Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 19:47:51 2005
tossa kattelin tota vanhaa cosan victor reinz pahvia ja kuvia cosan kannesta ja sitten 8-vena kannesta ja tulin siihen tulokseen et cosan kannessa vesireikiä pakosarjan puolella ja 8.venasessa imusarjan puolella.
ja mulla oli lämpöongelmia viime kesänä eli lämmöt nousi tappiin nopeesti jos kävi tyhjäkäyntiä paikallaan tai valoissa(cosan tupla puhaltimet kyl piti aisoissa,mutta...)
kyssäri kuuluukin et ootteko 8-venaseen koneeseen cosan pahvia laittaessa tehny reikiä imusarjan puoleiselle sivulle,jotenki vaikuttas et tarvis tehdä

-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 11. 20:32:26 2005
Ei ollut mitään ylimääräisiä reikiä ja hyvin toimi jopa 92 ast. termarilla ratapäivillä syksyllä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Ti Tammikuu 11. 20:40:47 2005
Eipä oo tarvinnu mitää tehä
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 20:49:11 2005
no siinä meni seki hyvä teoria

täytyy sitte miettiä mikä vois mättää,ny ku toi uus mosa vielä leväällään
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Tammikuu 11. 21:53:06 2005
Kyllä cossu aika äkkiä laittaa flektit pyörimään vaikka on 82 ast. termari ja joutuu olemaan paikalla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 21:59:37 2005
mulla ei ollu ollenkaan termaria eli tyhjä kotelo ja silti auton mittarin mukaan nousi punasen alueen puoleenväliin ja vasta siinä rupes flektit huutaan,voi olla,että mittariki hieman valehtelee,mutta mielestäni selkeesti se liian kuumana käy.
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Ti Tammikuu 11. 22:26:08 2005
rs11 kirjoitti:mulla ei ollu ollenkaan termaria eli tyhjä kotelo ja silti auton mittarin mukaan nousi punasen alueen puoleenväliin ja vasta siinä rupes flektit huutaan,voi olla,että mittariki hieman valehtelee,mutta mielestäni selkeesti se liian kuumana käy.
Oisko vika sit ollu siinä että se termari uupu

-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 22:35:36 2005
meinaatko

eiks se vesi kierrä sillon koko ajan syylärin kautta tuolla motissa.tuota edellisessä koneessa oli termari ja silloin oli vielä is:n oma syyläri ja pari kertaa oli kiehahtaminen lähellä.
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Viesti
Kirjoittaja KtK » Ti Tammikuu 11. 22:36:28 2005
Ei koneessa ole mahdollisesti kansipaffi vuotoa? Vanha keino peittää kansivuotoa on ottaa termari pois myydessä.
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Tammikuu 11. 22:37:12 2005
Kyllä lämmöt nousee mutta hitaasti ilman termostaattia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ti Tammikuu 11. 22:37:14 2005
ytte kirjoitti:rs11 kirjoitti:mulla ei ollu ollenkaan termaria eli tyhjä kotelo ja silti auton mittarin mukaan nousi punasen alueen puoleenväliin ja vasta siinä rupes flektit huutaan,voi olla,että mittariki hieman valehtelee,mutta mielestäni selkeesti se liian kuumana käy.
Oisko vika sit ollu siinä että se termari uupu

Melkoisen varmasti.
Vesi ei ehdi jäähtyä, kun se virtaa kokoajan.
(Tarttis pysähtyä jäähdyttäjässä, jäähtyäkseen kunnolla)
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Tammikuu 11. 22:38:42 2005
Tai jos on termari kiinni ja kuitenkin lämpenee liikaa niin liian pieni syyläri.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ti Tammikuu 11. 22:41:22 2005
siipicossu kirjoitti:Tai jos on termari kiinni ja kuitenkin lämpenee liikaa niin liian pieni syyläri.
Tai jos on termari asennettuna ja kuit...

