastauksia ja kysymyksiä, niin meni pää vähän sekasin, tai sit se on tää ma. päivä..

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1253
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
- Paikkakunta: Tampere
ukormi kirjoitti:Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirotnestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
EDIT: siis seetiensä puolesta.
Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95
Korjatkaapa
MERCEDES BENZ 250D
Ford still ûberautomobile
Ford still ûberautomobile
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuota, eikös tässä kysytty käykö lyijytön?_Tepsu_ kirjoitti:ukormi kirjoitti:Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirotnestori kirjoitti:
Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
EDIT: siis seetiensä puolesta.
Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95
Korjatkaapa
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 830
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Juu, lyijyttömyyttä ajoin just takaa.ukormi kirjoitti:Tuota, eikös tässä kysytty käykö lyijytön?_Tepsu_ kirjoitti:ukormi kirjoitti: Pääsääntöisesti etuveto Escot menee lyijyttömällä. Poikkeuksena Brasileirot
Edit:
Mutta CVH kyllä menee lyijyttömällä
MK3 Escot tarttee kyl mielestäni 98
MK4 RST , ja OHV(valencia) tarttee 98 (norm CVH 95)
Mk4 HCS 95
Korjatkaapa

-
- Viestit: 76
- Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003
Seuraavanlaista infoo sattui löytyyn.Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
CVH Engines: Those built up to 12/84 may only be run on unleaded fuel
if ALPGE is stamped on the boss of the head above No 1 exhaust port.
From 10/85 all engines produced are suitable running on unleaded fuel.
Tämänki tiedon hakemiseen meni 5min

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Hämärän muistikuvan mukaan Escort Mk3 eli ennen vm. -86 olevat CVH-moottorit tarvitsivat lyillystä ja oktaanivaatimus oli ohjekirjassa muistaakseni 97. Juuri siksi muistan tankanneeni aikoinaan Teboililta 98 (siinä oli suoja-aine). Auto oli viimeisiä Mk3:sia 1.3 moottorilla, tosin rekisteröity vuoden 86 puolella.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Bootsi kirjoitti:c@ltsu kirjoitti:tällä
kulkee kossu kovempaa.testattu on.
Eikös tästä ole jo väitelty?? pelkällä oktaaniluvun korotuksella ei tuu lisää tehoja.
Paitsi jos ollaan nakurajan yläpuolella (irvileukaiset pitäköön minihameen nakurajan omana tietonaan)... Nakutus syö myös tehoa (silloinhan osa energiasta kohdistuu ylöspäin liikkuvaan mäntään, jolloin jarruttaa), jolloin nakutuksen poistuessa teho lisääntyy...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hmm.. Itsellä ollut kolme 84-85 1.6 CVH konetta (S1 RST, XR3i, 1.6i Orion) ja kaikissa on ollut kovemmat seetit eikä tuota APLGE tekstiä. Sen sijaan niissä on ollut joitakin tähtiä ja merkkejänelospakoaukon vieressä. Korjaamomanuaali myös ei muistaakseni mainitse mistään teksteistä vaan muutamasta merkistä.Cord kirjoitti:Seuraavanlaista infoo sattui löytyyn.Häikäilemättömästi käytän syntynyttä tilannetta hyväkseni ja kysyn, että vaatiiko 81-86 CVH koneet myös jotain lisäaineita bensan sekaan ?
CVH Engines: Those built up to 12/84 may only be run on unleaded fuel
if ALPGE is stamped on the boss of the head above No 1 exhaust port.
From 10/85 all engines produced are suitable running on unleaded fuel.
Tämänki tiedon hakemiseen meni 5min
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Mä jouduin kerran tankkaamaan muutaman litran ysivitosta kun oli jossain hevon perseessä ja tankki oli ihan kuivilla ja huoltoasema joka sattu kohalle ni oli 98 loppu. muuten en sitä p**kaa laita ikinä minkään vehkeen tankkiin..esim. dokki nakuttaa ysivitosella, cossuun en laittas koskaan. Sit vielä noi kakstahtivehkeet, 2T öljy ei sekotu ysivitoseen
#350
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Galaxyn ohjekirjassa on ainakin juuri näin sanottu.Jahman kirjoitti:
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäsYleensä autoissa joissa moinen ominaisuus on käytetään (kuuluu käyttää) 98:sia ja 95:lla menetetään tehoa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Sama baijerilaisessasiipicossu kirjoitti:Galaxyn ohjekirjassa on ainakin juuri näin sanottu.Jahman kirjoitti:
Tulee jos moottorin säätöjärjestelmä on kyllin älykäsYleensä autoissa joissa moinen ominaisuus on käytetään (kuuluu käyttää) 98:sia ja 95:lla menetetään tehoa.


Tässähän se menee...
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Koskahan tuota etanolisekoitusta mahtaa saada Suomesta. http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/2987441.shtml
Vesi sekoittuu etanoliin niin kuinka kävisi jos laittaa tipan vettä polttoaineen sekaan eli tekis näin vesiruiskun
Vesi sekoittuu etanoliin niin kuinka kävisi jos laittaa tipan vettä polttoaineen sekaan eli tekis näin vesiruiskun

-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Su Syyskuu 4. 18:15:51 2005
- Paikkakunta: Järvenpää
Jos viranomaiset saisivat päättää, niin ei varmaan koskaan tai ainakin aineelle pitäsi saada kaksinkertainen väliaikainen käyttömaksu.Hartsa kirjoitti:Koskahan tuota etanolisekoitusta mahtaa saada Suomesta. http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/2987441.shtml
Vesi sekoittuu etanoliin niin kuinka kävisi jos laittaa tipan vettä polttoaineen sekaan eli tekis näin vesiruiskun
Ja kun kerran kulutuskin on tuolla hieman suurempi niin, kait hintakin olis sitten vähän korkeampi.
Mitenkäs kun tuo oikeen "tykkää ahtamisesta", onko kohta kaikki katsastus konttorit tukossa muutoskatsastajista...

Ei vaineskaan, eikös hallitus just päättänyt että Suomen on oltava kärki joukossa Biopolttoaineiden saralla. Eli tuostahan on hyvä lähteä.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"esim. dokki nakuttaa ysivitosella"
Ei mun neliveto DOHC ainakaan nakuta ysivitosella ja rääkkäsin sitä huolella kansirempan jälkeen ja sytytyksen myöhäistykset poistettuani, kansi ei tosin ole aivan vakiokuosissa, pienet porttaukset ja terävimmät kulmat pois palotiloista.
"Ei vaineskaan, eikös hallitus just päättänyt että Suomen on oltava kärki joukossa Biopolttoaineiden saralla. Eli tuostahan on hyvä lähteä."
Suomessa ei ole yhtään biopolttoaineita käytössä virallisesti ja EUn suosittelemien kaasumaisten polttoaineiden käyttökin on vasta hyttysen pieru Saharassa ja kohta tulee varmaan joku nootti Brysselistä.
Ei mun neliveto DOHC ainakaan nakuta ysivitosella ja rääkkäsin sitä huolella kansirempan jälkeen ja sytytyksen myöhäistykset poistettuani, kansi ei tosin ole aivan vakiokuosissa, pienet porttaukset ja terävimmät kulmat pois palotiloista.
"Ei vaineskaan, eikös hallitus just päättänyt että Suomen on oltava kärki joukossa Biopolttoaineiden saralla. Eli tuostahan on hyvä lähteä."
Suomessa ei ole yhtään biopolttoaineita käytössä virallisesti ja EUn suosittelemien kaasumaisten polttoaineiden käyttökin on vasta hyttysen pieru Saharassa ja kohta tulee varmaan joku nootti Brysselistä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 751
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 10:50:34 2002
- Paikkakunta: Kuopio
Onkos muu kansa mitä mieltä?mako kirjoitti:Eipä tuo 100 hepan hommelikaan toimi noissa vapaasti hegittävissä.
Suositus RS2000 on tuo 95. 95 Olen käyttänyt, ja hyvin on toiminut ja tehoa on vissiin hiukan yli tuon 100...
Ja kenkää on saanut, eikä nakuttele
Itsekkin olen 95E:tä RS:ään tankkaillu... rahan vähyyttä vai mitä lie

..:: Escort 2.0 '75 :: Xsara VTR '03 ::..
-
- Viestit: 889
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
- Paikkakunta: Turku
hieman ohi aiheen....
Ihan huvikseni tein pieni laskelmia ysiviitosen ja ysikasin hinnoista.
TIEDOT MUTUJA JA EPÄVIRALLISIA! (sori kun huutelin hävyttömiä...)
en ota kantaa kiistelyihin enkä ole vastuussa seuraavan laskelman paikkansapitävyydestä. Mutta kokeilkaa ite...
100l 95 = (1,180) 118e
100l 98 = (1,21) 121e #3e
100l 95 = (1,22) 122
100l 98 = (1,27) 127 #5e
9,5L/100km-->100l=1052,6km
12,5L/100km-->100l=800,0km
Jos ajat 1000km kulutuksella 11l/100km ja oktaaniluku ei vaikuta
keskikulutukseen tulee 98E:n käyttö 5,5e kalliimmaksi kuin 95e.
Jos keskikulutus on 95e;n kanssa 30 000km aikana 11l/100km ja b hinta on 1,200e/lB- kust. = 3300l*1,200e=3960e Sama 98E:llä, 1,25e/l
3300l*1,250e=4125e !#165e/30tkm!
Matkan b- kustannukset (esim 65km)
Matka [D] =65km
Hinta 1,200e/l
arvioitu keskikulutus [A] = 10,5l/100km
Polttoainetta kuluu 65km matkalla 65km*10,5l/100km on 6,825l
100
Eli kustannukset 6,825l*1,200e =8,19e.
Yleisesti: Kustannukset ovat:
B*D*A
100
Keskikulutus
tankattu b-määrä*100 (litroina)
ajettu matka (km)
Spekulaatio: Jos ajat 200tkm ja käytät koko ajan 95e bensaa hota saat aina 1.2e/l ja autosi kuluttaa 11l/100km
kok. kustannukset ovat: 200 000*1,2*11/100=26400e
Sama 98E:llä, 1,25e/l 200 000*1,25*11/100=27500e
Ja erotus 1100e
Miksi se perkuleeen 98 tuntuu nii helkkarin kalliilta ostaa?
TIEDOT MUTUJA JA EPÄVIRALLISIA! (sori kun huutelin hävyttömiä...)
en ota kantaa kiistelyihin enkä ole vastuussa seuraavan laskelman paikkansapitävyydestä. Mutta kokeilkaa ite...


100l 95 = (1,180) 118e
100l 98 = (1,21) 121e #3e
100l 95 = (1,22) 122
100l 98 = (1,27) 127 #5e
9,5L/100km-->100l=1052,6km
12,5L/100km-->100l=800,0km
Jos ajat 1000km kulutuksella 11l/100km ja oktaaniluku ei vaikuta
keskikulutukseen tulee 98E:n käyttö 5,5e kalliimmaksi kuin 95e.
Jos keskikulutus on 95e;n kanssa 30 000km aikana 11l/100km ja b hinta on 1,200e/lB- kust. = 3300l*1,200e=3960e Sama 98E:llä, 1,25e/l
3300l*1,250e=4125e !#165e/30tkm!
Matkan b- kustannukset (esim 65km)
Matka [D] =65km
Hinta 1,200e/l
arvioitu keskikulutus [A] = 10,5l/100km
Polttoainetta kuluu 65km matkalla 65km*10,5l/100km on 6,825l
100
Eli kustannukset 6,825l*1,200e =8,19e.
Yleisesti: Kustannukset ovat:
B*D*A
100
Keskikulutus
tankattu b-määrä*100 (litroina)
ajettu matka (km)
Spekulaatio: Jos ajat 200tkm ja käytät koko ajan 95e bensaa hota saat aina 1.2e/l ja autosi kuluttaa 11l/100km
kok. kustannukset ovat: 200 000*1,2*11/100=26400e
Sama 98E:llä, 1,25e/l 200 000*1,25*11/100=27500e
Ja erotus 1100e

Miksi se perkuleeen 98 tuntuu nii helkkarin kalliilta ostaa?
