Imusarjan sovitepala OHC:hen kaasari->ruisku

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nsa
Ylläpitäjä

Imusarjan sovitepala OHC:hen kaasari->ruisku

Viesti Kirjoittaja Nsa » Su Kesäkuu 4. 22:37:18 2006

On tossa jossain vaiheessa tulossa 2l ohc kaasarikanteen ruisku ja mietin sellaista vaihtoehtoa, että duunaisi esim alumiinista tai muusta vastaavasta sovitepalan, mihin kaivertaisi ruiskun tarvetseman loven. Näin ei tarvitsisi alkaa kannesta raapimaan ruiskun tarvitsemaa lovea. Onko kellään kokemuksia tai onko yleensäkkään toimiva idea?

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Su Kesäkuu 4. 22:39:54 2006

Kuulostaa ihan toimivalta ajatukselta....

Itse kairasin reiät alkuperäiseen kanteen. 2 reikää puhkaisin vesitilaan :oops: Korjaus Por-15 epoksikitillä. On kestänyt nyt 2 kesää, kolmas lähtee.... *Koputtaa puuta*

- Kimmo

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Kesäkuu 4. 22:49:48 2006

Se lovi minkä suutin vaatii, on loppujen lopuksi aika pieni. Kun laittaa imusarjan paikoilleen ja pällistelee siitä suuttimen reiästä niin huomaa ettei sitä niin paljon tarvitse viilata kuin mitä tehtaan jäljiltä is kannessa on. Monet viilaa puhki kun ottavat mallia ruiskukoneen imusarjan tiivisteestä....
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Su Kesäkuu 4. 23:00:37 2006

Vaikuttaako se sitten jotenkin virtauksiin, jos pienen sovitepalan tekee? Ts. osuuko se bensasuihku jotenkin huonosti sinne sovitepalan pohjaan jos sen suutinrivin siirtää pari senttiä taaemmaksi kun orginaalisti nuo ovat sinne kannen sisään suunnattu?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Kesäkuu 4. 23:27:13 2006

Arska kirjoitti:Se lovi minkä suutin vaatii, on loppujen lopuksi aika pieni. Kun laittaa imusarjan paikoilleen ja pällistelee siitä suuttimen reiästä niin huomaa ettei sitä niin paljon tarvitse viilata kuin mitä tehtaan jäljiltä is kannessa on. Monet viilaa puhki kun ottavat mallia ruiskukoneen imusarjan tiivisteestä....
Juurikin noin. Nuo suutinten kolot orggis ruutakannessa ovat todella pienet.
Eikait tuollaisesta sovitepalasta mitään harmia toiminnankannalta ole, kannattaa vaan tutkailla ensin sopiiko nuo imusarjan tuet enää kiinni, veikkaisin että joutuu hiukan muotoileen uusiksi
Viimeksi muokannut fsohc, Su Kesäkuu 4. 23:29:38 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Kesäkuu 4. 23:29:00 2006

Onhan cvh koneissakin sovitepalassa suuttimet, mutta hirvee homma sen tekemisessä on, pienempi vaiva on tehdä kolot kanteen.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Kesäkuu 4. 23:57:14 2006

Itse tein juurikin imusarjan tiivistettä apuna käyttäen jyrkän kulman, eikä mennyt kansi rikki. Noin tunnin-pari viilasin paineilmavingulla ilman että kantta edes irroitettiin ja hyvä tuli, tai ainakin toimiva. En tiennyt minkälaiset niiden viisteiden piti olla kun aihioautossa kansi oli ilmeisesti kaasarikoneesta viilaamaton malli. Miksiköhän se ei romisukon mielestä käynyt kunnolla... :)

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Su Kesäkuu 4. 23:58:01 2006

Jeps, kiitoksia kaikille vinkeistä! Tuo vaiva on suhteellinen käsite nykyään kun miettii tota meidän projektia, joten ollaan aika valmiita soveltamaan ihan mitä tahansa, kunhan harrastelemaan pääsee ja tekemään jotain erilaista :) Pitää katella tarkemmin kun tulee ajankohtaiseksi tuo istuttaminen kanteen. Huomenna jatkuu hitsaaminen... :roll:

