Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto?
Joka päivä uus topic kun rojekti etenee.
-98 farkku mondeo, ABS valo syttyy ja sammuu normaalisti, ei syty ajossa. Ajaessa ABS ei hakkaa ennnekuin vasta ihan maksimi poljinvoimalla vähän tuntuu tärinää mutta ei normaalisti. Sivuilmiönä tuntuu että jarru jää sekunniksi tai pariksi päälle jos jarruttaa kovasti, ja samalla jokin ottaa kovasti virtaa; kaikki sähkölaitteet himmenevät. Autossa tosin on heikko akkukin..
Auto on ollut ajamatta 2-3 vuotta eikä tietoa aiemmasta toiminnasta...
-98 farkku mondeo, ABS valo syttyy ja sammuu normaalisti, ei syty ajossa. Ajaessa ABS ei hakkaa ennnekuin vasta ihan maksimi poljinvoimalla vähän tuntuu tärinää mutta ei normaalisti. Sivuilmiönä tuntuu että jarru jää sekunniksi tai pariksi päälle jos jarruttaa kovasti, ja samalla jokin ottaa kovasti virtaa; kaikki sähkölaitteet himmenevät. Autossa tosin on heikko akkukin..
Auto on ollut ajamatta 2-3 vuotta eikä tietoa aiemmasta toiminnasta...
Viimeksi muokannut samiharju, Ti Tammikuu 12. 21:47:28 2010. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- Viestit: 2457
- Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Mondeo ABS kummajainen
Ootko vilkassu mittariston taakse ettei oo hyppyjohtoviritelmiä laitettu? Sellsillahan noita abs-vikoja on ennenkin korjattusamiharju kirjoitti: -98 farkku mondeo, ABS valo syttyy ja sammuu normaalisti, ei syty ajossa.

-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: Mondeo ABS kummajainen
Meneekö se siis pulkkana kun jarruttaa? Luulis että valo syttys jos paine on vähissä...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
menee pyörät lukossa kun jarruttaa. äsken juuri takapään sylinterit oli auki kädessä, nyt on uudet dot 5.1 nesteet sisässä. etupää vielä avaamatta kun loppuu päivä kesken.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
ainakaan öljynpaine / latausvalon kanssa ei ole samaan kytketty kun abs valo syttyy ja sammuu virrat päällä vaikkei auto käy.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
Kerrankin suoli24 foorumista apuja http://keskustelu.suomi24.fi/node/2210967
Referoiden suoli24 linkkiä:
-valojen himmeneminen kovassa jarrutuksessa kertoo siitä, että ABS yrittää toimia mutta pumppu on jumissa
-pumpun saa ylhäältä päin irti kun irrottelee pääsylinterin ja tehostimen tieltä pois ensin
-pumpun muovikuoren vesireikä tukkeutuu ja lopun arvaatte; sähkömoottori saanut vettä ja jumissa. vika yleinen tuontiautoissa jotka tulevat lumettomista maista eli ABS systeemi ei aktivoidu kun aniharvoin; tämä auto on ollut ajamatta pari vuotta.
-useimmiten moottorin saa putsailemalla liikkeelle ja sen pystynee kokeilemaan suoralla virralla pelaako
-lopuksi pumppu paikalleen, kasaus ja ilmaus.
Lupaan kuvallisen dokumentoinnin aiheesta mikäli vika menee tuolla ohi.
Referoiden suoli24 linkkiä:
-valojen himmeneminen kovassa jarrutuksessa kertoo siitä, että ABS yrittää toimia mutta pumppu on jumissa
-pumpun saa ylhäältä päin irti kun irrottelee pääsylinterin ja tehostimen tieltä pois ensin
-pumpun muovikuoren vesireikä tukkeutuu ja lopun arvaatte; sähkömoottori saanut vettä ja jumissa. vika yleinen tuontiautoissa jotka tulevat lumettomista maista eli ABS systeemi ei aktivoidu kun aniharvoin; tämä auto on ollut ajamatta pari vuotta.
