XR4 2.8 ja megaruutta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
XR4 2.8 ja megaruutta
Olisiko tuon K-Jetin korvaamisesta MS:llä jonkinlaista hyötyä, kokemuksia esiin?
Jos tuollaista aloitaa niin mitä osia pitäisi alkaa hommaan?
Ilmeiseti ainakin EFI:n imusarja ja kassillinen erilaisia antureita, kiitoksia vastauksista
Jos tuollaista aloitaa niin mitä osia pitäisi alkaa hommaan?
Ilmeiseti ainakin EFI:n imusarja ja kassillinen erilaisia antureita, kiitoksia vastauksista
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Ainakin tarvit
- TPS (kaasuläpänasento)
- IAT (imuilmanlämpö), luultavasti joutuu hommaan erillisen anturin (n.20e) jos maf:in jättää pois. Ainakin vakio efi:ssä (ohc) on kyseinen anturi maf:in sisällä
- CLT (jäähdytinnesteenlämpö), voi hyödyntää vanhaa
- MAF (ilmamassamittari) ei tarvita jos tuollaisessa efi:ssä sitä onkaan, koska megan mukana tulee map-anturi
- Lambda (mieluiten laajakaista) on tietenkin hyödyllinen, mutta ei pakollinen
" Kaasuläpän asentotunnistin(TPS)
MS käyttää kaasuläpän asentotunnistinta (TPS) tietääkseen onko kaasupoljin painettu pohjaan, jolloin se ei huomioi lambda-anturin signaalia. Lisäksi TPS:ää käytetään kiihdytysrikastuksessa ja polttoaineen vähentämiseen moottorijarrutuksessa. On mahdollista saada MS toimimaan ilmankin asentotunnistinta mutta se ei ole suotavaa.
TPS:än on oltava potentiometritoiminen eikä auki/kiinni tyylinen katkaisin kelpaa. potentiometrisestä TPS:stä MS pystyy tunnistamaan kaasupolkimen asennon tarkasti ja jatkuvasti. TPS:stä lähtee kolme johtoa. yksi on +5V jännitteen ja toinen paluu jännitteen. Kolmas on maadoitus. +5V johto kytketään potentiometrin toiseen puoleen ja toiselta puolelta maadoitetaan. kolmas johto kiinnittyy potentiometrin ”neulaan” joka liikkuu kaasua painettaessa ja toimittaa jännitteen MS:lle.
TPS:sän kytkentä
Irrota potentiometrille tulevat johdot ja mittaa yleismittarilla resistanssia navoista. kahden navan välillä resistanssin pitäisi säilyä samana vaikka liikutat kaasuläppää tai jos irrallaan autosta niin vartta joka kiinnittyy asentotunnistimeen. Nämä kaksi napaa ovat +5V ja maadoitus. Kolmas napa on tällöin ”neulan” napa. Tämän navan ja kumman tahansa kahdesta navasta mitatun resistanssin pitäisi muuttua kun asentotunnistinta liikutetaan.
Selvittääksesi kumpi on maadoitusnapa ja kumpi +5V napa kytke yleismittari ”neulan navan” ja jommankumman toisen navan väliin. Liikuta asentotunnistinta ja jos resistanssi on suuri ja pienenee kun avaat kaasuläppää (painat kaasua) maadoitus on se napa joka on silloin kytkemättä yleismittariin.
Tarkista vielä kun olet kytkenyt johdot TPS:ään että jännite nousee ”neulalta” tulevassa navassa kun kaasua painetaan."
- Lainaus www.finsquirt.net sivustolta
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg
Jos noilla alkuun ja kokemuksista löytyy varmasti haulla juttua, kuten nuo ylläolevatkin anturit
- TPS (kaasuläpänasento)
- IAT (imuilmanlämpö), luultavasti joutuu hommaan erillisen anturin (n.20e) jos maf:in jättää pois. Ainakin vakio efi:ssä (ohc) on kyseinen anturi maf:in sisällä
- CLT (jäähdytinnesteenlämpö), voi hyödyntää vanhaa
- MAF (ilmamassamittari) ei tarvita jos tuollaisessa efi:ssä sitä onkaan, koska megan mukana tulee map-anturi
- Lambda (mieluiten laajakaista) on tietenkin hyödyllinen, mutta ei pakollinen
" Kaasuläpän asentotunnistin(TPS)
MS käyttää kaasuläpän asentotunnistinta (TPS) tietääkseen onko kaasupoljin painettu pohjaan, jolloin se ei huomioi lambda-anturin signaalia. Lisäksi TPS:ää käytetään kiihdytysrikastuksessa ja polttoaineen vähentämiseen moottorijarrutuksessa. On mahdollista saada MS toimimaan ilmankin asentotunnistinta mutta se ei ole suotavaa.
TPS:än on oltava potentiometritoiminen eikä auki/kiinni tyylinen katkaisin kelpaa. potentiometrisestä TPS:stä MS pystyy tunnistamaan kaasupolkimen asennon tarkasti ja jatkuvasti. TPS:stä lähtee kolme johtoa. yksi on +5V jännitteen ja toinen paluu jännitteen. Kolmas on maadoitus. +5V johto kytketään potentiometrin toiseen puoleen ja toiselta puolelta maadoitetaan. kolmas johto kiinnittyy potentiometrin ”neulaan” joka liikkuu kaasua painettaessa ja toimittaa jännitteen MS:lle.
TPS:sän kytkentä
Irrota potentiometrille tulevat johdot ja mittaa yleismittarilla resistanssia navoista. kahden navan välillä resistanssin pitäisi säilyä samana vaikka liikutat kaasuläppää tai jos irrallaan autosta niin vartta joka kiinnittyy asentotunnistimeen. Nämä kaksi napaa ovat +5V ja maadoitus. Kolmas napa on tällöin ”neulan” napa. Tämän navan ja kumman tahansa kahdesta navasta mitatun resistanssin pitäisi muuttua kun asentotunnistinta liikutetaan.
Selvittääksesi kumpi on maadoitusnapa ja kumpi +5V napa kytke yleismittari ”neulan navan” ja jommankumman toisen navan väliin. Liikuta asentotunnistinta ja jos resistanssi on suuri ja pienenee kun avaat kaasuläppää (painat kaasua) maadoitus on se napa joka on silloin kytkemättä yleismittariin.
Tarkista vielä kun olet kytkenyt johdot TPS:ään että jännite nousee ”neulalta” tulevassa navassa kun kaasua painetaan."
- Lainaus www.finsquirt.net sivustolta
http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg
Jos noilla alkuun ja kokemuksista löytyy varmasti haulla juttua, kuten nuo ylläolevatkin anturit
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Kiitoksia fsohc:lle hyvin seikkaperäisestä vastauksesta, aihe on minulle uusi, mutta mielenkiintoinen.
Eipä muuta kuin Megamanuaalia lukemaan,
kuitenkin jos joku on tälläiseen cologne koneeseen tuon megan laittanut niin plussista ja miinuksista voi kertoa.
Tehoa tuskin tulee juurikaan lisää, mutta bensan kulutuksen luulisi laskevan?
Siis onko tälläisestä muutoksesta millaista hyötyä?
Koneestani sen verran, että moottori on edellisen omistajan kasaama, joten varmuutta minulla ei ole mitä se sisältää.
Pitäisi olla isot venttiilit 44.5mm ja 38,1 mm sekä nokka-akseli pitäisi olla Kent Cams V6T21.
Peltipakosarjat löytyvät myös.
Tehoista sen verran, että Harisella mitattu 150hepoa, vääntöä 193Nm.
Käytännössä vakio tehot siellä jyllää.
Eipä muuta kuin Megamanuaalia lukemaan,
kuitenkin jos joku on tälläiseen cologne koneeseen tuon megan laittanut niin plussista ja miinuksista voi kertoa.
Tehoa tuskin tulee juurikaan lisää, mutta bensan kulutuksen luulisi laskevan?
Siis onko tälläisestä muutoksesta millaista hyötyä?
Koneestani sen verran, että moottori on edellisen omistajan kasaama, joten varmuutta minulla ei ole mitä se sisältää.
Pitäisi olla isot venttiilit 44.5mm ja 38,1 mm sekä nokka-akseli pitäisi olla Kent Cams V6T21.
Peltipakosarjat löytyvät myös.
Tehoista sen verran, että Harisella mitattu 150hepoa, vääntöä 193Nm.
Käytännössä vakio tehot siellä jyllää.
Viimeksi muokannut Stude, Ma Syyskuu 25. 13:24:45 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Kyllä luulisin kulutuksen pienentyvän jos saa vain koneen hyvin säädettyä kun tuohon megaan pystyy laittamaan polttoaineenkatkaisun moottorijarrutuksiin päälle, viilailen kiihdytysrikastuksia yms. Toki kyllä varmasti efi:ssä sama, mutta tosiaan jos vain saa hyviin säätöihin niin ihme jos ei kulutus pienene, varsinkin jos tekee sytkänohjauksella ja sen saa senkin viilailtua just kohdalleen. Voihan tehokin parantua hiukan verrattuna vakio efi:iin jos ei ole aivan vakiomoottorikyseessä. Kaikkihan on kiinni oikeastaan, että viitsiikö alkaa taistelemaan tuota muutosta ja säätään konetta.
Mutta
Itse sain nyt vasta seoksia oikeaan suuntaan tuon laajakaistalambda ostoksen avulla, mutta tuo sytkänsäätö on kyllä minunlaiselle amatöörille melkoisen vaikeaa, varsinkin kun tuo ahdin on koneenkyljessä ja vakiopuristukset. (jep penkissä säätö olisi hyvä alku, tiedän)
Ps. jos rakennat megalla niin kannattaa harkita muuten sitten pariinkertaan, että tekeekö tuohon omaan ruiskunjohtosarjaan adapterin vai tekeekö uudet johdotukset. Itse ajattelin, että helpompi ja siistimpi tehdä adapteri alkuperäiseen johtosarjaan. Nyt vahingosta viisastuneena kun jakajan, maf:in, puolan yms. töpselit roikkuvat konehuoneessa tekisin toisin. Nyt varmaankin laittaisin ihan 1.6 kaasarikoneen sähköt keulilla ja omat uudet johdotukset megalle, ei niitä johtoja kuitenkaan ruiskuun niinpaljon tule. Tuskinpa tulee tuota squirttimuutosta enää kuitenkaan vaihdettua alkuperäiseen
Harrastusmielessä tuo megasquirtin kanssa "taisteleminen" on kyllä ihan mielenkiintoista
Mutta
Itse sain nyt vasta seoksia oikeaan suuntaan tuon laajakaistalambda ostoksen avulla, mutta tuo sytkänsäätö on kyllä minunlaiselle amatöörille melkoisen vaikeaa, varsinkin kun tuo ahdin on koneenkyljessä ja vakiopuristukset. (jep penkissä säätö olisi hyvä alku, tiedän)
Ps. jos rakennat megalla niin kannattaa harkita muuten sitten pariinkertaan, että tekeekö tuohon omaan ruiskunjohtosarjaan adapterin vai tekeekö uudet johdotukset. Itse ajattelin, että helpompi ja siistimpi tehdä adapteri alkuperäiseen johtosarjaan. Nyt vahingosta viisastuneena kun jakajan, maf:in, puolan yms. töpselit roikkuvat konehuoneessa tekisin toisin. Nyt varmaankin laittaisin ihan 1.6 kaasarikoneen sähköt keulilla ja omat uudet johdotukset megalle, ei niitä johtoja kuitenkaan ruiskuun niinpaljon tule. Tuskinpa tulee tuota squirttimuutosta enää kuitenkaan vaihdettua alkuperäiseen
Harrastusmielessä tuo megasquirtin kanssa "taisteleminen" on kyllä ihan mielenkiintoista
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Ylläpitäjä
Varmaan tulee omat johdot megalle, kun toi oma ruisku on mallia mekaaninenfsohc kirjoitti:
Ps. jos rakennat megalla niin kannattaa harkita muuten sitten pariinkertaan, että tekeekö tuohon omaan ruiskunjohtosarjaan adapterin vai tekeekö uudet johdotukset. Itse ajattelin, että helpompi ja siistimpi tehdä adapteri alkuperäiseen johtosarjaan. Nyt vahingosta viisastuneena kun jakajan, maf:in, puolan yms. töpselit roikkuvat konehuoneessa tekisin toisin. Nyt varmaankin laittaisin ihan 1.6 kaasarikoneen sähköt keulilla ja omat uudet johdotukset megalle, ei niitä johtoja kuitenkaan ruiskuun niinpaljon tule. Tuskinpa tulee tuota squirttimuutosta enää kuitenkaan vaihdettua alkuperäiseen
Harrastusmielessä tuo megasquirtin kanssa "taisteleminen" on kyllä ihan mielenkiintoista
Kait sitä vois uskaltaa tälläiseen lähteä, vaikka toi sähköpuoli ei ihan ominta alaa olekkaan...
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela