Isoille jarruille pääsylinteri
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Isoille jarruille pääsylinteri
Tässä on tullut haalittua päivitys osia fiestan jarruihin, eteen laitan cossun levyt ja satulat ja tarkoituksena taakse laittaa ne rs2k:n levyt ja muut tykötarpeet kunhan ne löydän.
Siksi tässä on herännyt kysymys pääsyltyn riittävyydestä isommille jarrusylintereille.
Etupäässä männän halkaisia kasvaa kohtuu paljon ja takaa myös ehkä?
Eli jos joku on laitellut isompia rojuja autoonsa niin voisi valaista ennakkoon, että voin varautua etsimään isompaa pääsylinteriä, jos se vaikka jostakin mallista löytyisi isompana ja suht suoraan käyvänä!
Siksi tässä on herännyt kysymys pääsyltyn riittävyydestä isommille jarrusylintereille.
Etupäässä männän halkaisia kasvaa kohtuu paljon ja takaa myös ehkä?
Eli jos joku on laitellut isompia rojuja autoonsa niin voisi valaista ennakkoon, että voin varautua etsimään isompaa pääsylinteriä, jos se vaikka jostakin mallista löytyisi isompana ja suht suoraan käyvänä!
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Mk5 Escortista löytyy 25.4mm halkaisijalla olevaa sylkkyä, noita nuo britit ovat sovittaneet Fiestaankin. Ilmeisesti menee aika kivuttomastikin vielä, kannattaa selailla www.fiestaturbo.com sivuja.
Jarrutasapainon takia voi joutua laittamaan säädettävät jarrupaineen säätimet tai virittää nykyisiä.
Jarrutasapainon takia voi joutua laittamaan säädettävät jarrupaineen säätimet tai virittää nykyisiä.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Varmaan tuo 25.4mm syltty löytyy jotain tehokkaamasta mallista xr3i/rs2k?Hartza kirjoitti:Mk5 Escortista löytyy 25.4mm halkaisijalla olevaa sylkkyä, noita nuo britit ovat sovittaneet Fiestaankin. Ilmeisesti menee aika kivuttomastikin vielä, kannattaa selailla www.fiestaturbo.com sivuja.
Jarrutasapainon takia voi joutua laittamaan säädettävät jarrupaineen säätimet tai virittää nykyisiä.
en ole vielä kerenny ite ettiä,mutta jos tiedät tarkemmin!
edit. näyttää löytyvän motonetin valikoimista 1.6-1.8 escorteista
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Pelkkien etujarrujen vaihto ei vielä vaadi toimenpiteitä, mutta jos taakse levyt laittaa niin sitten se MK5 koppasen escon pääsylinteri ja tehostin.
Mulla on fiestassa nelikkocossun jarrut edessä ja hyvin pelaa. Pysähtyvyys ihan eri luokkaa kun vakioilla eikä häivy radallakaan. Levyinä red-dot ja paloina ferodo ds 2000. Takarumpujarrut riittävät rata-ajossakin, fiestan perä ei pajoa paina ja avonaisella vanteella jäähtyvätkin. Onhan ne levyt tietysti hienomman näköiset.
Mulla on fiestassa nelikkocossun jarrut edessä ja hyvin pelaa. Pysähtyvyys ihan eri luokkaa kun vakioilla eikä häivy radallakaan. Levyinä red-dot ja paloina ferodo ds 2000. Takarumpujarrut riittävät rata-ajossakin, fiestan perä ei pajoa paina ja avonaisella vanteella jäähtyvätkin. Onhan ne levyt tietysti hienomman näköiset.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Olen huomannut noitten takajarrujen tehokkuuuden, nytkin tiukissa jarrutuksissa auto tarjoaa perää edelle suht herkästi onhan koppaa kevennetty rajusti, joten vois pärjätä niilläkin.Ari kirjoitti:Pelkkien etujarrujen vaihto ei vielä vaadi toimenpiteitä, mutta jos taakse levyt laittaa niin sitten se MK5 koppasen escon pääsylinteri ja tehostin.
Mulla on fiestassa nelikkocossun jarrut edessä ja hyvin pelaa. Pysähtyvyys ihan eri luokkaa kun vakioilla eikä häivy radallakaan. Levyinä red-dot ja paloina ferodo ds 2000. Takarumpujarrut riittävät rata-ajossakin, fiestan perä ei pajoa paina ja avonaisella vanteella jäähtyvätkin. Onhan ne levyt tietysti hienomman näköiset.
Onhan se levy paljon huoltovapaampi ja turvallisempi, jos vaikka kengät pääseekin kiilaantumaan reilussa nopeudessa niin voi heittää hyvästit