-useimmiten moottorin saa putsailemalla liikkeelle ja sen pystynee kokeilemaan suoralla virralla pelaako
-lopuksi pumppu paikalleen, kasaus ja ilmaus.
Lupaan kuvallisen dokumentoinnin aiheesta mikäli vika menee tuolla ohi.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
Hitto kun en kerennyt kiiltää sisään tässä asiassa. Just viikko sitten korjasin yhden Mondeon ABS pumpun moottorin joka oli hirttänyt laakereistaan kiinni. Siinä on tosi typerä liukuholkki-laakerointi. Oisin kylä askarrellut kunnollisen urakuulalaakeroinnin, mutta ei kiinnostanut kunnei ollut oma kyseessä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
Straight forward, mutta työteliäs. Pääsylinteriä ja muuta paskaa tiellä. Sitte se moottorin kotelon halkaiseminen voi olla hankalaa jos laakeri on kunnolla jumittunut ankkurin päähän. Ja jotain ihme jousia pari kappaletta koteloparien välissä omissa poteroissaan. Ankkuria en ottanut itse pumpusta irti, sieltä päästä tuntui pyörivän hyvin.samiharju kirjoitti:otiks sen irti? oliko paha?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
ok. teit tasamaalla ilman nosturia? kauanko suunnilleen kesti irrotus/asennus ja mitä kaikkia piti irrotella pois tieltä?
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen
Siis en tehnyt mitään. Kaveri irrotti ja toi pelkän pumpun mulle purettavaksi ja laakeroitavaksi. Kiros vaan että hankalassa paikkaa ja tiedän ettei hällä ole nosturia käytössä. Flag hoursseista ei tietoa.samiharju kirjoitti:ok. teit tasamaalla ilman nosturia? kauanko suunnilleen kesti irrotus/asennus ja mitä kaikkia piti irrotella pois tieltä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen / pumppu jumissa?
Vitun posket. Pumppu irrotettu, purettu, jumittunut laakeri siivottu ja rasvattu kevyesti, kasattu, systeemi ilmattu eikä vieläkään pelaa. Kuvia tulos joskus.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen / pumppu jumissa?
Voipi olla, että poistan systeemin käytöstä koska mk2 mondeota on myös ilman ABSia. pitänee hakia kuponki aiheesta Fordilta huomenissa. systeemissä tuskn lienee muuta eroa kun tuo lisänä oleva ABS pumppu ja siihen liittyvät sähköt, anturit etc?
ABS yksikön johto irrotettuna toki syttyy ABS valo ja jarrujen vikavalo, mutta jarrut pelaavat muuten 100% normaalisti, ilman ABSia siis. Jos ryhdyn poistamaan järjestelmää, onko jollain tietoa mitkä johdot poistettavan ABS pumpun liittimeltä pitää oikosulkea jota ABS valo ei syty enää ollenkaan ja näinollen myös jarrujen vikavalo ei syty tuon takia? ABS valosta saa toki polttimon pois..
ABS yksikön johto irrotettuna toki syttyy ABS valo ja jarrujen vikavalo, mutta jarrut pelaavat muuten 100% normaalisti, ilman ABSia siis. Jos ryhdyn poistamaan järjestelmää, onko jollain tietoa mitkä johdot poistettavan ABS pumpun liittimeltä pitää oikosulkea jota ABS valo ei syty enää ollenkaan ja näinollen myös jarrujen vikavalo ei syty tuon takia? ABS valosta saa toki polttimon pois..
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS kummajainen / pumppu jumissa sähköt?