-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 22:52:51 2005
siipicossu kirjoitti:Tai jos on termari kiinni ja kuitenkin lämpenee liikaa niin liian pieni syyläri.

eiks 2wd cosan syyläri oo riittävän kokonen.
ktk:lle ton koneen kansi oli mulla keväällä irti ja ei havaintoo vuodosta,kasattiin uudella cosan pahvilla.
onko jollain omakohtasta kokemusta tuosta,että jos ei oo termaria ni ei kerinny vesi jäähtyyn ja ilmeni lämpöongelmaa.
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 11. 23:01:05 2005
kyllä se ihan hyvinkin mahdollista on, että sen jäähdytysnesteen virtausnopeus ei saa olla liian suuri. samahan se on, ettei välijäähyn läpi saa ilma virrata liian nopeasti, koska se ei muuten jäähdy kunnolla.
sitä en tiedä vaikuttaako termarin poisto siihen virtausnopeuteen niin paljoa, että se vaikuttaisi asiaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 11. 23:13:28 2005
vois tietysti kyllä ollakki,et virtais liian nopeesti.tuli vaan se aiempi kone mieleen ku siinä oli termari paikoillaan,mutta silloin oli kyllä toinen syylärikin>is:n.
kyllähän toi ilmaongelmaki josta täälläkin on joskus ollu juttua vois olla yksi syy,mutta luulis sen ilman sieltä itellään pois tulla ku on jonkin aikaa ajanu.
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ti Tammikuu 11. 23:26:07 2005
joo, no taitaa se ilmakupla ongelma olla lähinnä tuon lämppörinkennon kohdalla, mutta kyllä se sieltä on mulla ainakin aina pois tullut, kun on hetken ajellut.
mutta siis tosiaan, en varmaksi voi sanoa mutta kuvittelisin että se virtausnopeus voisi olla ihan oikea syykin tuossa. kun samahan se on jäähdytetäänkö syylärissä jäähdytysnestemassaa tai välijäähdyttimessä ahtoilmamassaa.
ja onhan lämpötilan anturi on tarkastettu, ja sekin että lämpömittarille tulee sama oomi määrä kuin anturalta lähtee?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Viesti
Kirjoittaja KtK » Ke Tammikuu 12. 0:00:04 2005
Ei toi virtausnopeus kyllä voi olla syynä ,se on varma. Pikemminkin jäähtyy paremmin kun virtausta lisätään vesikierrossa.
Kokeile termarin kanssa ja kato mitä vaikuttaa. vanhat autot kävi aina kylminä ,kun ei ollut termareita ollenkaan.
Miettikää nyt minkä takia termostaatti on vesikiertoon laitettu.
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 0:16:45 2005
KtK kirjoitti:Ei toi virtausnopeus kyllä voi olla syynä ,se on varma. Pikemminkin jäähtyy paremmin kun virtausta lisätään vesikierrossa.
Kokeile termarin kanssa ja kato mitä vaikuttaa. vanhat autot kävi aina kylminä ,kun ei ollut termareita ollenkaan.
Miettikää nyt minkä takia termostaatti on vesikiertoon laitettu.
Joo toi on eri asia ton ahtocoolerin kanssa.Moottorissa on suljettu vesikierto.Eli kun vesi on vähemmän aikaa jäähdyttäjässä on se myös vähemmän aikaa moottorissa eli kiertonopeudella ei ole ainakaan heikentävää vaikutusta jäähdytykseen.Ahtoja jäähdyttäessä ihan eri tilanne.
Cosworth 4x4 -90
-
Cosesc
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Viesti
Kirjoittaja Cosesc » Ke Tammikuu 12. 0:23:22 2005
kyllä homma on niin, että kun termostaatti otetaan pois, kone ylikuumenee kun jäähdytysneste ei ehdi jäähtyä syylarissa kun kiertonopeus on liian kova. Termostaattihan auetessaankin kuristaa veden virtausta jolloin neste ehtii jäähtyä jäähdyttimessä ennen paluuta moottoriin.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 12. 0:31:53 2005
joo, siis KTK, termostaattihan säätelee vedenkiertoa, ja sillä pyritään pitämään oikea käyntilämpötila moottorissa. se tapahtuu kiertonopeutta ja läpikulkevaa vesimassaa säätelemällä.
ja silloin jos se vesi kulkee nopeasti moottorin läpi, ei moottori jäähdy kunnolla, kun ei lämpö ehdi siirtyä moottorista vesimassaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » Ke Tammikuu 12. 0:54:30 2005
Sen takia se lämpenee ilman termaria ku ei kierrä tarpeeks syylärissä, vaan vesipumppu jää kierrättämään vettä lohkoon.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Tammikuu 12. 1:55:20 2005
KtK kirjoitti:Ei toi virtausnopeus kyllä voi olla syynä ,se on varma. Pikemminkin jäähtyy paremmin kun virtausta lisätään vesikierrossa.
Kokeile termarin kanssa ja kato mitä vaikuttaa. vanhat autot kävi aina kylminä ,kun ei ollut termareita ollenkaan.
Miettikää nyt minkä takia termostaatti on vesikiertoon laitettu.
Olen kyllä tässä asiassa täysin samaa mieltä.
En sitten tiedä onko mulla ollut noi koneet jotenkin erikoisia, mutta ilman termostaattia ei koneeseen ole saanut lämpöä juuri mitään vaikka miten polkee (lähinnä ohc ja kent myllyjä). Ilman termostaattia ei lämpömittari juuri värähtele.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 7:25:41 2005
Cosesc kirjoitti:kyllä homma on niin, että kun termostaatti otetaan pois, kone ylikuumenee kun jäähdytysneste ei ehdi jäähtyä syylarissa kun kiertonopeus on liian kova. Termostaattihan auetessaankin kuristaa veden virtausta jolloin neste ehtii jäähtyä jäähdyttimessä ennen paluuta moottoriin.
toi kyllä kuulostaa ihan järkevältä.mutta kuinka se selittyy että siinä edellisessä koneessa oli kuitenki samaa ongelmaa vaikka siinä oli termari paikallaan ja ei se ainakaan pahemmaksi menny kun sen termarin pois viskas,eli voisko se vika olla kuitenkin jossain muussa kuin tuossa>toki tuon kokeilen jos muuta ei selviä ja tuolla uudella alakerralla samaa ilmenee,mutta jos otan esille tän kansipahvihomman uudestaan,niin vanha kone vielä nipussa joten en pääse nyt varmistaan tota,mutta kuvien perusteella se kannen vesikierto tosiaan mielestäni imusarjan puolella ja jos cosan pahvin pistää niin ne reijät tulee pakosarjan puolelle.eikö tämäki estä veden kiertämistä lohkossaki kunnolla saati kannessa?nyt vaan olis helppo muutoksia/korjauksia tehä ku kone leväällään