Haetaan luotettavuutta ja tietysti saa ne kaverit hiljaiseksi jotka rummuista naljaillee

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Onkos tuo pääsylkky ja tehostin sama karvahatuissa ja rs2k mallissa? minulla on yksi etuveto rs2k:n tehostin ja sylinteri niin äkkiseltään näyttää siltä ettei niitä sinne laitella. Varmaan pitäs olla absiton versio jos meinaa saada ne kiinni?
Viimeksi muokannut Etuveto, To Huhtikuu 26. 0:11:44 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Katoin messuilla sun frst:n pääsylinteriä ja meinasin kysyäkkin, että kuinka suuri/pieni tuo on. RS2K:n sylkky on kaksilähtöinen eli ABSillinen, mutta noista karvahatuista en kyllä tiedä? Jonkun ison luettelonkin joskus selailin läpi, että olisiko mitään sopivaa sylinteriä mikä menisi suoraan, mutta ei tullut vastaan.fiffe kirjoitti:Onkos tuo pääsyltty ja tehostin sama karvahatuissa ja rsk2 mallissa? minulla on yksi etuveto rs2k:n tehostin ja sylinteri niin äkkiseltään näyttää siltä ettei niitä sinne laitella. Varmaan pitäs olla absiton versio jos meinaa saada ne kiinni?
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Tuossa aikaisemmin yritin tilata motonetistä escortin 25.4mm Sylinteriä malliksi,mutta ei niitä silloin saanut. Pitänee käydä nuohoomassa jonkin absittoman(jos on??) mk5 escon pellin alla, jos vaikka viisastus. Rs:n pääsylinteri on ainakin kapeammalla pulttijaolla ja tehostin ehkä hiukan isompi.koskar kirjoitti:Katoin messuilla sun frst:n pääsylinteriä ja meinasin kysyäkkin, että kuinka suuri/pieni tuo on. RS2K:n sylkky on kaksilähtöinen eli ABSillinen, mutta noista karvahatuista en kyllä tiedä? Jonkun ison luettelonkin joskus selailin läpi, että olisiko mitään sopivaa sylinteriä mikä menisi suoraan, mutta ei tullut vastaan.fiffe kirjoitti:Onkos tuo pääsyltty ja tehostin sama karvahatuissa ja rsk2 mallissa? minulla on yksi etuveto rs2k:n tehostin ja sylinteri niin äkkiseltään näyttää siltä ettei niitä sinne laitella. Varmaan pitäs olla absiton versio jos meinaa saada ne kiinni?
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Saan varmaan huomenna käsiini tuollaisen escon sylkyn, voin jossain välissä mittailla ja ihmetellä miltä se näyttää. Melko varmasti helpointa on pakettina sovittaa tuota isompaa sylinteriä...fiffe kirjoitti:Tuossa aikaisemmin yritin tilata motonetistä escortin 25.4mm Sylinteriä malliksi,mutta ei niitä silloin saanut. Pitänee käydä nuohoomassa jonkin absittoman(jos on??) mk5 escon pellin alla, jos vaikka viisastus. Rs:n pääsylinteri on ainakin kapeammalla pulttijaolla ja tehostin ehkä hiukan isompi.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Hyvä juttu. Mittoja ja kuvia kehiin niin saadaan selkoa asiasta
Tehostin ei ainakaan saa turvota yhtään jos meinaa ettei ota paineensäätimeen kiinni,ainakin tuohon fse:n malliin joka on tukin päässä.
Lähinnä minua kiinostaisi tarkka escon malli ja ikä josta sylinteri ja tehostin käy, lopun pystyy kyllä rakentamaan jos jotain tulee eteen

Tehostin ei ainakaan saa turvota yhtään jos meinaa ettei ota paineensäätimeen kiinni,ainakin tuohon fse:n malliin joka on tukin päässä.
Lähinnä minua kiinostaisi tarkka escon malli ja ikä josta sylinteri ja tehostin käy, lopun pystyy kyllä rakentamaan jos jotain tulee eteen
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Tommonen se sit on, pulttiväli on 59mm ja pituus kiinnityspinnasta ~117mmfiffe kirjoitti:Hyvä juttu. Mittoja ja kuvia kehiin niin saadaan selkoa asiasta![]()
Tehostin ei ainakaan saa turvota yhtään jos meinaa ettei ota paineensäätimeen kiinni,ainakin tuohon fse:n malliin joka on tukin päässä.
Lähinnä minua kiinostaisi tarkka escon malli ja ikä josta sylinteri ja tehostin käy, lopun pystyy kyllä rakentamaan jos jotain tulee eteen
Toinen kuva
Voin myös myydä pois, Motonetin hintaan

Edit: Sen verran vielä lisään, että palikka on kuvassa "väärinpäin" Pöytää vasten on säiliön kaksi lähtöä...

