OHC:n koneesta pari kysymystä

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

OHC:n koneesta pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ti Marraskuu 14. 23:15:56 2006

Öljypumppu: Saako vakio pumpusta (205 lohko) nostettua ö paineita, jos niin MIHIN helv... se jousi tulee?

Kokemuksia, onko kampuran kaulat pysyny stanukoossa pojilla?


Jotain nippeli/tärkeää tietoa mitä tulee huomioida kun kasaa ohc:n pataa?

Uudet laakerit, renkaat, stefat jne odottaa asennuksia...

Eli koko koneremppa kyseessä..



Moottori: 2,0 ohc, 205 lohko. (ylempi m-rengas 1,6mm)
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 14. 23:55:23 2006

Paineenrajoittimen jousi on öljypumpussa sen tulpan alla, joka sijaitsee osittain imuputken laipan alla.
Painetta voi periaatteessa nostaa lyömällä tulppaa syvemmälle, tai vaihtamalla sen alle jäykempi jousi.

Omassa pumpussa tulppa oli helv*sti kiinni, kun ihan mielenkiinosta vaan purin palasiksi tuollaisen pumpun paineenrajottajan.

Jos tulppaa lyö syvemmälle niin se kannattaa lukita sinne jollain, tai muuten se saattaa ajan mittaan ajautua takaisin alkuperäiselle paikalle. Voi myös olla että tulpan siirto aiheuttaa jousen pohjaamisen/rajoittimen toimimattomuuden, jolloin saattaa pumppu hajota/käyttöakseli katketa kylmäkäynnistyksessä. (mutua).
Jäsen #606

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Marraskuu 15. 0:06:30 2006

mites monta prikkaa olette käyttäneet?
1*2mm?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Marraskuu 15. 9:47:48 2006

olafu kirjoitti:Voi myös olla että tulpan siirto aiheuttaa jousen pohjaamisen/rajoittimen toimimattomuuden, jolloin saattaa pumppu hajota/käyttöakseli katketa kylmäkäynnistyksessä. (mutua).
Ei, vaan öljynputsari ratkeaa siitä saumasta.
Tullu sekin kokeiltua...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

laakerit

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Marraskuu 15. 19:37:11 2006

Mites olette laakeroineet?


Laitatteko kuivana liuskat pukkeihin ja liukupintoihin öljyt ja sitten kampiask. tai kanget paikalleen? Vai öljyättekö myös laakeriliuskan ja runkopukin välin? Vaiko kenties lukitetta?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ke Marraskuu 15. 20:03:10 2006

Liuskat kuivina pukkeihin, öljyt akselin kauloihin ja laakereiden liukupintoihin.

Liuskat ei tarvi lukitetta.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

heh

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Marraskuu 15. 22:30:08 2006

Juuri kuin itsekin tehnyt tähän asti. Lukitteita en ole koskaan kuullutkaan käytettävän, mutta kotkut voitelee ns. sormella ohuelti myös pukin ja liuskan välin.

Kuivana kyllä luulis pysyvän paikallaan paremmin. Toisaalta pysyy ne muutenkin. Sillä kampura kiertää erisuuntaan kun lukituspalat on liuskoissa, eli ei pääse pois mitenkään.

Ainoa joka tuli mieleen että kannattaisi laittaa öljyä pukin ja liuskan väliin on se että siitä tulee silloin _aavistuksen_ tiiviimpi mutta ei tollanen MAAMOOTTORI sellaisista mitää tajua :)


Eli kuivana laakerit pukkeihin ja liukupintoihin öljyä, reilusti
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Marraskuu 15. 23:32:19 2006

ParDe kirjoitti:mites monta prikkaa olette käyttäneet?
1*2mm?
Puristat varovasti esim. ruuvipenkkiä apuna käyttäen sen pari milliä tulppaa sisäänpäin öljypumpussa ja rikka ulkopuolelle varmistamaan ettei tulppa tule takaisin. Imujalan laippa estää ettei se rikka pääse pois/tulppa palaamaan alkuperäiseen kohtaansa.
Lisäksi on tärkeää laittaa tulpan ja rikan väliin tiivisteliimaa, niin että tulppa on varmasti tiivis reikäänsä!
Koska sen pelti tulpan välistä saattaa alkaa vuotaa ilmaa imupuolelle.
Siellä tulpan alla oleva jousikuormitettu karahan paineen noustessa alkaa kierrättää "ylipaineista" öljyä ns. "hullunkierrolla" takaisin pumpun imupuolelle.
Jousen ja tulppan tila siis yhteydessä imupuolelle, tämän tulpan tiiveys kannattaa varmistaa vaikkei siihen muutoksia tekisikään.

Kerran yhden koneen kasauksen jälkeen porakoneella paineita pumppua pyörittäessä, ilmakuplien tulo ei alkanut loppumaan nokan voiteluputkelta.
Uusi muuttamaton pumppu koneessa ja vuoto imupuolella, juuri ko.tulpan välistä.
Onnex kone oli vielä pukissa, öljypohjan irrotuksella selvisi...

