Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Jep eli tollanen kovia kokenut -00 vuotinen 1.8TD Focus (Endura DI 66kW) olisi työn alla ja kone pois nokalta. Kiertokanki katki ja lohkon kyljessä reikä. Tarkoitus olisi hommata Fordilta ryöstöhintainen tehdaskorjattu alakerta joka sisältää pelkän lohkon ja kampura+vevit+männät asennettuna eli kaikki muu pitäisi siirtää vanhasta koneesta tuohon.
Purkasin koneen suht levälleen ja tuota jakoketjun koppaa purin ja kun noita ajoitusmerkkejä ei löytynyt niin merkkasin pumpun ja kampuran rattaat sekä ketjun jotta saa ajoituksen takaisin mutta sitten totesin että ketjua ei saa pois ilman että irroittaa pumpun rattaan. Ajatuksissani avasin rattaan niistä neljästä torxipultista ja kappas kun niissä oli säätö eli homma pelattu. Ilmeisesti olisi pitänyt siitä keskimutterista avata vai onko sielläkään mitään kiilaa tai muuta?
No jokatapauksessa ajoitettavahan tuo on mutta miten, männän liikettä mittailin heittokellolla pikaisesti ja näytti siltä että mäntä on juuri lähdössä takaisin alas kun pumpun reikään menee poranterä eli ei taida olla tarkasti ykk tuo pumpun reikä vai onko ketju vaan sen verran venynyt että jätättää ton verran
Tekeekö tässä vaiheessa enää lisää säätötyötä kun pulttaa pumpun irti niistä 3 torxista jolla pumppu on siinä jakopään alumiini välilevy virityksessä, kaavailin jo että antaisi olla pumpun siinä välilevyssä kiinni mutta taitaa olla turhaa kun kerran ratas on jo säädöstään irti ja menee putsaamisen kanssa hankalaksi
Meneekö oikein jos kellotan männän päältä todellisen ykk ja teen vaikka sen mukaan sen ajoitustyökalun ja lukitsen kampuran vaikka sieltä startin reijästä. Pumpun reikään poranterä ja ketju alapuolelta kireälle pumpun rataasta kääntämällä ja pultit kireälle.
Niin ja lähteekö pumppu tuollaisenaan pois vai täytyykö vielä avata siitä keskimutterista auki ja mitä siitä lähtee, se säätölevy jossa on ura poranterälle kö ? ja onko kiilalla tms ettei tarvi enempää raapia päätä
Mitä muuta tollasesta kannattaa muistaa kattoa, öljypumpun käytin auki ja metallimujua ei ainakaan sisällä näkynyt ja rattaiden pinnat oli kiiltävät
Voi olla että homma kääntyy vielä niin että tohon hommataan sen fordin alakerran sijasta joku käytetty alakerta tai koko moottori kun kiertokanki oli lyönyt vielä siihen alumiiniseen "väliöljypohja-loiskelevy-lohkonjatko-kappaleeseen" sormen mentävän reijän ulkoilmaan molemmille puolille. Täytyy tehdä kierros ja kysellä saako hitsattua tai löytyykö purkaamolta yms tai mitä maksaa fordilla
Purkasin koneen suht levälleen ja tuota jakoketjun koppaa purin ja kun noita ajoitusmerkkejä ei löytynyt niin merkkasin pumpun ja kampuran rattaat sekä ketjun jotta saa ajoituksen takaisin mutta sitten totesin että ketjua ei saa pois ilman että irroittaa pumpun rattaan. Ajatuksissani avasin rattaan niistä neljästä torxipultista ja kappas kun niissä oli säätö eli homma pelattu. Ilmeisesti olisi pitänyt siitä keskimutterista avata vai onko sielläkään mitään kiilaa tai muuta?
