4x4 dokki Sierran etuperässä välystä?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

4x4 dokki Sierran etuperässä välystä?

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Kesäkuu 19. 12:36:12 2006

Nostin lauantaina tekniikanluovuottaja farkun ylös ja aloin purkamaan... Satuin siinä huomaamaan että etuperässä taitaa olla jotakin ylimääräistä välystä.

Auto on siis kokonaan ylhäällä ja ykkönen silmässä. Kun pyöritän esim. oikeaa etupyörää eteenpäin ja sen jälkeen taaksepäin, niin taaksepäin pyörittämään lähtiessä renkaan kehä liikkuu noin 5cm ennen kuin etuperäs kardaani hievahtaa tai toinen etupyörä alkaa pyöriä. Onkos tämä normaalia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Lokakuu 29. 22:32:42 2006

No niin... Palatakseni tähän vanhaan asiaan, nyt kun tekniikkapaketti on irrallaan ja viskon vaihdon kylkiäisinä etukardaanikin irti.

Eli saakos tuossa etuperässä olla välystä/kuuluuko asiaan? Kun etuperää nylppää kardaanin puolelta ees-taas oikealle ja vasemmalle kuuluu aina "kloks" kun vaihtaa suuntaa. Välystä on melko vähän mutta silti sitä on sen verran että sen kyllä helposti huomaa. Vetarit ei siis ole kiinni, mutta öljypohjan läpi menevä akselinpätkä on paikoillaan. Kyselen kun ei huvittaisi purkaa jollei ole tarpeellista...

Vastaavaa efektiä ei ole esimerkiksi takaperän kanssa vaan se tuntuu olevan "yhtä luuta" kardaanista vetareille saakka.



[OFFTOPIC]

PS. Oli muuten visko aikas finaalissa... Pyörii käsineenkin ees taas sunkus veivaa. Ja ees taas heilutellessa kuuluu kun levyt hölskyy. Oli muuten aika siniseksi muuttunut toisesta päästä ja toisesta näytti samalta kuin uusi, eli vissiin käynyt aika kuumana. :roll:

Varmaan etisellä omistajalla ollut hieman eriparin renksut käytössä, mutta nyt siis uusi cossun visko paikoillaan.

[/OFFTOPIC]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 30. 10:47:54 2006

Aika paljon pyörähtää minunkin eturengas ennen kun vastusta tulee perästä ja kardaanista, mutta melkein 300tkm on kaikilla ajettu ei ole kokemusta uusista osista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Lokakuu 30. 12:31:17 2006

Kyllä niissä lappia on. Ite kun laittelin atb:n kiinni eteen ja silloin kiristelin "poskilaakereita" sai välystä pois. Kyllä sinne tosin pitää sitä hieman käsittääkseni jäädä, ainakin jotta sai hyvän kosketuskulman. Voihan totakin kiristää vähän ja miksei myös katsoa onko laakereiden pinnat kunnossa vai onko lisä klappi tullut hampaiden kulumisesta.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 20:42:56 2006

Poskilaakerithan on käytännössä ilmassa jos ei ole vetareita paikallaan. Eli tasauspyörästö pääsee hölskymään. Tämmösen ainakin havannoisin ku mulla on just auto "telakalla" etuperäongelmien vuoksi.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 30. 21:31:39 2006

Hmm... Eli kait se vielä täytyy toi etuperäkin varmuuden vuoksi pultata irti ja avata. Saapahan samalla vaihtaa öljypohjan ja etuperän väliset tiivisteetkin. On vaan nyt helppo tehdä kun koko höskä on pöydällä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 22:10:07 2006

Niin tai siis kun nyt oikeen miettii mitä tuli sanottua ni asia meneen niin että laakerit leijuu kun sen laakerin kannattimen ottaa pois. Aika luonnollista siis. Sekosin ajatuksissa kun otin samaan syssyyn sen limpun ja vetarin pois oli vahvasti mielessä ku se tasauspyörästö jäi siihen hölskymään.

Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 22:11:02 2006

Niin tai siis kun nyt oikeen miettii mitä tuli sanottua ni asia meneen niin että laakerit leijuu kun sen laakerin kannattimen ottaa pois. Aika luonnollista siis. Sekosin ajatuksissa kun otin samaan syssyyn sen limpun ja vetarin pois oli vahvasti mielessä ku se tasauspyörästö jäi siihen hölskymään.

Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.


Etuperän luukun ja pohjan välissä ei käsittääkseni kuulu olla muuta kuin tiivisteliimaa ja niin mun omassa ainakin oli.

Vastaa Viestiin