Kartiosuodatin cossuun
Valvoja: CRSC Hallitus
-
rstbeast
- Viestit: 244
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
- Paikkakunta: espoo
Kartiosuodatin cossuun
Kysymys kuuluu, mitä merkkiä suosittelette? Mihis ootte laittanu ton huohotinletkun(tai joku sinnepäin??) oon viel aika pihal koko täst cossun koneest mut onnex täällä on viisaampia jotka neuvoo. Saa onnitella uuden auton johdosta
Auto on 89vm sierra cossu. On muuten hieno peli verrattuna rs turboon, eikä lopu voima kesken
Sori tää hehkutus 
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mulla ei mennyt huohotinletku minnekkään, roikkui vaan konehuoneessa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Mitenkäs tuo huohotin pitäisi oikeaoppisesti hoitaa? Minä tökkäsin siihenkin hienon kromatulla hatulla olevan K&N tötteröfiltterin, mutta se likaa nyt konehuonetta aika tehokkaasti siltä nurkalta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
rieskamies
- Ylläpitäjä
-
Mikke
- Viestit: 297
- Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
- Paikkakunta: sipoo
- Viesti:
-
caltsu
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
ei mitään säiliöitä, letku suoraan pihalle.
eli se tötterö sieltä koneen kupeesta pois, ja isoa letkua suoraan siihen kylkeen.
sitten tekee mutkan ylhäällä ja laittaa vaikka alas runkopalkkiin toisen pään.
toimii ja on halpa.
eli se tötterö sieltä koneen kupeesta pois, ja isoa letkua suoraan siihen kylkeen.
sitten tekee mutkan ylhäällä ja laittaa vaikka alas runkopalkkiin toisen pään.
toimii ja on halpa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
rieskamies
- Ylläpitäjä
-
AkiS
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Jättää sen dokkilaisen alkuperäsen putsarikotelonpohjan paikalleen ja antaa olla siellä sen letkun alkuperäsellä paikallaan.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
AkiS
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Noin 5tkm kokemuksella en ole ongelmiin törmännyt em. ratkaisulla.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
rieskamies
- Ylläpitäjä
onko sulla sitten ollut kartiofilsu siellä kotelossa vai? olen tässä kahden vaiheilla että jätänkö tuon putsarin alaosan kiinni (ja laitan kartion sinne) vai en. tuo olisi sinänsä hyvä ratkaisu->huohotinletkulle ei tartteis itehdä mitään ja eikä tarvitsisi rakennella mitää kylmänilman ohjausputkia kartiolle.....
-
Laze
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
näin on mullaki ja toimii.. tosi kahesta eri letkusta väsätty, mutta toimii samalla tavalla.caltsu kirjoitti:ei mitään säiliöitä, letku suoraan pihalle.
eli se tötterö sieltä koneen kupeesta pois, ja isoa letkua suoraan siihen kylkeen.
sitten tekee mutkan ylhäällä ja laittaa vaikka alas runkopalkkiin toisen pään.
toimii ja on halpa.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
AkiS
- Viestit: 2043
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Ei ollu kotelossa vaan siinä etulampun takana ennen koteloa.rieskamies kirjoitti:onko sulla sitten ollut kartiofilsu siellä kotelossa vai? olen tässä kahden vaiheilla että jätänkö tuon putsarin alaosan kiinni (ja laitan kartion sinne) vai en. tuo olisi sinänsä hyvä ratkaisu->huohotinletkulle ei tartteis itehdä mitään ja eikä tarvitsisi rakennella mitää kylmänilman ohjausputkia kartiolle.....