No jokatapauksessa ajoitettavahan tuo on mutta miten, männän liikettä mittailin heittokellolla pikaisesti ja näytti siltä että mäntä on juuri lähdössä takaisin alas kun pumpun reikään menee poranterä eli ei taida olla tarkasti ykk tuo pumpun reikä vai onko ketju vaan sen verran venynyt että jätättää ton verran
Tekeekö tässä vaiheessa enää lisää säätötyötä kun pulttaa pumpun irti niistä 3 torxista jolla pumppu on siinä jakopään alumiini välilevy virityksessä, kaavailin jo että antaisi olla pumpun siinä välilevyssä kiinni mutta taitaa olla turhaa kun kerran ratas on jo säädöstään irti ja menee putsaamisen kanssa hankalaksi
Meneekö oikein jos kellotan männän päältä todellisen ykk ja teen vaikka sen mukaan sen ajoitustyökalun ja lukitsen kampuran vaikka sieltä startin reijästä. Pumpun reikään poranterä ja ketju alapuolelta kireälle pumpun rataasta kääntämällä ja pultit kireälle.
Niin ja lähteekö pumppu tuollaisenaan pois vai täytyykö vielä avata siitä keskimutterista auki ja mitä siitä lähtee, se säätölevy jossa on ura poranterälle kö ? ja onko kiilalla tms ettei tarvi enempää raapia päätä
Mitä muuta tollasesta kannattaa muistaa kattoa, öljypumpun käytin auki ja metallimujua ei ainakaan sisällä näkynyt ja rattaiden pinnat oli kiiltävät
Voi olla että homma kääntyy vielä niin että tohon hommataan sen fordin alakerran sijasta joku käytetty alakerta tai koko moottori kun kiertokanki oli lyönyt vielä siihen alumiiniseen "väliöljypohja-loiskelevy-lohkonjatko-kappaleeseen" sormen mentävän reijän ulkoilmaan molemmille puolille. Täytyy tehdä kierros ja kysellä saako hitsattua tai löytyykö purkaamolta yms tai mitä maksaa fordilla
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Ei missään tapauksessa saa avata keskimutterista. Ei kiilaa, vain pelkkä kartio. Vaatii keskimutterin avauksen jälkeen todennäköisesti pumppukorjaamon hoivaa, että saa taas kohdilleen.
Ulkomuistista: Pumpun alapuolella on lohkossa tulppa, josta kierretään stopparitappi (jonka pituus on erittäin oleellinen mitta) jota vasten kampiakseli käännetään. Pumpun pyörään tappi reikään, minkä jälkeen pyörän säätöpultit kiristetään ja tappi poistetaan ja asennetaan jakohihna. Sitten lukitustappi kampuralta ja nokka-akselin päästä latta pois. Pumpun irrottaminen siitä jakopään taustalevystä ei aiheuta lisätoimenpiteitä.
Katson huomenna autodatasta ohjeet, älä tee vielä mitään hätiköityä.
Ulkomuistista: Pumpun alapuolella on lohkossa tulppa, josta kierretään stopparitappi (jonka pituus on erittäin oleellinen mitta) jota vasten kampiakseli käännetään. Pumpun pyörään tappi reikään, minkä jälkeen pyörän säätöpultit kiristetään ja tappi poistetaan ja asennetaan jakohihna. Sitten lukitustappi kampuralta ja nokka-akselin päästä latta pois. Pumpun irrottaminen siitä jakopään taustalevystä ei aiheuta lisätoimenpiteitä.
Katson huomenna autodatasta ohjeet, älä tee vielä mitään hätiköityä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Niin vähän arvelinkin että ei passaa avata keskeltä
Jep eli puran sen pumpun siitä jakopään levystä irti niin saa sen levyn irti ja pääsee rapsuttelemaan osat puhtaaksi ja odottelemaan toista lohkoa ja muita romuja
Tuosta ajoitustyökalusta mikä kierretään sinne lohkon kylkeen niin millanen paikka sille on. Tuosta löytyy laturin apuakselin takaa noin 30-35mm pyöreä reikä lohkosta eli puuttuuko siitä joku tulppa tai osa jossa on kierre sille ajoitustyökalulle kun jossain ohjeessa sanottiin että M10 kierteellä olisi ja reijän kohdalta löytyy kampiakselin tasapainolimpun kyljestä sellanen sormenpään kokonen koneistettu kohta, ilmeisesti juurikin sitä tappia varten. Kanki kolhaissut siihen vähän alemmas nyrkin mentävän reijän sinne laturin kiinnikkeen taakse. Onko se ajoitustyökalun stoppaama kohta todella YKK eli jos teen sellasen työkalun jos ei mittoja löydy tai saa lainaan niin mittaan heittokellolla männänpäältä ja sen mukaan menee sitten
Autodatasta yritin katella mutta muistelen että en löytänyt timing belts kohdasta kun tuon nokka-pumppu hihnan ohjeen, mutta en muista käskettiinkö siinä avaamaan noita pumpun rattaan säätöpultteja, tosin miksi tarvisi jos ketjuun ei kosketa ja oletetaan että se ei veny mahdottomia
Mutta jos olafu viitit kattoa jos jotain löydät
Jep eli puran sen pumpun siitä jakopään levystä irti niin saa sen levyn irti ja pääsee rapsuttelemaan osat puhtaaksi ja odottelemaan toista lohkoa ja muita romuja
Tuosta ajoitustyökalusta mikä kierretään sinne lohkon kylkeen niin millanen paikka sille on. Tuosta löytyy laturin apuakselin takaa noin 30-35mm pyöreä reikä lohkosta eli puuttuuko siitä joku tulppa tai osa jossa on kierre sille ajoitustyökalulle kun jossain ohjeessa sanottiin että M10 kierteellä olisi ja reijän kohdalta löytyy kampiakselin tasapainolimpun kyljestä sellanen sormenpään kokonen koneistettu kohta, ilmeisesti juurikin sitä tappia varten. Kanki kolhaissut siihen vähän alemmas nyrkin mentävän reijän sinne laturin kiinnikkeen taakse. Onko se ajoitustyökalun stoppaama kohta todella YKK eli jos teen sellasen työkalun jos ei mittoja löydy tai saa lainaan niin mittaan heittokellolla männänpäältä ja sen mukaan menee sitten
Autodatasta yritin katella mutta muistelen että en löytänyt timing belts kohdasta kun tuon nokka-pumppu hihnan ohjeen, mutta en muista käskettiinkö siinä avaamaan noita pumpun rattaan säätöpultteja, tosin miksi tarvisi jos ketjuun ei kosketa ja oletetaan että se ei veny mahdottomia
Mutta jos olafu viitit kattoa jos jotain löydät
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
En o varma onko se sillon YKK:ssa, kun tappi on paikallaan. Muistaakseni se on 10mm avainkannalla ja suurinpiirtein pumpun alareunan korkeudella. Kierre taisi olla M10 tai joku sinne päin. Pari kertaa oon pumpun vaihtanu tollasesta, mutta ei silti muista tarkkaan mitä kaikkee siinä pitää huomioida.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Kutakuinkin noin se ohje menee autodatassakin. Kysy sitten kun alat tekeen, ohje on sentin paksu nippu paperia pumpunasennusohjeineen, ei jaksa kirjottaa tähän kaikkee.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Jesjes, homma vähän venähtänyt ja tuli joltain jobbarilta toinen moottori sitten, siitä tosin pumppu otettu pois eli ala-jakopään joutuu kuitenkin kasaamaan. Fordilta kävin kurkkaamassa sitä ajoitustappia ja hyvin yksinkertainen näytti olevan ja sellasen tossa sorvailin eli nyt on sitten sekin
Kirjoitetaan tähän vielä jotta haullakin ehkä löytyy sitten tulevaisuudessa
Ford Focus 1.8TD kampiakselin ajoitustyökalu :
Eli tappi jossa sisäänmenevä osa 7mm paksu, juuressa M10 kierre, sisäänmenevän tapin pää viistetty noin 45ast (ei tarvi olla). Kannasta eli pinnasta joka stoppaa lohkon pintaan mitta tapin päähän on 47mm.
Yritin nopeasti kurkkia siitä reijästä ja näyttäisi olevan tilaa niin paljon että voisi käyttää vaikka M10 kierretankoa johon lukitsee mutterit tuon 47mm kohdalle, kampurassa oleva tasainen aluekkin on melko iso
Nokkaan passaa 5mm paksu lattarauta ja pumppuun 6mm poranterä
Eikös tuo nyt mene niin että ajoitustapit ja palikat paikalleen, pummpu kiinni, ketju paikalleen, kiristäjä löysälle, käännetään pumpun ratasta niin että ketju on kireällä "vetopuolelta" ja kiristetään siihen, kiristäjä kireälle ja romut kasaan.
Kirjoitetaan tähän vielä jotta haullakin ehkä löytyy sitten tulevaisuudessa

Ford Focus 1.8TD kampiakselin ajoitustyökalu :
Eli tappi jossa sisäänmenevä osa 7mm paksu, juuressa M10 kierre, sisäänmenevän tapin pää viistetty noin 45ast (ei tarvi olla). Kannasta eli pinnasta joka stoppaa lohkon pintaan mitta tapin päähän on 47mm.
Yritin nopeasti kurkkia siitä reijästä ja näyttäisi olevan tilaa niin paljon että voisi käyttää vaikka M10 kierretankoa johon lukitsee mutterit tuon 47mm kohdalle, kampurassa oleva tasainen aluekkin on melko iso
Nokkaan passaa 5mm paksu lattarauta ja pumppuun 6mm poranterä
Eikös tuo nyt mene niin että ajoitustapit ja palikat paikalleen, pummpu kiinni, ketju paikalleen, kiristäjä löysälle, käännetään pumpun ratasta niin että ketju on kireällä "vetopuolelta" ja kiristetään siihen, kiristäjä kireälle ja romut kasaan.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Kiristäjää ei tarvinnut kai löysätä mitenkään, mutta joku juju siinä oli että se pyörä pysyy paikallaan eikä käy "räps" ilmiötä.
Onks kansi+suuttimet myytävänä?
Onks kansi+suuttimet myytävänä?

Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Itseasiassa olisi kaupan mutta vasta kun tuo saadaan läjään ja ajoon, kuten kaikki muutkin osat joita tosta vanhasta jäi ehjäksi, mahdollisesti turbo, kansi täydellisenä lukuunottamatta imusarjaa, ö-pohja, öljypumppu/jakokoppa, ö-lauhdutin, "välipalikka" ö-pohjan ja lohkon väliin jossa pienet reijät mutta helpossa paikassa hitsata umpeen. Laittelen noista ilmoitusta tonne myyntipalstalle kun alkaa homma selvitä, tarjouksia voi yv pistää
Onkos noissa suuttimissa muuten jotain eroja vuosimallien tai muiden kanssa, vanha kone oli -00 ja tuo uusi on -02. Ainakin suuttimien kiinnityspalikka on erimuotoinen, mietin vaan että joutuuko ottamaan vanhasta suuttimet myös, ajatus oli noilla uuden koneen suuttimilla alkuun mennä ja kokeilla, saahan ne sitten vaihdettua jos jotain eroa ?
Onkos noissa suuttimissa muuten jotain eroja vuosimallien tai muiden kanssa, vanha kone oli -00 ja tuo uusi on -02. Ainakin suuttimien kiinnityspalikka on erimuotoinen, mietin vaan että joutuuko ottamaan vanhasta suuttimet myös, ajatus oli noilla uuden koneen suuttimilla alkuun mennä ja kokeilla, saahan ne sitten vaihdettua jos jotain eroa ?
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 17:22:16 2007
- Paikkakunta: Oulu
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
mullakin ois kansi suuttimineen myynnissä +turbo jos jollakin tarvetta...suuttimet on samat mutta kiinnitys palikka uudemmissa erillainen...vähän leveämpi..
Mondeo 1.6 ecoboost 2014
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Focus 1.8TD -00 (Endura DI) pumpun ajoitus/ala-jakopää
Tulipa napattua tosta ajoitustyökalusta kuvakin kun sattui kamera lähellä olemaan
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 190330.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 190331.jpg
Eli tollanen pötkylä, runko ~16mm paksua, Fordin työkalussa oli vielä pyällys/karhennus päässä että saa otetta ja päädyssä tasapäälle ura mutta kikkapihdeillä saa sen verran mitä tarvii kiinni. Pituutta ei tullut mitattua mutta sen verran että riittää laturin ja ilmastoinnin kompuran yli niin ei tarvi niitä purkaa pois, laturin apuakseli riittää
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 190330.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 190331.jpg
Eli tollanen pötkylä, runko ~16mm paksua, Fordin työkalussa oli vielä pyällys/karhennus päässä että saa otetta ja päädyssä tasapäälle ura mutta kikkapihdeillä saa sen verran mitä tarvii kiinni. Pituutta ei tullut mitattua mutta sen verran että riittää laturin ja ilmastoinnin kompuran yli niin ei tarvi niitä purkaa pois, laturin apuakseli riittää