A4LD ja kadonneen alipaineen metsästys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

A4LD ja kadonneen alipaineen metsästys

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Kesäkuu 22. 19:46:22 2005

A4LD ja kadonneen alipaineen metsästys

Kysytään nyt, kun muutama A4LD:n purkanut/korjannut kaveri täällä pyörii.

Olen nyt tässä useamman kuukauden koittanut oppia ymmärtämään automaattilaatikon sielunelämää. Ongelma on, että se luistaa. Ongelma esiintyy siten, että esim. paikaltaan lähtiessä 1-2 vaihto tapahtuu aika hitaasti ja sama juttu 2-3 vaihdon kanssa. Kun ajaa hiljakseen pintakaasulla vaihteet vaihtuvat nopeasti kuten pitääkin ilman luistoa.

Vika tuntuu olevan siinä, että laatikko ei saa oikeaa tietoa kaasuläpän asennosta. Tämä tapahtuu ilmeisesti alipaineen avulla. Jostakin syystä tieto ei mene laatikolle asti.

Alipaineputken toinen pää on kaasuläppäkotelossa, josta se haarautuu kolmeksi: 1) alipainesäiliöön 2) automaattilaatikkoon ja 3) econo-valokytkin. Havainnollistava kuva.

Ihmeellistä tässä on, että Scorpiossa ei ole mitään alipainevaloa mittaristossa (tyyliin tojota korolla punainen/vihreä valo), vaikka varaosanumeron perusteella kytkin on sellaiseen tarkoitettu.

Varaosanumero 85GB9E447CA, mistä-mihin 02/85-07/89, kytkin - pakokaasujen ohjaus Cologne V6, automaatti

Puhdistin kytkimen ja se oli öljyä täynnä. Kun päässä olevan kuusiokokoruuvilla aukeavan hatun pyörittää pois, niin alla on jousi ja sen alla joku levy. Kun reiästä painelee sitä, niin siellä on ilmeisesti joku mikrokytkin on/off tyyliin. Mittasin yleismittarilla johdon päästä ja jotain se kertoo alipaineella on/off. Mikä tämän econo-kytkimen tarkoitus on? Mitään merkitystä tuolla ruuvin kääntelyllä ei tunnu olevan ja normaalista se on yleismittarin mukaan ON-asennossa. Pitäisi kokeilla onko vaikutusta, jos se olisi ei päällä OFF-asennossa koko ruuvi pois irrotettuna.

Alipainesäiliön lähellä on joku mysteeri mikä-lie osa. Siitä menee yksi ilmaputki alipainesäiliöön ja sitten siinä on kaksi sähköliitintä. Mikä on tämän osan tarkoitus ja funktio? Katselin Scorpio 2.9:sta ja siinä tuo tötterö on ylösalaisin eli superlooni tms. on alaspäin.

Taustatietona kerrottakoon, että öljyntäyttökorkkia eli huohotinta ei oltu varmaan koskaan vaihdettu ja se oli aika totaalisen tukossa. Koska 2.8:ssa öljyntäyttökorkista tuleva huohotinputki menee toiselle kaasuläpälle (eikä kuten 2.9:ssa se menee ilmanputsarikoteloon), niin sen kautta tuli öljyä toiselle kaasuläpälle ja sitä kautta öljyä siirtyi alipaineputkiin. Nyt kun vaihdoin öljykorkin, niin tuo paskan tuli on loppunut kaasuläpälle. Kun öljykorkin nostaa moottorin käydessä, niin kierrosluku laskee. Hyvä vai huono?

Vaihdoin joku aika sitten Scorpio Cosworth mallista kotoisin olevan alipainekalvon. Tästä ei tuntunut olevan oikein mitään vaikutusta. Alipainekalvon reiästätuli kuitenkin aika tumman punaista öljyä ulos. Laatikon öljy on vaihdettu maaliskuussa ja nyt on ajettu n. 1500 km hiljakseen, kun olen etsinyt syytä luistoon. Vanhat öljyt olivat _vanhat_ ja ne haisivat vähän kärähtäneelle. Alipainekalvolla (jos säädettävä) voi säätää, miten tiukasti laatikko vaihtaa ja vaihde tarraa kiinni. Ystävällisten paikallisten Ford-varaosamyyjien kanssa selvitimme, että kyllä Cossu Scorpion laatikosta kotoisin oleva alipainekalvokin pitäisi käydä, vaikka eri varaosanumero onkin. Autosta pois otettu oli numeron perusteella tämän auton originaaliosa.