-
cologne
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja cologne » Ke Tammikuu 12. 10:15:55 2005
Pistä vain termari paikoilleen enenkuin tulee suurempaa ongelmaa !
Termari on olennainen vedenkierrolle ja se myös vaikuttaa ilmakuplien syntyyn -> kun sulla on termari moottorin vedenpaine voi olla suurempi > kiehumispiste nousee -> ilmakuplia ei synny vielä 100 asteessa.
ilmakuplat aiheuttavat jäähdytysongelmia
Ittekin sorruin tohon halpaan joskus, lopulta huomasin ettei sillä ollut mitään merkitystä mun lämpöongelmien kanssa.
vinkki !
1. Tarkasta sytkä
2. Tarkasta seos
3. Pese jäähdytysjärjestelmä (sisältä ja ulkoa) yhdessä virioppaassa oli että 0,7 mm kuonakerros moottorin vesikanavissa vähentää jopa 20 % jäähdytystehoa.
4. Isompi tuuletin
5. Isompi syyläri
Sitten tohon kannentiivisteen lisäreikien tekoon !
90 % se on oikein noin
Ajattelematta lisäreikien tekeminen vedenkierto kannessa heittääkin häräpyllyä ja jonkin kannenosa jää ilman vedenkiertoa.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 11:48:43 2005
soittelin sarlinin kallelle ja sillä oli semmosia tiivisteitä jossa oli molemmilla puolilla vesireikiä,ne toisen puolen reijät oli vaan pienenpiä(noin 6mm) ja mun tiivisteessä ei ollu niitä pienempiä ollenkaan se oli eri numerolla ku tää mun muistaakseni yb 1261.sain siitä kuvanki eli täytyy ny ainaki ne tehä.
-
cologne
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja cologne » Ke Tammikuu 12. 11:56:08 2005
noin pienet reiät on ilmakuplien poistoa varten !
Vois vaikka auttaakin kerran on myös HYVIÄ erillaisia tiivisteitä
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 13:49:43 2005
Hectori kirjoitti:joo, siis KTK, termostaattihan säätelee vedenkiertoa, ja sillä pyritään pitämään oikea käyntilämpötila moottorissa. se tapahtuu kiertonopeutta ja läpikulkevaa vesimassaa säätelemällä.
ja silloin jos se vesi kulkee nopeasti moottorin läpi, ei moottori jäähdy kunnolla, kun ei lämpö ehdi siirtyä moottorista vesimassaan.
Aivan oikein.Kun termostaatti hivuttautuu enemmän ja enemmän auki niin jäähdytys tehostuu.Mitä enemmän ja mitä nopeammin vesimassa liikkuu niin sillä on vain jäähdytystä parantavia ominaisuuksia(suljetussa järjestelmässä) tiettyyn pisteeseen.Rajottava tekijä on metallin ja nesteen lämmönsiirtokyky.Sitä paitsi veden kiertonopeus on suoraan suhteessa moottorin kierros nopeuteen se kun näet pyörittää pumppua.Termostaatti tai sen puuttuminen ei siihen vaikuta.
Mietitäämpä miten saadaan lämpöä auton hyttiin: avaamalla termostaattia.Ja poistamalla tuon termostaatin pitäisi lämmityksen heikentyä.Not
Ja mitä tulee vedenpaineeseen niin termarilla ei ole siihen vaikutusta vaan paineen määrittää nesteen läpötila ja ylipaineventtiilinä toimii korkki
Cosworth 4x4 -90
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 14:30:36 2005
tää termarikysymyshän mielenkiintoseks käy

tuntuu porukka jakaantuvan kahtia tän suhteen.jollei ennempää tuu tähän selvyyttä ni toi täytyy kyllä oikeen kunnolla kokeilla keväällä ku piili tulee ajoon.
jostain muistelen lukeneeni et oliko se nyt jo 4*4 sierracossuun vai escocosuunko se oli niin laitettiin tehokkaampi öljy-ja vesipumppu.
eli ilmeisesti vesipumpun virtausta suurennettiin ja sitä kautta saatiin jäähdytystä lisää.
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 14:39:25 2005
heti vaan kaikki kokeileen

. Termari irti ja minkkiturkki niskaan ja eikun kylille körötteleen.Varatkaa termoon lämmintä sumppia

Cosworth 4x4 -90
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 14:45:44 2005
juu miittinki pystyyn jossa kaikki kokeilee ja sitten tapellaan kuka oli oikeessa
mutta hyviä teorioita tästäki saatu aikaan,kyllä näistä varmaan jotkut pitää paikkansa.
-
cologne
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja cologne » Ke Tammikuu 12. 15:00:41 2005
Puuhapetri kirjoitti:Hectori kirjoitti:joo, siis KTK, termostaattihan säätelee vedenkiertoa, ja sillä pyritään pitämään oikea käyntilämpötila moottorissa. se tapahtuu kiertonopeutta ja läpikulkevaa vesimassaa säätelemällä.
ja silloin jos se vesi kulkee nopeasti moottorin läpi, ei moottori jäähdy kunnolla, kun ei lämpö ehdi siirtyä moottorista vesimassaan.
Aivan oikein.Kun termostaatti hivuttautuu enemmän ja enemmän auki niin jäähdytys tehostuu.Mitä enemmän ja mitä nopeammin vesimassa liikkuu niin sillä on vain jäähdytystä parantavia ominaisuuksia(suljetussa järjestelmässä) tiettyyn pisteeseen.Rajottava tekijä on metallin ja nesteen lämmönsiirtokyky.Sitä paitsi veden kiertonopeus on suoraan suhteessa moottorin kierros nopeuteen se kun näet pyörittää pumppua.Termostaatti tai sen puuttuminen ei siihen vaikuta.
Mietitäämpä miten saadaan lämpöä auton hyttiin: avaamalla termostaattia.Ja poistamalla tuon termostaatin pitäisi lämmityksen heikentyä.Not
Ja mitä tulee vedenpaineeseen niin termarilla ei ole siihen vaikutusta vaan paineen määrittää nesteen läpötila ja ylipaineventtiilinä toimii korkki
Mäkin luulen, että kuuman moottorin tapauksessa on hyvä kun vesivirtaa mahdollisimman nopeasti, koska vesitilat on pieniä ja lämpötilat kovia niin
lämpö siirtyy nopeasti veteen.
Mutta termostaatti vaikutta vedenpaineeseen, suurimmat lämpötilat ovat kannessa (kannen sisäpinnassa vesi kiehuu ja synnyttää kuplia) nopea lämmön nousu nostaa painetta ja jos siellä ei ole mitään kuristajaa (termaria) niin paine karkaa samantien ja kupliminen voimistuu !
niin ja tämä ilmiö ei ole mitenkään yleinen, mutta siitä kuitenkin varoitetaan noissa viritysprujuissa
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 15:19:10 2005
