RS Turbon laittelua
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
RS Turbon laittelua
No niin, nyt olis hommattu uus kone ja pitäis kai tällä kertaa avata toi alakerta, ett kestäis pidempään ku 2000km. Tosin tän pitäis olla vaan noin 100 tkm ajettu kone eli hyvässä kunnossa. Kai siihen täytyis silti laakerit vaihtaa ja ajattelin laittaa kovemmat kk-pultit. Onko toi laakereiden vaihtaminen iso homma, kun ei oo ikinä tullu tehtyä?
Entäs öljy- ja vesipumppu? Kannattaako niille tehdä jotain?
Oli muuten sentään vähän tuuriakin siinä kun kone poksahti, nimittäin kansi säily ilmeisesti täysin ehjänä. Siinä männässä, josta on menny kk-pultit poikki on kyllä pienet venojen jäljet mut siinä venttiilissä ei näy mitään. Täytyy vielä irrottaa se ja kattoo porakoneella onko varmasti suora.
Sit sellanen, ett mitäs vikaa tossa vaihdelootassa vois olla kun kaikki "takana" olevat vaihteet (2,4 ja pakki) pysyivät huonosti päällä? Luulin ensin, että se siirtimen kiinnitys oli jotenkin väärässä kohdassa, mutta ei kai siinä oikein mitään säätöä ole? Nyt olis samalla helppo tehdä jotain tollekin vialle.
Ai nii, sellanen vielä, että laitan samalla valmiiks ms-projektia varten efi:n vauhtipyörän ja sen kampuran asentotunnistimen. Tarviiko siihen lohkoon jonkun erillisen kiinnityspalan, vai käykö esim. tollanen motonetin anturi suoraan siihen lohkoon? No sehän selvii tietty kun käy kattomassa motonetissä, mutta eikö se ole toi motonetin luettelon " vm. --92 YKK-anturi (ei 16V)"?
Entäs öljy- ja vesipumppu? Kannattaako niille tehdä jotain?
Oli muuten sentään vähän tuuriakin siinä kun kone poksahti, nimittäin kansi säily ilmeisesti täysin ehjänä. Siinä männässä, josta on menny kk-pultit poikki on kyllä pienet venojen jäljet mut siinä venttiilissä ei näy mitään. Täytyy vielä irrottaa se ja kattoo porakoneella onko varmasti suora.
Sit sellanen, ett mitäs vikaa tossa vaihdelootassa vois olla kun kaikki "takana" olevat vaihteet (2,4 ja pakki) pysyivät huonosti päällä? Luulin ensin, että se siirtimen kiinnitys oli jotenkin väärässä kohdassa, mutta ei kai siinä oikein mitään säätöä ole? Nyt olis samalla helppo tehdä jotain tollekin vialle.
Ai nii, sellanen vielä, että laitan samalla valmiiks ms-projektia varten efi:n vauhtipyörän ja sen kampuran asentotunnistimen. Tarviiko siihen lohkoon jonkun erillisen kiinnityspalan, vai käykö esim. tollanen motonetin anturi suoraan siihen lohkoon? No sehän selvii tietty kun käy kattomassa motonetissä, mutta eikö se ole toi motonetin luettelon " vm. --92 YKK-anturi (ei 16V)"?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Vaihda ihmeessä laakerit, ei ole homma eikä mikään. Öljypumppu kannattaa avata ja tarkistaa että ei ole mitään ihmeellisiä kulumanaarmuja. Vesipumppu kannattaa kokiella ihan käsin, että laakeri on kunnossa, eikä ole kuiva. Vesipumppu on helppo vaihtaa myöhemminkin jos on syytä. Kun kerran lohkon purat, niin putsaa kaikki öljykanavat hyvin. Sama erityisesti kannelle.
Kyllä tuo vaihteistojuuttu kuulostaa siirtimen säätöongelmalle. "Säätö" on siinä, että mihin asentoon sen siirtomen varren kiristää siihen vaihteiston tappiin.
Siihen anturiin kuuluu sellainen asennuskehys/kiinnityspala. Ei varmaan saa motonetistä, mutta ei ollut järjettömän hintainen Fordilta (~15-20e). Jos noita palikoita ei löydy helpolla niin mulla on ylimääräinen 36-1 hihnapyörä CVH:hon.