Autosta pois otettu:
84GT7A377BD 03/85-01/87 kalvo - kuristusläpän ohjaus sierra, Cologne V6 2.8 Mfi

Tilalle laitettu:
83DT7A377C1B 01/87-02/89 kalvo - kuristusläpän ohjaus sierra, Cologne V6 2.8 Mfi

Puhaltelin tässä joku aika sitten paineilmalla alipaineputket puhtaaksi ja laitoin uudet kiristinnippusiteet, että systeemi olisi tiivis. Ainakin alipainesäiliön putket tuntuivat olevan löysällä. Kun puhalsin alipainekalvolle menevään putkeen, niin automaattilaatikon putken päästä tuli paskaa/öljyä ulos. Tästä voisi päätellä, että öljyä on kulkeutunut sinne asti. Pääseekö öljy alipainekalvon läpi laatikon sisälle, tietääkö joku? Räjäytyskuvan mukaan siellä on yhdystapin alla kaasutusventtiili, voiko se olla jotenkin tukossa ja miten se vaikuttaa?

Seuraavaksi on ohjelmassa automaattilaatikossa olevien venttiilien testaaminen paineilmalla. Samalla olen miettinyt, että uskaltaa tuosta alipainekalvon reiästä puhaltaa ilmaa sisälle vai minne siitä johtaa tie vai olisiko parempi imeä siitä? Saanko enemmän tuhoa ajoiksi puhaltamalla alipainekalvon reiästä?


Uusi automaattilaatikko on vaihdettu autoon vuonna 1998 ja nyt sillä on laskelmieni mukaan ajettu reilu 75 000 km. Vanha oli mennyt rikki...


Muita havaintoja:

Kun kepistä vaihtaa vaihteita, niin vaihteet menevät nopeasti päälle niin kuin pitääkin ja se ei tällä tavalla luista vaihteen vaihtojen aikana. Tästä olen päätellyt, että laatikko on todennäköisesti kunnossa.

Vaihteet vaihtuvat ihmeen aikaisin ylöspäin. Kun lähden liikkeelle, niin kakkonen vaihtuu jo n. 20 km/h ja kolmonen 30 km/h nopeudessa.

Kierroslukumittari pysyy normaalissa kiihdytyksessä paikallaan koko ajan n. 2000 rpm kohdalla eikä nouse kuten normaalisti pitäisi kierrosten mukana nousta esim. 1000-4000 rpm. Ihan kuin jollakin variaattorilla ajaisi. Sitten kun on tarpeeksi nopeutta esim. 2 vaihde lukittu päälle, niin kierrokset alkavat jossakin vaiheessa nousta.

Kun ajaa hiljakseen vaihteet vaihtuvat nopeasti kuten pitääkin ilman luistoa. Reilummin kun kiihdyttää, vaihtaminen hidastuu.

Kun aamulla lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle, niin tällöin ensimmäinen kiihdytys tuntuu menevän kuten pitääkin: kierroslukumittarissa kierrokset nousevat nopeuden mukana, mutta vaihtaminen on hidasta.


Alkaa ideat kohta loppua ja olen käynyt/kokeillut aika monia juttuja. Uudet ideat (melkein mitkä tahansa) ovat tervetulleita.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ke Kesäkuu 22. 23:51:56 2005

Kun automaatti toimii oikein, niin luistoa tapahtuu vain turbiinilla. Oireet ovat tosi tuttuja verrattuna omaan sijaislaatikkoon, kun cossun oma on tuossa pöydällä paloina aina vaan. Onko alipainekalvo ehjä ja onko sen tappi paikallaan (se joka on n. lyijykynän lyijin paksuinen) Onko autossasi vakionopeussäädin? Ohita kaikki muut alipainetta käyttävät ja vie letku suoraan laatikolle. Laatikkoöljysi näytti melko tummalta ollakseen niin vähän ajettua(luistaa). Keskipakosäädin voi olla myös syypää vaihtohetkiin. A4ld:n suodatin on melko naurettava sihti ja tuossa putsailin cossun säädintä joka "näytti" melko puhtaalta. Se oli kuitenkin täynnä hiukkasia ja takerteli.

Tervetuloa A4LD:n ihmeelliseen maailmaan ...(osaaottava mutta lievästi vahingoniloinen hymiö, n. 1000e mennyt kahteen lootaan)
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 23. 1:23:19 2005

Hyviä vinkkejä, pitää kokeilla vetää suoralla alipaineputkella laatikolle.

Autossani ei ole vakionopeussäädintä.

Suodatin vaihdettiin Öljyn vaihdon kanssa samalla. Laatikon öljypohjan magneetista ei löytynyt mitään, mikä oli kuulemma öljynvaihdon tehneen kaverin mukaan ihmeellistä (yleensä on aina jotain metallia magneerissa).

Autossa nyt olevasta alipainekalvon kunnosta en tiedä muuta, kuin että se on ilmeisesti rikki menneestä laatikosta. Myyjä (scorppi4x4) oli kyllä sitä mieltä, että sen pitäisi olla ehjä. Uusi maksaa n. 50 euroa. Pitänee vielä uhrata sen verran ja kokeilla. Miten vanhaa kalvoa voi testata, että onko se ehjä vai pitääkö ostaa suosiolla uusi?

Tappi on irrallaan ja se näyttää olevan eripaksuinen noissa kahdessa eri mallissa. Pitäisikö tuo tappi siis olla kiinni jossakin vai tuollainen irtonainen? Taisin laittaa ensin tapin laatikkoon ja sitten vasta säätimen kiinni, kun sen verran ahtaat paikat auton alla.

Laatikon jatkossa olevan keskipakosäätimen tiesin huoltovihkosen mukaan vaikuttavan jotenkin vaihtokohtiin. Onkohan sekin sitten rikki... Onko hankala vaihtaa ja pitääkö laatikko ottaa irti?

Havainnoissa jäi vielä mainitsematta, että jos antaa oikein kunnolla kaasua paikaltaan lähtiessä, niin laatikko ikään kuin lyö tyhjää (joskus) ennen kuin auto alkaa liikkua. Mistä mahtaa kieliä?

Kovempia kiihdyttelyjä on rajoittanut myös kardaanin värinänvaimennin kumin riekaleina olo. Uusi on odottanut jo useamman viikon tallin lattialla, mutta en ole saanut ajoiksi vaihtaa.

Jotenkin tuntuu, että nyt viime aikoina laatikon toiminta on vertynyt ja se ei enää luista niin paljoa. Taisin lisätä laatikkoon silloin öljyä ja jotenkin vaihdot tuntuvat toimivat nyt paremmin. Onkohan nyt puhdistusten ja tarkistusten jälkeen paskat lähteneet liikkeelle siellä sisällä...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Kesäkuu 23. 8:54:40 2005

eikös sen kalvon saa testattua laittamalla liittimestä sisään painetta/alipainetta ja seurata t-haaroitetusta mittarista pysyykö samassa lukemassa vai häipyykö paine/alipaine samantien?

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » To Kesäkuu 23. 17:00:50 2005

Keskipakosäätimen saa katsottua kun pudottaa laatikon takaa ja ottaa hännän pois. Parkkilukon voi olla hankala laittaa takaisin mutta tuskin. Alipainekalvon pitää tietenkin pitää alipaine ja kara liikkuu imettäessä sisäänpäin. Oireet viittaavat ehkä myös takkuavaan venttiilikoneistoon. Suodattimeksi kannattaa laittaa 4R44E mallin paperisuodatin. Sitä joutuu toki joskus sitten uusimaan. Venttiilikoneiston tiivisteitä pitäisi saada Fordilta irtona ja tuon suodattimen ,mikä mulla on, mukana tuli öljypohjan tiiviste.
Jos aukaiset koneiston niin älä sitten hukkaa osia sieltä... :oops:
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Kesäkuu 23. 22:00:35 2005

Pappacosworth kirjoitti: Jos aukaiset koneiston niin älä sitten hukkaa osia sieltä... :oops:
Aika yleispätevä neuvo koskien koko laatikkoa :twisted:

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Pe Kesäkuu 24. 19:35:07 2005

Eiköhän tuo "älä hukkaa osia" koske vähän muutakin kuin vaihteistoa? :lol:

Venttiilikoneistokin todistetusti "toimii", vaikka sieltä puuttuu kahdesta ventiilistä toinen lukko-kiila :oops:

En näitä automaattilootia 100% tunne, mutta jos siellä on hiemankaan elektroniikka niin mittaappa maadoitukset. Joskus moottoreissa ja vaihteistoissa on "jänniä" ongelmia, jotka johtuvat maadoituksen puutteesta..

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Lokakuu 15. 22:56:01 2006

Pompsahti tällainen mieleen juttu, mikä on jo pitänyt kysyä aiemmin.

Huomasin joskus, että kun ajelee turbiinilukko päällä ja painaa kaasua, niin moottorin kierrokset laskevat. Esim. jos ajaa n. 90 km/h, kierrokset ovat kuvitellusti n. 2500 rpm ja ylivaihde nelonen on päällä, niin kaasun painallus aiheuttaa kierrosten tippumisen n. 2000 kiekkaan. Tämä ei voi olla oikein eli mikä mättää? Sama juttu kolmosvaihteella, joten jotenkin turbiinilukkoon tämä vaikuttaisi liittyvän.

Onko vaihdelaatikon mekaaninen kick-downkaapeli asennettu taannoin vuonna 1998 väärin automaattilaatikon vaihdon yhteydessä vai onko sellainen edes teoriassa mahdollista? Tätä kaapelin vaikutusta vaihteiston toimintaan epäili jo melkein heti auton hankinnan jälkeen eräs nimimerkki scorpio4x4:n kaveri, kun tuli puhetta laatikon luistamisesta.

Vai mikä tuosta lootasta on myös paskana? Joku paineanturi?

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Lokakuu 16. 18:51:43 2006

Onko sulla oikea kick-downvaijeri. C3 loodassa on mutta a4ld on vain katkaisija joka ohjaa solenoidia on/off periaatteella.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Lokakuu 16. 18:57:26 2006

Jokos laatikko toimii? Vai ongelmat jatkuvat?
Kyseessä e vai E mallin laatikko?
e=puolisähkö ohjattu ja E=ohjataan kokonaan sähköisesti.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Lokakuu 17. 1:02:24 2006

Kaapeli "pitäisi" olla oikea, en oikein ymmärrä miksi se olisi muutettu? Alkupään autoissa mallivuoden 1986 puoliväliin asti on mekaaninen kickdown kaapeli (minulla auto on tehty maaliskuussa 1986), siitä eteenpäin sitten autot ovat solenoidilla ohjattu. Loota on ilman mitään lisä e-kirjaimia eli täysin mekaanisesti ohjattu. Kai. Lootahan on vaihdettu tehdasuuteen vuonna 1998, joten 100% varmuutta ei ole.

Miten tuo kaapeli toimii C3:ssa? Jos tämän perusteella yrittäisi tutkia, että toimiiko tuo nykyinen oikein.

Kickdown kaapelin kaasuläpän päätä säätelin kaverin avustuksella kuten Haynesin oppaassa se käsketään säätämään ja sen jälkeen kaasun pohjaan painamisella rupesi olemaan jotain vaikutusta.

Täällä kuvia vaijerin päistä. En löytänyt nyt tähän hätään kuvaa vaihdelaatikon päässä olevasta kytkennästä (voin melkein vannoa, että taatusti on jossakin mutta...), mutta mitään solenoidia siellä ei ole. Vaijerin pää sieltä löytyy kiinnitettynä johonkin.

Päin pe**että se vaihtaa edelleen. Kylmänä se vaihtaa "suht" oikein, mutta kun moottori ja/tai laatikko lämpenee, alkaa luistaminen. Alkaa vaikuttaa siltä, että alipainetta ei tule, koska lämpimältä moottorilta sitä tietoa ei enää saada (siellä päässä vissiin kansipahvi vikaa). Automaattilaatikon öljy on kirkkaan punaista ja sitä on tässä vuoden sisään vaihdettu parit kerrat (se n. 4,5 L aina per kerta). Öljy on Mobilin ATF mineraariöljyä.

Kaveri joskus kesällä totesi kyydissä, on laatikossa vaihteet kytkeytyvät hitaasti päälle. En ollut moiseen itse ennen kiinnittänyt huomiota, mutta totta se on. Kun laittaa vaihteen vaikkapa P:ltä R:lle, niin kestäähän se vaihteen kytkeytyminen jonkun aikaa eikä tapahdu välittömästi. Samanlainen se on tosin aina ollut minun aikana... Sama juttu, että tuntuu 1-2, 2-3 jne vaihtojen väli olevan aika pitkä eli veto katkeaa selvästi vaihteen vaihtojen välillä ja ei ole samalla tavalla napakka ja nopea vaihto kuin pakkovaihteella 1-2 tehty vaihto.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Lokakuu 20. 23:38:05 2006

Tänään Joensuun Fordilta hakiessani varaosia, niin kyselin tästäkin aiheesta huollon tutuilta vanhemmilta asentajilta. Suomessa on kuulemma vain pari kaveria taannoin koulutettu Fordin toimesta A4LD:n korjaukseen ja huoltoon niiden harvinaisuuden takia ja sain puhelinnumeron. Soitan ensi viikolla gurulle ja tiedustelen lisää, jos aiheesta irtoaisi lisätietoa.

Vastaa Viestiin