Escort Vaihteisto

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Escort Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Su Huhtikuu 16. 22:48:22 2006

Eli Käyttiksen vaihteisto on tulossa tiensä päähän...

auto on 1.6 16v -94 escortti jos on B5 vaihteisto, vai olikohan se, mut kuitenkin se on se normi ei mikään mt75...

mistäs saan laatikon kyseiseen autoon laitettua? Kun joskus tuli jostain luntattua että mk3/4 escoissa olis kans samaa laatikkoa? jos on tietoa niin olisi kiva saada tietoa missä autoissa käytetään samaa vaihteistoa?

pystyykö kukaan kertomaan sopiiko vanhemman escortin laatikko uudempaan vai onko niissä paljonkin eroa?

ja onhan noita zetec/cvh vehkeitä väsäilty, että moottoriin pitäis mennä kiinni. Mut kuikas noiden koriin tulevien kiinnkkeiden kanssa...

Kiitos jo etukäteen...

Risto

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Huhtikuu 16. 23:07:16 2006

Laatikkosi on BC mallin loota joka on oli Fordin perus etuvetovaihteisto 98 vuoteen asti. Vanhempaa voi käyttää, kunhan siinä on se paikka etukiinnikeelle, eli mk4 escon / mk2 fiestan loota ei ainakaan sovi. Mk3 Escortin tai mk1 Orionin laatikko taas ainakin sopii, mutta en nyt tiedä onko mitään järkeä sinne yhden huonon tilalle vielä vanhempaa laittaa. Mikäs siinä alkuperäisessä on sitten vikana? Varaosat on aika kohtuuhintaisia ja usein selviää kolmen (pääakselin rullalaakeri + poskilaakerit) laakerin vaihdolla. Perävälitykset myös vaihtelee 3.58 -> 4.29 välillä joten pitää olla aika tarkkana minkä laatikon sinne laittaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Ma Huhtikuu 17. 0:12:25 2006

Kiitos tiedosta... voishan sitä tietysti pelkät laakerit vaihtaa mut tuntuu olevan tasaus pyörästössäkin väljää ja paljon...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Huhtikuu 17. 9:49:39 2006

ripaj86 kirjoitti:Kiitos tiedosta... voishan sitä tietysti pelkät laakerit vaihtaa mut tuntuu olevan tasaus pyörästössäkin väljää ja paljon...
Mitenkäs tuo tasauspyörästön kuluneisuus ilmenee? Niitä kyllä löytyy varmasti hyviä kun monet on lukolliseen vaihtunut. Täälläkin on yksi autotallin hyllyllä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Ma Huhtikuu 17. 11:44:31 2006

elikkäs 1.vaihteella mentäessä jurnuttaa vähän niinkuin vetari mut vetarit uudet... 2.vaihteella jurina lakkaa, mut jos sattuu moottori jarruttaa, kuuluu kauhea vinkaus(laakeri) kolmonen, nelojen ja vitonen mitä enemmän vauhtia sen kovempi ulina... Kun kiihyttää isommilla vaihteilla ja päästää kaasun niin nykäsee, sekä jos moottori jarrutuksesta painaa kaasua tuntus et se miettis hetken sitten klonk ja liikkeelle... enempää en osaa kertoa... mut jos tolla jonkun aikaa pääsis eteen päin, vaihtelis sitten 1,8 tekniikan (moottorin ja vaihteiston), kun halpa tulee vastaan. Kolaroitu/katsastamaton ajokuntoinen auto. ja varmaan mk5 escoissa on samat koneet kun mk5.5?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Huhtikuu 17. 14:58:32 2006

Toi vinkaus moottorijarrutuksella usein liittyy juuri tasauspyörästön poskilaakereihin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Huhtikuu 17. 15:44:59 2006

Hyvä merkki poskilaakerien remontintarpeesta on se, että mittarinvaijerin ratas kuluu tiimalasiksi. Vanhemmissa laatikoissa yleensäkin voi esiintyä pientä "vinkumista" moottorijarrutuksissa, etenkin pienemmillä vaihteilla. Se ei ole vaarallista eikä siihen kannata puuttua, kyseessä on normaali kuluminen kyseisen vaihteen rattaissa, eikä siitä ole mitään haittaa, koska puhutaan erittäin pienistä muutoksista hampaiden pinnalla. Kunnon ujellukset ja rääkymiset on sitten asia erikseen.

Kuivana ajetut laatikot eivät öljyn lisäyksillä parane, eikä niitä kannata remontoida, koska kaikilla pinnoilla on jonkunlaista kiinnileikkautumista ja ne jatkavat kulumistaan huomattavan nopeasti.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Ma Huhtikuu 17. 18:15:31 2006

se vingahdus on sitä luokkaa että kun esim liikenne ympyrään "vahingossa" moottorijarruttaa niin koppiin kuuluu... ja 50 metrin säteelle katseista päätellen kuulee... vaihteet kuitenkin sillointällöin rusahtaa eikös se viittaa synkroihin. Voipi olla että on joskus ollu kuiva mut kyllä minun aikana siellä on aina ollu öljyä... kai sitä sit pitää ajella niin pitkään kun kestää? Kun tuskin kesällä kauheasti tulee kilometrejä kyseiseen autoon, varmaan jää seisomaan kesäksi. katsoa sit kesän aikana jos ei tunnu löytyvän laatikkoa, niin pistää palasiksi ja vaihdella osia...
missäs hinnoissa tuommoinen laatikko remontti olisi noin osien kannalta? aikaahan siihen menee kun ei ennen ole tuata tehnyt, mut oppisi ainakin jotain uutta...
ajatus olis kuitenkin vaihtaa myös kone hiukan pirteämpään... niin olisihan hyvä saada ehjä paketti jostain, mutta onhan sekin arpapeliä löytyykö parempaa...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Huhtikuu 17. 19:40:02 2006

Jos pelkillä poskilaakereilla selviää, niin tiivisteisiin ja stefoihin menee apaut 30-40e ja laakerit alan liikkeestä 20e/kpl. Fordilla laakerien hinta tuplana.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ripaj86
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Marraskuu 5. 10:05:16 2003
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja ripaj86 » Ma Huhtikuu 17. 21:21:46 2006

Käykö vm. 95 1,8 mondeon moottori ja vaihteisto?!?!?!?

Vastaa Viestiin