Kysytään itseasiassa tähän samaan, että onko kummonen virtauksiltaan tuo IS:n efi-imusarja? Voiko sitä parantaa jotenkin ja mihin asti tuo vakio kaasuläppä jaksaa ilmaa kauhoa? Ajattelin, että sais samalla soviteltua kanteen tuon imusarjan paremmin, jos tekisi sovitepalan, mutta saahan sen varmasti muutenkin jyrsittyä kohilleen. Eipä sillä, että meidän viritysasteella (vapari ~180hv) juurikaan merkitystä olisi pienellä pykälällä, mutta harrastellaan, harrastellaan :)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Kesäkuu 5. 10:38:15 2006

mulla isketty suoraan kaasariversio kanteen ruisku... ei jaksanut tuohon kanteen alkaa tekemään mitään kun piti auto saada ajoon :lol:

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Kesäkuu 5. 10:44:57 2006

Arska kirjoitti:Se lovi minkä suutin vaatii, on loppujen lopuksi aika pieni. Kun laittaa imusarjan paikoilleen ja pällistelee siitä suuttimen reiästä niin huomaa ettei sitä niin paljon tarvitse viilata kuin mitä tehtaan jäljiltä is kannessa on. Monet viilaa puhki kun ottavat mallia ruiskukoneen imusarjan tiivisteestä....
Tuon kun olis tienny ennenkun otti vingun käteen! Pitäis aina kysellä foorumilla ennenkuin hölmöilee :D

- Kimmo

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Kesäkuu 11. 21:22:38 2006

Minäkin joskus tulin ostaneeksi "ruiskukannen", joka sitten myöhemmin kaasari-malliksi osoittautui, siinä oli kanssa ollut ruiskuimusarja ilman mitään koloja.
Jos jotain 180hv tehoja haetaan niin kansi pitää portata, eikö siinä samalla pikku kolot näverrä?
Ruiskun läppä on 52mm, sillä lienee aika turha 180hv tehoista vaparina ainakaan haaveilla, muuten siinä imusarjassa on aika isot kanavat.
Hajottamatta aika mahoton portata, kun Extrude Hone-masiinaa ei Suomessa taida olla. Voiskohan sinne kanaviin jotain karkeempia rakeita puhaltaa, jotka isommat rosot pois söisivät?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Kesäkuu 11. 22:27:52 2006

ei tarvi työstää kantta.
jollei halua samaan sovitepalaan laittaa kaasujen letkuja :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Ma Kesäkuu 12. 1:10:57 2006

Pitää kattoo jos päräyttäis siitä imusarjasta koko pullonkaulan pois ja hitsais jostain muusta imusarjasta kaasuläppäseinämän siihen tai sitten työstää jonkun uuden päädyn, mihin saa isomman kaasuläpän. Onkos jossain joku kaava, millä voi laskea moni millistä kaasuläppää haetaan? Läppärungothan olis varmaan paras tai sitten silikooniletkusta imusarjan tynkään ja joku ite tehty kotelo letkujen päähän, mihin sitten sopiva kaasuläppä, mutta kun sattuis tollanen efin sarja olemaan nurkissa pyörimässä, niin mielellään yrittäis sitä käyttää.

No sitä sovitepalaa mietin myös sovittelun kannalta. Saisi ensin laitettua esim. kantta vasten, hiottua sopivaksi ja sitten erikseen imusarjan kanssa. Luulisi tämän jälkeen menevän kohille. No pitää pistää mietintämyssyyn homma.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 12. 4:39:58 2006

Nsa kirjoitti:Pitää kattoo jos päräyttäis siitä imusarjasta koko pullonkaulan pois ja hitsais jostain muusta imusarjasta kaasuläppäseinämän siihen tai sitten työstää jonkun uuden päädyn, mihin saa isomman kaasuläpän. Onkos jossain joku kaava, millä voi laskea moni millistä kaasuläppää haetaan? Läppärungothan olis varmaan paras tai sitten silikooniletkusta imusarjan tynkään ja joku ite tehty kotelo letkujen päähän, mihin sitten sopiva kaasuläppä, mutta kun sattuis tollanen efin sarja olemaan nurkissa pyörimässä, niin mielellään yrittäis sitä käyttää.

