Galaxyn tuho??

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Tammikuu 23. 13:57:37 2016

Moi :(

Pienessä per(s)heessämme näyteltiin taas uusi murhenäytelmä menneelllä viikolla...

Nyt kolme ja puoli vuotta omistamamme Galaxy päätti ottaa ja purkaa öljynsä taivaan tuuliin pakoputkien kautta... ja viime voiteeksi vielä palaakin prkl... :green: :-#

Auto odottaa vielä hinausta (onneksi kotipihassa) tutkimuksiin lääkäriin. Palovahingot kaiketikin menevät vakuutuksen piikkiin ainakin, muusta ei tiedä vielä mitä on odotettavissa. Palo rajoittui onneksi / epäonneksi vain moottorin alapuolisiin osiin, katin läheisyydessä. Palokunta tosin oli kinkereissä mukana...

Onneksi / epäonneksi auto oli öljynvaihtohuollossa reilua viikkoa aiemmin, vaihdettiin samalla myös dieselsuodin ja uudet hehkutulpat. Jää nähtäväksi, mistä repesi tai hajosi nyt - vaikuttaa oleellisesti jatkoon se sitten. Nyt ei siitä huollosta muuta sanottavaa, kuin että öljyiksi tuli 0W kolmekymppinen Castrol. Kun taas voortin organisaation öljy näihin isompiin TDci -koneisiin olisi 5W - tai 10W -luokitteinen aines.

Mutta kun auto saadaan merkkiliikkeelle, ja ehtivät näiltä pakkaspäiviltä katsomaan vahingot, tiedän asioista toivottavasti huomattavasti enemmän. Nyt on mieli melkoisen matalalla anyway, laina-autoja tullaan tarvitsemaan. Ja ehkä jatkossa jotain muutakin...

Jussi-the-man-with-whole-lotta-fuckin-unluck
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Tammikuu 23. 14:25:25 2016

No johan nyt! :(
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Tammikuu 23. 15:18:32 2016

Jopas on erikoista. Harmittaa varmasti. Vuotiko öljyä koneen ulkopuolelle vaiko suoraan pakopuolelle?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tohvo75
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammikuu 10. 1:22:50 2007
Paikkakunta: itä maa

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja tohvo75 » La Tammikuu 23. 16:23:09 2016

johan se ny koittelee
jonkun näköstä räpellystä harrastava foortisti

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja ttp » Su Tammikuu 24. 12:02:09 2016

Pakopuolelta tuli öljyt ulos.
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 24. 12:16:18 2016

Paljonko autolla ajettu?

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja ttp » Su Tammikuu 24. 14:05:04 2016

Olisiko 150 tkm
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Tammikuu 25. 20:06:43 2016

katoikko öljyn pinnan ettei vaan ollu jääny vanhat öölit laskematta pois ja laitettu uudet päälle?

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Helmikuu 2. 19:13:58 2016

hei

Enpä kylläkään tarkastanut pintaa, yleensäkään - typerää kyllä - en tullut vilkaisseeksi edes konepellin alle tuon huollon jälkeen; varsinkin kun tunnen huoltajan ja luottoa on... :green:

Autolla on ajattu kaikkiaan 125k km, tuotiin siis vajaa kolmivuotiaana saksanmaalta ja oli ollut leasingauto telekommunikaatioalan firmassa Berliinissä - selkeä merkkihuollon huoltohistoria ja ostettu merkkiliikkeestä Hannoverista (tosin tehdastakuu oli päättynyt juuri samana keväänä)... :green: :green:

Oliko virhe hankkia se noin?? Mielestäni edelleenkään, ehdottomasti ei. :!:

Auto on kuulemma tänään viety tutkimushuoneeseen. Huomenissa lääkäri katsoo, tietänen vuorokauden päästä asiasta enemmän... :green: :green: :green:

Jussi-the-fuckin-man-with-no-luck-at-all :green: :green: :green: :green: :green: :green: :green: :green:
(ja nyt kulkee ysisatanen farkkufolfo pensiinitomaatti -94)
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Helmikuu 10. 20:03:26 2016

Hau vaan :-s

On selvinnyt, että poikinut osa oli turboahdin. Akselin kautta työntänyt menestyksekkäästi yli puolet öljytilavuudesta harakoille - ja syttyi tuleen, poltti ainakin itsensä, dieselauton putkistoon liittyvät vermeet, erinäisiä lämpö/äänieristeitä, webaston pumpun. Epäilyttävältä näyttää myös se, onko moottorin yläkerta säilynyt vaurioitta :green: :green: . Öljyä oli lopulta ollut jäljellä noin 30 prosenttia tilavuudesta, kun moottori sammui nähtävästi tukkeutuneen hiukkassuodattimen hätähuutoon...

