Sierran jarruongelmaa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Joulukuu 24. 20:39:12 2004

Noniin, nyt on outo ongelma tai sit ei taas tyhmä ymmärrä.
Eli vaihdoin abs-pumpun sekä jarrut sierraan, ilmattiin ja jarrut pelaa hienosti, mutta ovat kokoajan vähän "päällä" eli jarrulevyt kuumenee vaikka ei jarruta, jarrupoljin ottaa melkein heti kiinni kun painaa..

Missähän mulla on nyt asennuksessa sattunu virhe?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Joulukuu 24. 20:41:34 2004

toniwe kirjoitti:Noniin, nyt on outo ongelma tai sit ei taas tyhmä ymmärrä.
Eli vaihdoin abs-pumpun sekä jarrut sierraan, ilmattiin ja jarrut pelaa hienosti, mutta ovat kokoajan vähän "päällä" eli jarrulevyt kuumenee vaikka ei jarruta, jarrupoljin ottaa melkein heti kiinni kun painaa..

Missähän mulla on nyt asennuksessa sattunu virhe?
Eikös ne levyjarrut aina vähän ole päällä? Kyllä ne jarrut kuumenee vaikka ei jarruttaisikaan eri asia sitten kuinka paljon sulla päällä/kuumenee...

Edit: Ootko vaihtanut jarrutehostimenkin? Se voi olla liian tiukalla nyt ku sehän on säädettävissä...
Viimeksi muokannut Ares, Pe Joulukuu 24. 20:43:42 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Joulukuu 24. 20:43:08 2004

Ares kirjoitti: Eikös ne levyjarrut aina vähän ole päällä? Kyllä ne jarru kuumenee vaikka ei jarruttaisikaan eri asia sitten kuinka paljon sulla päällä/kuumenee...
No noi on sen verran lämpöset että ei viitti sormia kauaa pidellä :shock:
Ajossa tuntuu kyllä että auto vähän kokoajan jarruttaa..

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Joulukuu 24. 20:45:56 2004

toniwe kirjoitti:
Ares kirjoitti: Eikös ne levyjarrut aina vähän ole päällä? Kyllä ne jarru kuumenee vaikka ei jarruttaisikaan eri asia sitten kuinka paljon sulla päällä/kuumenee...
No noi on sen verran lämpöset että ei viitti sormia kauaa pidellä :shock:
Ajossa tuntuu kyllä että auto vähän kokoajan jarruttaa..
No mulla on sama, että ei siel sormia kyllä pidetä, mutta jos ajon aikana tuntuu niin sitten on selkeä vika. Vaihdoitko tosiaan sen jarrutehostimen? Sieltä tulee se tappi sinne jarrupolkimelle ja sen on säädettävissä. Koita löyhdyttää sitä ja laittaa siihen mieleisesi vapaa väli ja sitten katsoa miten toimii. Ei oo monen minuutin homma...

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran jarruongelmaa

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Joulukuu 24. 20:58:46 2004

Ares kirjoitti:Sieltä tulee se tappi sinne jarrupolkimelle ja sen on säädettävissä. Koita löyhdyttää sitä ja laittaa siihen mieleisesi vapaa väli ja sitten katsoa miten toimii. Ei oo monen minuutin homma...
Noniin, olishan se heti pitäny tajuta että se tappi on säädettävä.
Kiitos taas nopeasta vastauksesta!

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » La Joulukuu 25. 17:14:04 2004

Hey, siis mites ihmeessä se tapin säätö sitten tapahtuu?

Onko siinä siis kierteet että sitä saa lyhyemmäksi ja pitemmäksi vai miten? En sitten millään keksiny vaikka äsken kattelin absversiota ja sitten tavallista tehostinta..

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Joulukuu 25. 18:37:58 2004

toniwe kirjoitti:Hey, siis mites ihmeessä se tapin säätö sitten tapahtuu?

Onko siinä siis kierteet että sitä saa lyhyemmäksi ja pitemmäksi vai miten? En sitten millään keksiny vaikka äsken kattelin absversiota ja sitten tavallista tehostinta..
Joo elikkä kyllä siinä pitäis olla kierteet, mutta kun nyt en oo varma oliko se sielä pääjarrusylinterin puolella sittenkin se säätö :lol:

Mutta jos sulla on kädessä ilman jarrusylinteriä olevat tehostimet niin luulisi sen helposti löytyvän...