Kyllä tuo vaihteistojuuttu kuulostaa siirtimen säätöongelmalle. "Säätö" on siinä, että mihin asentoon sen siirtomen varren kiristää siihen vaihteiston tappiin.
Siihen anturiin kuuluu sellainen asennuskehys/kiinnityspala. Ei varmaan saa motonetistä, mutta ei ollut järjettömän hintainen Fordilta (~15-20e). Jos noita palikoita ei löydy helpolla niin mulla on ylimääräinen 36-1 hihnapyörä CVH:hon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Niin ajattelinkin, että säätö on siinä mihin sen varren kiristää, mutta en saanut sitä siirrettyä pidemmälle sisään päin. Nyt tarkemmin kun ajattelee, niin taisi tulla pieni ajatusvirhe siinä, eli oliskin pitänyt siirtää vähän ulospäin sitä kiinnityskohtaa..JesseT kirjoitti: Kyllä tuo vaihteistojuuttu kuulostaa siirtimen säätöongelmalle. "Säätö" on siinä, että mihin asentoon sen siirtomen varren kiristää siihen vaihteiston tappiin.
Siihen anturiin kuuluu sellainen asennuskehys/kiinnityspala. Ei varmaan saa motonetistä, mutta ei ollut järjettömän hintainen Fordilta (~15-20e). Jos noita palikoita ei löydy helpolla niin mulla on ylimääräinen 36-1 hihnapyörä CVH:hon.

Sain jo hommattua sellasen 36-1 vauhtipyörän, eli täytyy käydä Fordilta kyselemässä sitä asennuskehystä.
Huomenna sit näkee, että miten se laakereiden vaihto onnistuu. Millä niitä kanavia kannattaa puhdistaa, ihan paineilmalla varmaan? Missä pulteissa kannattaa käyttää ruuvilukitetta? Ei kai siinä muuta haittaa ole missään paitsi, että jos pitää irti ottaa joskus, niin se on sit vähän tiukemmassa. En sit tiedä kuinka kovaa toi Würthin kova ruuvilukite on..?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kanavia varten on ihan omat harjat jotka ei mitään maksa, mutta en tiedä mistä löytää. Ohenne/acetoni/brakecleen/tärpätti + paineilma on myös paljon parempi kuin ei mitään. Ruuvilukitetta en ole hirveästi käytellyt, mutta vauhtipyörän pultit, kiertokangen pultit ja öljypohjan pultit olisi potentiaalisia kohteita. Öljypohjan tiivisteen asennus kannattaa tehdä sitten todella huolella. Jää helposti vuotamaan ja koneen ollessa autossa kiinni sen uudelleen hyvin asentaminen on tukalaa.Miksu kirjoitti: Huomenna sit näkee, että miten se laakereiden vaihto onnistuu. Millä niitä kanavia kannattaa puhdistaa, ihan paineilmalla varmaan? Missä pulteissa kannattaa käyttää ruuvilukitetta? Ei kai siinä muuta haittaa ole missään paitsi, että jos pitää irti ottaa joskus, niin se on sit vähän tiukemmassa. En sit tiedä kuinka kovaa toi Würthin kova ruuvilukite on..?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitokset taas vinkeistä. Eiköhän siitä hyvä tule, kunhan vaan malttaa tehdä kaiken huolella. Alkuperänen tiiviste siihen öljypohjaan on kuulemma korkkinen, mutta mulle tulee nyt joku kuminen tiiviste siihen. En sit tiedä kumpi on parempi, mut ton kuulemma pitäis käydä siihen. On tosiaan ikävää jos se jää vuotamaan kun sit on pohja (ja piha) aina kauttaaltaan öljyssä.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Korkkitiiviste on vain joissakin vanhemmissa koneissa eikä enää mk4 escoissa ole ollut mielestäni missään. Joka tapauksessa koneen osat on ihan samanlaisia niiltä osin joten kumitiiviste käy kaikkiin yhtä hyvin. Tuo kumitiiviste on muuten fordilla muuten aika suolaisen hintainen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ei muuten pidä paikkansa useinkaan. Välillä vaan sattuu osa jossa hintaero onkin yhtäkkiä viisinkertainen. CVH:n öljypohjan tiiviste ja kannenpultit ovat kyllä osia jotka kannattaa hakea tarvikkeena._P_ kirjoitti:Luonnollisesti tarvikkeena muutkin tiivisteet paljon halvempia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Aika paljon tosiaan osa/tiivistekohtaisia noi erot. Muistaakseni esim. bensansuodatin on Fordilla (klubialennuksella) halvempi kuin Motonetissä. RallyRacesta tai Fordilta oon kyllä noi tiivisteet ja muutkin pääosin hakenu, kun jotenkin tuntuu ett Motonetistä saa vähän mitä sattuu.JesseT kirjoitti: Ei muuten pidä paikkansa useinkaan. Välillä vaan sattuu osa jossa hintaero onkin yhtäkkiä viisinkertainen. CVH:n öljypohjan tiiviste ja kannenpultit ovat kyllä osia jotka kannattaa hakea tarvikkeena.


-
- Viestit: 66
- Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
- Paikkakunta: Urjala
Mulle ainakin löyty viime talvena kun konerempan tein niin koneistamosta punametalli laakerit, ja kaikki muutkin osat joita tarvitsin niin edullisesti. Paikkana Hämeen diesel ja Hämeenlinna!_P_ kirjoitti:Tarvikkeena vaan 12e luokkaa tuo kumitiiviste.
Luonnollisesti tarvikkeena muutkin tiivisteet paljon halvempia.
Punametallilaakereita en muuten löytänyt muualta kuin rally racesta, tavallisiahan on joka tarvikeliike puolillaan.
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Imusarjojen (EFi ja KE) tiivisteet tarvikkeena halvempia oli ainakin, kaikkea ei tarvikkeena edes saanu, kuten ö-pumpun ja stefan pidikkeen tiivisteet, en nyt sitten kaikkia alkanut foortilta kyselemäänkään, kun noi koneen sisuskalut oli sen verta kalliita fordilla, oliko muistaakseni yksi kammen laakeri jotain 15e alennuksineen ja yhteen mäntään renkaat 60e...
Itse en punametallia tosiaan löytänyt koivuselta enkä arwidsonin ja HL nettikataloogista enkä koneistamolta seinäjoelta, mutta hyvä että jostain löytyy, RR:n mies vaan sanoi ettei pysty noita edes koneistamoille myymään, mutta saahan niitä muualtakin koneistamot.
Foortilta on hyvä hakea suoraan microcatin osanumerolla osat niin ei voi syyttää kuin itseään jos väärän saa.
Itse en punametallia tosiaan löytänyt koivuselta enkä arwidsonin ja HL nettikataloogista enkä koneistamolta seinäjoelta, mutta hyvä että jostain löytyy, RR:n mies vaan sanoi ettei pysty noita edes koneistamoille myymään, mutta saahan niitä muualtakin koneistamot.
Foortilta on hyvä hakea suoraan microcatin osanumerolla osat niin ei voi syyttää kuin itseään jos väärän saa.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Laakereiden hommaus olis nyt itelläkin edessä, kun viime viikolla en sitten ehtiny. Viikonloppuna sain purettua koneen ja näyttäis olleen vähän epäpuhtauksia öljyn seassa, sen verran pahoja naarmuja on laakereissa. Ykköspytyn mäntä on kans ottanu aika pahasti kiinni yheltä laidalta ja muissakin on pieniä naarmuja. Kuviakin tuli otettua, mutta en ehtiny vielä laittaa nettiin. Kannataiskohan männänrenkaita vaihtaa, vain onko hyödytöntä?_P_ kirjoitti: Itse en punametallia tosiaan löytänyt koivuselta enkä arwidsonin ja HL nettikataloogista enkä koneistamolta seinäjoelta, mutta hyvä että jostain löytyy, RR:n mies vaan sanoi ettei pysty noita edes koneistamoille myymään, mutta saahan niitä muualtakin koneistamot.
Foortilta oonkin kyllä aina saanu suoraan oikeet osat, mutta tarvikeosissa on kyllä ollu heittoa, vaikka olis pitäny luettelon mukaan olla oikeat. Helpointa tietysti kun on malli mukana._P_ kirjoitti: Foortilta on hyvä hakea suoraan microcatin osanumerolla osat niin ei voi syyttää kuin itseään jos väärän saa.