Epäselvyyttä on ja varmaan lopulta sellaiseksi jääkin, mikä aiheutti öljyvuodon. Todennäköisin syy lienee tuo väärä öljyvalinta - ja ainoa toteennäytetty myöskin. Autossa oli siis Castrolin Edge FST 0W-30 A5 -öljyt, on ollut sama laatu jo kolme vuotta. Vaihtaja kertoo, että vuonna 2012 eka vaihdossa juurikin tämä laatu oli Castrolin suositus tälle autolle, mutta nyt vuosien saatossa tilanne onkin muuttunut niin, että suositus Fordin WSS-M2C -stardardiin puuttuu. Fordista ei mainita mitään tämän öljylaadun kohdalla.

Sen sijaan kyseinen WSS-suositus mainitaan Castrol Magnatec 5W-30 -laadun kohdalla, painotettuna Fordeihin soveltuvana öljynä.
Eli tämän mukaan suositeltu laatu olisi muuttunut tämän kolmen vuoden aikana tällä valmistajalla.
:arrow: http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 8Y8S39.pdf

Vaihtaja on nyt myöntänyt sen, että öljy ei ole ollut Castrolin suosituksen mukaista laatua - hän näyttää käyttävän Castrolin öljyjä pelkästään. Tokihan tätä ja tuota vuosien varrella muuttunutta suositusta voisi kysellä suoraan Castrolin maahantuojaltakin.

ps. näyttää siltä, että tuon linkin tuotetietolomake on päivätty 14. syyskuuta 2012 - jopas jotakin...

Mitä mieltä näistä olette :?: :?:

t. Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Helmikuu 10. 20:21:27 2016

Ettei vain ois turbo särkynyt jostain muista syistä ja sitten tapahtunut näin?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Helmikuu 10. 20:27:06 2016

En tiedä , itse epäilen ensimmäisenä kyllä että huohotin olis jäässä ollut, en ole insinööri enkä teknikko, mutta monta koneen jäätymistä olen kuullut ja omaankin pelännyt. Kauan eläköön psa. Öljy laadun syyksi en kyllä osaisi laittaa. Mutta kuunnellaan mitä kuuluu.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 10. 20:44:59 2016

Ei ole kyllä öljyn laadusta johtuva vaurio, ahdin vain syystä tai toisesta antautunut. Liekö lähtenyt paskaa liikkeelle koneesta (jota kertyy valmistajien liian pitkien huoltovälien takia, esim. useilla oleva 30tkm joka on täyttä paskaa tommoselle diesel koneelle) ja ajautunut ahtimeen. Todennäköisesti ahtimesta siis akseli poikki? Harvemmin muuten työntää reilusti öljyä turbiiniin.. Esimerkiksi psa 1.6hdi on surullisen kuuluisa noista ahtimien rikkoutumisista koneeseen kertyvän paskan takia joka taas johtuu liian pitkistä huoltoväleistä. Niillä kun ei haeta mitään muuta kuin huoltokustannuksia pienemmiksi ostajille.

Summasummarum, ikävää tietty että on hajonnut.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ke Helmikuu 10. 20:50:48 2016

Sultzi kirjoitti: liian pitkien huoltovälien takia, esim. useilla oleva 30tkm joka on täyttä paskaa tommoselle diesel koneelle
Pikkasen menee ohi aiheen, mutta VAG öljynvaihtoväli näyttää olevan pidempi kuin jakopään elinikä. Isännän golf 1.6 tiisseli eka kerran jakopää 70tkm ja nyt uusittuna 30 tkm. Arvatkaa toimiiko takuu? No ei toimi kun ei ole itse maksettu takuuremonttia. Tosin pitäs olla se alkuperäinenkin remmi vielä koneessa.

Särkyhän näitä mutta harvemmin taitaa palaa .

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Helmikuu 12. 20:25:29 2016

Ahtimen särkymisen syytä ei vielä tiedetä - tokko tullaan tietämäänkään kovin tarkkaan ainakaan. Nyt alustarakenteita on alettu purkaa, tulevalla viikolla kaiketi alkaa kasaaminen. Palovakuutuksen korvattavaksi mennee luonnollisesti pakoputkistoon liittyvä uudistustarve, katti ja DPF, tarvittavat uudet fyllit rintapellissä, se webaston tuhoutunut vesipumppu. Lisäksi tarvittava sisäpuhdistus ja -otsonointi.

Ahdin itse sen sijaan ei kuulu tuohon korvattavaan. Öljynvaihtaja tuntuu olevan suopea vastaamaan ainakin osan näistä kuluista - tosin ken elää se näkee... Uusi turbo, kustannusarvio alun toista tonnia...

Onneksi palossa ei käynyt näin, kuten kollegalle kävi aamulla... :twisted:
:arrow: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... le/2234503
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Helmikuu 19. 18:19:34 2016

Heissan

Iloisia mutta vähän lisää :?: :?: herättäviä uutisia tuli autosta tänään...

