Jälkikäyntiä & nokan ajotusta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Jälkikäyntiä & nokan ajotusta
Sellanen "vika" ilmennyt, että välillä 1-2 sekuntia sammuttamisen jälkeen putkesta kuuluu vielä ylimääränen poksahdus. Ilmeisesti kone siis työntää bensaa raakana läpi joka sitten vielä syttyy sammuttamisen jälkeen kuumassa turbossa? Tuli vaan mieleen että voisiko tää liittyä siihen, että ajon jälkeen autosta tulee aika voimakas bensan haju, varsinkin jos on kengittäny autoa ennen pysähytymistä. Mitään vuotoja en oo löytäny, mutta huomasin, että öljyn määrä näyttäis lisääntyvän koneessa, eli taitaa työntää alakertaankin sitä bensaa. Mistäs tollanen vois johtua?
Toinen kysymys liittyy nokan ajotukseen. Mulla on nyt se Piperin 285T2 nokka kiinni ja tuntuu, että toimii sillä huonommin kun vakionokalla. Ajotuksen säädin siihen, mikä oli ohjeessa (112 astetta muistaakseni)...mun mielestä aika tarkasti sain sen laitettua. Toihan onkin vähän ylävireinen nokka, mutta tuntuu, että lähtee vasta tosi ylhäältä, eikä sittenkään niinku pitäis. Eikö kääntämällä ajotusta aikasemmaks pitäis tulla lisää alavääntöä? Ajattelin, että uskaltaiskohan sitä koittaa vähän säädellä kokeiluperiaatteella, jos vaikka onkin tullut joku moka siinä ajotuksen säädössä? Onnistuis vaan aika helposti tolla säädettävällä nokkapyörällä. Esim. kokeilis kääntää sitä vähän enemmän siihen suuntaan kuten olis vakionokkapyörällä.
Toinen kysymys liittyy nokan ajotukseen. Mulla on nyt se Piperin 285T2 nokka kiinni ja tuntuu, että toimii sillä huonommin kun vakionokalla. Ajotuksen säädin siihen, mikä oli ohjeessa (112 astetta muistaakseni)...mun mielestä aika tarkasti sain sen laitettua. Toihan onkin vähän ylävireinen nokka, mutta tuntuu, että lähtee vasta tosi ylhäältä, eikä sittenkään niinku pitäis. Eikö kääntämällä ajotusta aikasemmaks pitäis tulla lisää alavääntöä? Ajattelin, että uskaltaiskohan sitä koittaa vähän säädellä kokeiluperiaatteella, jos vaikka onkin tullut joku moka siinä ajotuksen säädössä? Onnistuis vaan aika helposti tolla säädettävällä nokkapyörällä. Esim. kokeilis kääntää sitä vähän enemmän siihen suuntaan kuten olis vakionokkapyörällä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itse olen aina tykännyt vakionokista juuri tuosta syystä... Vakionokalla isoilla ahdoilla jää kyllä pari heppaa huipuilla, mutta tehokäyrässä on kyllä yleensä reippaasti enemmän pinta-alaa. Jos ahdin on vakiokokoinen, niin vakionokka on varmasti parempi ratkaisu. Muuten ahtimen ja nokan toiminta-alue menee niin pahasti ristiin, että hyvä vetoalue kuihtuu kasaan. Virinokalla saa kyllä sitten vähän lisää tehoa kun laittaa lisää ennakkoa alas, jonka se kestää paremmin kuin vakionokka. Erityisesti Piperin 285T2 kuuluukin urbaanin legengan mukaan laittaa aikaisemmalle kuin mitä on ilmoitettu. Kuulemma nokan profiili ja ajoitukset on kopsittu joltakin toiselta valmistajalta ja jotta nokka olisi eri, on ajoitusta siirretty 4 astetta myöhäisemmällä. En tiedä mistä tääkin juttu on lähtenyt, mutta kuulemma auttaa ainakin....
Mitä tohon jälkikäyntiin tulee, niin KE-jet kyllä työntää bensaa niin kauan kuin kone pyörii, mutta kipinä pitäisi katketa heti. Jos silti sytyttää, niin joku on kyllä kuumana.
