Escort vm. 1986 OHV (tyyppiviat)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Escort vm. 1986 OHV (tyyppiviat)

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » La Helmikuu 3. 16:24:12 2007

Eli mitäs vikoja noissa esiintyy? Kun noista "tappikoneista" ei ole juurikaan hajua. Ja millä sais tota jälkikäyntiä helpotettua? Käy aika lailla jälkikäyntiä... Väärä oktaanimäärä? Kun siinä on käytetty 95E ja tarviiko venttiilien suoja-ainetta?

Kiitoksia etukäteen :wink:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Helmikuu 3. 23:33:30 2007

Suurempaa oktaanilukua tai sitten käännät sytkää myöhäisemmälle, siis jos pyrkii nakuttamaan ajossa. Onko koneelle annettu kunnolla happea, ettei ole hirmuisen karstainen?

Eikait noin "uusi" moottori mitään lyijynkorviketta tarvitse, en tiedä noista mitään??
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Helmikuu 4. 0:14:23 2007

Jälkikäyntiin ei sytytysennakko tai oktaanit vaikuta, noissa koneissa karsta on suurin ongelma. Yhdestä vastaavasta poistin kuonat juottamalla sille suoraan kaasarin kurkusta 1.5 litraa vettä. Siitä vaan vivusta kaasua ja vähän kerrallaan vettä sekaan, kannattaa pitää kaataessa sormea siinä pullon suulla ettei taivu kiertokanki... Kun tuo määrä oli laskettu läpi, niin eikun isolle tielle, kolmosella kaasu pohjaan ja sopivasti jarrulla ahdistaen, että kentti antaa kaikkensa. Varo polttamasta jarruja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 4. 9:00:22 2007

koneenahan tuo on yks niitä "maailman tappiin" käyviä moottoreita. em karstanpoiston jälkeen venttiilien säätö ja sytytyksen katsominen lampun kera kohdilleen, jo niillä pitäisi käydä hienosti JOS nokka ei ole ihan loppu.

Autodatasta poimittua:
Oktaanivaatimus 98
Perusennakko 10 astetta @ 900rpm
Tyhjäkäynti 900+-50rpm
Venttiilinvälykset kylmänä IMU 0,15 ja PAKO 0,20

Mä oon saanut parikin Valenciaeskoa käymään hyvin noilla ihan normaaleilla huoltotoimenpiteillä jotka usein vain jää tekemättä kun nykyautot ei moisia enää taida tarvita.. :-)

ja mulla on vahva usko että 98:lle säädetty escoortti käy helposti jälkikäyntiä 95:llä..

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » Ma Helmikuu 5. 22:59:39 2007

Hei, kiitoksia paljon noista :P

Täytyy lähteä kokeilemaan noita, kun auto tosiaan tuntuu jäävän käymään ittellään vaikka kuinka kauaksi aikaa...(en kyllä kokeile, että kauanko)

Juu, niin ne väittää, että tota ei ajamalla rikki saa. :roll:

Kerron kyseisten juttujen jälkeen, että miten kävi. :wink:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 6. 13:51:02 2007

johnlee5 kirjoitti: Juu, niin ne väittää, että tota ei ajamalla rikki saa. :roll:
Kyllä muuten saa. Myin RST moottorin tieltä väistyneen valencian joskus HAJONNEEN TILALLE laitettavaksi; oli öljynpainevalo alkanu palaa öljyn vähyyden vuoksi 2km ennen kotia, kuskilla oli asenne että se kestää mitä vain.. 200m ennen kotia jymähti kiinni.

Että ajamalla sitä ei saa kaiketi rikki mutta ajamalla ilman öljyä saa :-)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 6. 14:16:38 2007

samiharju kirjoitti: Autodatasta poimittua:
Oktaanivaatimus 98
Perusennakko 10 astetta @ 900rpm
Tyhjäkäynti 900+-50rpm
Venttiilinvälykset kylmänä IMU 0,15 ja PAKO 0,20


ja mulla on vahva usko että 98:lle säädetty escoortti käy helposti jälkikäyntiä 95:llä..
Älkää helvetissä säätäkö noiden AUTODATAN ohjeiden mukaan yhtään mitään!!!!

Oikeat venttiilivälykset ovat imu 0.22 ja pako 0.59, eli käytännössä 0.2 ja 0.5

Sytytyksen ajoitus ei vaikuta jälkikäyntiin mitenkään, johan sen sanoo järkikin että kun virrat on pois, ei ole kipinääkään eikä ennakolla ole merkitystä. Karstaiset palotilat tai väärän lämpöarvon tulpat aiheuttaa jälkikäyntiä, oktaani tietysti voi tässä tapauksessa hiukan vaikuttaa.

Niin ja tuossa mallissa on jälkikäynninesto solenoidi, joka katkaisee tyhjäkäyntipiirin kun virrat on pois. Mahdollisesti kaasaria on peukaloitu niin että se saa ainetta tyhjäkäyntipiirin ohitse, tai solenoidin karassa on jotain paskaa että se vuotaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » Ke Helmikuu 7. 5:58:51 2007

Niin että autodataan ei ole luottamista? Aika paha homma kun esim. kun olin koulussa vielä niin siellä toimittiin täysin autodatan ohjeiden mukaan. :roll:

Tosin säädin Ka:han toissapäivänä venttiilit ja siinä oli juurikin noi 0,2 ja 0,5 ja moottori on ihan saman näköinen ulospäin....tiedä sitten mitä eroa noilla kaikenkaikkiaan on. Niinhän ne sanoo, että toi sama perusmoottori on 70-luvulta tonne 2000-luvulle asti... :?
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

Vastaa Viestiin