scorpion jarrut
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
scorpion jarrut
olen noita jarrupaloja vaihtamassa taakse ja männät ei "yllätys" mene takaisin sisään, eli haittaako se jousiviritys käsijarru takaisin menoa???
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 687
- Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Juuri painin saman asian kanssa, radalla tuhoutui takapalat ja männät aivan ulkona. Pikkurälläkän avaimella ne menee sisään kiertäen myötäpäivään. Usko meinasi loppui, kun ne menee milli kerralla, kokeilin nopeuttaa sisäänmenoa avaamalla ilmaruuvia jotta neste poistuisi nopeammin, auttoi kevyiden napautuksien kera. Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.
-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
itse vaihdoin saksassa marketin parkkipaikalla omaan cossuun takapalat.SHR kirjoitti:Juuri painin saman asian kanssa, radalla tuhoutui takapalat ja männät aivan ulkona. Pikkurälläkän avaimella ne menee sisään kiertäen myötäpäivään. Usko meinasi loppui, kun ne menee milli kerralla, kokeilin nopeuttaa sisäänmenoa avaamalla ilmaruuvia jotta neste poistuisi nopeammin, auttoi kevyiden napautuksien kera. Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.
eikä menny männät muuta kuin liikakaverin avustuksella sisäänpäin;minä kiersin ja likkakaverin naputteli ristikkoavaimella mäntää.ei siis ollu muuta vasaran korviketta saatavilla..
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ja tähänkin hommaan on myynnissä oma avaimensa, jossa kierretään ja painetaan samanaikaisesti. On bilhelvetenkin valikoimassa.
Kun seuraavan kerran on Sierra jossa takana levyt, ostan oitis tuon avaimen valmiiksi.
Nimimerkillä:Muutaman keran mäntää kiertäneenä
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg
JARRUMÄNTÄTYÖKALU AUDI/FORD
Takajarrusatulamäntien säätöön mm. Ford Scorpio, Ford Sierra ja Audi, ABSjarrut.
Tuotenro
19234 13,50 €
Ja taatusti on hintansa arvoinen
Kun seuraavan kerran on Sierra jossa takana levyt, ostan oitis tuon avaimen valmiiksi.
Nimimerkillä:Muutaman keran mäntää kiertäneenä

http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_234iso.jpg
JARRUMÄNTÄTYÖKALU AUDI/FORD
Takajarrusatulamäntien säätöön mm. Ford Scorpio, Ford Sierra ja Audi, ABSjarrut.
Tuotenro
19234 13,50 €
Ja taatusti on hintansa arvoinen

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1289
- Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002
Oli jarrusatulat viime viikolla huollossa ja yritin samaa, mutta kyllä joutui puristimella painaa samalla. Oli kiva pujotella mäntää suojakumin sisäänHectori kirjoitti:siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.

-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
kaikki ei vaan ole niin helppoa kun luulisHectori kirjoitti:siis noissa uudemmissa, mun käsittääkseni samalla systeemillä toimivissa satuloissa on tälläinen yksinkertainen vinkki, eli kierrät sen ensiksi TÄYSIN auki ja pyörittelet hetken siinä, ja sitten kierrät sen kiinni. menee helposti. ei tartte mitään naputteluja tai mitään.

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei kai se voi olla v-mäinen keksintö, kun niitä näyttää olevan vielä 2000-luvun Mondeoissa?SHR kirjoitti: Meni ne mutta vittumainen keksintö se satula on.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 252
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
- Paikkakunta: Suomen hollanti
Tuo bilhelvetin apuväline on jo monta kertaa hintansa tienannu.....
On nimittäin oman käytön lisäx vuokrattu audi miehille
On nimittäin oman käytön lisäx vuokrattu audi miehille

#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu

-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
tai sitten se tehdään väärin.SHR kirjoitti: kaikki ei vaan ole niin helppoa kun luulis

joo mutta mitä nyt ehkä kymmenisen paria olen tehnyt noita takajarrupalojen vaihtoja, niin ei mitään ongelmia ole tuolla tekniikalla. yhden satulan kanssa jouduin tappelemaan, kun siitä ei saanut kunnolla kiinni enään, todennäköisesti "itse tein ja säästin" syyn vuoksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Voi kyllä olla totta että noita tehdään väärin eli aletaan vaan kiertämään kiinnipäin mutta onko jossain virallista ohjetta kuinka toi kuuluu tehdä eli miksi se mäntä pyörii ns "tyhjää"? ja sitten kun se menee sisään, se menee kyllä nopeasti. Mikä ton sylinterin sielunelämä oikeesti on, miksi sitä pitää painaa ja miksi se pyörii "tyhjää" eikä mene mihkään, onko siellä jokin venttiili vai mikä, en ole purkanu koskaan/viitsiny alkaa repimään kässärivipua irti kun ei sovinnolla lähde??? Asiaa olen aiemmin ihmetelly -96 kun kilpurissa oli kossun jarrut takana....yritin silloin asiaan paneutua ja purkaa koko paska mutta ei helposti onnistanu joten päätin kierrellä ja käännellä ja aina on saatu palat vaihdettua....ja tätä kossun/scorpion satulaa ei kannata sekottaa kaikkiin saman tyyppisiin vaan on puhe juuri tästä satulasta.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Siellä on keskellä satulan pohjassa "kierretappi" ja männässä on kiinni "mutteri". Mutteri on lukittu jousivoimalla mäntään ja siksi alkaa pyöriä tyhjää jossain vaiheessa koska ei ole kiinteä.
Jos "mutteri" olisi kiinteä männässä niin männän pitäis pyöriä jarrupalaa vasten jarrua painettaessa ja tämä ei ole tietysti toivottavaa, koska mäntä kuluisi tietysti.
Hankala homma selittää niin että sen ymmärtää. Kannattaa avata se joskus niin selviää.
Jos "mutteri" olisi kiinteä männässä niin männän pitäis pyöriä jarrupalaa vasten jarrua painettaessa ja tämä ei ole tietysti toivottavaa, koska mäntä kuluisi tietysti.
Hankala homma selittää niin että sen ymmärtää. Kannattaa avata se joskus niin selviää.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
JOSPA tämä helpottaa skorpin jutun käsittämistä 
Itse purin cossusta toisen takasatulan päreiksi ja uusin siihen tiivisteet, kässärivivun holkkeineen ja palautusjousen. Tuossa kuvassa ei näy kokonaan sylinterin sisällä oleva rakenne. Siellä on vielä sangen hankalasti paikoilleen laitettava jousen pidin holkki. Tulee kiinni sylinterin sisälle ylhäältäpäin laitettavalla lukkojousisokalla. Pirullinen homma laittaa paikoilleen ilman oikeata työkalua.
Tuo kässäri alkaa jumimaan kun stefatiiviste kässärivivun yläpäästä alkaa päästämään vettä ja moskaa sisäpuolelle. Kun kumi on kerran kaput, ei kässäriä saa kuntoon pitempiaikaisesti muuten kuin purkamalla satula ja uusimalla tiiviste. Kun tuo vipu ei lähde irti muuten kuin irroittamalla mäntä ja sylinterin sisällä oleva tappi ( joka on juuri tuon jousen kanssa kimpassa )
Toinenkin satula oli tarkoitus kunnostaa keväällä samalla tavoin mutta auto ehti lähteä uudelle omistajalle ennen sitä

Itse purin cossusta toisen takasatulan päreiksi ja uusin siihen tiivisteet, kässärivivun holkkeineen ja palautusjousen. Tuossa kuvassa ei näy kokonaan sylinterin sisällä oleva rakenne. Siellä on vielä sangen hankalasti paikoilleen laitettava jousen pidin holkki. Tulee kiinni sylinterin sisälle ylhäältäpäin laitettavalla lukkojousisokalla. Pirullinen homma laittaa paikoilleen ilman oikeata työkalua.
Tuo kässäri alkaa jumimaan kun stefatiiviste kässärivivun yläpäästä alkaa päästämään vettä ja moskaa sisäpuolelle. Kun kumi on kerran kaput, ei kässäriä saa kuntoon pitempiaikaisesti muuten kuin purkamalla satula ja uusimalla tiiviste. Kun tuo vipu ei lähde irti muuten kuin irroittamalla mäntä ja sylinterin sisällä oleva tappi ( joka on juuri tuon jousen kanssa kimpassa )
Toinenkin satula oli tarkoitus kunnostaa keväällä samalla tavoin mutta auto ehti lähteä uudelle omistajalle ennen sitä

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
Jos en ihan väärin toimintaa tulkinnut kun yhden parin purin ja kasasin niin itseasiassa siellä on painelaakeri, jonka jumittaessa käsijarrun kiristin toimii. Se on oikeasti aika fiksu systeemi, kun vertaa noihin rumpujarrujen automaattiseen käsijarrun kiristymiseen.
Kunhan männän sai takaisin kierteelle sen sai takaisin laitettaessa kierrettyä helposti paikalleen. Mikähän tuohonkin on syynä. Se keleen prikka on tosiaan hivenen hankala ottaa pois ja vielä pahempi pistää paikalleen.
Kunhan männän sai takaisin kierteelle sen sai takaisin laitettaessa kierrettyä helposti paikalleen. Mikähän tuohonkin on syynä. Se keleen prikka on tosiaan hivenen hankala ottaa pois ja vielä pahempi pistää paikalleen.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
SHR kirjoitti:Just, on mulla männät ollu irti kumituksien yhteydessä ja näin se rakenne muistaakseni on.....silti se on vittumainen väänneltävä sanokoon hectori mitä vaan![]()



edit. ja miksi toi niin on, ei ole pienintäkään tietoa, mutta niin se pirulainen vain toimii. mä muuten eilen ihmettelin tuota samaista kuvaa minkä ukormi tänne myöhemmin laittoi, ja ei tuosta kuvasta kyllä syy selviä miksi homma pelaa niinkuin se pelaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Lainataas vanhaa topickia, kun itellä tuli ongelmia ton käsijarrun kanssa.
Eli toi käsijarrun vipu liikkuu edestakaisin ilman, että ottaa minkäänlaista kontaktia mäntään(ei lähde kiristämään jarrua).
Onko toi vika siis satulassa vai tossa männän säädössä. Sinne on vaihdettu uudet palat, mutta satuloita ei ole muuten edes purettu.
Eli toi käsijarrun vipu liikkuu edestakaisin ilman, että ottaa minkäänlaista kontaktia mäntään(ei lähde kiristämään jarrua).
Onko toi vika siis satulassa vai tossa männän säädössä. Sinne on vaihdettu uudet palat, mutta satuloita ei ole muuten edes purettu.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
ootko koittanut pyörittää mäntää ja vääntää käsijarruvipua samalla.
jos käsijarru vipu on ollut pohjassa kun mäntä on pyöritetty paikoilleen
niin siinä ei ole varaa työntää enää mäntää ulos.
käsijarruvivun pitää olla vapautusasennossa kun mantä laitetaan pohjaan jotta siinä on varaa painaa mäntää
huono selostus mutta toivottavasti ymmärsit
jos käsijarru vipu on ollut pohjassa kun mäntä on pyöritetty paikoilleen
niin siinä ei ole varaa työntää enää mäntää ulos.
käsijarruvivun pitää olla vapautusasennossa kun mantä laitetaan pohjaan jotta siinä on varaa painaa mäntää
huono selostus mutta toivottavasti ymmärsit
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Uskoisin ymmärtäneeniheka kirjoitti:ootko koittanut pyörittää mäntää ja vääntää käsijarruvipua samalla.
jos käsijarru vipu on ollut pohjassa kun mäntä on pyöritetty paikoilleen
niin siinä ei ole varaa työntää enää mäntää ulos.
käsijarruvivun pitää olla vapautusasennossa kun mantä laitetaan pohjaan jotta siinä on varaa painaa mäntää
huono selostus mutta toivottavasti ymmärsit

Tossa oli se vipu hyvin todennäköisesti kyllä oikeassa paikassa, kun mäntä on ruuvattu pohjaan, mutta se siis liikkuu ihan laijasta laitaan ilman että vaikuttaa mäntään. Ihan lopussa kuuluu sellainen pieni napsahdus niin kuin menis yli jostakin.
-
- Ylläpitäjä
Mazdan takajarrujen kanssa kans painin joskus, mutta silloin tuo käppärin ja männän esteeksi paljastui satulaan katkennut palautin ruuvi (jota kuusiokololla kiertämällä mäntä palautui)..
En fordin takasatulaa niin hyvin tunne, mutta en kylläkään samanlaista löytänyt räjäytyskuvastakaan.. Auttaisiko männän uudelleen ylös ottaminen ja takaisin "oikein" kiertäminen..?
En fordin takasatulaa niin hyvin tunne, mutta en kylläkään samanlaista löytänyt räjäytyskuvastakaan.. Auttaisiko männän uudelleen ylös ottaminen ja takaisin "oikein" kiertäminen..?