Escort Mk5 1.6 CVH tulpan kärkiväli

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Escort Mk5 1.6 CVH tulpan kärkiväli

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 6. 23:57:34 2008

Haynesin opas sanoo tulppien kärkiväliksi 1.6 CVH moottorille 0,8 mm. Auton käyttöohjekirja taas sanoo 1.6 CVH EFi moottorille kärkiväliksi 1,0 mm. Tulppien paketissa (Bosch FR6DCX Motonetistä haettu) on lukema 1,0 mm. Autossa olevissa Motocraft tulpissa on liuskalla mitaten väliä 1,0 mm.

Tuo Haynesin pienempi arvo vaan hämää. Voisiko tässä olla se syy hämäriin välillä esiintyviin nykimisiin?

Haynesin oppaasta ote:

Spark plugs*:
1.3 litre HCS (carburettor) engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Champion RS9YCC or RS9YC
1.4 litre CVH engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Champion RC7YCC or RC7YC
1.6 litre CVH (carburettor) engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Champion RC7YCC or RC7YC
1.6 litre CVH (EFi fuel-injected) engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Champion RC6YCC or RC6YC
1.6 and 1.8 litre Zetec engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Champion RE7YCC

Electrode gap*:
1.3 litre HCS engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.0 mm
1.4 litre CVH (carburettor) engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.8 mm
1.4 litre CVH (CFi fuel-injected) engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.0 mm
1.6 litre CVH engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.8 mm
1.6 and 1.8 litre Zetec engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.0 mm

* Information on spark plug types and electrode gaps is as recommended by Champion Spark Plug. Where alternative types are used, refer to their manufacturer’s recommendations.

Eli tuossa kyllä lukee, että eri tulpilla voi olla eri arvot, mutta... onko kokemuksia eri kärkivälien vaikutuksesta ja mihin vaikuttaa tällaisessa suht vakiossa peruskulkimessa?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Escort Mk5 1.6 CVH tulpan kärkiväli

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 7. 10:27:13 2008

Sine kirjoitti: Tuo Haynesin pienempi arvo vaan hämää. Voisiko tässä olla se syy hämäriin välillä esiintyviin nykimisiin?
Eli tuossa kyllä lukee, että eri tulpilla voi olla eri arvot, mutta... onko kokemuksia eri kärkivälien vaikutuksesta ja mihin vaikuttaa tällaisessa suht vakiossa peruskulkimessa?
siihen en osaa sanoa vaikuttaako mutta isäukolla on ollut uudesta asti tommonen cvh 1.6i -91 eskortti ja se on vedättäessä aina nykinyt/veto on ns. aaltoillut,huomaa parhaiten kiihdyttäessä tasakaasulla vaikkapa 3. vaihteella.vaivaa on haettu jo uutena,on vaihdettu moottorin boksikin 3kertaa takuuna silloin joskus mutta koskaan se ei ole toiminut "kunnolla",ei silloin eikä nyt joten jos tota tarkoitat niin taitaa olla vaikea aihe toi nykiminen

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Kesäkuu 7. 12:31:08 2008

Sine:
Taisi mennä niin että millin kärkiväli on kattivehkeissä, ja 0,8mm katittomissa joita myytiin 92 saakka esim. briteissä.

XR:
Sama ilmiö oli vaimon Escossa (-91). Laitoin ko. auton boxin, imusarjan yläosan, suuttimet+kiskon+säätimen, mapin ja kaasuläpän antureineen toiseen autoon jossa oli päästö- ja käyntiongelmia.
Sain muut viat pois mutta tuo aaltoileva veto siirtyi kohdeautoon. Kokeilin sitten myös parilla eri boxilla (joita ostelin ryöstöhintaan mm. Stefalta :) ) ; ei parannusta aaltoiluun. Mutta isäsi auton ongelmaan löytynee ratkaisu noista komponenteista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 7. 17:47:47 2008