Mitä tohon jälkikäyntiin tulee, niin KE-jet kyllä työntää bensaa niin kauan kuin kone pyörii, mutta kipinä pitäisi katketa heti. Jos silti sytyttää, niin joku on kyllä kuumana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Jälkikäyntiä & nokan ajotusta
Muistit kai säätää sytkän kohdalleen nokan ajoituksen jälkeen?Miksu kirjoitti:Toinen kysymys liittyy nokan ajotukseen. Mulla on nyt se Piperin 285T2 nokka kiinni ja tuntuu, että toimii sillä huonommin kun vakionokalla. Ajotuksen säädin siihen, mikä oli ohjeessa (112 astetta muistaakseni)...mun mielestä aika tarkasti sain sen laitettua. Toihan onkin vähän ylävireinen nokka, mutta tuntuu, että lähtee vasta tosi ylhäältä, eikä sittenkään niinku pitäis. Eikö kääntämällä ajotusta aikasemmaks pitäis tulla lisää alavääntöä? Ajattelin, että uskaltaiskohan sitä koittaa vähän säädellä kokeiluperiaatteella, jos vaikka onkin tullut joku moka siinä ajotuksen säädössä? Onnistuis vaan aika helposti tolla säädettävällä nokkapyörällä. Esim. kokeilis kääntää sitä vähän enemmän siihen suuntaan kuten olis vakionokkapyörällä.
Mulla on kent camsin cvh35 (muistaakseni) paikoillaan ja sen kun laittoi tehtaan antamiin arvoihin, niin sai sytkäennakkoa punoa ohje arvoonkin lisää, että toimii kunnolla. Taitaa perusennakko nyt olla 16 astetta ja kyllä vetää koko alueella varsin nöyrästi.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Missä kohdin alkaa miksulla tuo ohjeiden mukaan säädetty T2 vetämään ja muistatko suurinpiirtein kuinka paljon sitä on aikaistettu/myöhäistetty nokkapyörän nollakohdasta?
Itse moitin kanssa tuota vetoaluetta, huomannut tuon mitä Jesse kertoili, tosin tuota ei ole säädetty edes mitenkään optimaalisesti, tarkoitus on ollut jo kaaaauan viedä sitä johonkin penkkiin että näkee oikein kunnolla mitä vaikuttaa mutta aina se on jäänyt...
Itse moitin kanssa tuota vetoaluetta, huomannut tuon mitä Jesse kertoili, tosin tuota ei ole säädetty edes mitenkään optimaalisesti, tarkoitus on ollut jo kaaaauan viedä sitä johonkin penkkiin että näkee oikein kunnolla mitä vaikuttaa mutta aina se on jäänyt...
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jälkikäyntiä & nokan ajotusta
Sillon kun nokan asensin niin säädin ennakon siihen 12 asteeseen samalla. Eilen käänsin nokkaa vähän aikasemmalle (ehkä n. 4-5 astetta), mutta en korjannut sytkää, eli se aikastui sitten kanssa. Vetoa tuli lisää, mutta johtuu ainakin osittain siitä sytkän aikastumisestakin. Ei kuitenkaan tuntuis nakuttavan, mikäli sitä nyt osaan kuunnellakaan. Täytyy ehkä varmuuden vuoks säätää se perusennakko takasin siihen 12 ja katsoa miten toimii.tony the tiger kirjoitti: Muistit kai säätää sytkän kohdalleen nokan ajoituksen jälkeen?
Kyllä ohitukseen 80-90 km/h:sta saa melkein kolmosta hakea vieläkin, että pääsee kunnolla ohi. En oo niin tarkasti kierroksia kattonu, mut ei hirveesti löydy vääntöa alle 3000rpm. Tietysti pienillä vaihteilla jaksaa vetää alempaakin._P_ kirjoitti: Missä kohdin alkaa miksulla tuo ohjeiden mukaan säädetty T2 vetämään ja muistatko suurinpiirtein kuinka paljon sitä on aikaistettu/myöhäistetty nokkapyörän nollakohdasta?
Tehtaan ohjearvolla (112) nokkapyörää oli aikaistettu nollakohdasta ehkä noin 4-5 astetta (Piperin pyörän asteikolla). Nyt käänsin saman verran lisää, eli se on vähän alle 10 asteen.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Re: Jälkikäyntiä & nokan ajotusta
OK, itsellä se on tosiaan vaan laitettu ilman kummempiä säätämisiä kiinni, asteen aikaisella, varmaan voisi kunnon säätö tehdä terää ja mielikin ehkä muuttuaMiksu kirjoitti: Kyllä ohitukseen 80-90 km/h:sta saa melkein kolmosta hakea vieläkin, että pääsee kunnolla ohi. En oo niin tarkasti kierroksia kattonu, mut ei hirveesti löydy vääntöa alle 3000rpm. Tietysti pienillä vaihteilla jaksaa vetää alempaakin.
Tehtaan ohjearvolla (112) nokkapyörää oli aikaistettu nollakohdasta ehkä noin 4-5 astetta (Piperin pyörän asteikolla). Nyt käänsin saman verran lisää, eli se on vähän alle 10 asteen.

Samantapaisia kokemuksia tuosta vetoalueesta, 3000 alkaa ja 4000 potkaisee.
Ihan ok on ajella alle 3000 kiekankin, ohitsekin pääsee mutta ihan sama polkaiseeko kaasun pohjaan vai ei.