Jees. Nyt on tutkittu ettei ABS mallin ja ABSittoman mallin muissa jarruosissa ole eroa, ABS mallissa on vain lisäksi pumppu, anturit, sähköt jne. Joissain malleissa takapäässä paineenalennusventtiilit putkien välissä, ei tietoa missä malleissa, niitä saattaa olla ABSillisissa ja ABSittomissa. Jos jarrut menevät takapainoisiksi niin silloin em. venttiilit pitää toki laittaa. Tehostimessa on pidempi jalkaosa ABS malleissa jotta pumppu mahtuu tehostimen ja tuliseinän väliin, itse tehostin kuitenkin saman kokoinen eli asialla ei ole merkitystä.
Poisto onnistuu kaavalla
a) todistus Fordilta että mallia on tarjolla ollut ilman ABS-järjestelmää ja mitä eroja järjestelmissä on
b) järjestelmän muokkaaminen ABSittoman kaltaiseksi jos ei muita ohjeita ole annettu
c) muutoskatsastus
Hain pari kpl T-haaroja jarruputkeen varaosakaupasta, noin 10e/kpl. ABS pumpulle menee pääsylinteriltä kaksi putkea eli kaksi piiriä, ABS pumppu jakaa joka pyörälle erikseen sit. Tähän ABS pumpun tilalle nuo T-haarat jotta kaksipiirisyys säilyy, ABS pumppu lentää roskikseen, irrottelen anturit pyöristä ettei ketään hämää aihe myöhemmässä vaiheessa. Nyt vain tulee se yksi ongelma; varoitusvalon sammutus. ABS-valonhan saa kuoletettua kun nyppää polttimon pois, mutta samaan aikaan syttyy myös jarrujen varoitusvalo joka toimii myös nestepinnan varoitusvalona ja käsijarruvalona. Haluan jättää tuon valon toimimaan ymmärrettävästi, mutta kun nyt irrotan ABS yksilöltä pistokkeen, palavat ABS-valo ja tuo punainen valo yhtäaikaa. Todennäköisesti oikosulkemalla liittimestä navan X napaan Y valo sammuu, ei hajuakaan mitä navat..
Kysymys; Miten saan jarrujärjestelmän varoitusvalon sammumaan kun ABS yksikkö kytketään irti? Polttimo pois ei ole vaihtoehto.
Poisto onnistuu kaavalla
a) todistus Fordilta että mallia on tarjolla ollut ilman ABS-järjestelmää ja mitä eroja järjestelmissä on
b) järjestelmän muokkaaminen ABSittoman kaltaiseksi jos ei muita ohjeita ole annettu
c) muutoskatsastus
Hain pari kpl T-haaroja jarruputkeen varaosakaupasta, noin 10e/kpl. ABS pumpulle menee pääsylinteriltä kaksi putkea eli kaksi piiriä, ABS pumppu jakaa joka pyörälle erikseen sit. Tähän ABS pumpun tilalle nuo T-haarat jotta kaksipiirisyys säilyy, ABS pumppu lentää roskikseen, irrottelen anturit pyöristä ettei ketään hämää aihe myöhemmässä vaiheessa. Nyt vain tulee se yksi ongelma; varoitusvalon sammutus. ABS-valonhan saa kuoletettua kun nyppää polttimon pois, mutta samaan aikaan syttyy myös jarrujen varoitusvalo joka toimii myös nestepinnan varoitusvalona ja käsijarruvalona. Haluan jättää tuon valon toimimaan ymmärrettävästi, mutta kun nyt irrotan ABS yksilöltä pistokkeen, palavat ABS-valo ja tuo punainen valo yhtäaikaa. Todennäköisesti oikosulkemalla liittimestä navan X napaan Y valo sammuu, ei hajuakaan mitä navat..
Kysymys; Miten saan jarrujärjestelmän varoitusvalon sammumaan kun ABS yksikkö kytketään irti? Polttimo pois ei ole vaihtoehto.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto?