jjs kirjoitti:XR:
Sama ilmiö oli vaimon Escossa (-91). Laitoin ko. auton boxin, imusarjan yläosan, suuttimet+kiskon+säätimen, mapin ja kaasuläpän antureineen toiseen autoon jossa oli päästö- ja käyntiongelmia.
Sain muut viat pois mutta tuo aaltoileva veto siirtyi kohdeautoon. Kokeilin sitten myös parilla eri boxilla (joita ostelin ryöstöhintaan mm. Stefalta :) ) ; ei parannusta aaltoiluun. Mutta isäsi auton ongelmaan löytynee ratkaisu noista komponenteista.
joo näin voi olla mutta ei aiheuta toimenpiteitä kun siihen tulee kilsoja enää joku 2500 vuodessa ja eikä isäkään ole asiasta maininnut mutta joskus kun olen sillä itse ajanut vaikkapa vaan leimallekin niin se on todella ärsyttävä ajaa

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Kesäkuu 8. 19:52:07 2008

Juurikin tuo osakaasulla tapahtuva kiihdytys tuntui aaltoilevan välillä, mutta ei aina. Kaasu pohjassa tämä on vetänyt aina iloisesti punarajalle asti. Lisäksi joskus tasakaasulla nyki raivostuttavasti, ihan kuin olisi kengurubensaa tankissa. Sitten kun kerran kiihdyttää reilummin ja käyttää kierrokset noin 4000 korvilla tätä nykimistä ei _yleensä_ enää esiinny. Kaasulta moottorijarrutukselle sai siirtyä hyvin varovasti kaasupoljinta hölläten ettei mennyt kenguruksi. Tämä nykiminen tuntui esiintyvän silloin, kun moottori ei ole täysin lämmin. Kun lämpömittarin viisari on reilusti normaalin puolella, niin ongelmia ei esiintynyt. Kun viisari oli valkoisen ja normin välillä (se väli mittarissa) nykimistä tapahtuu herkimmin.

Moottoriin on vaihdettu kaikki imusarjan tiivisteet, lisäksi pakosarjan tiiviste moneen kertaan, pakosarjan keskeltä välitiiviste, pakoputkesta kaikki tiivisteet, map vaihdettu toisesta varaston hyllyllä olevasta EFi sarjasta, eri antureita on vaihdettu myös tästä sarjasta ristiin, boksia on nollattu välillä pitämällä akun kenkää irti, alipaineputkia tutkittu ja nyitty, EFi mallin talvella herkästi jäätyvää huohotin pönttöä putsattu välillä jne.

Normaalipakosarjan korvaaminen peltipakosarjalla ja sen jälkeisen "äänenvaimentimen" "unohtaminen" tallin lattialle tuntui vähentävän nämä nykimisongelmat lähes nollaan. Tasakaasulla ajellessa satunnaisesti tuntuu pientä tai nyt ehkä enemmänkin luultua nyhtämistä tai sitten tämä on oikeasti jo kuviteltua. Lisäksi normipakosarjalla moottorin käynnistyksen jälkeen parin sekunnin jälkeen kuuluva tuhahdusta ei kuulu. Ikinä en oikein saanut selville mistä se kuuluu, mutta epäilys oli matkustajan puolella lokasuojassa oleva aktiivihiilipönttö. Lisäksi vaihdoin öljypohjan ehjään. Vanha vuoti kuin seula (auton pohja oli hyvin öljytty) ja sitä kautta sekin saattoi sotkea CVH:n suljettua huohotusjärjestelmää. Nyt oljyn kulutus on taas pyöreä nolla. Peltisatsilla tuntui yläkierroksille tulevan enemmän iloisuutta ja keskialueelle lisää vääntöä. Kolmosella pystyy ajelemaan enemmän kortteleiden välillä eikä tarvitse välttämättä vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Peltisarja soi jotenkin "jännälle" verrattuna vakio valusarjaan.

Taidan kokeilla pienentää vanhojen tulppien kärkiväliä kokeeksi 0,8 milliin. Tulpilla on ajettu noin 5000 eli käyttöikää pitäisi vielä olla, mutta vaihdan ne kohta muutenkin uusiin.

Vastaa Viestiin