Sierra vaihdelaatikko
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 20:12:22 2008
Sierra vaihdelaatikko
Onkos kellään kokemusta purkaa tollasta sierran vaihdelaatikkoa. Kyseessä on ilmeisesti 5vaihteinen MT75 laatikko.
tai onko olemassa mitään purkukuvia?
Nyt tarvitaan vinkkejä laatikon purkuun
tai onko olemassa mitään purkukuvia?
Nyt tarvitaan vinkkejä laatikon purkuun
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Sierra vaihdelaatikko
Mitä siinä on vikana ja minkä moottorin takaa se on peräisin? Mun mielestä ei paljoa kannata pistää tikkua ristiin, jos se on perus 2.0i DOHC koneen laatikko. Niitä on kyllä tarpeeksi kaupan muutenkin. Jos se kuitenkin on V6:sen MT-75, niin sitten homma on eri. Niitä ei liikaa ole ja nimenomaan BOA swapeissa ne on halutta tavaraa.
Tietty jos idea on ihan harrastuksen ja opiskelun kannalta perehtyä asiaan, niin sitten lihoiksi vaan. Työ tekijäänsä opettaa. Siinä hommassa tuo normi DOHC laatikko olisi paras, koska mahdollisesti sillon mailma ei menetä mitään.
Tietty jos idea on ihan harrastuksen ja opiskelun kannalta perehtyä asiaan, niin sitten lihoiksi vaan. Työ tekijäänsä opettaa. Siinä hommassa tuo normi DOHC laatikko olisi paras, koska mahdollisesti sillon mailma ei menetä mitään.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Toukokuu 10. 20:15:05 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Sierra vaihdelaatikko
Ratsastanpa aiheella kun sattui niin sopivasti.
Eli kysyn käykö normi 2wd DOHC Sierran MT-75 loota nelikko DOHCiin? Ja jos käy niin meneekö lähestulkoon vaan vaihtamalla jakoloota vanhan perästä uuteen vai pitääkö tehä jotain isompiakin toimenpiteitä?
Eli kysyn käykö normi 2wd DOHC Sierran MT-75 loota nelikko DOHCiin? Ja jos käy niin meneekö lähestulkoon vaan vaihtamalla jakoloota vanhan perästä uuteen vai pitääkö tehä jotain isompiakin toimenpiteitä?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 20:12:22 2008
Re: Sierra vaihdelaatikko
joo elikkä taitaakin olla toi mun laatikko type9.
eli se on 2.0 ohc sierrasta ja on 5vaihteinen ja pakki on ykkösen vieressä.
Nyt tarveis purkaa se ja vaihtaa ainaki kytkinakselin laakeri ja kaikki tiivisteet ja stefat. ehkä myös syncro renkaat.
oon nyt purkanu kytkinkopan pois ja sen alumiinisen peräpään. nyt on sellanen ongelma kun siinä on sellane alumiininen väli kappale sen peräpään ja vaihdelohkonvälissä ja siinä välikappaleessa, eli miten sen saa siitä irti vai kuuluuko irrottaa ollennkaan.
oon yrittäny irrottaa ja kyllä se sen verran lähtee että ohjurit näkyy mutta enempää ei tuu sitte millään.
että hyviä neuvoja tarvittaisiin ja jotain asennus/purku kuvia ja ohjeita.
eli se on 2.0 ohc sierrasta ja on 5vaihteinen ja pakki on ykkösen vieressä.
Nyt tarveis purkaa se ja vaihtaa ainaki kytkinakselin laakeri ja kaikki tiivisteet ja stefat. ehkä myös syncro renkaat.
oon nyt purkanu kytkinkopan pois ja sen alumiinisen peräpään. nyt on sellanen ongelma kun siinä on sellane alumiininen väli kappale sen peräpään ja vaihdelohkonvälissä ja siinä välikappaleessa, eli miten sen saa siitä irti vai kuuluuko irrottaa ollennkaan.
oon yrittäny irrottaa ja kyllä se sen verran lähtee että ohjurit näkyy mutta enempää ei tuu sitte millään.
että hyviä neuvoja tarvittaisiin ja jotain asennus/purku kuvia ja ohjeita.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 20:12:22 2008
Re: Sierra vaihdelaatikko
eikös kellään oo mitään hajua miten type9 puretaan?
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Sierra vaihdelaatikko
Pulttia ja mutteria vaan irti niin kyllä se siitä purkenee, taitaa siellä olla pari lukkorengastakin
Helpottaa kasaamista jos on tilaa laittaa osat samaan järjestykseen lattialle/pöydälle kuin missä ne on irrotettu.

Helpottaa kasaamista jos on tilaa laittaa osat samaan järjestykseen lattialle/pöydälle kuin missä ne on irrotettu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Sierra vaihdelaatikko
Kannattais tuo otsikko vaihtaa, niin vois tulla paremmin kommenttia...
-> Sierran type 9 laatikon purku?
-> Sierran type 9 laatikon purku?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sierra vaihdelaatikko
Vähän vanha juttu eli kai jo selvinnyt ?
