fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ma Marraskuu 23. 19:13:53 2009

Kylmänä käynnistettäessä pitää aivan hetken ryyppyä ja sit laskee alle tonniin. Ennen piti paljon kauemmin. Ajaessakin aivan satunnaisesti nostaa kierrokset n. 3000-4000 muutamaksi sekunniksi tai koko ajon ajaksi. Joskus kierrosten laskettua esim. valoissa saattaa koko vehje sammua.
Vaijeri ei jumita. Kaasuläppä mielestäni liikkuu aivan nätisti. Tyhjäkäyntimoottori liikkuu ja siihen+kurkkuun sumutettu puhdistusainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Kurkun seinämässä on jokin anturi (olisiko imuilman lämpö), maksaa fordilla 60e, mietin tuonkin ostamista.
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ma Marraskuu 23. 20:02:03 2009

RSTkaastinen kirjoitti:Kylmänä käynnistettäessä pitää aivan hetken ryyppyä ja sit laskee alle tonniin. Ennen piti paljon kauemmin. Ajaessakin aivan satunnaisesti nostaa kierrokset n. 3000-4000 muutamaksi sekunniksi tai koko ajon ajaksi. Joskus kierrosten laskettua esim. valoissa saattaa koko vehje sammua.
Vaijeri ei jumita. Kaasuläppä mielestäni liikkuu aivan nätisti. Tyhjäkäyntimoottori liikkuu ja siihen+kurkkuun sumutettu puhdistusainetta. Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Kurkun seinämässä on jokin anturi (olisiko imuilman lämpö), maksaa fordilla 60e, mietin tuonkin ostamista.
Laatikon kyljessä on se VSS anturi, jotenki säätää tyhjäkäyntiä kun liu'ut valoihin kytkin pohjassa jne. Ilmeisesti pystyy testaamaan siten ku irroittaa 3 napaisen pistokkeen.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ti Marraskuu 24. 16:41:20 2009

Kiitos vinkistä. Täytyy silmäillä tuo!
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ma Marraskuu 30. 16:10:57 2009

Ei vaikuttanu mitenkään käyntiin ku irroitin tuon. Sit on joku toinen anturi lähempänä starttia ja ku irrotin sen niin ei lähde auto käyntiin. Mikäs anturi se on? Täytyy jatkaa vian paikantamista....
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Joulukuu 1. 7:17:40 2009

Zetecissä ja HCS:ssä tartin nurkilla on kampiakselin asentotunnistin, eiköhän sitten CVH:ssakin. Ja joo, ei varmasti toimi ilman sitä :-)

Ettei ois nyt kuitenkin takerteleva tyhjäkäyntisäädin..
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ke Joulukuu 2. 15:24:15 2009

Tyhjäkäyntimoottorin olen puhdistanut ulkoisesti ja näyttää elävän normaalisti. Huomenna menen pajalle puhdistamaan nuo anturit ja jos ei vieläkään toimi niin sit pitää uveta ostelee uusia.
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 7. 20:17:11 2009

Jäähdytysnesteen lämpöanturi voisi olla syyllinen, mittaa ohmit. Jos on nolla tai ääretön, niin on varmasti rikki. Tarkemmat arvot voin pistää huomenna.

Rikkinäinen ajonopeusanturi aiheuttaa sen, että kun rullaat vaikkapa risteykseen moottorijarrulla ja painat kytkimen pohjaan hieman ennen kun moottorin kierrokset on tyhjäkäynnin tietämillä, niin kone joko sammuu tai pudottaa ainakin kierrokset hetkeksi todella alas. Normaalisti tyhjäkäynti on kytkin pohjassa rullatessa reilussa tuhannessa ainakin CVH efi escortissa.
Jäsen #606

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Joulukuu 8. 0:49:48 2009

olafu kirjoitti:Rikkinäinen ajonopeusanturi aiheuttaa sen, että kun rullaat vaikkapa risteykseen moottorijarrulla ja painat kytkimen pohjaan hieman ennen kun moottorin kierrokset on tyhjäkäynnin tietämillä, niin kone joko sammuu tai pudottaa ainakin kierrokset hetkeksi todella alas.
Onks muuten cossussa tota?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ke Joulukuu 9. 13:07:42 2009

Kiitoksia vinkeistä! Täytyy ihan ekaks ostaa yleismittari. Ilmottelen kun vika rupeaa löytymään.
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 9. 19:59:46 2009

En vieläkän muistanu ottaa niitä arvoja ylös, mutta 100 asteen tuntumassa 2.2kohm, eli käyntilämpösenä varmaan jossain 3-4kohm kieppeillä, 20 asteessa ehkä jotain 20-30kohm, 0 asteessa reilu 100kohm. Vastusarvon muutos lämpötilan funktiona on käyrämuodoltaan jokseenkin kaareva.
Jäsen #606

RSTkaastinen
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 19:54:08 2004
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: fiesta -92 1.4i (1-piste ruisku) Miksi kierrokset heittelee?

Viesti Kirjoittaja RSTkaastinen » Ke Helmikuu 10. 20:48:36 2010

Ok, kiitos arvoista.
Escort RST S2 -88
Mondeo ST200 -00

Vastaa Viestiin