Turbo ei olekaan särkynyt - öljyt tulleet kaiketikin putkistoon sitä kautta, mutta perimmäiseksi syyksi on osoittautunut huohotinsysteemin jäätyminen/venttiilin särkyminen/paine. Tai näin ainakin asian ymmärsin :roll:

Jotenkin ajettalesin, että tässä nyt ei puhuta samoista ongelmista kuin noissa ranskalaisissa PSA -kulkineissa. Vaikkakin peruskone onkin sitä perua, eivät kuulemma ole törmänneet tällaiseen ongelmaan ihan äskettäin. Mitenkähän lienee...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Maaliskuu 12. 23:57:48 2016

:D ja hoppa on palannut kotipilttuuseen ja siis säästyi tuholta...

Kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Autoon uusittiin katti, hiukkasloukku, iso osa putkistoa, lämpösuojia ja eristeitä ja huohottimen venttiili tai jotain... Ja suurin juttu oli se, miten suuremmilta vahingoilta vältyttiin :!:

Moottori toimii, näyttää, kuullostaa ja kuluttaa normaalisti. Lisäksi iso juttu oli se, että otsonoinnilla ja hyvällä sisäpesulla kaikki käryt ja hajut hävisivät kabiinista :D :D :D . Palovakuutuskin toimi niinkuin piti, joskus niistäkin on hyötyä...

Joten voimme palata aiempaan toimintasuunnitelmaan - näin sääntöjen kolmen vuoden omistamisen jälkeen on suunnitelmissa uuden tuoreemman perheenjäsenen etsintä Saksan automarkkinoilta...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Maaliskuu 13. 10:59:21 2016

Hyvä homma että kaikki luonistui lopulta. Katoinkin NA:sta miten kärry kiiltää. Täson taas hyvä ja varoittava esimerkkibkaikille miksi hiukkasloukut ja katalysaattorit pitää aina poistaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Huhtikuu 1. 19:57:06 2016

:lol: mikko mikko :twisted:

Lausuntoasi voit vielä lieventää :wink: vain yhdellä tavalla - osta pois :!: :idea:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Helmikuu 17. 17:51:36 2018

Hei vaan :D

Pitkästä aikaa pinnalle vielä tätä vanhaa surullista, mutta sittemmin onnellisesti päättynyttä tarinaa...

Mitä mieltä väki on siitä, saavatko nykyautot maahantuojan toimesta täällä pohjolan markkinoilla päivitystä konehuoneeseen ajatellen meikäläisiä talvisia olosuhteita - esim. jotain ratkaisuja huohotinsysteemin jäätymättömyyteen, säädettäviä säleikköjä keulan ilmanottoon tms. tms. :?: :?:

Kysymyksen ideana siis se, onko konehuoneen varustus samanlainen tänne itsetuodulla Saksan kulkineella kuin virallisen maahantuojan kautta tulleella...

Sen tiedän, että tehtaalla varustetaan ikäänkuin eri ilmastovyöhykkeiden sarjoja, esim. etelä-euroopan markkinoille suunnattavia sarjoja. Nämä jutut varsinkin mukavuus- ja sisävarusteiden osalta, mutta varsinaisia ns. "winter-pack"-juttuja en tässä tarkoita, vaan esim. moottoritekniikkaan liittyviä...

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Galaxyn tuho??

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 23. 15:56:20 2018

xrissane kirjoitti:Hei vaan :D

Pitkästä aikaa pinnalle vielä tätä vanhaa surullista, mutta sittemmin onnellisesti päättynyttä tarinaa...

Mitä mieltä väki on siitä, saavatko nykyautot maahantuojan toimesta täällä pohjolan markkinoilla päivitystä konehuoneeseen ajatellen meikäläisiä talvisia olosuhteita - esim. jotain ratkaisuja huohotinsysteemin jäätymättömyyteen, säädettäviä säleikköjä keulan ilmanottoon tms. tms. :?: :?:

Kysymyksen ideana siis se, onko konehuoneen varustus samanlainen tänne itsetuodulla Saksan kulkineella kuin virallisen maahantuojan kautta tulleella...

Sen tiedän, että tehtaalla varustetaan ikäänkuin eri ilmastovyöhykkeiden sarjoja, esim. etelä-euroopan markkinoille suunnattavia sarjoja. Nämä jutut varsinkin mukavuus- ja sisävarusteiden osalta, mutta varsinaisia ns. "winter-pack"-juttuja en tässä tarkoita, vaan esim. moottoritekniikkaan liittyviä...

Jussi
Ainakin Eberspächer puuttuu meidän -07 2.0 TDCi S-Maxista, muuta en osaa sanoa.

Vastaa Viestiin