Päästöt huonot, mihin päin säädetään?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Päästöt huonot, mihin päin säädetään?

Viesti Kirjoittaja _P_ » La Huhtikuu 22. 16:47:39 2006

-------------
Ensimmäisenä ihan off-topiccia.
Kyllä huomaa miksi Lapuan katsastusasemaa täällä pohjanmaalla suositaan, sinne tänään 3 tunnin jonot ja Kauhavalle jouduin ajamaan sitten ja heti sisään...
No ei muuta asiattomuutta kuin että joka paikkaan ajettiin helmat paukkuen, no "onneksi" oli jo valmiiksi halki niin jousti, ja sain melkein koko auton uudelleen verotukseen tai jotain kun penkit ei perkele ollu muutoskatsastettu ja prosentit uhkasi nousta 35%, saatana mitä touhua, pitää varmaan olla kiitollinen katsastusinssille kun ei huomannu muuta muutoksia, ei olisi varmaan 70% riittänyt, ratistakin sais sen pari prossaa niin heps hui, no joo lopetetaa avautuminen tähän, touhu oli taas perseestä.
-------------

Sitten asiaan, päästöistä pomppas
mitattu/sallittu
CO 3,82/3,50
HC 150/600
CO2 7,90/--
O2 6,70/5,00

eli CO ja O2 liikaa, tuon varmaankin säätöihin saa kun ei kuitenkaan mikään ihme kokoonpano ole.
Mutta mihin suuntaan seoksia voisi säädellä että läpi menisi?
Ja sytkää, mitäs myöhäistäminen tekee arvoille?
Joku sellainen pieni selostus aiheesta olis kiva...

Muistaakseni seossuhde oli siinä 14,7 luokkaa tyhjäkäynnillä kun sitä laajakaistalla säädettiin syksyllä, päästöistä piti welhon mukaan läpi mennä, mutta ei näyttänyt menevän.

Tosin, putken vuotohan korottaa O2 arvoja? Vaikuttaako se myös CO arvoihin? Ei tuo putki ainakaan kauheasti vuoda jos ollenkaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Huhtikuu 22. 17:53:51 2006

Näin pääsääntöisesti korke CO viittaa rikkaalla käymiseen ja korkea O2 taas laihalla käymiseen. Se että kummatkin on koholla voi viitata eri pyttyjen käyvän eri seoksilla (Katso tulpat!) ellei sitten ole esim. raju nokka. Epätasaiset seokset voi aiheutua ainakin kuluneesta nokka-akselista tai huonoista suuttimista. Jos ei ole enää KE-jetronicilla, niin voi olla myös hetkellisistä seoksen heilahtelkuista johtuva keskiarvoistuva korkea happi+häkä.

Korjattu HC->CO
Viimeksi muokannut JesseT, La Huhtikuu 22. 21:31:16 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » La Huhtikuu 22. 18:01:35 2006

Se että kummatkin on koholla voi viitata eri pyttyjen käyvän eri seoksilla
HC ei ollut koholla, vaan reilusti alle, CO oli liikaa O2:n lisäksi.
Nokka ei ole piperin T2 kummempi, ja on tosiaan Megaruutta, shitronicci on heivattu mäkeen.

EDIT
vai tulikö typo ja tarkoitit CO?
Nokalla on ajettu muutama tuhat kilsaa, ei _pitäisi_ olla kulunut, suuttimet on toki käytetyt mutta muutaman vuoden vanhasta volvosta ja päällisin puolin uuden näköiset.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Huhtikuu 22. 21:36:03 2006

Tuli typo juu.

Oletko katsonut datalogista, että syöttö (PW ) on tasainen tyhjäkäynnillä. On mahdollista että käy rikkaalla ja laihalla edes takaisin niin nopeasti että seosmittari näyttää siltä väliltä, mutta kaasuanalysaattori näyttää tuolla tavalla kaksijakoisesti. Syy voi olla esim. suodattamaton MAP signaali.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » La Huhtikuu 22. 21:48:21 2006

Tarkistellaan, tuo kuullostaa kyllä mahdolliselta, tyhjäkäynti heiluu jotain 800-950rpm väliä ja ainakin ahtopainemittarin neula heiluu edestakaisin.

Vastaa Viestiin