Zetec kannen öljynpaineongelma
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Zetec kannen öljynpaineongelma
Ensimmäisissä zeteceissä on paljon esiintynyt ongelmaa jossa kanteen jää liikaa öljynpainetta tai jotakin ja sitten nostimet jää kantamaan jne jne. Lisäksi kannessa on joku öljy/suutin/takaiskuventtiili/osa minkä saa tähän liittyen vahdettua. Microcat taas ei tällaista osaa eritellä.
Kuka tietää tarkalleen ja osaa selittää mikä tämä usein mainittu vika on, mistä se johtuu ja millä siitä pääsee?
Kuka tietää tarkalleen ja osaa selittää mikä tämä usein mainittu vika on, mistä se johtuu ja millä siitä pääsee?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: Zetec kannen öljynpaineongelma
Microcat ei osaa tunne, mutta kyllä ne osaavalla varaosatiskillä tuntevat kyseisen ongelman (paitsi Salossa)JesseT kirjoitti:Ensimmäisissä zeteceissä on paljon esiintynyt ongelmaa jossa kanteen jää liikaa öljynpainetta tai jotakin ja sitten nostimet jää kantamaan jne jne. Lisäksi kannessa on joku öljy/suutin/takaiskuventtiili/osa minkä saa tähän liittyen vahdettua. Microcat taas ei tällaista osaa eritellä.
Kuka tietää tarkalleen ja osaa selittää mikä tämä usein mainittu vika on, mistä se johtuu ja millä siitä pääsee?
Imunokan alla keskellä on öljyn paluukannavassa alkuperäisenä asennettu kuristin nostamaan öljynpainetta kannessa, kyseessä on pelkkä yksinkertainen alumiininen holkki. tämä sitten tukkeutuessaan nostaa painetta liikaa ja venttiilit jäävät kantamaan, hydraulisten nostajien takia. Joskus nykyisessä kulkineessa ongelma tuli esille kun siirsi autoa muutaman metrin kylmänä ja seuraavan kerran kun starttasi, ihan kuin olisi tulpat pois paikaltaan. Kaasua pumppaamalla se sitten käynnistyy, onneksi ei tee tota usen ja julkisella paikalla.
Fordilta saa korjausosana holkkia jossa on paranneltu mekanismi, tihrustamalla sisällä holkissa on ilmeisesti joku neula/kuulaventtiili. Osan koodi on 1041884.
Vanha lähtee helpoiten alakautta lyömällä vaikka pitkällä tuurnalla, uusi on helppo naputella sitten vanhaa apuna käyttäen. Tuota systeemiä vähän aikaa ihmettelin, varsinkin kun tuo uusi osa on muutama sentti pidempi ja epäilyttävästi koholle. Mutta kyllä se noin siellä kuuluu olla

TÄSSÄ kuva vanhasta, pikkasen meni lyttyyn kun naputtelin uutta paikalleen...
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Katsoin tuota omaa kantta ja siinä on tosiaan kannen pääöljykanavassa sellainen kuristin joka päästää pienestä (juuri ja juuri näkee valoa läpi, varmaan 0.5mm) reiästä öljyt ja paineet nokkatilaan. Näin paineet ei pitäisi jäädä päälle, mutta kuristimen ollessa korkeimmalla kohdalla ei myöskään öljyt häviä kanavasta.
Haluatko myydä ja päästä eroon tuosta parannetusta versiosta (oletan että se on se uusi)? Vai haenko vaan Fordilta?
Syysmiittiin en pääse jos siitä oli kyse.
Kiitos kaikille vastanneille että tämäkin selvisi.
Haluatko myydä ja päästä eroon tuosta parannetusta versiosta (oletan että se on se uusi)? Vai haenko vaan Fordilta?
Syysmiittiin en pääse jos siitä oli kyse.
Kiitos kaikille vastanneille että tämäkin selvisi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Jatketaampa vanhasta aiheesta, kun nyt alkaa epäilyttää omat asentelut.
Ongelmana on koneen asennuksen jälkeen nostajien rapsutus, joka ei ota lakatakseen. Tarkemmin kuunnellessa ääni paikallistuu kahteen keskimmäiseen sylinteriin imunokan puolelle, juuri tuon venttiilin molemmille puolille.
Ekassa startissa raksutus oli luonnollisesti melkoinen, joka ei lämmityskäytön eikä pienen ajolenkin jälkeen asettunut ollenkaan. Joten epäilin vanhoja nostajia ja vaihdoin koko sarjan nokkineen edellisestä toimivasta moottorista. Rapina hiljeni nykyiselle vähän paremmalle tasolle.
Kanten tehtiin perushuolto, plaanattiin, tiivisteet vaihdettiin ja venttiilit hiottiin sekä hieman siistittiin kanavia.
Öljynpaine on kylmä vajaa 6 bar ja lämpimänä 2.5bar tyhjäkäynnillä, ja öljyä ainakin kannessa ja nokan pukeissa kun nostajat vaihdoin. Epäilys nyt vaan siirtyy kannen vaajaaseen öljynpaineeseen, tukos tai tuo venttiili päästää liikaa öljyä läpi. Uusi venttiili kun oli aika lailla erilainen vanhaan verrattuna, olisiko sen asennusvaiheessa tarvinnut tehdä jotain modifikaatioita kanteen?
Vai mitä arvon raati veikkaa ongelman aiheuttajaksi?

Ongelmana on koneen asennuksen jälkeen nostajien rapsutus, joka ei ota lakatakseen. Tarkemmin kuunnellessa ääni paikallistuu kahteen keskimmäiseen sylinteriin imunokan puolelle, juuri tuon venttiilin molemmille puolille.
Ekassa startissa raksutus oli luonnollisesti melkoinen, joka ei lämmityskäytön eikä pienen ajolenkin jälkeen asettunut ollenkaan. Joten epäilin vanhoja nostajia ja vaihdoin koko sarjan nokkineen edellisestä toimivasta moottorista. Rapina hiljeni nykyiselle vähän paremmalle tasolle.
Kanten tehtiin perushuolto, plaanattiin, tiivisteet vaihdettiin ja venttiilit hiottiin sekä hieman siistittiin kanavia.
Öljynpaine on kylmä vajaa 6 bar ja lämpimänä 2.5bar tyhjäkäynnillä, ja öljyä ainakin kannessa ja nokan pukeissa kun nostajat vaihdoin. Epäilys nyt vaan siirtyy kannen vaajaaseen öljynpaineeseen, tukos tai tuo venttiili päästää liikaa öljyä läpi. Uusi venttiili kun oli aika lailla erilainen vanhaan verrattuna, olisiko sen asennusvaiheessa tarvinnut tehdä jotain modifikaatioita kanteen?
Vai mitä arvon raati veikkaa ongelman aiheuttajaksi?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up