Minkäs painonen muuten on vakio rst:n vauhtipyörä? Efi:n (36-1) pyörä tuntu paljon painavemmalta kuin se mikä oli koneessa kiinni. Mittaus osoittikin, että efi:n pyörä oli n. 8kg ja toinen vaan n.5,5kg. Viimeks kiinni olleeseen en päässy vielä vertaamaan kun ei ole ehtinyt irrottaa laatikkoa. Kuinka paljon tollanen ero vaikuttaa käytännössä?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos on budjetti tiukalla, niin perus 1.6 cvh:n renkaat sopii RST:n mäntiin suoraan. Kirjallisuus kertoo ensimmäisessä renkaassa olevan materiaaliero. Käytäntö kertoo, että ensimmäinen rengas ei ole se joka kuluu helposti vaan toinen. En sitten tiedä onko RST:n tarvikerenkaissa ensimmäinen rengas yhtään kovempi. Oman harkinnan varassa...
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt olis sitten renkaat hommattu, jotkut RST:n tarvikkeet. En tiedä millaset on mutta RallyRacen mukaan paremmat kun perus CVH:n renkaat. Nyt vaan ihmettelen vähän, että miten noi öljyrenkaat oikein pitäis laittaa kun on vähän erilainen systeemi ku noissa orkkiksissa. Eli öljyrenkaaksi tulee kaks erillistä ohutta rinkulaa ja väliin jonkinlainen jousisysteemi. Onhan siinä jotain kuviakin asennusohjeeksi, mutta jollain on varmaan kokemusta ja tarkempaa tietoa miten noi pitää laittaa?JesseT kirjoitti:Jos on budjetti tiukalla, niin perus 1.6 cvh:n renkaat sopii RST:n mäntiin suoraan. Kirjallisuus kertoo ensimmäisessä renkaassa olevan materiaaliero. Käytäntö kertoo, että ensimmäinen rengas ei ole se joka kuluu helposti vaan toinen. En sitten tiedä onko RST:n tarvikerenkaissa ensimmäinen rengas yhtään kovempi. Oman harkinnan varassa...
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Juu, sen verran siitä kuvasta käsitinkin, että keskelle tulee se röpelö/jousirengas ja sen ylä- ja alapuolelle ne ohuet sileät renkaat. Nyt vaan pitäis tietää, että pitääkö se "paketti" kasata ensin jotenkin ja sitten laittaa paikoilleen, vai laittaa ne ensin yks kerrallaan paikoilleen (sileä-röpelö-sileä) ja sitten lukita jotenkin toisiinsa vai jääkö ne sinne ihan irralleen toisista? Ilmeisesti ne saumat pitäis ainakin laittaa eri suuntiin niissä?Jaakkoki kirjoitti:En tiedä noista cvh:n orkkis öljyrenkaista tuon taivaallista, mutta melko monessa männässä oon nähnyt(asentanut) kuvaukseesi sopivan systeemin. eli keskelle tulee se röpelörengas ja ohuet renkaat molemmille puolelle sitä röpelöä (varsinaista öljyrengasta) paikalla pitämään.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Se röpelöjousihässäkkä ensin sinne, sitten ylempi rengas siihen katkos 90astetta vaikka oikeaan suhteessa röpelön katkokseen. Toinen engas sitten 90astetta vastakkaiseen suuntaan röpelön katkoksesta. Kahden ylimmäisen kunnon männänrenkaan katkokset vastakkaisii suuntiin ja katkokset männäntapin suuntaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt on männät paikkoillaan, ihan hyvin onnistui niiden laittaminen kun tiesi vaan miten tehdä, kiitos neuvoista. Kiertokangen pulttien kanssa on nyt ongelma. Ostin ARP:n pultit (tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta eipähän pitäisi hajota enää samasta kohtaa kun viimeks
), mutta niissä oleva paksunnus liitoksen kohdalla tuntuu ottavan vähän vastaan niin, että ne ei mene aivan pohjaan. Vedin muutaman pultin malliksi momenttiin ja nyt pultin kannan ja kiinnityspalan väliin jää noin millin rako. Onko kellään kokemusta kyseisistä pulteista tossa CVH:ssa?

