Mondeo vikaa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartzza
Ylläpitäjä

Mondeo vikaa

Viesti Kirjoittaja Hartzza » La Lokakuu 6. 11:12:32 2007

Eli alkoi mondeo 1.8 -95 vuosimallin mondeo oireilemaan. Mittarilukema 187tkm ja kaikki osat on alkuperäisiä. Kauppaan lähtiessä tyhjäkäynti alkoi heitellä 500-1500 kierroksen välillä ja meinas sammua moneen kertaan. Sitten ajossa esiintyyy myös hieman puutumista ja sammuu kesken ajon. Mistä kannattais alkaa vikaa kahtelemaan ja miten testata mikä vois olla vikana. Ensimmäisenä tuli mieleen oisko MAF menny rikki, Lamda vai tyhjäkäynti ventiili. Vaikuttaako tyhjäkäyntiventiili ajossa moottorin toimintaa? Käytin akunkengän irti että nollais moottoriohjausboksin ja sen jälkeen sain auton käymään tasasesti tyhjäkäyntiä ja tein uuden lenkin, ajossa esiinty edelleen puutumista ja risteyksiin mennessä kytkin pohjassa auto sammui edelleen.

Onko vinkkejä mitä vois testata ja onko muilla esiintynyt samanlaisia ongelmia?

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Lokakuu 6. 11:38:50 2007

Tyhjäkäyntivena ekana irti ja puhdistus. Kyllähän se ajossakin vaikuttaa toimintaan jos on paskanen ja jumittaa. Eli moottori saa kaasuläpän ohi ilmaa.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » La Lokakuu 6. 15:33:04 2007

Lisää on testailtu. Käynnistin auton niin ei tyhjäkäyntiä löytynyt, kaasulla sain pidettyä auton käynnissä muutaman minuutin, tuntui ettei käyny kaikilla pytyillä kun väristi paljon, jonka jälkeen kävi hyvin tyhjäkäyntiä ja otti kierroksia normaalisti. Pidin vähän aikaa kierroksia 2000 kohdalla jolloin iski puutuminen ja melkein sammui ja alkoi väristää, jonka jälkeen taas pelas ilman ongelmaa. Putkesta tulee kyl normaalia enempi savua(harmaata) ja niinkuin olis nestettä maahan lentänyt.

EDIT:Nyt testattu MAF liitin irti ja auto toimii normaalisti, eikä mitään ongelmia. Olisikohan se sitten lambdassa vai MAFi:ssa jotain ongelmia?

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Lokakuu 6. 20:34:54 2007

Oisko mahdollisesti katti hajonnut ja tukkii pakoputken?
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » La Lokakuu 6. 21:40:02 2007

Cosesc kirjoitti:Oisko mahdollisesti katti hajonnut ja tukkii pakoputken?
En usko katissa olevan vikaa, koska MAF piuha irti auto toimii ilman mitään ongelmia ja veto on normaali. Kävin reilu 10km lenkin heittää ja ei ollut ongelmia ja kun laitoin MAF liittimen paikoilleen niin ongelmat alkoivat heti uudestaan. Edellisestä autosta meni katti niin silloin veto oli kokoajan heikko.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Lokakuu 6. 22:24:12 2007

Ihme jos maffi on noinkin kauan kestänyt, todella huonoa tekoa ovat monessa vehkeessä. Kallista vittuilua.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Lokakuu 6. 22:28:41 2007

Pese MAF anturilangat jarrukliinerillä tai vastaavalla, kuivaa esim. paineilmalla varovasti. Yleensä herää henkiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » La Lokakuu 6. 23:07:24 2007

jjs kirjoitti:Pese MAF anturilangat jarrukliinerillä tai vastaavalla, kuivaa esim. paineilmalla varovasti. Yleensä herää henkiin.
Olisin kokeillu jo pestä mutta kaupat kerkesi menemään kiinni, tähän varmaan soveltuu myös elektroniikan pudistussuihke?
Irrottelin sen paikoiltaan ja katselin mutta silmämääräisesti näytti puhtaalta, maanantaina täytyy kokeilla puhistaa.
Arska kirjoitti:Ihme jos maffi on noinkin kauan kestänyt, todella huonoa tekoa ovat monessa vehkeessä. Kallista vittuilua.
Joo tosiaan alkuperäinen on viel, kuten kaikki muutkin moottorissa. Tulpat on vaihdettu 100tkm kohdalla koneeseen, mutta muuta ei ole tehty koko aikana.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Lokakuu 6. 23:15:26 2007

Elektroniikka spray käy ihan hyvin, varovainen pitää olla ettei suhnuta kovalla paineella sitä lankaa poikki. Elpyy tai ei... Tulppia kannattaisi kyllä vähän useammin vaihdella, tehtaan antamat vaihtovälit ovat usein utopistisia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » Ke Lokakuu 10. 15:10:04 2007

Puhdistus ei auttanut, joten oli tilattava uusi MAF-anturi fordilta. Hintaa oli 150e ja auto alkoi anturin vaihdon jälkeen toimimaan erinomaisesti. Kiitos vinkeistä.

Vastaa Viestiin