Apexi on hyvä mutta en tuhlais siihen jos vaan murina ääniä hakee...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
rikke
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Suodattimista teki joku lehti testin muutama vuosi sitte. Millään ei jaksa muistaa mikä ja miten kävi. Mulla on ollu pipereitä vapareissa ja greenin filttereitä ahetuissa. Tuo greeni ei ainakaan ahista yhtä paljoa ku ne piperit mistä on kokemusta. Suodatustehosta sit en tiedä, kaikki kehuvat omiaan. Jostain syystä autokäytössä vierastan nykyään näitä öljyttäviä ja pestäviä suodattimia, kuka niitä pesee tarpeeks usein?
Öljynkerääjäpöntöistä on pyöriny täälläki monenlaisia kuvia, ei sillä huohottimella kannata missään tapauksessa ainakaa niitä ilmanputsareita sotkea.
Öljynkerääjäpöntöistä on pyöriny täälläki monenlaisia kuvia, ei sillä huohottimella kannata missään tapauksessa ainakaa niitä ilmanputsareita sotkea.
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
GTI:ssä oli ainakin joku testirikke kirjoitti:Suodattimista teki joku lehti testin muutama vuosi sitte. Millään ei jaksa muistaa mikä ja miten kävi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Jake
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Näin on .rikke kirjoitti: Öljynkerääjäpöntöistä on pyöriny täälläki monenlaisia kuvia, ei sillä huohottimella kannata missään tapauksessa ainakaa niitä ilmanputsareita sotkea.
Piti tuohon käyttis escoonki värkätä keräyssäiliö alkuperäisestä pöntöstä , oli ennen huohotin kokoajan tukossa
ex Jäsen #10
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Paras ratkaisu normitaunuksessa on olla tekemättä mitään. Jos jollekin on 120hv sierrassa race se että on hieno ilmanputsari ja murisee niin sitten sellainen.
Kossussa riittää omaputsarikotelo pestävällä esim sparco elementillä sekä orkkis ei sihisevällä dump-valvella vakiorenkailla 12 alkuisiin aikoihin vartilla.
Mä oon taas väärissä bileissä kun ei aukee nää putsarit
Kossussa riittää omaputsarikotelo pestävällä esim sparco elementillä sekä orkkis ei sihisevällä dump-valvella vakiorenkailla 12 alkuisiin aikoihin vartilla.
Mä oon taas väärissä bileissä kun ei aukee nää putsarit
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Siinä oon kyllä ihan samaa mieltä että mihinkään vakio autoon on aivan turha lähteä suodattimia vaihtelemaan. Ainakin niin kauan kun ajaa vakio turbolla että sopii orkkis imuletkut bolt-on ei tarvii kartiofilttereitä mihkään. Ahtimen kun vaihtaa voi sit samalla vaihtaa kartioon, alkaa se orkkis koppa kuitenkin jossain kohtaa jarruttaa, en ole testannut missä kohtaa mutta eiköhän 400hv moottorissa ala jo kartio olemaan perusteltu.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
rieskamies
- Ylläpitäjä
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Niin tota minkähän takia "öljyttävä" suodatin sit pitäis öljytä?rikke kirjoitti:Jostain syystä autokäytössä vierastan nykyään näitä öljyttäviä ja pestäviä suodattimia, kuka niitä pesee tarpeeks usein?
Öljynkerääjäpöntöistä on pyöriny täälläki monenlaisia kuvia, ei sillä huohottimella kannata missään tapauksessa ainakaa niitä ilmanputsareita sotkea.
No, ensinnäkään ei oo pakko (pidempi ikänen jos öljyää "mutua") ja toiseks se likaantuu paljo nopeempaa öljyttynä ja kolmanneks, se virtaa paremmin öljyämättömänä, nämä kaikki on fakta tietoa, jotka myös tietääkseni suurin osa suodatin valmistajastakin kertoo...
Niin tota kuinka kone huohottaa jos on umpinainen kerääjä säiliö ja jos vaan reikä, niin tulee aika sotkevaa "huohotusta", joka taas sotkee konehuoneen?
