4x4 dokki Sierran etuperässä välystä?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
4x4 dokki Sierran etuperässä välystä?
Nostin lauantaina tekniikanluovuottaja farkun ylös ja aloin purkamaan... Satuin siinä huomaamaan että etuperässä taitaa olla jotakin ylimääräistä välystä.
Auto on siis kokonaan ylhäällä ja ykkönen silmässä. Kun pyöritän esim. oikeaa etupyörää eteenpäin ja sen jälkeen taaksepäin, niin taaksepäin pyörittämään lähtiessä renkaan kehä liikkuu noin 5cm ennen kuin etuperäs kardaani hievahtaa tai toinen etupyörä alkaa pyöriä. Onkos tämä normaalia?
Auto on siis kokonaan ylhäällä ja ykkönen silmässä. Kun pyöritän esim. oikeaa etupyörää eteenpäin ja sen jälkeen taaksepäin, niin taaksepäin pyörittämään lähtiessä renkaan kehä liikkuu noin 5cm ennen kuin etuperäs kardaani hievahtaa tai toinen etupyörä alkaa pyöriä. Onkos tämä normaalia?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
No niin... Palatakseni tähän vanhaan asiaan, nyt kun tekniikkapaketti on irrallaan ja viskon vaihdon kylkiäisinä etukardaanikin irti.
Eli saakos tuossa etuperässä olla välystä/kuuluuko asiaan? Kun etuperää nylppää kardaanin puolelta ees-taas oikealle ja vasemmalle kuuluu aina "kloks" kun vaihtaa suuntaa. Välystä on melko vähän mutta silti sitä on sen verran että sen kyllä helposti huomaa. Vetarit ei siis ole kiinni, mutta öljypohjan läpi menevä akselinpätkä on paikoillaan. Kyselen kun ei huvittaisi purkaa jollei ole tarpeellista...
Vastaavaa efektiä ei ole esimerkiksi takaperän kanssa vaan se tuntuu olevan "yhtä luuta" kardaanista vetareille saakka.
[OFFTOPIC]
PS. Oli muuten visko aikas finaalissa... Pyörii käsineenkin ees taas sunkus veivaa. Ja ees taas heilutellessa kuuluu kun levyt hölskyy. Oli muuten aika siniseksi muuttunut toisesta päästä ja toisesta näytti samalta kuin uusi, eli vissiin käynyt aika kuumana.
Varmaan etisellä omistajalla ollut hieman eriparin renksut käytössä, mutta nyt siis uusi cossun visko paikoillaan.
[/OFFTOPIC]
Eli saakos tuossa etuperässä olla välystä/kuuluuko asiaan? Kun etuperää nylppää kardaanin puolelta ees-taas oikealle ja vasemmalle kuuluu aina "kloks" kun vaihtaa suuntaa. Välystä on melko vähän mutta silti sitä on sen verran että sen kyllä helposti huomaa. Vetarit ei siis ole kiinni, mutta öljypohjan läpi menevä akselinpätkä on paikoillaan. Kyselen kun ei huvittaisi purkaa jollei ole tarpeellista...
Vastaavaa efektiä ei ole esimerkiksi takaperän kanssa vaan se tuntuu olevan "yhtä luuta" kardaanista vetareille saakka.
[OFFTOPIC]
PS. Oli muuten visko aikas finaalissa... Pyörii käsineenkin ees taas sunkus veivaa. Ja ees taas heilutellessa kuuluu kun levyt hölskyy. Oli muuten aika siniseksi muuttunut toisesta päästä ja toisesta näytti samalta kuin uusi, eli vissiin käynyt aika kuumana.

Varmaan etisellä omistajalla ollut hieman eriparin renksut käytössä, mutta nyt siis uusi cossun visko paikoillaan.
[/OFFTOPIC]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Aika paljon pyörähtää minunkin eturengas ennen kun vastusta tulee perästä ja kardaanista, mutta melkein 300tkm on kaikilla ajettu ei ole kokemusta uusista osista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Kyllä niissä lappia on. Ite kun laittelin atb:n kiinni eteen ja silloin kiristelin "poskilaakereita" sai välystä pois. Kyllä sinne tosin pitää sitä hieman käsittääkseni jäädä, ainakin jotta sai hyvän kosketuskulman. Voihan totakin kiristää vähän ja miksei myös katsoa onko laakereiden pinnat kunnossa vai onko lisä klappi tullut hampaiden kulumisesta.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Hmm... Eli kait se vielä täytyy toi etuperäkin varmuuden vuoksi pultata irti ja avata. Saapahan samalla vaihtaa öljypohjan ja etuperän väliset tiivisteetkin. On vaan nyt helppo tehdä kun koko höskä on pöydällä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Niin tai siis kun nyt oikeen miettii mitä tuli sanottua ni asia meneen niin että laakerit leijuu kun sen laakerin kannattimen ottaa pois. Aika luonnollista siis. Sekosin ajatuksissa kun otin samaan syssyyn sen limpun ja vetarin pois oli vahvasti mielessä ku se tasauspyörästö jäi siihen hölskymään.
Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.
Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Niin tai siis kun nyt oikeen miettii mitä tuli sanottua ni asia meneen niin että laakerit leijuu kun sen laakerin kannattimen ottaa pois. Aika luonnollista siis. Sekosin ajatuksissa kun otin samaan syssyyn sen limpun ja vetarin pois oli vahvasti mielessä ku se tasauspyörästö jäi siihen hölskymään.
Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.
Etuperän luukun ja pohjan välissä ei käsittääkseni kuulu olla muuta kuin tiivisteliimaa ja niin mun omassa ainakin oli.
Kannatinhan on se pyöreä limppu (oikealla puolella) on sahalaita/hammastus minkä varassa se pitäisi avata lattaraudalla(lue katkaista niitä hampaita). Suosittelen tekemään sopivan kokoisesta putkesta työkalun joka sopii siihen hammastuksen sisäpuolella oleviin koloihin.
Etuperän luukun ja pohjan välissä ei käsittääkseni kuulu olla muuta kuin tiivisteliimaa ja niin mun omassa ainakin oli.