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Paketissa lukee muistaakseni "Ford CVH 1.6 8x1,0mm" tai jotain vastaavaa, että kyllä ne oikeilta pulteilta vaikuttaa. Mitä niitä vähän tutkailin, niin pultit on vähän pidemmät kuin orkkikset, mutta ei kuitenkaan niin pitkät että siitä olisi haittaa eli eivät tule kokonaan kangen läpi. Ongelmana onkin nyt varmaan se, että kierre loppuu pultista liian aikaisin ja pultin paksu osa ottaa ilmeisesti kiinni kierteisiin. Sillähän siitä tosiaan selviäisi, että ottais kk:n jengojen alkuosasta vähän pois poralla, että pultti mahtuis menemään perille asti. Enpä tiedä, ehkä laitan vanhat alkuperäset pultit takas, niin pääsee helpommalla ja varmemmin hommassa eteenpäin eikä tuu rikottua mitään..JesseT kirjoitti:Ei ole kokemusta, mutta todella oudolta kuulostaa. Onkohan nyt varmasti oikeat pultit? Tarkista koodi pakkauksesta.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Rally Racesta löyty apu...oli nimittäin niin jännä tapaus, että olivat myyneet Autoracingiltä mulle zetecin pultit CVH:n paketissa, vaikka oli avaamaton paketti! Ilmeisesti virhe tapahtunu jo tehtaalla... No nyt pitäis olla oikeet pultit, niin eiköhän taas homma etene...JesseT kirjoitti:Soita jonnekin joka noita myy, esim rallyrace.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Tänään saattais sit päästä jo ottaan savut uudella koneella. Ajattelin nyt kysellä vähän mielipiteitä uusien männänrenkaiden sisäänajosta. Siitä taitaa olla montaakin erilaista koulukuntaa, mutta törmäsin kerran netissä mielenkiintoiseen sivustoon, jossa oli mm. tällainen juttu: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Onko kokemuksia tästä, että heti vaan täysillä?
Onko kokemuksia tästä, että heti vaan täysillä?
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Illalla sain testilenkin heitettyä...suht rauhallisesti vaihtelevilla kierroksilla ja muutamia vähän kovempia kiihdytyksiä väliin. Sen verran kuitenkin, että taas alko paukuttaan kun tarjos enemmän kaasua, eli vanha vika ei ole hävinnyt mihinkään, jonka takia konekin hajos. Vanhaa konetta kun purin niin kiinnitin huomiota siihen, että ykköspytty oli öljysempi ja karstasempi verrattuna muihin. Se oli siis juuri se pytty, mistä se kk hajosi. En tiedä sitten että olisko se öljyyntynyt siinä hajotessa kun mäntäkin oli kääntyny 90 astetta, mutta voisikohan tässä olla vihjeitä vikaan? Toisaalta vikahan tuli melkein itsestään pakopesän vaihdon yhteydessä, kun mihinkään muuhun ei koskettu. Hukkisen kellon säätö meni poskelleen kyllä silloin ja amal hajosi ja ahdot karkaili, mutta nyt on rajapaineventtiili tilalla, eikä ahtojen pitäis karata. Oisko se ahtojen karkailu sillon voinu sit hajottaa jotain muutakin? Ajattelin nyt vaihdella noita tulppia ja katella onko niissä eroja. Täytyy vielä hankkia parempi mittari, niin että voi luottaa siihen mitä se näyttää.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Vaihdoin tulpat ja säädin ahdot minimiin, niin paukkuminen loppui. Näytti olevan eri lämpöarvoa nää toiset tulpat. Entiset oli Motocraf Super AGPS 071C ja nyt koitin toisesta kannesta otetuilla 091C1:llä, kummat on paremmat tohon? Nyt vika muttui niin, että ainakin lämpimänä alkaa nykimään kiihdytyksissä kun ahdot nousee, johtuisko sitten tulpista? Täytyy vielä koittaa noilla toisilla, koska ei niissä pitäis mitään vikaa olla (3 tkm ajatut). Seosmittarin mukaan vetää ensin vähän laihalle, jos kiihdyttää puolikaasulla, mutta sitten kun laittaa tallan pohjaan, niin täyskaasurikastus näyttäis auttavan ja seos menee jo melko rikkaalle...mitä nyt tolla ei-laajakaista-mittarilla pystyy näkemään.
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt on taas toiset tulpat paikallaan ja nykiminen hävis kyllä, mutta niin on kyllä tehotkin hukassa. Ei taida nyt oikein toimia toi rajapaineventtiili - takaiskuventtiili -systeemi tossa. No täytyy hakee maanantaina parempi ahtopainemittari ja yrittää sit säätää paremmin. Vois tietysti ensin hommata jostain ehjän amal-ventiilin (niitä taitaa löytyä monen hyllyistä
) ja koittaa ihan vakio-systeemillä.