Ei mulla vaan oo ongelmia kerääjäsäiliössä olevan oman pienen k&n suodattimen kanssa...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
tony the tiger
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
No eipä se paljon pölyä suodata, jos ei öljytty.tumppe kirjoitti:Niin tota minkähän takia "öljyttävä" suodatin sit pitäis öljytä?
No, ensinnäkään ei oo pakko (pidempi ikänen jos öljyää "mutua") ja toiseks se likaantuu paljo nopeempaa öljyttynä ja kolmanneks, se virtaa paremmin öljyämättömänä, nämä kaikki on fakta tietoa, jotka myös tietääkseni suurin osa suodatin valmistajastakin kertoo...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
No eipä se ihan kovin isoja roskia kyl läpi päästä ja ootko jo laskenu öljyämättömän suodattimen läpi päästämän pölyn määrän ja sen aiheuttaman moottorin kulumis prosentin, epäilen suuresti että esim. Cossun moottori on jo rikki joka paikasta muualta ennenku kuluu väljäks tms. suodattimen läpipäästämän pölyn vuoksi, joku voi toki esittää fakta tietoakin???tony the tiger kirjoitti:No eipä se paljon pölyä suodata, jos ei öljytty.tumppe kirjoitti:Niin tota minkähän takia "öljyttävä" suodatin sit pitäis öljytä?
No, ensinnäkään ei oo pakko (pidempi ikänen jos öljyää "mutua") ja toiseks se likaantuu paljo nopeempaa öljyttynä ja kolmanneks, se virtaa paremmin öljyämättömänä, nämä kaikki on fakta tietoa, jotka myös tietääkseni suurin osa suodatin valmistajastakin kertoo...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Ford is God
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
Ford is God
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
No ei varmaan.henu kirjoitti:juu niin teki kaverikin kunnes kävi penkalla ja imas tooodella paljon lunta...ei aja enää ilman suodattimiaFord is God kirjoitti:Tätä varten olenkin aina ihmetellyt, miten jotkut uskaltaa ajaa rallia vaakatuplilla pelkkien imutorvien kera, ilman mitään suodatinta?
-
tony the tiger
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Kokeilleppa kaataa kuivaa hienoa hiekka kuivan suodattimen päälle. Sitähän on ilmassa kohtalaisen suuria määriä keväisin. Menee muuten aika reippaasti läpi kuivasta vapari-suodattimesta.tumppe kirjoitti:No eipä se ihan kovin isoja roskia kyl läpi päästä ja ootko jo laskenu öljyämättömän suodattimen läpi päästämän pölyn määrän ja sen aiheuttaman moottorin kulumis prosentin, epäilen suuresti että esim. Cossun moottori on jo rikki joka paikasta muualta ennenku kuluu väljäks tms. suodattimen läpipäästämän pölyn vuoksi, joku voi toki esittää fakta tietoakin???
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
rikke
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Kyllä se pöly äkkiä männänrenkaat syö moottorista. Myös ihmettelen kun ajetaan kalliilla moottorilla huonoilla suodattimilla tai kokonaan ilman. Mun mielestä hyvä esimerkki on nykynelaricrossit, heti kun laiminlyöt ilmansuodattimen pesut/vaihdot, on moottorista paras terä hävinny ja tuskin saat edes käyntiin koko vehkeitä.
-
Hartsa
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Eilen vaihdoin pestävän paneelisuodattimen tilalle nurkassa lojuneen uuden tarvikesuodattimen ja kyyti alkoi kyllä heti hiipumaan. Kone 4 wd, t34 ja vihreet siittimet. Paineita on nyt talvella melko maltillisesti eli tehot ehkä alle 300hv. Pitää vaihtaa varmaan äkkiä pois toi ahdistava putsari. Niin ja muistaa öljytä pesun jälkeen toi pestävä suodatin. 
-
paperman
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
On kaksi asiaa mitkä ei tartte suodatinta!
