Focuksen kytkin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Focuksen kytkin

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 24. 0:54:08 2006

Nyt hajosi jotain....


Pysähdyin noin 200km sitten tavallisesti risteykseen ja vaihdoin 1. vaihteelle, kytkin pohjassa. Odottelin vuoroani ja lähdin nostaan kytkintä, poljin nykäsi ja auto sammui. Ei ollut vikaa nostotavassa. Starttasin kytkin pohjassa 1. silmässä ja auto lähti samantien liikkeelle, eli kytkin ei irroittanut. Sen jälkeen ei mitään kunnes nyt:


Nyt kytkin ei irroita kunnolla/ välillä lainkaan. Jos pidät kytkimen pohjassa ja 1. silmässä ja starttaat niin auto valuu eteenpäin ja laatikon suunnalta kuuluu metallinen, sorvaava ääni. Ihan kuin jokin pehmeä metalli hankaisi kiinni kovempaan tjms.


Autolla ajettu 141tkm. 2,0 Zetec E, 2003 Ford Focus.


*Kytkin ei ole ikinä luistanut ajossa, eikä muitakaan ongelmia.


Mikä hajalla?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Joulukuu 24. 1:47:45 2006

Painelaakeri korkkas totaalisesti kerralla?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 24. 3:04:48 2006

Kerrohan miten mahdollista?



Onko painelaakeri ns. toinen max arvo kaavelin liikeradalle IB5 lodjussa?


Toisaalta kytkimen ollessa ylhäällä vaihde vapaalla on kuulunut pieni sivuääni jo noin 30tkm ajan. Ääni ollut ajoittainen ja heikosti kuultavissa, mutta kun kytkin pohjassa niin äänetön.


Eli painelakru pitänyt aiemminkin metakkaa...


PRKL
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Joulukuu 24. 12:43:01 2006

ParDe kirjoitti:Kerrohan miten mahdollista?
Ei kait ole olemassakaan laitetta mikä ei voi hajota kerrasta. Itsellä ainakin yleensä ongelma on juuri se, että kamppeet hajoaa varoittamatta :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Joulukuu 24. 13:55:08 2006

ParDe kirjoitti:Kerrohan miten mahdollista?



Onko painelaakeri ns. toinen max arvo kaavelin liikeradalle IB5 lodjussa?


Toisaalta kytkimen ollessa ylhäällä vaihde vapaalla on kuulunut pieni sivuääni jo noin 30tkm ajan. Ääni ollut ajoittainen ja heikosti kuultavissa, mutta kun kytkin pohjassa niin äänetön.


Eli painelakru pitänyt aiemminkin metakkaa...


PRKL
Kovasti kyl viittaa painelaakerii. Jos pitänyt kytkin ylhäällä ääntä aikaisemmin ja pohjassa ei. Eli kun laakeri pyörinyt vapaasti niin ääntänyt ja paineen alla hiljanen.

Epäilen et löi kerralla sen kuulia paikoilaan pitävän kehikon ryttyyn tms. joka juututtaa laakerin. Ja nyt hinkkaa asetelman käpälät "kiinteeseen" painelaakerin pintaan. Suosittelen pikaista auki käyttöä ettei syö asetelmaa piloille.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

kytkin

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 24. 13:59:29 2006

Miten tunnistan IB 5 laatikon mtx75:sta


Pitää ottaa auki.



Muutes, motonetissa joku fokuksen painelaakeri maksoi 79.90! Sika kallis sanoisin, aiempii kulkineihin kytkin sarjat sis painelaakerin joku 180-250e


Tohon on 130e sarja ja 80e laakeri. plus silmälaakeri....




Saattaa olla että sinne vaihtuu koko hela hoito, kun se kerran auki on periaatteellla. Saattaa olla aikas veem'äinen homma vaihtaa, tai irroittaa loota... Ei tilaa ole ainakaan liikoja.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

dodiih

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 31. 11:14:20 2006

Nyt kaivataan apua, vinkkejä ja ohjeita!


Fokuksessa on neste kytkin:

Miten se ilmataan?

Otan laatikon huomenna irti, mitä tulee huomioida uusien rojujen asennuksen yhteydessä? (Aikaisempia kytkinremppoja: useita ohc-type9 ja 4x4 dohc sierra, escort rs2000 4x4.)

otan myös vauhtipyörän irti, menee sorvarille, mitä pitää huomioida muuta kuin ruuvilukitteet?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Joulukuu 31. 13:31:03 2006

Eikös tuo nestekytkin ilmata niin että tungetaan ilmausruuvista säiliöön päin nestettä?

AJ
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marraskuu 4. 21:16:32 2005
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja AJ » Su Joulukuu 31. 13:32:35 2006

Kytkimen ilmaus onnistuu silleen että kun saat sen laatikon takas paikalleen niin avaat ilmaruuvin siitä työsylinteristä ja oottelet että sieltä tulee pelkkää jarrunestettä.

Fordin ohjeitten mukaan jos tekee niin pitäis uusia vauhtipyörän ja paineasetelman pultit. En oo ihan varma että onko tossa kaksoismassavauhtipyörä vai ei mutta jos on niin sekin pitäis uusia. Jokuhan vois tarkastaa mikrokissasta tai jostain?

Tiedän yhden tapauksen missä jätettiin vanha massapyörä, kesti viis päivää ja se tuli laatikon kyljestä pihalle... :evil:

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Joulukuu 31. 16:08:30 2006

olen ymmärtäny että vain st 170 mallissa on kaksmassavauhtipyörä...

niin ja jos minä joutusin uusimaan ton kaksmas... niin ostaisin mielummin jenkkilästä alumiinisen koska maksaa 300 dollarii.

sen tiedän että transitin kaksmassapyörän hinta on 600e

EDIT: vain st170:ssä on kaksmassavp.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Joulukuu 31. 19:53:14 2006

Enpä koskisi vauhtipyörään mitenkään ilman alakerran tasapainoitusta. Ellei se limppu ole tehtaalta lähtenyt 0' painoissa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

just joo

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ti Tammikuu 2. 0:57:36 2007

kytkinlevyn yksi jousi poikki, muut 3 täysin virheettömät ja normaalin kireät koloissaan. Ja tosiaan yksi poikki...
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

dodiih

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Tammikuu 3. 0:27:15 2007

muistaako kukaan zetec 2,0 mustakantisen vauhtipuörän ja kytkimen momentteja???



-juho
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: dodiih

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Tammikuu 3. 0:46:05 2007

ParDe kirjoitti:Nyt kaivataan apua, vinkkejä ja ohjeita!


Fokuksessa on neste kytkin:

Miten se ilmataan?
Tälleen jälkikäteen... Olisko kytkimen työsylkän saanut laatikon kyljestä irti kytkimen vaihdon ajaksi?? Olis säästyny ilmaukselta. Näin toimimme kaverin Nismo 200sx:n kytkin rempassa.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

ei

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ke Tammikuu 3. 1:02:19 2007

Se on hassusti osa painelakrua
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

huhhuh

Viesti Kirjoittaja ParDe » To Tammikuu 4. 22:05:10 2007

kunnossa, viimein.


Kolmen päivän urakka. Ei ollut ihan helpoimmasta päästä. Noin 25-30h meni aikaa kahdelta, tosin sinä aikana puuhailtiin kyllä muutakin.... kuten kaasuläpän vivuston ehostus, laatikon maalaus ja pesu, koneen sähköjen siistintää jne...
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Vastaa Viestiin