Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja pau » Pe Maaliskuu 31. 14:43:29 2006
Onkos kukaan tutkinut tuota anturia. Eli ilmeisesti on perinteinen piezoanturi, jolla on joku oma resonanssitaajuus, jota nyt tässä kyselen.
Kuinkas moni on saanut koneen nakuttamaan liialla ennakolla, ja kuuluuko se selvästi. Jos ilman kuormaa nakuttaa konetta, kuinkahan pian se tekee hapanta ? ( eli lisää ennakkoa tyhjäkäynnillä )
HUOM vastaajien kesken arvotaan kommentteja !
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
rikke
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Viesti
Kirjoittaja rikke » Pe Maaliskuu 31. 15:05:05 2006
Sisälle kuuluvaa nakutusta en ole kuullu, mut tiedonkeruulla on säätöjä hakiessa löytyny selkeää reagointia. Saa nähä miten säädöt muuttuu kun puristussuhde nous tälle kesälle.
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Pe Maaliskuu 31. 21:06:07 2006
pau kirjoitti:Kuinkas moni on saanut koneen nakuttamaan liialla ennakolla, ja kuuluuko se selvästi. Jos ilman kuormaa nakuttaa konetta, kuinkahan pian se tekee hapanta ? ( eli lisää ennakkoa tyhjäkäynnillä )
Ei varmaan tyhjäkäynnillä niinkään nakuta mutta sitten kuormalla ilmenee varsin nopeasti.
Kuuluu sisälle jos ei suora putki ole alla. Itsellä kuuluu nakutus vaikka erillinen hukkis "rääkyy" laatikon kyljen kohdalla pihalle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja pau » Pe Maaliskuu 31. 21:44:31 2006
jep jep.
Yritän kerätä tässä dataa, kun olen tekemässä tuota megasquirttia tohon IAW:n paikalle, eli "drop-in-replacement " meininki.
Oliskos kellään mielipidettä siitä, että toi naku osuu kaistalle 4,8 - 6,1 kHz ? Jos pistäisin snadin bandpassin sitä rajaamaan ? Pitäis olla about yleisesti tuolla alueella, mistä sitä nakua kuunnellaan. Ei kuitenkaan tule mitään sylinterikohtaista mittausta.
p.
-
koskar
- Viestit: 2564
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Viesti
Kirjoittaja koskar » La Huhtikuu 1. 13:42:03 2006
pau kirjoitti:Oliskos kellään mielipidettä siitä, että toi naku osuu kaistalle 4,8 - 6,1 kHz ?
En tiedä muutakuin, että isot pojat sanoo tuon taajuuden olevan konekohtaista?
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 1. 13:54:09 2006
koskar kirjoitti:pau kirjoitti:Oliskos kellään mielipidettä siitä, että toi naku osuu kaistalle 4,8 - 6,1 kHz ?
En tiedä muutakuin, että isot pojat sanoo tuon taajuuden olevan konekohtaista?
Ainakin montako sylinteriä on niin vaikuttaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja pau » La Huhtikuu 1. 20:16:05 2006
no niin on, konekohtainen JA anturikohtainen, eli mikä on anturin resonanssitaajuus.
Tämä taajuus just olisi niinkuin hakusessa, jos joku sattuisi tietämään.
Nooh, tuurilla sen finskikin lentää, eli eikun spektri kiinni naruihin ja kone kilisemään...
p.
-
fsohc
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Viesti
Kirjoittaja fsohc » La Huhtikuu 1. 20:30:31 2006
Tämä on sitten ihan täysin veikkaus, mutta käsittääkseni tuota anturille kohdistuvaa taajuutta ei voi tietää. Siihenhän käsittääkseni vaikuttaa ainakin kierrosluku ja sijainti. Eli eikös tuon toiminta perustu vain siihen, että nakutuksen tullessa sekoittaan pakkaa joku taajuus vahvistuu huomattavasti. Itse olen aina luullut että itse tuolla taajuudella ei ole merkitystä vaan juuri sen vahvuudella.
Nuo on sitten ihan mun omia käsityksiä. Voipi olla että olen käsittänyt tuon toiminnan ihan väärin, nuo ajatukset tuli vain lähinnä mieleen fysiikasta.
Pahan nakutuksen kuulee kyllä auton sisälläkin. Ainakin parin auton kyydissä sen on huomannut todella selvästi. Eihän tuo koskaan hyvää tietenkään moottorille tee, mutta kyllä kait moottori sen hyvin kestää ilman kuormitusta. Tosin ilman kuormaa tuskin tuota nakutusta sitten kuulee??
-
Custom_76
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
- Paikkakunta: Jurva
Viesti
Kirjoittaja Custom_76 » Pe Tammikuu 4. 9:01:48 2019
Jatketaan tästä. Eli mitä olette käyttäneet 4x4 cossussa nakutusanturina. Alkuperäinen on lopullisesti poissa pelistä ja uutta pitäisi hommata. Tuntuu vaan olevan aika hukassa kyseinen osa. Toimiiko joku tarvike? Konetta olin vaihtamassa ja pitäisi saada lähipäivinä auto liikkeelle. Mitäs vaikuttaa jos ei ole käytössä ollenkaan? Tuossa on joku stage 1 lastu ja ei tietoa onko nakuanturi käytössä ollenkaan. Toki tarjotkaa ihmeessä orkkista jos vain on ehjä

Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » Pe Tammikuu 4. 10:58:51 2019
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
Custom_76
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Tammikuu 15. 15:22:03 2008
- Paikkakunta: Jurva
Viesti
Kirjoittaja Custom_76 » Pe Tammikuu 4. 21:02:31 2019
Joo täytyy tilata se tuolta. Kiitoksia vinkistä

Ford Sierra Rs Cosworth 4x4 -88 tekniikanvaihto
Ford Escort Rs Cosworth -95
Ford Transit mk2 -78
-
Perkele
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Perkele » Ma Tammikuu 7. 11:52:03 2019
Niinkuin muutkin totesi, että kun kunnolla nakuttaa niin sen kuulee sisälle melko selkeästi.
Mutta pienen nakun erottaminen välillä kuulokkeillakin on hankalaa.
Itsellä nykyisin tämmöinen purkki lukee orkkis anturia.
http://www.phormula.com/KnockDetection-KS-3.aspx
Laitteen mukana tuli juuri tuo Jasun linkittämä anturi, joten näkyy olevan keskenään hyvin samanlaisia toiminnaltaan.
Phormulan sivuilta löytyy myös laskuri tuolle taajuudelle.
Näkyy laskevan vain männän halkaisijasta mieleisensä taajuuden.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
AkiS
- Viestit: 2040
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja AkiS » Ti Tammikuu 8. 23:39:33 2019
Onkohan tuon nakutinanturin sijainti kuinka tarkka? Kun ei mahdu enään orkkis paikalle ison etuperän takia.. Lohkon toisella puolella ois vastaavassa kohtaa soppeli paikka mutta toimiiko siinä toivotulla tavalla

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » Ke Tammikuu 9. 5:20:14 2019
AkiS kirjoitti:Onkohan tuon nakutinanturin sijainti kuinka tarkka? Kun ei mahdu enään orkkis paikalle ison etuperän takia.. Lohkon toisella puolella ois vastaavassa kohtaa soppeli paikka mutta toimiiko siinä toivotulla tavalla

Jatka yksi imarin pultti keskeltä kantta ja laita siihen. Siis jos ei ole alkuperäinen anturi?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
AkiS
- Viestit: 2040
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja AkiS » Ke Tammikuu 16. 23:37:33 2019
Jasu kirjoitti:AkiS kirjoitti:Onkohan tuon nakutinanturin sijainti kuinka tarkka? Kun ei mahdu enään orkkis paikalle ison etuperän takia.. Lohkon toisella puolella ois vastaavassa kohtaa soppeli paikka mutta toimiiko siinä toivotulla tavalla

Jatka yksi imarin pultti keskeltä kantta ja laita siihen. Siis jos ei ole alkuperäinen anturi?
Joo tosiaan bossin läpipultattava anturi on, siinäkö on paras paikka nakuja kuunnella?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69