- Vene mikä ei koskaan tule maihin
- Lentokone mikä ei koskaan laskeudu
Näin mulle on kerrottu ja on varmaan ihan pätevä neuvo!
Se suodatin kun öljytään, niin ei sitä dipata öljyastiaan ja laiteta sitten paikalleen. Ylimääräiset öljyt vaan pois niin ei se liiemmin ahdista. Käytän tuon oman katiskan rullilla, kunhan saan koneen kasaan ja nokalle. Otetaan veto suodattimen kanssa ja ilman! Tulokset voin sitten laittaa tänne aikanaan.
- Vene mikä ei koskaan tule maihin
- Lentokone mikä ei koskaan laskeudu
Näin mulle on kerrottu ja on varmaan ihan pätevä neuvo!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
K&N ilmottaa öljyämisen tiivistävän suodattimen sopivan tiiviiksi vasta kun se öljy on imenyt itteensä sopivasti paskaa ja pölyä.
Sen takia niitä ei kuulukkaan kerran kuussa pestä.
Ilman öljyä tommonen K&N tyyppinen päästää paljon helpommin hienon pölyn koneeseen.
Hiekkateillä ja muuallakin varsinkin keväisin lentävä pöly tekee kyllä pahaa koneelle siinä vaiheessa.
Esim. Sisäilmaa suodattamattomalla Sierralla kun ajelee hiekkateillä ja kevätaikaan ,niin on hienoa hiekkapölyä kabiinissa aika runsaasti.
Ja moottori imee ilmaa kitusiinsa paljon enemmän kuin mitä puhallin ohjaamoon lykkää. Aikamoinen paskamäärä sinne ilman suodatinta kyllä menee.
Ukko kerto aikanaan Tamrocin valmistamista Toro kaivos kaivureista jutun. Oli eteäafrikassa kaivoksessa nekrut ottanu ilmansuodattimet toroista pois ,ettei olis niin tukkosia ja ne laukes paskaksi hyvin pian siellä kivipölyssä. Männät ja sylinterit ihan paskana. Ja kyseessä oli isot Cummingsin moottorit.
Koittivat aluks takuuna saada uudet ,mutta eivät saaneet,kun homman laita selvis.
Oli varmaan johtoporras tosi tyytyväinen näitten kaivosmiesten toimintaan.
Tommonen isoimman kokonen Toro ei niin hirveen halpakaan ole.
Hiukan Offtopic ,mutta tulipahan kirjotettuu.
Sen takia niitä ei kuulukkaan kerran kuussa pestä.
Ilman öljyä tommonen K&N tyyppinen päästää paljon helpommin hienon pölyn koneeseen.
Hiekkateillä ja muuallakin varsinkin keväisin lentävä pöly tekee kyllä pahaa koneelle siinä vaiheessa.
Esim. Sisäilmaa suodattamattomalla Sierralla kun ajelee hiekkateillä ja kevätaikaan ,niin on hienoa hiekkapölyä kabiinissa aika runsaasti.
Ja moottori imee ilmaa kitusiinsa paljon enemmän kuin mitä puhallin ohjaamoon lykkää. Aikamoinen paskamäärä sinne ilman suodatinta kyllä menee.
Ukko kerto aikanaan Tamrocin valmistamista Toro kaivos kaivureista jutun. Oli eteäafrikassa kaivoksessa nekrut ottanu ilmansuodattimet toroista pois ,ettei olis niin tukkosia ja ne laukes paskaksi hyvin pian siellä kivipölyssä. Männät ja sylinterit ihan paskana. Ja kyseessä oli isot Cummingsin moottorit.
Koittivat aluks takuuna saada uudet ,mutta eivät saaneet,kun homman laita selvis.
Oli varmaan johtoporras tosi tyytyväinen näitten kaivosmiesten toimintaan.
Tommonen isoimman kokonen Toro ei niin hirveen halpakaan ole.
Hiukan Offtopic ,mutta tulipahan kirjotettuu.