No sitä sovitepalaa mietin myös sovittelun kannalta. Saisi ensin laitettua esim. kantta vasten, hiottua sopivaksi ja sitten erikseen imusarjan kanssa. Luulisi tämän jälkeen menevän kohille. No pitää pistää mietintämyssyyn homma.
Pelkillä läppärunkojen hinnalla sais vaan jo melkein turbotettua (en mä mitään vihjaile) :wink:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Kesäkuu 12. 8:10:28 2006

fsohc kirjoitti:Pelkillä läppärunkojen hinnalla sais vaan jo melkein turbotettua (en mä mitään vihjaile) :wink:
Tekee vaan vanhoista tuplista niin pääsee halvemmalla (mutta ei toki helpolla) :).

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » Ma Kesäkuu 12. 23:28:49 2006

fsohc kirjoitti:Pelkillä läppärunkojen hinnalla sais vaan jo melkein turbotettua (en mä mitään vihjaile) :wink:
Heh, mutta sitten ollaan jo ostamassa uutta pakosarjaa, fööniä, cooleria, letkuja, parempaa kytkintä jne. Lähtee kuitenkenkin se mopo taas käsistä :) Finanssipuoli on kaverin kun auton omistaa ja on tehny periaatepäätöksen, että tää on "stage 1" ja sitten katellaan turboa kun alkaa olla homma tarpeeks hallussa. Muuten tulee vaan juosten kustua.. Ite haluu kuitenkin tehdä mahdollisimman paljon kun kerta puhtaasti harrasteautosta kyse. No mutta kiitos kaikille taas kerran asiallisista vinkeistä! Pitää kehitellä jotain semihyvää ja kohtuuhintaista, niin eiköhän siitä ihan passeli tule, niin vissiin :D

Rasmus
Ylläpitäjä

Re: Imusarjan sovitepala OHC:hen kaasari->ruisku

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Pe Kesäkuu 16. 13:36:58 2006

[quote="Nsa"]On tossa jossain vaiheessa tulossa 2l ohc kaasarikanteen ruisku ja mietin sellaista vaihtoehtoa, että duunaisi esim alumiinista tai muusta vastaavasta sovitepalan, mihin kaivertaisi ruiskun tarvetseman loven. Näin ei tarvitsisi alkaa kannesta raapimaan ruiskun tarvitsemaa lovea. Onko kellään kokemuksia tai onko yleensäkkään toimiva idea?[/quote]


Itse laitoin peltoautoon 15mm muovilevyn imusarjan ja kannen väliin. Sopivan helppoa muokata. Hyvin toimi ainakin 1,2 bar ahdoille asti.

Sovitepala on toimiva ratkaisu silloin, kun ei halua kaivertaa kantta.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Imusarjan sovitepala OHC:hen kaasari->ruisku

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Kesäkuu 16. 13:40:09 2006

Rasmus kirjoitti: Itse laitoin peltoautoon 15mm muovilevyn imusarjan ja kannen väliin.
Tuossahan on sekin pieni etu, että lämpö ei johdu kannesta imusarjaan niin hyvin....

- Kimmo

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Kesäkuu 17. 0:44:06 2006

No nyt, kun täällä on "hyväksytty" toi sovitepala tohon imusarjaan niin sellainen käytännön neuvo, että laittaa laipan paikalleen kanteen ja tekee siihen pari ohutta pinnatappia päihin. Sen jälkeen tekee sovituksen kanteen niin että kummastakin lähtee tavaraa hiukan pois. Silloin paikka on aina sama asennettaessa ja ei tule porrastuksia. Ja, jos jaksaa kikkailla, niin tapit myös imusarjan ja sovitepalan väliin ja sama homma toisin päin. Sitten koko paketti pulteilla suoraan kanteen kiinni ja AVOT.

Vastaa Viestiin