Viimeksi muokannut Hartza, Pe Huhtikuu 27. 14:24:48 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuota krhömm... puhutaanko nyt siis takajarrulevyistä? Millä perusteella ne ovat _huoltovapaammat_ kuin jarrurummut, oikeasti? Levyjarrut takana ovat juuri yhdet helvetin perkeleet, jotka avonaisena keräävät likaa ja talvella jäätä jne ja jumiutuvat sitten ajan myötä kevyessä vähäisessä käytössä. Rata- ja harrastevehkeet asia erikseen, joissa myös takajarruja kanssa käytetään eikä vain hissutella kaupunkijarrutuksia eli takajarrut eivät oikein ikinä tahdo lämmitä.fiffe kirjoitti:Olen huomannut noitten takajarrujen tehokkuuuden, nytkin tiukissa jarrutuksissa auto tarjoaa perää edelle suht herkästi onhan koppaa kevennetty rajusti, joten vois pärjätä niilläkin.
Onhan se levy paljon huoltovapaampi ja turvallisempi, jos vaikka kengät pääseekin kiilaantumaan reilussa nopeudessa niin voi heittää hyvästit
Haetaan luotettavuutta ja tietysti saa ne kaverit hiljaiseksi jotka rummuista naljaillee
Etupäällähän se suurin jarrutus tapahtuu, koska siellä on suurin paino jarrujen päällä. En tiedä mikä on Fiestan painojakauma, mutta voisin kuvitella sen olevan Escortin tavoin aika etupainoinen. Hatchback V6 Skorppissa painot menevät etu/taka 53/47, joten takajarruillekin jakaantuu töitä painavassa autossa kunnon jarrutuksissa. Escort/Fiesta painosta ehkä 60% tai 70% edessä?
Fiestassa saa varmaan lähes sata varmasti varautua jarrutasapainon säätöön etu- ja takapään välillä, jos laittaa levyt taakse. Muuten se on Escortin tavoin poikittain jarrutettaessa (lähde: Fast Ford lehden monet artikkelit aiheesta).
Ymmärrän kyllä pointtisi siitä, että monet ihmettelevät "häh, tässä on takana rummut?". Minullakin on käynyt levyjen saaminen taakse mielessä. Kunhan nyt saisi edes koko auton ensin ajoon...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Hieman vertailua:
1.6i escortista molemmat tehostajat ja pääsyltyt
vasen tehostaja n. 23-24cm, oikea n. 21cm pääsyltyt molemmissa Ø23,8mm
Fiestan alkuperänen tehostaja on n. 21cm eli laitan tuon 23-24cm olevan kiinni ja hommaan Ø25,4 olevan pääsylinterin
kuva jossa vasemmalla isoin tehostaja, keskellä Fiestan alkuperänen ja oikealla pikkunen escortin tehostin.
ja vielä ylhäältä
ei mennyt mulle oikein perille mitä ne tuolla FiestaTurbo.comissa lyhentää 20-25mm, jos joku viittis selventää? esim. täällä
eikä mun tehostajissa oo tommosta haarukkaa vai pitääkö se tehä tohon?
1.6i escortista molemmat tehostajat ja pääsyltyt
vasen tehostaja n. 23-24cm, oikea n. 21cm pääsyltyt molemmissa Ø23,8mm
Fiestan alkuperänen tehostaja on n. 21cm eli laitan tuon 23-24cm olevan kiinni ja hommaan Ø25,4 olevan pääsylinterin
kuva jossa vasemmalla isoin tehostaja, keskellä Fiestan alkuperänen ja oikealla pikkunen escortin tehostin.
ja vielä ylhäältä
ei mennyt mulle oikein perille mitä ne tuolla FiestaTurbo.comissa lyhentää 20-25mm, jos joku viittis selventää? esim. täällä
eikä mun tehostajissa oo tommosta haarukkaa vai pitääkö se tehä tohon?
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Tossa puhutaan polkimelle menevän tangon lyhentämisestä, että poljin istuu oikealla korkeudella. Tota joutuu tosin hieman soveltamaan vasemmalta ohjattaviin autoihin, koko paketti on hieman erilainen...jushi69 kirjoitti:Hieman vertailua:
1.6i escortista molemmat tehostajat ja pääsyltyt
vasen tehostaja n. 23-24cm, oikea n. 21cm pääsyltyt molemmissa Ø23,8mm
Fiestan alkuperänen tehostaja on n. 21cm eli laitan tuon 23-24cm olevan kiinni ja hommaan Ø25,4 olevan pääsylinterin
kuva jossa vasemmalla isoin tehostaja, keskellä Fiestan alkuperänen ja oikealla pikkunen escortin tehostin.
ja vielä ylhäältä
ei mennyt mulle oikein perille mitä ne tuolla FiestaTurbo.comissa lyhentää 20-25mm, jos joku viittis selventää? esim. täällä
eikä mun tehostajissa oo tommosta haarukkaa vai pitääkö se tehä tohon?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Tossa Brittien sivustoja selatessani mielenkiinto heräsi koko Fiestan taka-akselin korvaamista Escortin vastaavalla, lähinnä 4x4 levyjarrullisen mallin. Miksei myös etuvetoisen akseli kävisi, semmosta tosin en ole kuvissa/livenä nähnyt. Ilmeisesti menisi aika kätevästi paikalleen ja ainakin nelivedon akseli olisi kiinnityksiltään lähes suoraan sopiva rungon takaosaan? Muutaman sentin leveämmälle akseli olisi tukivarsineen mutta tekisi alatukivarsista vaikka säädettävät... ja optio nelivedolle on aina plussaa 
Jos jollain tollainen akseli olisi niin mitat kiinnostavat.

