scorpion jarrut

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

HomeLite
Ylläpitäjä

scorpion jarrut

Viesti Kirjoittaja HomeLite » Pe Lokakuu 8. 15:03:18 2004

olen noita jarrupaloja vaihtamassa taakse ja männät ei "yllätys" mene takaisin sisään, eli haittaako se jousiviritys käsijarru takaisin menoa???

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Lokakuu 8. 15:41:09 2004

Kierrä sitä mäntää
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Pe Lokakuu 8. 15:47:19 2004

kiertämällä ja painamalla

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Lokakuu 8. 16:44:20 2004

Ja olikohan kiertämis suunta vastapäivään.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Lokakuu 8. 17:26:56 2004

ja vinkki no:7 rälläkän avain sopii siihen männän kiertoon hyvin
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 8. 17:52:46 2004

Juuri painin saman asian kanssa, radalla tuhoutui takapalat ja männät aivan ulkona. Pikkurälläkän avaimella ne menee sisään kiertäen myötäpäivään. Usko meinasi loppui, kun ne menee milli kerralla, kokeilin nopeuttaa sisäänmenoa avaamalla ilmaruuvia jotta neste poistuisi nopeammin, auttoi kevyiden napautuksien kera. Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Lokakuu 8. 18:24:16 2004

SHR kirjoitti:Juuri painin saman asian kanssa, radalla tuhoutui takapalat ja männät aivan ulkona. Pikkurälläkän avaimella ne menee sisään kiertäen myötäpäivään. Usko meinasi loppui, kun ne menee milli kerralla, kokeilin nopeuttaa sisäänmenoa avaamalla ilmaruuvia jotta neste poistuisi nopeammin, auttoi kevyiden napautuksien kera. Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.
itse vaihdoin saksassa marketin parkkipaikalla omaan cossuun takapalat.
eikä menny männät muuta kuin liikakaverin avustuksella sisäänpäin;minä kiersin ja likkakaverin naputteli ristikkoavaimella mäntää.ei siis ollu muuta vasaran korviketta saatavilla..
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 8. 18:47:38 2004

Ja tähänkin hommaan on myynnissä oma avaimensa, jossa kierretään ja painetaan samanaikaisesti. On bilhelvetenkin valikoimassa.

Kun seuraavan kerran on Sierra jossa takana levyt, ostan oitis tuon avaimen valmiiksi.

Nimimerkillä:Muutaman keran mäntää kiertäneenä :D

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg
JARRUMÄNTÄTYÖKALU AUDI/FORD
Takajarrusatulamäntien säätöön mm. Ford Scorpio, Ford Sierra ja Audi, ABSjarrut.

Tuotenro
19234 13,50 €


Ja taatusti on hintansa arvoinen :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

HomeLite
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja HomeLite » Pe Lokakuu 8. 19:44:47 2004

tallin kätköistä löytyi sopiva työkalu ja palat on vaihettu! kiitos avusta!!

andeRS
Viestit: 1413
Liittynyt: Ti Maaliskuu 5. 9:23:38 2002

Viesti Kirjoittaja andeRS » Pe Lokakuu 8. 20:06:37 2004

ruuvipuristin on hyvä apuväline siihen painamiseen. toisella kädellä kiertää puristinta tiukemmalle ja toisella kääntää pihdeillä mäntää.
Pitää olla vaan varovainen ettei suojakumia riko.... niinko kumien kanssa yleensäkki :wink:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Lokakuu 8. 20:19:18 2004

siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Lokakuu 8. 20:46:32 2004

Hectori kirjoitti:siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.
Oli jarrusatulat viime viikolla huollossa ja yritin samaa, mutta kyllä joutui puristimella painaa samalla. Oli kiva pujotella mäntää suojakumin sisään :x

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 8. 21:27:29 2004

Hectori kirjoitti:siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.
kaikki ei vaan ole niin helppoa kun luulis :wink:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Lokakuu 8. 21:49:25 2004

SHR kirjoitti: Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.
Ei kai se voi olla v-mäinen keksintö, kun niitä näyttää olevan vielä 2000-luvun Mondeoissa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Pe Lokakuu 8. 21:50:58 2004

Tuo bilhelvetin apuväline on jo monta kertaa hintansa tienannu.....
On nimittäin oman käytön lisäx vuokrattu audi miehille :lol:
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Lokakuu 8. 22:46:20 2004

SHR kirjoitti: kaikki ei vaan ole niin helppoa kun luulis :wink:
tai sitten se tehdään väärin. :wink:

joo mutta mitä nyt ehkä kymmenisen paria olen tehnyt noita takajarrupalojen vaihtoja, niin ei mitään ongelmia ole tuolla tekniikalla. yhden satulan kanssa jouduin tappelemaan, kun siitä ei saanut kunnolla kiinni enään, todennäköisesti "itse tein ja säästin" syyn vuoksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 9. 12:30:19 2004

Voi kyllä olla totta että noita tehdään väärin eli aletaan vaan kiertämään kiinnipäin mutta onko jossain virallista ohjetta kuinka toi kuuluu tehdä eli miksi se mäntä pyörii ns "tyhjää"? ja sitten kun se menee sisään, se menee kyllä nopeasti. Mikä ton sylinterin sielunelämä oikeesti on, miksi sitä pitää painaa ja miksi se pyörii "tyhjää" eikä mene mihkään, onko siellä jokin venttiili vai mikä, en ole purkanu koskaan/viitsiny alkaa repimään kässärivipua irti kun ei sovinnolla lähde??? Asiaa olen aiemmin ihmetelly -96 kun kilpurissa oli kossun jarrut takana....yritin silloin asiaan paneutua ja purkaa koko paska mutta ei helposti onnistanu joten päätin kierrellä ja käännellä ja aina on saatu palat vaihdettua....ja tätä kossun/scorpion satulaa ei kannata sekottaa kaikkiin saman tyyppisiin vaan on puhe juuri tästä satulasta.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Lokakuu 9. 12:42:34 2004

Siellä on keskellä satulan pohjassa "kierretappi" ja männässä on kiinni "mutteri". Mutteri on lukittu jousivoimalla mäntään ja siksi alkaa pyöriä tyhjää jossain vaiheessa koska ei ole kiinteä.

Jos "mutteri" olisi kiinteä männässä niin männän pitäis pyöriä jarrupalaa vasten jarrua painettaessa ja tämä ei ole tietysti toivottavaa, koska mäntä kuluisi tietysti.

Hankala homma selittää niin että sen ymmärtää. Kannattaa avata se joskus niin selviää. :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 9. 12:47:42 2004

Just, on mulla männät ollu irti kumituksien yhteydessä ja näin se rakenne muistaakseni on.....silti se on vittumainen väänneltävä sanokoon hectori mitä vaan :lol: :lol:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Lokakuu 9. 12:49:03 2004

JOSPA tämä helpottaa skorpin jutun käsittämistä :D

Itse purin cossusta toisen takasatulan päreiksi ja uusin siihen tiivisteet, kässärivivun holkkeineen ja palautusjousen. Tuossa kuvassa ei näy kokonaan sylinterin sisällä oleva rakenne. Siellä on vielä sangen hankalasti paikoilleen laitettava jousen pidin holkki. Tulee kiinni sylinterin sisälle ylhäältäpäin laitettavalla lukkojousisokalla. Pirullinen homma laittaa paikoilleen ilman oikeata työkalua.

Tuo kässäri alkaa jumimaan kun stefatiiviste kässärivivun yläpäästä alkaa päästämään vettä ja moskaa sisäpuolelle. Kun kumi on kerran kaput, ei kässäriä saa kuntoon pitempiaikaisesti muuten kuin purkamalla satula ja uusimalla tiiviste. Kun tuo vipu ei lähde irti muuten kuin irroittamalla mäntä ja sylinterin sisällä oleva tappi ( joka on juuri tuon jousen kanssa kimpassa )

Toinenkin satula oli tarkoitus kunnostaa keväällä samalla tavoin mutta auto ehti lähteä uudelle omistajalle ennen sitä :cry:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » La Lokakuu 9. 15:05:22 2004

Jos en ihan väärin toimintaa tulkinnut kun yhden parin purin ja kasasin niin itseasiassa siellä on painelaakeri, jonka jumittaessa käsijarrun kiristin toimii. Se on oikeasti aika fiksu systeemi, kun vertaa noihin rumpujarrujen automaattiseen käsijarrun kiristymiseen.

Kunhan männän sai takaisin kierteelle sen sai takaisin laitettaessa kierrettyä helposti paikalleen. Mikähän tuohonkin on syynä. Se keleen prikka on tosiaan hivenen hankala ottaa pois ja vielä pahempi pistää paikalleen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Lokakuu 9. 16:52:13 2004

SHR kirjoitti:Just, on mulla männät ollu irti kumituksien yhteydessä ja näin se rakenne muistaakseni on.....silti se on vittumainen väänneltävä sanokoon hectori mitä vaan :lol: :lol:
:lol: :lol: joo vittumoinen se on, jos sen tekee jotenkin väärin. muistan kyllä kun ensimmäistä satulaa ruuvailin, ja muutama kirosana saattoi ohessa suusta päästäkin, mutta sitten kun tuon edellämainitsemani vinkin eräs vanhempi asentaja neuvoi, on kaikki mennyt helposti. se on kattokaas poijjaat tekniikka laji. :wink:

edit. ja miksi toi niin on, ei ole pienintäkään tietoa, mutta niin se pirulainen vain toimii. mä muuten eilen ihmettelin tuota samaista kuvaa minkä ukormi tänne myöhemmin laittoi, ja ei tuosta kuvasta kyllä syy selviä miksi homma pelaa niinkuin se pelaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 28. 15:03:44 2005

Lainataas vanhaa topickia, kun itellä tuli ongelmia ton käsijarrun kanssa.

Eli toi käsijarrun vipu liikkuu edestakaisin ilman, että ottaa minkäänlaista kontaktia mäntään(ei lähde kiristämään jarrua).

Onko toi vika siis satulassa vai tossa männän säädössä. Sinne on vaihdettu uudet palat, mutta satuloita ei ole muuten edes purettu.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » To Huhtikuu 28. 16:06:25 2005

ootko koittanut pyörittää mäntää ja vääntää käsijarruvipua samalla.
jos käsijarru vipu on ollut pohjassa kun mäntä on pyöritetty paikoilleen
niin siinä ei ole varaa työntää enää mäntää ulos.
käsijarruvivun pitää olla vapautusasennossa kun mantä laitetaan pohjaan jotta siinä on varaa painaa mäntää

huono selostus mutta toivottavasti ymmärsit
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 28. 17:30:55 2005

heka kirjoitti:ootko koittanut pyörittää mäntää ja vääntää käsijarruvipua samalla.
jos käsijarru vipu on ollut pohjassa kun mäntä on pyöritetty paikoilleen
niin siinä ei ole varaa työntää enää mäntää ulos.
käsijarruvivun pitää olla vapautusasennossa kun mantä laitetaan pohjaan jotta siinä on varaa painaa mäntää

huono selostus mutta toivottavasti ymmärsit
Uskoisin ymmärtäneeni :)

Tossa oli se vipu hyvin todennäköisesti kyllä oikeassa paikassa, kun mäntä on ruuvattu pohjaan, mutta se siis liikkuu ihan laijasta laitaan ilman että vaikuttaa mäntään. Ihan lopussa kuuluu sellainen pieni napsahdus niin kuin menis yli jostakin.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » To Huhtikuu 28. 23:51:41 2005

Mazdan takajarrujen kanssa kans painin joskus, mutta silloin tuo käppärin ja männän esteeksi paljastui satulaan katkennut palautin ruuvi (jota kuusiokololla kiertämällä mäntä palautui)..

En fordin takasatulaa niin hyvin tunne, mutta en kylläkään samanlaista löytänyt räjäytyskuvastakaan.. Auttaisiko männän uudelleen ylös ottaminen ja takaisin "oikein" kiertäminen..?

Vastaa Viestiin