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Joulukuu 25. 22:51:06 2004

Ja vaihdoit samalla kumit jarrusylintereihin? Tai putsasit jarrumännät? Jos et, niin olisiko vain männät jumissa..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Joulukuu 26. 12:30:49 2004

ukormi kirjoitti:Ja vaihdoit samalla kumit jarrusylintereihin? Tai putsasit jarrumännät? Jos et, niin olisiko vain männät jumissa..
Itsellä Cossussa edessä kuskin puolella 3mäntää jumissa ja yks toimii. Hanttarin puolella 1jumissa ja kolme toimii. huomasin jarrupalojen vaihdon jälkeen.

kuskin puolella taaimmaisesta säätöruuvista ei tule edes nestettä kun ruuvi on auki ja pumpataan.. :shock: johtunee siitä varmaan kun on jumissa?
milläs ne saa kotikonstein skulaamaan?
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Joulukuu 26. 12:40:49 2004

Viisainta on purkaa koko satula ja vaihtaa mahdollisesti syöpyneet männät.

Kyllähän ne männät saa liikkeelle puristin/paineilma kikkailulla,mutta apu ei ole pitkäaikainen ja mahdollisesti koko satula syöpyy poteroistaan pahasti.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Joulukuu 26. 12:46:09 2004

Walderama kirjoitti:Viisainta on purkaa koko satula ja vaihtaa mahdollisesti syöpyneet männät.

Kyllähän ne männät saa liikkeelle puristin/paineilma kikkailulla,mutta apu ei ole pitkäaikainen ja mahdollisesti koko satula syöpyy poteroistaan pahasti.
paineilmallako ne jumissa olevat lähtee, ku oli niin saatanan jumissa.. vinkalla ja putkipihdeillä samaan aikaan puristaen yritin mäntiä liikutella..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Joulukuu 26. 13:18:48 2004

Juu,paineilmalla tulevat kyllä ulos,nipoista painetta sisään ja vinkoilla kiinni ne männät jotka ekana yrittävät ulospäin.
Varovasti painetta ja sormet pois mäntien välistä :lol:

Ei niitä mäntiä kannata sisälle päin väkisin tunkea,jos ovat tiukasti jumissa.
Ulos ja tutkii mikä estää männän sisälle menon.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Joulukuu 26. 13:22:57 2004

Vielä parempi keino on lykätä nestettä paineella,eli trykkipumpulla vaikka vettä/öljyä sisään.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Su Joulukuu 26. 13:26:18 2004

Kyllä paineilma aika hyvin saa jumittuneet männät liikkeelle mutta jos oikein kunnolla on jumissa niin sitten tarvitaan jykevämpää konstia. Se konsti on että puristetaan männät ulos satulasta rasvaprässin avulla, vaatii tietysti sopivat liittimet prässin ja satulan väliin. Vaseliini ei anna periksi vaan joku muu antaa eli joko mäntä irtoaa tai satula halkeaa :(
Konsti on tietysti melko suttaava ja osien puhdistamisessa kova työ mutta jos ei muu auta niin sitä on käytettävä 8)

Kele...Walderama kerkes ensiks :twisted:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Joulukuu 26. 13:36:35 2004

kiitoksia asia valkeni...

nii joo tuli mielee vielä että kuskin puolen takasatulan ilmaruuvikin oli vedetty pyöreeksi.. oli vähän työtä avata se.. mutta kun sain auki niin pumppaamalla ei tullut sieltäkään nestettä.. :?: mutta huomasinki että vuotaa jostain kohti, mihin tulee käsijarruvaijeri.. oli vähän huonot olosuhteet eilen pihalla, ni päässy kunnolla tutkimaan alustaa muutenkaan.. pitäs päästä duuniin nosturille.
Viimeksi muokannut Laze, Su Joulukuu 26. 13:44:49 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 26. 13:40:11 2004

?

Otat palat irti, laitat puukapulan kolmen jarrumännän kohdille, otat apumiehen ilmoittamaan kun se yksi mäntä lähtee liikkeelle ja painelet jarrupolkimesta. Lähtee aivan taatusti liikkumaan jossakin vaiheessa :D

Sitten vain toistat kaikille muille jumissa oleville männille saman toiminpiteen.

Takajarrut suosiolla auki, mäntä lähtee irti pyörittämällä jarrumäntätyökalulla jonka saa vaikka biltemasta. takajarrut auki ihan siksikin että saat kässärin toimimaan samalla kunnolla :lol:

Lisäinfoa tarvittaessa..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Joulukuu 26. 13:49:14 2004

Ei välttämättä Upi lähde,usesti tuo toimii kylläkin.

4-mäntä satula on siitä huono,kun ei välttämättä huomaa jos 1-2 mäntää on jumissa,koska jarrut toimivat jotenkin.
Jos mäntä on kerinnyt olemaan jo pitkään jumissa,se on todella tiukassa ja silloin ei pääsylinterin teho kyllä riitä.
Näinhän käy vain niille jotka ei huolla vehkeitään..
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Su Joulukuu 26. 13:53:29 2004

Walderama kirjoitti:Ei välttämättä Upi lähde,usesti tuo toimii kylläkin.

4-mäntä satula on siitä huono,kun ei välttämättä huomaa jos 1-2 mäntää on jumissa,koska jarrut toimivat jotenkin.
Jos mäntä on kerinnyt olemaan jo pitkään jumissa,se on todella tiukassa ja silloin ei pääsylinterin teho kyllä riitä.
Näinhän käy vain niille jotka ei huolla vehkeitään..
sanotaan näin että, olisi varmaan jäänyt nuokin huomaamatta jos ei olis jarrupalat ollu vaihtokunnossa.. sitä ei oikein ajossa huomaa. mutta puoltamisen kyllä huomasin.. veti jarrutuksessa helvetisti oikeelle.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 26. 14:53:24 2004

Walderama kirjoitti:Ei välttämättä Upi lähde,usesti tuo toimii kylläkin.

4-mäntä satula on siitä huono,kun ei välttämättä huomaa jos 1-2 mäntää on jumissa,koska jarrut toimivat jotenkin.
Jos mäntä on kerinnyt olemaan jo pitkään jumissa,se on todella tiukassa ja silloin ei pääsylinterin teho kyllä riitä.
Näinhän käy vain niille jotka ei huolla vehkeitään..
Omassani oli kaksi mäntää oikealta puolelta päässyt menemään jumiin vaikka olevinaan niitä aina palojen vaihdon yhteydessä puhdistinkin. Olivat kyllä tiukassa, mutta kone käynnissä jarrua polkiessa kyllä lähtivät liikkumaan. Sitten sylinterit irti ja kaikki männät pois. Männät olivat jumineet yläosastaan kiinni sylinterin yläosaan, tiivisteen alapuolinen männän pinta oli kuitenkin kuin uusi. Kevyt käsittely puhdistusaineilla, hammasharjalla ja 800 hiomapaperilla ( vain se kohta mistä olivat jumineet, ei tiivisteen sylinterinpuoleinen pinta ). Sitten uudet tiivisteet ( sangen arvokkaat muuten :shock: ) ja taas sylinterit toimivat kuin uudet.

Aika hemmetin kovan painen kyllä saa aikaiseksi tuolla pääsylinterilläkin kun kone on käynnissä ja tehostus päällä. Toki voihan olla joskus niinkin jumissa ettei saa sillä tavalla liikkumaan, mutta aika hemmetin tiukassa saa olla ettei pääsylinterin tehostettu paine saa niitä liikkumaan :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 26. 15:21:21 2004

Laze kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Ja vaihdoit samalla kumit jarrusylintereihin? Tai putsasit jarrumännät? Jos et, niin olisiko vain männät jumissa..
Itsellä Cossussa edessä kuskin puolella 3mäntää jumissa ja yks toimii. Hanttarin puolella 1jumissa ja kolme toimii. huomasin jarrupalojen vaihdon jälkeen.

kuskin puolella taaimmaisesta säätöruuvista ei tule edes nestettä kun ruuvi on auki ja pumpataan.. :shock: johtunee siitä varmaan kun on jumissa?
milläs ne saa kotikonstein skulaamaan?
Mulla ei ainakaan cossussa tule nestettä vaikka kuinka polkee vaikka mikään ei ole jumissa. Ilmausruuvi auki ja virrat päälle niin saa ilmat pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Joulukuu 26. 21:30:07 2004

Toi aten abs mallin tehostinhan on tangoltaan samanlainen kuin normaali, normaalia oon nyt pyöritelly ja yrittäny ettiä mutta ei löydy säätöä siitä.

http://tonii.pp.fi/tmp/tehostin.jpg missä se tossa niinku o?

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Su Joulukuu 26. 21:31:17 2004

siipicossu kirjoitti:Ilmausruuvi auki ja virrat päälle niin saa ilmat pois.
Siis eikö tarvitse ollenkaan painaa jarrua? Riittääkö ihan että avaa kaikki ilmausruuvit ja laittaa virran päälle?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 26. 21:34:20 2004

toniwe kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Ilmausruuvi auki ja virrat päälle niin saa ilmat pois.
Siis eikö tarvitse ollenkaan painaa jarrua? Riittääkö ihan että avaa kaikki ilmausruuvit ja laittaa virran päälle?
No kyllä siinä on ihan oma ilmausrutiininsa jos sen oikeaoppisesti haluaa tehdä. Olen tuon rutiinin tänne jo useamman kerran postannut, löytyy haulla tai sitten ei, jos on jo poistunut..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin