Ke-jetronic eroista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hihnala
Ylläpitäjä

Ke-jetronic eroista

Viesti Kirjoittaja hihnala » To Tammikuu 6. 1:30:13 2005

Elikkä mitähän eroja mahtaa olla RS turbon Ke-jetronicissa verrattuna tavallisen 90` vuosimallin turbottomaan Ke-jetroniciin?

Tanhis
Viestit: 483
Liittynyt: To Syyskuu 5. 21:23:12 2002
Paikkakunta: pyhäranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanhis » To Tammikuu 6. 12:07:34 2005

Tää ei kyllä nyt vastaa kysymykseen mutta ffp:n teksteistä löytyy tuollainen
http://ffp-motorsport.com/tuning/kejetronic.php
Ford on myyty ja tilalla on vw 4x4 2.8 passat highline

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Tammikuu 6. 15:18:56 2005

ainaski järjestelmäpaineensäädin on erillainen tbo ja vapari k-jeteissä
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 6. 15:32:03 2005

Ei puhuttu K-jeteistä...
Kysymys oli niin hyvä, että olen ihan hiljaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Tammikuu 6. 15:32:52 2005

no eikös k ja ke jetin perus idee ole kuiteski sama?
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 6. 15:35:23 2005

Oletan, että tarkoitit ohjauspaineensäädintä äsken, etkä järjestelmäpaineen säätöä. K-jetissä se toimii kalvolla ja bimetalliliuskalla ja KE-jetissä se on elektronisesti hoidettu potentimetreillä lämpöantureilla, boksilla ja solenoidilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 6. 15:38:13 2005

Tuossa on vähän kuvia ja hyvä keskustelu jonkin ajan takaa:
http://www.ford-club.net/cgi-bin/yabb/Y ... ;start=9#9
Escort mk3 + 2x Focus mk1

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Tammikuu 6. 15:41:58 2005

juu, ohjauspaineen säädintä tarkoitin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Tammikuu 29. 1:05:22 2005

Valistumattoman kysymys: mitä nuo em. kaksi säädintä tekevät?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Tammikuu 29. 8:21:38 2005

"Järjestelmänpaineensäädin" = bensanpaineensäädin, eli siis pitää bensanpaineen vakiona koko systeemissä oli sitten maanantai tai täysikuu. K-jetissä on ihan ruuvi ja jousi siinä määräjakajan kyljessä josta jäejestelmän painetta säädetään. KE-jetissä on erillinen perinteisempi bensapaineensäädin, joka on kiinni ilmamääräpömpelin kyljessä, mallia ei säädettävä.

Ohjauspaineensäädin taas on se palikka joka hoitaa kaikki mahdolliset rikastukset/laihennukset perusseoksesta. K-jetissä homma toimii tuon:
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI10
kuvan mukaan, eli siellä on bimetalli liuska joka hoitaa kylmällää lisää bensaa. Bimettaliliuskan lämmitys antaa enemmän rikastusta välittämästi käynnistyksen jälkeen ja sitten pienentää sitä. Lisäksi purkissa on alipainekalvo joka hoitaa ilmeisesti kiihdytys/täyskaasu rikastukset. KE-jetissä ohjauspainetta ohjaa sähköinen solenoidi tyyppinen viritys, joka on kiinnitetty määräjakajan kylkeen:
http://www.humanspeakers.com/audi/images/cise02.jpg
Tämä saa signaalin analogiselta ruiskuboksilta, joka puolestaan mittaa moottorin lämpötilaa, ilmamäärämittarin asentoa, kaasuläpän asentoa, kierroslukua ja aikaa. KE-jetissä tällä on hoidettu myös bensan katkaisu moottorijarrrutuksessa, mikä on K-jetissä hoidettu aivan omalla venttiilillään.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Tammikuu 29. 11:34:21 2005

Kiitoksia JesseT:lle selityksestä. Nyt tietää taas vähän enemmän.

Vastaa Viestiin