Jos jollain tollainen akseli olisi niin mitat kiinnostavat.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Juu ei varmaan, Autiolla näkyy edelleenkin olevan semmonen osina myynnissä. Jos joku sen auton ostaa niin voin edullisesti lunastaa voimansiirron siitäkoskar kirjoitti:Voisin kuvitella että joka pojalla ei noita tallissa ole? Jos tarkoitetaan RS2K 4wd taka-akselia? Etuvetoisen taka-akseleita sen sijaan on aina jollain tallissa varallaHartza kirjoitti:Jos jollain tollainen akseli olisi niin mitat kiinnostavat..

Onkos toi RS2000:n taka-akseli semmonen jäykkä H-palkki vai tämmönen
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Paljon noissa on kiinnityspulttien väli? Entäs tehostimen sisään menevän osuuden halkaisija ja pituus?jushi69 kirjoitti:Hieman vertailua:
1.6i escortista molemmat tehostajat ja pääsyltyt
vasen tehostaja n. 23-24cm, oikea n. 21cm pääsyltyt molemmissa Ø23,8mm
Fiestan alkuperänen tehostaja on n. 21cm eli laitan tuon 23-24cm olevan kiinni ja hommaan Ø25,4 olevan pääsylinterin
kuva jossa vasemmalla isoin tehostaja, keskellä Fiestan alkuperänen ja oikealla pikkunen escortin tehostin.
ja vielä ylhäältä
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1143
- Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 14:02:09 2003
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 1904
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
- Paikkakunta: Kuopio
Pääsylintereistä sen verran, että eikös rungossa ole halkaisija merkitty esim "23" (23,8mm) ja "25" (25,4mm)?
Kävin tuossa äsken romiksella hiplailemassa jonkun loppupään 1.6i zetec escon pääsylkky/tehostinhässäkkää ja pettymykseksi pääsylinterissä oli "23". Tehostimen halkaisija oli n.23cm.
Kävin tuossa äsken romiksella hiplailemassa jonkun loppupään 1.6i zetec escon pääsylkky/tehostinhässäkkää ja pettymykseksi pääsylinterissä oli "23". Tehostimen halkaisija oli n.23cm.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla on ylimääräsenä uusi tuommonen samanlainen pääsylinteri mitä on jushi69 ja fiffellä. Jos kiinnostaa niin laittakaa yv:tä
Edit. Meni jo
Edit. Meni jo

Viimeksi muokannut AnttiR, Su Heinäkuu 6. 21:12:26 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re:
Vanhoja aiheita kaivellen mutta onkos tuosta tietoa kuinka se sinne asettuisi? Samaista sinne itse mietiskellyt.jouni kirjoitti:Mitenkähän muuten Mondeon pääsylinteri istuu tuohon escortin tehostimeen? Niissä näyttäisi olevan tuota 25,4mm pääsylinteriä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer