mk4 escon takapyörän laakeri?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
- Paikkakunta: Kuortane
mk4 escon takapyörän laakeri?
Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?
-
- Ylläpitäjä
Re: mk4 escon takapyörän laakeri?
Kireelle vaan.. Ainakin oon ite tehny niin ja hyvin on laakerit kestäny (2v sitten vaihoin ne joten sen ajan ne ainakin kestääCosander kirjoitti:Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?

-
- Ylläpitäjä
No sen kyl tiiän ettei voi oikein kiristää niin paljon että naama tulee punaseks. Mutta noihin momentteihin en usko pätkääkään (ainakaan etupyörän laakerien kiristysmomenttiin).Ilpo kirjoitti:No ei niitä nyt hampaat irvessä pidä kiristää! Siihen on annettu momentti johon se mutteri kuuluu kiristää samalla kun rengasta pyöritetään. En nyt tähän hätään pysty tuota momenttia kaivamaan esiin.
vaihoin laakerin, kiristin niin paljon ku kirjassa sanotaan, 2 viikkoo kului ja mutteri irtos=laakeri paskaks.

silloin ajattelin että ehken kiristänytkään tarpeeks sitten. noh ostin uuden laakerin, asensin sen, kiristin kirjan mukaan (tarkistin kahdesti), ajoin kaks viikkoo ja taas irtos mutteri!

Ja ajoin normaalisti.

-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Minä oon kiristäny aina kaikki etuvedon takafillarit seuraavasti ja hyvin on kestänyt:
-kiristäny ylitiukkaan, jotta kaikki osat ovat varmasti pohjassa
-löysännyt mutteria reilusti
-pyörittänyt pyörää ja tiukannut mutteria samaan aikaan, kunnes pyörän liike rupeaa tahmaantumaan
-pikkaisen takisin päin mutteria ja se on siinä
Rule:
Katsoitko momentin varmasti oikein? Se on luokkaa 25-30kgm eli noin 250-300Nm, jos on ilmoitettu kilogrammametreinä niin saattaa äkkiä katsomalla kiristää vahingossa Newtonmetreinä, joka on noin kymmenes osa silloin.
-kiristäny ylitiukkaan, jotta kaikki osat ovat varmasti pohjassa
-löysännyt mutteria reilusti
-pyörittänyt pyörää ja tiukannut mutteria samaan aikaan, kunnes pyörän liike rupeaa tahmaantumaan
-pikkaisen takisin päin mutteria ja se on siinä
Rule:
Katsoitko momentin varmasti oikein? Se on luokkaa 25-30kgm eli noin 250-300Nm, jos on ilmoitettu kilogrammametreinä niin saattaa äkkiä katsomalla kiristää vahingossa Newtonmetreinä, joka on noin kymmenes osa silloin.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Ylläpitäjä
Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloinnprteam kirjoitti:Minä oon kiristäny aina kaikki etuvedon takafillarit seuraavasti ja hyvin on kestänyt:
-kiristäny ylitiukkaan, jotta kaikki osat ovat varmasti pohjassa
-löysännyt mutteria reilusti
-pyörittänyt pyörää ja tiukannut mutteria samaan aikaan, kunnes pyörän liike rupeaa tahmaantumaan
-pikkaisen takisin päin mutteria ja se on siinä
Rule:
Katsoitko momentin varmasti oikein? Se on luokkaa 25-30kgm eli noin 250-300Nm, jos on ilmoitettu kilogrammametreinä niin saattaa äkkiä katsomalla kiristää vahingossa Newtonmetreinä, joka on noin kymmenes osa silloin.

-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Se mutteri lukitaan lyömällä se kehä siihen akselin uraan... se mutteri tulee ennen laakerista läpi kun irtoaa ittellään...Rule kirjoitti:Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloin. enää se ei oo ongelma kun on nyt pysyny paikallaan (onneks!). Ehkä se mutteri oli huonoo laatua tai jotain. Jumala tietää ja piru ei kerro.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
sen tiedän myös... olin kyllä lukinnut sitä ihan kunnolla kuuten pitää. tiedä häntä miks irtos.PasiZ kirjoitti:Se mutteri lukitaan lyömällä se kehä siihen akselin uraan... se mutteri tulee ennen laakerista läpi kun irtoaa ittellään...Rule kirjoitti:Juu katoin ne momentit ihan oikein.. se vaan ihmetytti miks se niin helposti irtos se mutteri silloin. enää se ei oo ongelma kun on nyt pysyny paikallaan (onneks!). Ehkä se mutteri oli huonoo laatua tai jotain. Jumala tietää ja piru ei kerro.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: mk4 escon takapyörän laakeri?
ei nyt ihan hirveen kireelle kannata, ite vaihdoin omaan rst:hen ja meni hiukka liian kireelle ni meni talvella satasen vauhdista jumiin, sai olla hyttä täynnä käsiä että pysy viittojen välissä..Cosander kirjoitti:Miten on kuinka kireellä toi laakeri pitää olla?
Pitääks se jättää niinku volkkareis it prikka liikkuu mutterin ruuvarilla liikuteltaes vai tosi kireelle?

-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Täällä oikein ohjeet:
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0686-10.pdf
http://www.siipicossu.com/manuaaleja/0686-10.pdf