cologne kirjoitti:Puuhapetri kirjoitti:Hectori kirjoitti:joo, siis KTK, termostaattihan säätelee vedenkiertoa, ja sillä pyritään pitämään oikea käyntilämpötila moottorissa. se tapahtuu kiertonopeutta ja läpikulkevaa vesimassaa säätelemällä.
ja silloin jos se vesi kulkee nopeasti moottorin läpi, ei moottori jäähdy kunnolla, kun ei lämpö ehdi siirtyä moottorista vesimassaan.
Aivan oikein.Kun termostaatti hivuttautuu enemmän ja enemmän auki niin jäähdytys tehostuu.Mitä enemmän ja mitä nopeammin vesimassa liikkuu niin sillä on vain jäähdytystä parantavia ominaisuuksia(suljetussa järjestelmässä) tiettyyn pisteeseen.Rajottava tekijä on metallin ja nesteen lämmönsiirtokyky.Sitä paitsi veden kiertonopeus on suoraan suhteessa moottorin kierros nopeuteen se kun näet pyörittää pumppua.Termostaatti tai sen puuttuminen ei siihen vaikuta.
Mietitäämpä miten saadaan lämpöä auton hyttiin: avaamalla termostaattia.Ja poistamalla tuon termostaatin pitäisi lämmityksen heikentyä.Not
Ja mitä tulee vedenpaineeseen niin termarilla ei ole siihen vaikutusta vaan paineen määrittää nesteen läpötila ja ylipaineventtiilinä toimii korkki
Mäkin luulen, että kuuman moottorin tapauksessa on hyvä kun vesivirtaa mahdollisimman nopeasti, koska vesitilat on pieniä ja lämpötilat kovia niin
lämpö siirtyy nopeasti veteen.
Mutta termostaatti vaikutta vedenpaineeseen, suurimmat lämpötilat ovat kannessa (kannen sisäpinnassa vesi kiehuu ja synnyttää kuplia) nopea lämmön nousu nostaa painetta ja jos siellä ei ole mitään kuristajaa (termaria) niin paine karkaa samantien ja kupliminen voimistuu !
niin ja tämä ilmiö ei ole mitenkään yleinen, mutta siitä kuitenkin varoitetaan noissa viritysprujuissa
Joo toi pieni kiehuminen on ihan normaalia suurella rasituksella kannessa ja paine nesteessä nostaa kiehumispistettä.Mutta termostaatti ei vaikuta millään tavalla paineeseen koska se ei tiivisti erottele moottorin ja syylarin puolta toisistaan . Syylarihan on täysin auki pumpun puolelta moottorin vesitilaan ja itse termostaatissakin on pieni kusireikä.Eli paine on käytännössä tasainen läpi vesitilan
Cosworth 4x4 -90
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Viesti
Kirjoittaja KtK » Ke Tammikuu 12. 15:52:02 2005
Auton pieni vesipumppu ei semmoisia virtauksia aikaiseksi saa ,ettei cossun syyläri ehtisi sitä vettä jäähdyttämään.
Jos termarin poisotto konetta kuumentaa ,niin siinähän ratkesi uusien dieseli autojen kylmyysongelmat kertaheitolla. Termari pois vaan ja johan tuli kabiiniin lämmintä sisään .
Ainoo vaan että se vesi liikkuu liian sukkelaan ilman termaria ,mahtaakohan se ehtiä lämmittää lämppärinkennon läpi kulkevaa ilmaa tarpeeksi

-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 16:06:49 2005
Aivan. ja jos ajaa liian lujaa niin kerkiääköhän se ilma jäähdyttään sitä syylaria tarpeeksi

Cosworth 4x4 -90
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 12. 17:19:46 2005
ja jos ajaa valonnopeutta, ja yhtäkkiä rupeaa huutamaan, niin räjähtääkö siinä pää?
mutta vedenkierto moottorissa on suunniteltu aika tarkasti tehtaalla, niin että se toimii. on mullakin ollut sierra jossa lämmöt tippui lähes nolliin ilman termaria. mutta asia ei aina ole niin yksinkertainen, siihen vaikuttaa monta tekijää. mutta tärkeimpänä asiana on puuhapetrin hyvin ilmaisema asia, eli aineen kyky johtaa lämpöä. jos vesi virtaa liian nopeasti kannen läpi, niin ettei lämpöä kerkiä juurikaan siirtyä vesimassaan kannesta, se kansi jatkaa edelleen kuumenemista, koska lämpö ei siirry aineesta toiseen. sitten taas jos vedenkierto on liian hidasta, rupeaa vesi kiehumaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 17:52:14 2005
Hectori kirjoitti:ja jos ajaa valonnopeutta, ja yhtäkkiä rupeaa huutamaan, niin räjähtääkö siinä pää?
mutta vedenkierto moottorissa on suunniteltu aika tarkasti tehtaalla, niin että se toimii. on mullakin ollut sierra jossa lämmöt tippui lähes nolliin ilman termaria. mutta asia ei aina ole niin yksinkertainen, siihen vaikuttaa monta tekijää. mutta tärkeimpänä asiana on puuhapetrin hyvin ilmaisema asia, eli aineen kyky johtaa lämpöä. jos vesi virtaa liian nopeasti kannen läpi, niin ettei lämpöä kerkiä juurikaan siirtyä vesimassaan kannesta, se kansi jatkaa edelleen kuumenemista, koska lämpö ei siirry aineesta toiseen. sitten taas jos vedenkierto on liian hidasta, rupeaa vesi kiehumaan.
Missäköhän semmoinen raja sitten tulisi vastaan.Jäähdytys paranee virtausnopeuden kasvaessa ja yhtäkkiä kun se kasvaa liikaa lämpö ei kerkiäisikään siirtymään nesteeseen.
Elikä tämäkin pitää paikkansa:Kun kiihdytetään vauhtia niin lämmön siirtyminen coolerista ilmaan tehostuu mutta kun ajetaan liian lujaa lämpö ei enään kerkiäisikään siirtymään coolerista ilmaan
Cosworth 4x4 -90
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 12. 18:19:11 2005
yksinkertaista fysiikkaa toveri. jotta voit siirtää kappaleesta energiaa toiseen kappaleeseen, sen energian siirtyminen kestää jonkun ajan X. jos ei aika X täyty, ei lämpö kerkiä siirtymään kokonaan, vaan lämmönsiirtyminen on tehotonta. se missä se raja tulee vastaan, on puhtaasti kiinni massojen lämmönsiirtokyvystä. tarkemman rajan ja kaavan voi joku fyysikko tai insinööri kertoa.
mitä taas tuohon toiseenväitteeseen tulee, sanoisin nopeasti että ne pienet reiät siinä kennoston jäähdytysripojen välissä rajoittaa aika tehokkaasti sen läpi kulkevaa ilmaa... ja kovasti tuntuisi siltä että ilman kyky siirtää lämpöä on parempi kuin veden. eri materiaalit johtavat kummingin erilailla lämpöä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 18:26:01 2005
Hectori kirjoitti:yksinkertaista fysiikkaa toveri. jotta voit siirtää kappaleesta energiaa toiseen kappaleeseen, sen energian siirtyminen kestää jonkun ajan X. jos ei aika X täyty, ei lämpö kerkiä siirtymään kokonaan, vaan lämmönsiirtyminen on tehotonta. se missä se raja tulee vastaan, on puhtaasti kiinni massojen lämmönsiirtokyvystä. tarkemman rajan ja kaavan voi joku fyysikko tai insinööri kertoa.
mitä taas tuohon toiseenväitteeseen tulee, sanoisin nopeasti että ne pienet reiät siinä kennoston jäähdytysripojen välissä rajoittaa aika tehokkaasti sen läpi kulkevaa ilmaa... ja kovasti tuntuisi siltä että ilman kyky siirtää lämpöä on parempi kuin veden. eri materiaalit johtavat kummingin erilailla lämpöä.
Kyllä aivan näin.Luin turhan huolettomasti edellisen postauksesi.Ja kuten itsekin aiemmin rustasin niin tosiaan aineiden lämmönsiirto kyky tulee vastaan.Tosiaan tossa oli puhetta että termarin poisto huonontaisi jäähdytystä jä näinhän ei tietenkään käy.vaikka johtumis rajat tulisivat vastaan niin se ei jäähdytystä heikennä
Cosworth 4x4 -90
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 18:30:28 2005
mä oon jo pudonnu kyydistä

mut entäs toi uudempaan cosan moottoriin tullut tehokkaampi vesipumppu...
mitä sillä haettiin>no ainaki varmaan sitä,että siirretään se kuuma vesi nopeesti syyläriin.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 18:31:01 2005
Hectori kirjoitti: ja kovasti tuntuisi siltä että ilman kyky siirtää lämpöä on parempi kuin veden. eri materiaalit johtavat kummingin erilailla lämpöä.
Eikös se just oo toisinpäin?
Vai miksi autoissa vesijäähdytys on syrjäyttänyt ilmajäähdytyksen?

-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 12. 18:34:26 2005
Bootsi kirjoitti:
Eikös se just oo toisinpäin?
Vai miksi autoissa vesijäähdytys on syrjäyttänyt ilmajäähdytyksen?

sä et voi tosissasi kysyä miksi autoissa käytetään vesijäähdytystä ilmajäähdytyksen sijaan.

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 19:11:56 2005
Hectori kirjoitti:Bootsi kirjoitti:
Eikös se just oo toisinpäin?
Vai miksi autoissa vesijäähdytys on syrjäyttänyt ilmajäähdytyksen?

sä et voi tosissasi kysyä miksi autoissa käytetään vesijäähdytystä ilmajäähdytyksen sijaan.

Justhan mä kysyin?
Tai, alunperinhän kysymys oli aineiden kyvystä johtaa lämpöä.

-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 12. 19:18:33 2005
Bootsi kirjoitti:
Justhan mä kysyin?
Tai, alunperinhän kysymys oli aineiden kyvystä johtaa lämpöä.

no joo, siis ominaislämpökapasiteetti on vedellä suurempi, juuri tarkistin asian. oli kova tuntumani oli hieman virheellinen.

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 19:38:34 2005
Hectori kirjoitti:Bootsi kirjoitti:
Justhan mä kysyin?
Tai, alunperinhän kysymys oli aineiden kyvystä johtaa lämpöä.

no joo, siis ominaislämpökapasiteetti on vedellä suurempi, juuri tarkistin asian. oli kova tuntumani oli hieman virheellinen.

Joops..
Eikös se ilma ole yks parhaista eristeistä? Eli lämmönjohto erittäin huono.
(vuorivilla, styroksi jne. jne.)
Enhän mie mistään kaavoista ja laskelmista mittään tiijä, kuhan mietiskelen.

-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » Ke Tammikuu 12. 19:45:11 2005
Concept: Coolant isn’t staying in the radiator long enough to cool before returning to the engine.
Theory: Adding a restriction to the coolant flow path should keep coolant in the radiator longer, cooling it more. A thermostat will create this restriction. If the operating temperature lowers enough, the thermostat will close, holding the coolant in the radiator even longer, cooling it even more.
What we did: Installed a 180-degree thermostat from AutoZone.
Cost: $6
What happened: Operating temperatures increased at all test points. This told us that restricting flow was not beneficial and led us to believe that greater flow may be beneficial. The thermostat was removed for the remainder of the testing.
Tässä otos tuolta(käytäntöö)
http://www.4wheeloffroad.com/techarticles/46358/
Cosworth 4x4 -90
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ke Tammikuu 12. 19:53:24 2005
Bootsi kirjoitti:ytte kirjoitti:rs11 kirjoitti:mulla ei ollu ollenkaan termaria eli tyhjä kotelo ja silti auton mittarin mukaan nousi punasen alueen puoleenväliin ja vasta siinä rupes flektit huutaan,voi olla,että mittariki hieman valehtelee,mutta mielestäni selkeesti se liian kuumana käy.
Oisko vika sit ollu siinä että se termari uupu

Melkoisen varmasti.
Vesi ei ehdi jäähtyä, kun se virtaa kokoajan.
(Tarttis pysähtyä jäähdyttäjässä, jäähtyäkseen kunnolla)
Khöm..

-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Tammikuu 12. 20:02:15 2005
että semmosta juttua tälläkertaa

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
turbiiniriesa
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 20:33:38 2005
juupa,mä en vaan oikeen vieläkään tiedä kumpi voitti,termari vai ei termari

-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Tammikuu 12. 20:34:56 2005
rs11 kirjoitti:juupa,mä en vaan oikeen vieläkään tiedä kumpi voitti,termari vai ei termari

kisa on vielä käynnissä.. kai se aikanaan ratkeaa..
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus