Kardaanin tasapainotuskiekko löysällä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Kardaanin tasapainotuskiekko löysällä?

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 22:24:41 2005

Elikkäs kesällä tehtiin kardaanin remppa sierraan. vaihdettiin ristinivelet ja laakeri. Nyt tuli vaan huomattua, ollessani sierran alla, että se kiekkosysteemi vaihdelootan päässä on löysällä ja kun laittaa vedon päälle, se kolisee ja kalisee, myös kuminivel taitaa olla hieman vanhuuttaan laiskistunut, mutta kuuluuko sen kiekon olla löysällä vai ei?Käsin heiluteltaessa kolisee ja heiluu. Auto oli siis DOHC 2.0i -92

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Tammikuu 29. 23:22:09 2005

kardaanissa ei kuulu olla mitään osaa, joka pääsisi kolahtamaan. aika jämpti sovite sen pitäisi olla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

TuneGi
Ylläpitäjä

Kardaani

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 23:38:37 2005

Joo, se sellainen kiekko on vaihdelootaan tulevan laipan ja kuminivelen välissä, kolmella pultilla tulee kiinni. Tuntuisi sen kiekon pultin reiät olevan kuluneetkin joten pääsee ajanmyötä liikkumaan ja kolisemaan sielä. Liikkeelelähdössä kuuluu juuri kolina

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: Kardaani

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Tammikuu 29. 23:42:40 2005

TuneGi kirjoitti:Joo, se sellainen kiekko on vaihdelootaan tulevan laipan ja kuminivelen välissä, kolmella pultilla tulee kiinni. Tuntuisi sen kiekon pultin reiät olevan kuluneetkin joten pääsee ajanmyötä liikkumaan ja kolisemaan sielä. Liikkeelelähdössä kuuluu juuri kolina
voisiko se kolina johtua tuosta toisesta valittamastasi viasta, eli rohinasta. oli onko ne vetarit varmasti kunnossa, että kyseessä todellakin on laakeri vika. vetarit voi kolahdella aika mukavasti liikkeelle lähdettäessä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

TuneGi
Ylläpitäjä

Vika

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Tammikuu 29. 23:50:32 2005

Tuo kardaanin juttu on eri kuin pyörän laakeri. Kokeilin alhaalta itse, eli otin kardaanista kiinni ja heiluttelin sitä. Se kiekko siinä lootan päässä on löysällä, liikuteltavissa käsin ja kun pyöräyttää kardaania niin se kolahtelee. Pyörän laakerijuttu on eri, eli rahina tulee kun paino akselilla ja pyörät liikkuu. Ääni tulee selvästi vasemmasta takapyörästä. jarrutkin kunnostin juuri. Kun nostin perän ilmaan ja pyöriteltiin sitten takapyöriä, niin rahinaa ei kuulunut.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Tammikuu 30. 0:06:07 2005

okei. varmuuden vuoksi kysyin tuota.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

TuneGi
Ylläpitäjä

Re:

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Su Tammikuu 30. 11:43:43 2005

Mikä idea sillä kiekolla yleensä edes on? Edellisessä -87 sierrassa ei ollut sellaista kiekkoa kardaanissa, oli vaan se kumilaippa päässä.

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ma Tammikuu 31. 10:11:34 2005

TuneGi kirjoitti:Mikä idea sillä kiekolla yleensä edes on? Edellisessä -87 sierrassa ei ollut sellaista kiekkoa kardaanissa, oli vaan se kumilaippa päässä.
Se on värinän vaimennin. Pitää olla kunnolla kiinni laatikon perässä, ei saa kolista/heilua yms. ja se pitäisi olla mukana kun kardaania tasapainoitetaan tai kun kardaani on ollut irti ja värinän vaimennin ei niin kardaani pitää asentaa samaan kohtaan siihen vaimentajaan nähden kun irroitettaessa oli.
Korjaa nopeasti ennenkuin tulee vaurioita :(
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

TuneGi
Ylläpitäjä

Värinän vaimennin

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ma Tammikuu 31. 15:29:11 2005

Ok..Oli kesällä huollossa ja tasapainotuksessa, mutta eivät siitä kiekosta mitään maininneet, kun kysyin sen virkaa. Vaimentimen kolme pultin reikää ovat epäsymmetrisiä, eli ei pyöreitä vaan soikeita, vai ovatko nyt kuluneet sellaisiksi kun se on auton alla ollut kesästä löysällä ja kulunut?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: Värinän vaimennin

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Tammikuu 31. 16:00:23 2005

TuneGi kirjoitti:Ok..Oli kesällä huollossa ja tasapainotuksessa, mutta eivät siitä kiekosta mitään maininneet, kun kysyin sen virkaa. Vaimentimen kolme pultin reikää ovat epäsymmetrisiä, eli ei pyöreitä vaan soikeita, vai ovatko nyt kuluneet sellaisiksi kun se on auton alla ollut kesästä löysällä ja kulunut?
En tarkkaan muista, mutta varmaa on, ettei aksiaalisessa suunnassa saa liikkua hiventäkään tasapainotuksen jälkeen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 31. 17:18:13 2005

tarviikohan sitä limppua siellä edes ollakaan, jos kerran karpaasi akseli on itsenäisenä tasapainotettu.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

TuneGi
Ylläpitäjä

Limppu

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ma Tammikuu 31. 19:51:25 2005

Niinpä, edellisessä sierrassani -87 ei ollut sitä limppua. Oli vaan kuminivel keskellä.

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ti Helmikuu 1. 10:44:49 2005

Se värinän vaimennin on tullut vasta mt75 lootaan. Niiden reikien siinä kuminivelessä tulee olla pyöreitä, ainakin mulla on. Sen paketin rakenne siellä laatikon perässä on sellainen että värinän vaimentimen pois jättäminen sieltä lienee hieman hankalaa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

TuneGi
Ylläpitäjä

Vaimennin

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ti Helmikuu 1. 15:26:16 2005

Joo, se vaimennin tulee siihen lootasta lähtevän laipan taakse, kolmen pultin väliin. Huomasin että sen limpun reiät eivät ole enää pyöreitä, vaan kuluneet soikeiksi tai ovat sellaiset. Eli nyt pitää kardaani pudottaa ja tarkistaa limpun kunto, kasata koko roska uusiksi ja kiristää kunnolla, laittaa vaikka jotain kierrelukitetta jos ei muuten pysy. Alkuperäisissä pulteissakin näkyy olevan sinistä tököttiä välissä. Ravistaa ikävästi liikkeellelähdössä, kun limppu on löysä.

TuneGi
Ylläpitäjä

Kiekkohan se kolisi

Viesti Kirjoittaja TuneGi » La Helmikuu 5. 19:42:08 2005

Kardaanin tasapainotuskiekko/limppu oli tosiaan löystynyt ja kolisi siellä pinnapulttien välissä. Eipä oltu kunnolla kiristetty niitä kardaania kesällä kasatessa. Limpun kolme reikää oli kuluneet soikeiksi, kun on siellä aikansa hakannut ja kolissut pulttien varassa, joten menee uusiksi sekin. Näin.

Vastaa Viestiin