Ei ny just löytynyt räjäytyskuvaa mutta 5 rattaat täytyy ainakin purkaa pois, eli mutteri auki ja ratas pois, toinen taisi olla aika tiukassa eli joutunee jonkunnäköisen ulosvetimen kehittelemään. Sen kun saat pois niin se alumiinilätkä pitäisi irrota, sen kun ottaa pois niin alempi eli sivuakseli pitäisi muljauttaa pois paikaltaan eli vetää sen sisältä akselia ulospäin niin paljon että se putoaa etupäästään jonka jälkeen taisi kytkinakseli tulla pois ja viimeisenä pääakseli. Pääakseli taisi jäädä siihen alumiinilätkään kiinni kunnes siitä irroittaa rattaat ja laakerin eli pitäisi tulla pakettina pois, sivuakselin voi poimia pohjalta lopuksi
Sivuakselin etupää on laakeroitu pelkillä laakerineuloilla jotka varisee pois kun sivuakselin sisään menevän akselin vetää pois, tuo akselin pää näkyy siitä kytkinkopan pinnasta, lukumäärää en muista mutta kannattaa laskea , uusia kun hakee niin ne myydään kappaleina eli täytyy tietää monta tarvii.
Kytkinakselia kun purkaa niin loikkaa 3 sellaista lukkokynttä synkron välistä, kannattaa kattoa että pysyy kaikki tallessa ja pitää ne lukot omassa kasassaan, jollain vaihteilla oli erikokoisia nuo ettei mene sekaisin. Myös kun laatikko alkaa olla kasassa ja kytkinkoppa irti niin kannattaa varoa että kytkinakseli ei pääse tulemaan ulos laatikosta liian paljoa kun siinä samalla testaa siirtäjien toimintaa niin ne synkron lukot pääsee tippumaan välistä pois joka tarkoittaa taas laatikon purkua
Siirtäjä tanko pitää jossain välissä myös purkaa, siirtäjähaarukoista putkisokat pois ja laatikon etupäässä lähellä kytkinkopan reunaa oli kai kuskin puolella kuusiokolo tulppa jonka alla on jousi ja kuula joilla siirtäjätanko loksahtaa pykälien kohdalle
Osat kannattaa purkaa johonkin puhtaalle pinnalle niin että ne saa laitettua juuri siinä järjestyksesä kuin purkaa ja ottaa itselle joku systeemi kumminpäin osat on olleet siellä, purkuvaiheessa näyttää että ei tota ratasta/prikkaa/holkkia yms voi laittaa väärinpäin mutta kasatessa yllättäen huomaa että käyhän se sinne molemmin päin. Varsinkin siinä vitosen kohdalla oli joku palikka mikä teetti työtä kun ei keksinyt miten päin tulee
Siinä nyt jotain muistelmia kun omaa laakeroin joku vuosi sitten
Ei ny just löytynyt räjäytyskuvaa mutta 5 rattaat täytyy ainakin purkaa pois, eli mutteri auki ja ratas pois, toinen taisi olla aika tiukassa eli joutunee jonkunnäköisen ulosvetimen kehittelemään. Sen kun saat pois niin se alumiinilätkä pitäisi irrota, sen kun ottaa pois niin alempi eli sivuakseli pitäisi muljauttaa pois paikaltaan eli vetää sen sisältä akselia ulospäin niin paljon että se putoaa etupäästään jonka jälkeen taisi kytkinakseli tulla pois ja viimeisenä pääakseli. Pääakseli taisi jäädä siihen alumiinilätkään kiinni kunnes siitä irroittaa rattaat ja laakerin eli pitäisi tulla pakettina pois, sivuakselin voi poimia pohjalta lopuksi
Sivuakselin etupää on laakeroitu pelkillä laakerineuloilla jotka varisee pois kun sivuakselin sisään menevän akselin vetää pois, tuo akselin pää näkyy siitä kytkinkopan pinnasta, lukumäärää en muista mutta kannattaa laskea , uusia kun hakee niin ne myydään kappaleina eli täytyy tietää monta tarvii.
Kytkinakselia kun purkaa niin loikkaa 3 sellaista lukkokynttä synkron välistä, kannattaa kattoa että pysyy kaikki tallessa ja pitää ne lukot omassa kasassaan, jollain vaihteilla oli erikokoisia nuo ettei mene sekaisin. Myös kun laatikko alkaa olla kasassa ja kytkinkoppa irti niin kannattaa varoa että kytkinakseli ei pääse tulemaan ulos laatikosta liian paljoa kun siinä samalla testaa siirtäjien toimintaa niin ne synkron lukot pääsee tippumaan välistä pois joka tarkoittaa taas laatikon purkua
Siirtäjä tanko pitää jossain välissä myös purkaa, siirtäjähaarukoista putkisokat pois ja laatikon etupäässä lähellä kytkinkopan reunaa oli kai kuskin puolella kuusiokolo tulppa jonka alla on jousi ja kuula joilla siirtäjätanko loksahtaa pykälien kohdalle
Osat kannattaa purkaa johonkin puhtaalle pinnalle niin että ne saa laitettua juuri siinä järjestyksesä kuin purkaa ja ottaa itselle joku systeemi kumminpäin osat on olleet siellä, purkuvaiheessa näyttää että ei tota ratasta/prikkaa/holkkia yms voi laittaa väärinpäin mutta kasatessa yllättäen huomaa että käyhän se sinne molemmin päin. Varsinkin siinä vitosen kohdalla oli joku palikka mikä teetti työtä kun ei keksinyt miten päin tulee
Siinä nyt jotain muistelmia kun omaa laakeroin joku vuosi sitten