Tarkista ettei se liitin ole sellanen, että kun se on siellä yksikössä paikallaan niin yksiköstä työntyy jotkut pienet muovikiplat sinne johdon puolen liittimen sisään ja erottaa oikosulkukärjet joidenkin napojen väliltä. Airbag systeemeissä on käytetty tätä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto?
hetken sähkökaaviota luettuani päätin antaa virtaa erääseen johtoon, tarkoitukseni oli vain sammuttaa ABS valo, lopputuloksena käräytin ABS valona toimivan ledin ja nyt ei punavalokaan pala..
ABS pumppu poistettu ja T-haarat pistetty tilalle. Futaa hyvin.. Tuli sitä pumppua sen verran purettua että lievällä väkivallalla se akselin kanssa kiinteäksi luulemani hela olikin irtonainen ja alkasi pyörimään akseliin nähden kun siivosi ja voiteli, että kai tuo pumppukin olis jo pelannut, mutta oli jo siinä vaiheessa poisto niin pitkällä etten alkanut palaamaan ruutuun 1 enää...

ABS pumppu poistettu ja T-haarat pistetty tilalle. Futaa hyvin.. Tuli sitä pumppua sen verran purettua että lievällä väkivallalla se akselin kanssa kiinteäksi luulemani hela olikin irtonainen ja alkasi pyörimään akseliin nähden kun siivosi ja voiteli, että kai tuo pumppukin olis jo pelannut, mutta oli jo siinä vaiheessa poisto niin pitkällä etten alkanut palaamaan ruutuun 1 enää...
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Re: Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto
Postaanpa tähän vaikka vanha onkin, kun niin saman tyylinen vika. Jotain eroja on.
Auto on siis -97 V6, hatchback, ja kuten jo mainitsinkin jossain täällä päin, normi jarrutuksissa tuntuu että ABS luulisi pyörien lukkiutuvan; alkaa rouskuttamaan, mutta kyllä se ihan OK silti pysähtyy. Aivan samaan tapaan ainakaan ei taida jumitella.
Olen lueskellut tarinoita siitä, että useissa autoissa merkistä riippumatta ne hammaskehät halkeilee, josta sitten johtuu tuo ABS-järjestelmän liipaisin herkkyys. Niitä hieman tutkin, enkä huomannut mitään vielä mutta en voi väittää turhan tarkkaavainen ollut kun auto ei ollut hirveän tukevasti ylhäällä, talvi, jne., etc.
Täällä huomasin kuitenkin tuon “jarru jää sekunniksi tai pariksi päälle jos jarruttaa kovasti”. Itselläni en ole huomannut tuollaisessa tilanteessa tätä tekevän, vaan kun jarrupoljinta ikäänkuin taputtelee, kiusaa, jolloinka siinä saattaa tuntua myös 'pykäliä', ja jarrut jää itestään päälle: Automatic Break System!?
Vikakoodeja löytyi seuraavanlaisia (itse taisin olla nokosilla tämän operaation aikana, joten en valitettavasti ollut näkemässä):
P1518 - Kanavien säätö imuputkessa, jumiutunut auki asentoon
Sen verran tutkittu, että imusarjan rakosista kuikuiltuna näyttää todellakin siltä, ettei tuo aparaatti todellakaan elehdi millään lailla ainakaan tyhjäkäynnillä kaasutellessa. Johtuisikohan tuosta nykiminen alakierroksilla, sekä kierrosten laiska laskeutuminen esimerkiksi vaihteiden vaihdon välillä.
P1151 - Kytkin HO2S21 ei kunnossa, anturi ilmoittaa laihaa (kts. P2197)
Lambdakohan tämä oli... Esilämmitettävää sellaista useat lähteet tarjoavat. Viime katsastuksessa taisi ollakin niin tiukat savut että meni koko mittari tilttiin ja jouduttiin ottamaan varamittari käyttöön ja sitäkin sai vähän aikaa kiusata ennenkuin hyväksyi päästöt.
C1315 - Vasemman takapyörän hydraulipaineanturin signaali väärä
Liittyneeköhän mainittuihin jarruongelmiin. En vain keksinyt mitä anturia tuo tarkalleen meinaa, ellei se ole ABS yksikössä.
P1811 - Unknown fault code
Muistaakseni jotakin nelivetoon liittyvää... jota tämä ei tietääkseni ole.
C1100 - Häiriö ABS:n pumpun kytkimen virtapiirissä
Tämä näkyy vain yhdessä kolmesta testistä, eikä sitä käsittääkseni saatu palaamaan. En tosin ole aivan varma astiasta... Kolmannesta testistä puuttuu tuo P1151, HO2S21 kytkimen koodi, ja tuo tuntematon koodi vaihtui malliin P1800, niinikään vaihteistoon liittyviä merkityksiä vain löytyy tällekin. Mikälie bugi! Tarvis hommata itelle joku laite näitä varten että saisi tutkailla ajan kanssa, kun nuo tuli veljen kaverin vehkeillä katottua.
Mikähän tuo takapyörän hydraulipaineanturi on? En osannut korjausoppaasta löytää, kun jotain kuukausia sitten hieman tutkin asiaa. Ellei se ole siinä konehuoneessa sijaitsevassa ABS-mokkulassa.
Entäpä ABS:n pumpun kytkin? Virtapiiri... hmmm, tuohon en tainnut perehtyä vielä ollenkaan. En ainakaan muista.
Farkun konetta ei tässä taidettu mainita, mutta kai tätä V6 on ilman ABS tullut? Jos vain mahdollista, niin tuo järjestelmän poisto saattaisi kiinnostaa minuakin (tosin luistonesto taitaa käyttää pitkälti samoja palikoita, mutta ei kai se sillä pumpulla mitään tee, eikä kyllä tee luistonestollakaan joka lähinnä vain auton vakikäyttäjää säikäyttelee niinkin pahasti, että auto jää tienpäälle kun vaikuttaa rikkinäiseltä).
Jarrut tosiaan toimii muuten O.K., sikälimikäli itse osaan sanoa, eikä ABS-valokaan tee mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tuon jarrujen 'jumimisen' takia tosin sulake on ollut irti.
Aika hakuammuntaa siis lähteä vikaa etsimään, joten jos jotain definitiivisiä vinkkejä tulee mieleen, niin ois aika jees. Itselle aika uudet laitteet, vaikka melkein 20 vuotta vanha laite onkin... Ne hammaskehät tarvii tutkia varmaan vielä paremmin, tosin aika näkymätön halkeama saa olla, jos sellaisen siellä missasin...
Auto on siis -97 V6, hatchback, ja kuten jo mainitsinkin jossain täällä päin, normi jarrutuksissa tuntuu että ABS luulisi pyörien lukkiutuvan; alkaa rouskuttamaan, mutta kyllä se ihan OK silti pysähtyy. Aivan samaan tapaan ainakaan ei taida jumitella.
Olen lueskellut tarinoita siitä, että useissa autoissa merkistä riippumatta ne hammaskehät halkeilee, josta sitten johtuu tuo ABS-järjestelmän liipaisin herkkyys. Niitä hieman tutkin, enkä huomannut mitään vielä mutta en voi väittää turhan tarkkaavainen ollut kun auto ei ollut hirveän tukevasti ylhäällä, talvi, jne., etc.
Täällä huomasin kuitenkin tuon “jarru jää sekunniksi tai pariksi päälle jos jarruttaa kovasti”. Itselläni en ole huomannut tuollaisessa tilanteessa tätä tekevän, vaan kun jarrupoljinta ikäänkuin taputtelee, kiusaa, jolloinka siinä saattaa tuntua myös 'pykäliä', ja jarrut jää itestään päälle: Automatic Break System!?
Vikakoodeja löytyi seuraavanlaisia (itse taisin olla nokosilla tämän operaation aikana, joten en valitettavasti ollut näkemässä):
P1518 - Kanavien säätö imuputkessa, jumiutunut auki asentoon
Sen verran tutkittu, että imusarjan rakosista kuikuiltuna näyttää todellakin siltä, ettei tuo aparaatti todellakaan elehdi millään lailla ainakaan tyhjäkäynnillä kaasutellessa. Johtuisikohan tuosta nykiminen alakierroksilla, sekä kierrosten laiska laskeutuminen esimerkiksi vaihteiden vaihdon välillä.
P1151 - Kytkin HO2S21 ei kunnossa, anturi ilmoittaa laihaa (kts. P2197)
Lambdakohan tämä oli... Esilämmitettävää sellaista useat lähteet tarjoavat. Viime katsastuksessa taisi ollakin niin tiukat savut että meni koko mittari tilttiin ja jouduttiin ottamaan varamittari käyttöön ja sitäkin sai vähän aikaa kiusata ennenkuin hyväksyi päästöt.
C1315 - Vasemman takapyörän hydraulipaineanturin signaali väärä
Liittyneeköhän mainittuihin jarruongelmiin. En vain keksinyt mitä anturia tuo tarkalleen meinaa, ellei se ole ABS yksikössä.
P1811 - Unknown fault code
Muistaakseni jotakin nelivetoon liittyvää... jota tämä ei tietääkseni ole.
C1100 - Häiriö ABS:n pumpun kytkimen virtapiirissä
Tämä näkyy vain yhdessä kolmesta testistä, eikä sitä käsittääkseni saatu palaamaan. En tosin ole aivan varma astiasta... Kolmannesta testistä puuttuu tuo P1151, HO2S21 kytkimen koodi, ja tuo tuntematon koodi vaihtui malliin P1800, niinikään vaihteistoon liittyviä merkityksiä vain löytyy tällekin. Mikälie bugi! Tarvis hommata itelle joku laite näitä varten että saisi tutkailla ajan kanssa, kun nuo tuli veljen kaverin vehkeillä katottua.
Mikähän tuo takapyörän hydraulipaineanturi on? En osannut korjausoppaasta löytää, kun jotain kuukausia sitten hieman tutkin asiaa. Ellei se ole siinä konehuoneessa sijaitsevassa ABS-mokkulassa.
Entäpä ABS:n pumpun kytkin? Virtapiiri... hmmm, tuohon en tainnut perehtyä vielä ollenkaan. En ainakaan muista.
Farkun konetta ei tässä taidettu mainita, mutta kai tätä V6 on ilman ABS tullut? Jos vain mahdollista, niin tuo järjestelmän poisto saattaisi kiinnostaa minuakin (tosin luistonesto taitaa käyttää pitkälti samoja palikoita, mutta ei kai se sillä pumpulla mitään tee, eikä kyllä tee luistonestollakaan joka lähinnä vain auton vakikäyttäjää säikäyttelee niinkin pahasti, että auto jää tienpäälle kun vaikuttaa rikkinäiseltä).
Jarrut tosiaan toimii muuten O.K., sikälimikäli itse osaan sanoa, eikä ABS-valokaan tee mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Tuon jarrujen 'jumimisen' takia tosin sulake on ollut irti.
Aika hakuammuntaa siis lähteä vikaa etsimään, joten jos jotain definitiivisiä vinkkejä tulee mieleen, niin ois aika jees. Itselle aika uudet laitteet, vaikka melkein 20 vuotta vanha laite onkin... Ne hammaskehät tarvii tutkia varmaan vielä paremmin, tosin aika näkymätön halkeama saa olla, jos sellaisen siellä missasin...
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: Mondeo ABS pumppu jumissa / sähköt / järjestelmän poisto
Mikäli kyseistä mallia on ollut saatavilla ilman ABSeja, siitä pitää olla maahantuojan edustajalta paperi että näin on, ja sitten systeemin voi muuttaa ABSittomaksi muutoskatsastuksella. En osaa sanoa onko noita kutoskoneisia ilman ABSeja.