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Marraskuu 16. 11:47:37 2006

Lieneekö tuo paineen nostaminen miten tarpeellinen toimenpide. Aika hyvät paineet on vakionakin, verrattuna esim. cvh koneeseen jossa ehjälläkin pumpulla ollaan siellä 1 bar tienoilla tyhjäkäynnillä.

Itselläni oli aikoinaan korppiossa mennyt jotain rojua pumpun läpi, roottorin kärjissä oli selvät urat. Silti paineet oli kuumalla koneella 2.5 bar tyhjäkäynnillä. Ainut oire mikä ilmeni oli se, että käynnistyksen jälkeen öljynpainevalo paloi muutaman sekunnin. Kilometrejä tällöin oli noin 330000. Eli oman käsitykseni mukaan tuo ohc koneen pumppu on aika hyvä ihan sellaisenaan. Jos paineen nostoon vielä lisätään tuo TVR :n kertoma riski, antaisin olla ihan siltään ja keskittyisin tiivistämään sen nokan öljyputken niin, että kaikki sinne tuleva öljy todellakin tulee nokalle, eikä kuse pitkin pukkia takaisin öljypohjaan.

Tehtaan jäljiltähän tuo nokan öljyputken liitos on tiivistetty jollain rähmällä. Itse laitoin siihen pienen o-renkaan ja se näytti ainakin sillä hetkellä olevan tiivis. Tietysti se olisi vielä tiiviimpi, jos sen pinnan johon tuo rengas tapaa, koneistaisi sileäksi, kun se nyt on ihan valun jäljiltä. Jollain liippakivella tms. tuuppaisi hiukan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Marraskuu 16. 16:44:43 2006

Max 5bar painetta kierroksilla on ookoo.
Yleensä jos laitetaan turbo on paineen nosto tarpeen ja tuoton lisäys myös (suurtuotto pumppu), koska ahin vie osansa öljyn tuotosta ja turbon päittäisen kesto riippuvainen öljynpaineesta. (siis normi liukulaakeri turbot).
Yhteen aikaan ei eräästä ahdin firmasta saanut garrettiin (TO3/4) mtään takuuta jos ei ollu vähintään se 5bar öljynpaine ja ahot alle 1,5bar.
Oon kuullu käytettävän 10bar öljynpaineitakin kisakoneissa mutta en kyllä ite allekirjoita tommosien paineiden tarpeellisuutta.
Itselläni kerran lipsahti kenttiläiseen 7bar öljynpaineet ja minusta tuntui että niilä paineilla ei saanut muutakuin koneen kuumenemaan ja öljyistä viskositeetin katoomaan.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Marraskuu 16. 17:40:05 2006

Erittäin tärkeä asia toi pumpun peltikupin/imupuolen tiiveys. Paineet käytön ja kokoonpanon mukaan.
Ja yleensäkin että poralla varmistetaan ennen starttia että nokalle tulee kunnolla öljy ja se on kuplatonta vähän pidempääkin pyörittäessä.
Joku joskus kysyny ai mitä miten poralla... itse tein niin että otin jostain romujakajasta akselin ja sillä pyörittää ennen varsinaisen jakajan asennusta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 17. 12:34:01 2006

SHR:n neuvon jatkoksi:
varttituuman 6mm hylsy (halpissarjojen hylsy voi olla liian paksu), pitkä jatko ja se suoraan istukkaan, tai kuten tein, b*lteman 6mm klemmariavain (joustovartinen) ja muovikahva palasiksi-> istukkaan.

Pyörityssuunta myötäpäivään
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » La Marraskuu 18. 1:32:59 2006

Mihin nää tulee:

Kaksi kappaletta, prikan mallisia "tiivisteitä" noin 8mm reikä keskellä peltinen kehä ja keskellä reiän ympärillä jotain kumimassaa. Väri musta/tumma ja paksuun noin 2mm. Muoto hieman kartio. Ulkokehän halkaisija noin 18mm.


Löytyy Vikton Reinzin öljypohjan tiiv. sarjasta. Samassa pussissa kun on mm. pumpun ja imuputken välinen tiiviste.

Öljypumpusta. Mulla on ottanut se roottori kiinni siihen pyörevään laippaan joka on kolmella m6 pultilla kiinni pumpun rungossa. Kuuluuko siihen joku paksu tiiviste vai ei? Liimalla nyt. Roottori ei ota kiinni äänen perusteella ja pyörii ok.

Kannattaako imuttaa öljyä pumpun kautta nyt ennen kun on ö pohja kiinni? Eli esim erillisestä astiasta letku pumpulle ja pumppu pyörimään?


JJS: Kiitti vihjeistä! Muistin liimata ne kiilat... tuli liimaa läpi lohkon ja pukin reunoista, ihan alakulmista.
-Runkolaakerit eivät sopineet, elikkä mulla oli uusissa runkolakruissa 4kpl reiällisiä uritettuja ja 4kpl sileitä. sileät olisivat ilmeisesti kuuluneet runkopukkeihin (eli niihin jotka pultataan lohkoon) ja uralliset reitetyt lohkon puolelle. Sileiden lakrujen kynsi oli pukkiin 0,5mm liian leveä. prkl.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Vastaa Viestiin